Medicatie slikken of vertrouwen op God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marrrjol3in

Medicatie slikken of vertrouwen op God?

Berichtdoor marrrjol3in » 04 feb 2007 00:00

Een onderwerp waar ik al jaren mee worstel is het feit of wij mensen medicatie mogen slikken.
Ik kamp met adhd, borderline + een eetstoornis, en slik daarom medicatie: anti-depressiva en Ritalin i.v.m. de adhd.

In 1998 zat ik in een nogal radicale kerk genaamd 'De Deur' en zij waren het er niet mee eens dat ik medicijnen gebruikte. Ik zou God te weinig vertrouwen etc. Dus ben ik hals over kop met die pillen gestopt en toen ging het grondig mis met me.

Inmiddels slik ik alweer een aantal jaar mijn medicijnen en gaat het redelijk met me, zolang ik ze maar in blijf nemen (wat ik niet altijd doe, moet ik eerlijkheidshalve toegeven).

Hoe kijken jullie aan tegen medicatiegebruik? Ermee doorgaan? Of stoppen?
Vertrouw ik onvoldoende op God? Mag ik op de medische wetenschap vertrouwen?

Allemaal vragen, waar ik mee rondloop ....

God's zegen, groetjes van

Afbeelding

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 04 feb 2007 00:03

doorgaan. het kan een middel van God zijn :wink:

en weer eerlijk: ze niet slikken betekend je ondergang toch?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 feb 2007 00:04

Je kan ook al vertrouwend op God je medicatie innemen.

Ik ben voor medicatie. Het zou ook raar zijn als je bijvoorbeeld een ziekte hebt die te genezen is met medicatie en jij gaat er aan dood omdat je weigert het in te nemen. Dat kan ik neit rijmen met het tegen euthanesie zijn (ik ga er nu eigenlijk vanuit dat ze dat zijn. Zeg het gerust als het anders is)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 04 feb 2007 01:19

Ik heb dat altijd raar gevonden, medicatie weigeren. Zeer consequent zou het zijn als dergelijke mensen dan ook een reddingsvest weigeren als ze schripbreukeling worden. Of de uitgestoken hand van een reddingswerker zouden weigeren die hen wil redden na neergestort te zijn in zee etc. Onder het motto, "nee God red mij wel".
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 04 feb 2007 11:45

neem gewoon je medicijnen in en bid of God de werking wilt zegenen en dank Hem dat er medicijnen zijn :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 04 feb 2007 13:30

Tja, zijn de mensen van de 'De Deur' dan ook tegen dijken om Nederland, verkeerslichten op straat enz...

Gaf God zelf al niet de opdracht om een hekje om je dakterras te maken?
(Ik kan de tekst even niet vinden...)

Het lijkt me niet onbijbels om voorzorgsmaatregelen te nemen of om medicijnen te nemen bij ziekte.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2007 14:06

Gelukkig dat je uit de klauwen van die deur bent ontsnapt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 04 feb 2007 15:09

oei de deur,
ik heb zo'n voorganger er van hun eens op aangesproken waar ie nu mee bezig was, appart van de rest kerkje stichten en dat ook nog met best wel hulpbehoeftigge gemeenteleden, en dan donderpreken tegen ze afsteken...
heb hem gewezen op de evangelische gemeentes in onze stad, als ie zo graag de straat op wil gaan laat de anderen dan het onderwijs geven dat ze wel nodig hebben.

ben blij dat je daar niet bent blijven hangen,
schijnt dat het nogal wereldvervreemdend en sectarich kan zijn.

en die medicijnen gewoon gebruiken, alleen zie ze niet als enige oplossing,
God heeft ons wijsheid gegeven en daarmee ook het medisch onderzoek.
Deze schepping is aan pijn en afbraak onderhevig, daar onderuit vluchten zal dus niet lukken, maar met Gods hulp en medicijnen als instrument daarvan kan dat dit leven wel dragelijker maken.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 04 feb 2007 16:45

Flappie schreef:Ik heb dat altijd raar gevonden, medicatie weigeren. Zeer consequent zou het zijn als dergelijke mensen dan ook een reddingsvest weigeren als ze schripbreukeling worden. Of de uitgestoken hand van een reddingswerker zouden weigeren die hen wil redden na neergestort te zijn in zee etc. Onder het motto, "nee God red mij wel".
Sluit mij hierbij aan.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 04 feb 2007 18:17

Flappie schreef:Ik heb dat altijd raar gevonden, medicatie weigeren. Zeer consequent zou het zijn als dergelijke mensen dan ook een reddingsvest weigeren als ze schripbreukeling worden. Of de uitgestoken hand van een reddingswerker zouden weigeren die hen wil redden na neergestort te zijn in zee etc. Onder het motto, "nee God red mij wel".

God zegt dan idd: ik heb tig reddingswerkers gestuurd, maar je nam mijn hulp niet aan...

marrrjol3in

Berichtdoor marrrjol3in » 04 feb 2007 20:16

cire schreef:Tja, zijn de mensen van de 'De Deur' dan ook tegen dijken om Nederland, verkeerslichten op straat enz...

Gaf God zelf al niet de opdracht om een hekje om je dakterras te maken?
(Ik kan de tekst even niet vinden...)

Het lijkt me niet onbijbels om voorzorgsmaatregelen te nemen of om medicijnen te nemen bij ziekte.

Geen idee of ze daartegen zijn. In 1998 - begin 1999 heb ik bijna een jaar lang deel uit gemaakt van hun geloofsgemeenschap en voelde mij er niet prettig bij.

Gelukkig dat de mensen hier genuanceerder denken. Ik heb nu toch een beter gevoel over mijn medicatie gebruik. Dank jullie wel voor de reacties.

Bevlogen schreef:

God zegt dan idd: ik heb tig reddingswerkers gestuurd, maar je nam mijn hulp niet aan...

Dit is een heel mooi voorbeeld, dank je wel!

Cathy
Majoor
Majoor

Re: Medicatie slikken of vertrouwen op God?

Berichtdoor Cathy » 05 feb 2007 11:09

marrrjol3in schreef:
In 1998 zat ik in een nogal radicale kerk genaamd 'De Deur' en zij waren het er niet mee eens dat ik medicijnen gebruikte. Ik zou God te weinig vertrouwen etc. Dus ben ik hals over kop met die pillen gestopt en toen ging het grondig mis met me.

Doe dat nooooit meer!!!!
God heeft ons, mensen, niet voor niets de hersens gegeven om medicijnen te kunnen ontwikkelen.
En als je wilt minderen of veranderen...altijd onder begeleiding.
Sterkte meid.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 05 feb 2007 12:50

ja inderdaad en stoppen zou ik pas doen als ik overtuigd was dat God me genezen heeft. Anders zou ik dat geenzins doen. Ik denk namelijk niet dat medicatie voorkomt dat God kan genezen. Maar het is natuurlijk wel zo dat medicatie overbodig is nadat God heeft genezen...
Laat je leiden door Hem!

André

Berichtdoor André » 05 feb 2007 13:34

Ik zou gaan voor: Medicatie slikken en vertrouwen op God!

marrrjol3in

Re: Medicatie slikken of vertrouwen op God?

Berichtdoor marrrjol3in » 05 feb 2007 14:10

Cathy schreef:
marrrjol3in schreef:

Doe dat nooooit meer!!!!
God heeft ons, mensen, niet voor niets de hersens gegeven om medicijnen te kunnen ontwikkelen.
En als je wilt minderen of veranderen...altijd onder begeleiding.
Sterkte meid.

Gelukkig heb ik een hoop geleerd in de afgelopen jaren, en wil ik nooit meer deel uitmaken van kerken die zulke absurde adviezen geven.
Ik gebruik nu beter mijn eigen verstand i.p.v. maar klakkeloos alles aan te nemen, want ik heb ervaren dat dit een verwoestend effect kan
hebben. Afbeelding

Terug naar “Archief”