Voorbede, geloof jij erin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Voorbede, geloof jij erin?

Berichtdoor Riska » 03 feb 2007 16:48

Nog niet zo lang geleden had ik een gesprek met iemand over de zorgen die er waren en een groot verdriet dat ik in mij meedraag.
Diegene zei op een gegeven moment: "ik bid voor je"...
Ik bleef stil en dus kwam de vraag: "Of geloof je daar niet in?"
In de rest van het gesprek werd duidelijk dat soms je geloof op een laag pitje staat.
Wetende dat ik rotsvast geloof in het "en toch...!" van Pasen werd mij ook die vraag gesteld: ben je het 'en toch...!" kwijt?
Nee, dat blijft, dat is de dragende kracht in mijn leven.
Maar ik blijf bezig met die vraag: "helpt bidden"?
Of is het in feite goedkoop tegen iemand te zeggen dat je voor hem/haar bidt? Doe je dat ook of is het maar een frase?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2007 17:00

Ik geloof er zeker in.
Ik bid al maanden voor een vriend van mij die zijn leven in eigen land niet zeker is en hij geeft aan dat mede dit hem op de been houdt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 03 feb 2007 17:03

Jakobus 5:16 Belijd elkaar de overtredingen en bid voor elkaar, opdat u gezond wordt. Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand. (HSV)

God wil toch dat wij tot Hem bidden?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 feb 2007 19:31

Optimatus schreef:Ik geloof er zeker in.
Ik bid al maanden voor een vriend van mij die zijn leven in eigen land niet zeker is en hij geeft aan dat mede dit hem op de been houdt.

Maar wat houdt hem dan precies op de been? De wetenschap dat jij voor hem bidt of de eigenlijke effecten van die voorbede (voorzover als dusdanig herkenbaar)?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 feb 2007 21:06

bidden helpt!

Ook te weten dat mensen echt voor je bidden dat doet je goed. Je probleem wordt dan bij God gebracht. Dat geeft je ook de kracht om sterker in je geloof te worden.

Ik kan echt niet uitleggen hoe dat is om te ervaren enzo, maar mij geeft het echt wel degelijk kracht als ik zelf dingen bij God breng en ook als anderen het bij God brengen.

Alle mensen die voor mij bidden (en dat zijn er de laatste tijd er volgens mij aardig wat :oops: ) ben ik ook echt dankbaar.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 03 feb 2007 21:23

Gerdien B. schreef:bidden helpt!

Niet echt. Als bidden zou werken waarom zou je dan als je ziek bent nog naar het ziekenhuis gaan.

Men heeft vorig jaar een onderzoek gedaan naar het effect van bidden uitgevoerd door de John Templeton Foundation

Mensen werden in 3 groepen opgedeeld

-voor de patiënten in de eerste groep werd gebeden, maar zij werden hier niet van op de hoogte gesteld
-voor de tweede groep ( de controlegroep) werd niet gebeden
-voor de patiënten in de derde groep werd gebeden en deze patiënten werden hiervan op de hoogte gesteld

Tussen de groep waar voor gebeden werd en die er niet van op de hoogte werden gesteld en waar niet voor gebeden werd daar was geen verschil tussen. Nu komt het intresante. De groep waar voor gebeden werd en waarvan het tegen hun verteld was deden het slechter als de 2 andere groepen. Waarschijnlijk stonden ze onder prestatie druk waardoor ze slechter geneezde.

Bron

Riska

Berichtdoor Riska » 03 feb 2007 21:29

Atheïst schreef:Tussen de groep waar voor gebeden werd en die er niet van op de hoogte werden gesteld en waar niet voor gebeden werd daar was geen verschil tussen. Nu komt het intresante. De groep waar voor gebeden werd en waarvan het tegen hun verteld was deden het slechter als de 2 andere groepen. Waarschijnlijk stonden ze onder prestatie druk waardoor ze slechter geneezde.

Dat onderzoek vind ik niet relevant. Ik heb altijd het gevoel gehad dat men gelovigen onderuit wilde halen. En als een gebed niet verhoord wordt - zoals men wil dat het verhoord wordt - zou in de ogen van de echt-gelovigen ook ervaren kunnen worden als een slechte reclame (als ik het zo mag noemen) voor de christenen.

Beter ware het geweest als die mensen gevraagd werd of ze er op enigerlei wijze steun aan hadden gehad dat er de wetenschap was dat er voor ze gebeden werd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 feb 2007 21:37

bidden helpt betekend niet: alles waar je voor bidt gebeurd ook. Dat is wel een erg kort door de bocht redenatie.

Ik ervaar dat ik de kracht ontvang om te vechten waarmee ik zit. Daar heb ik geen enkel onderzoek voor nodig. Ik weet ook voorbeelden van mensen die het niet wisten en daar veranderde er toch iets doordat anderen er voor waren gaan bidden.

Je krijgt echt niet altijd wat je wilt, maar wel iets waardoor je verder kan. Bijv. geen genezing maar wel de kracht om het te kunne dragen bij een ziekte
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Maaike

Berichtdoor Maaike » 03 feb 2007 21:49

Ik denk zeker dat bidden helpt. De ds. zei afgelopen zondag: de gebeden van de gelovigen regeren de wereld. Ik ben het gedeeltelijk met hem eens, het gebed van een rechtvaardige vermag veel, maar God regeert.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 feb 2007 21:50

Maaikje schreef:Ik denk zeker dat bidden helpt. De ds. zei afgelopen zondag: de gebeden van de gelovigen regeren de wereld.

Dan hoop ik dat al die geloven snel ophouden voor Bush te bidden, helemaal als er straks nieuwe verkiezingen komen. :shock:

Riska

Berichtdoor Riska » 03 feb 2007 21:54

Aragorn schreef:
Maaikje schreef:Ik denk zeker dat bidden helpt. De ds. zei afgelopen zondag: de gebeden van de gelovigen regeren de wereld.

Dan hoop ik dat al die geloven snel ophouden voor Bush te bidden, helemaal als er straks nieuwe verkiezingen komen. :shock:

Hij is niet herkiesbaar... dus kun je dat wel laten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 feb 2007 21:57

Dat is waar, maar z'n Republikeinse opvolger zal nog steeds die hele neoconservatieve toko achter zich hebben (wat uiteindelijk doorslaggevender is dan het poppetje). Enfin, dat gaat een beetje offtopic natuurlijk.

windekind
Sergeant
Sergeant

Re: Voorbede, geloof jij erin?

Berichtdoor windekind » 03 feb 2007 22:01

Riska schreef:Of is het in feite goedkoop tegen iemand te zeggen dat je voor hem/haar bidt? Doe je dat ook of is het maar een frase?
Hm, ik weet het ook niet goed. Misschien is het beter te bidden voor diegene zonder te zeggen dat je het doet.
Als mensen het zo gaaf vinden dat je voor hen bidt, dan kan ik dat ook begrijpen. Maar ik weet niet of dat ligt aan het feit dat je weet dat mensen aan je denken (word ik altijd blij van althans -net als van kaartjes krijgen bijvoorbeeld) of aan het effect van het bidden zelf.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 03 feb 2007 22:06

bidden helpt!
mn vrouw en ik vormen met een aantal mensen uit de gemeente een gebedsgroepje en onze ervaring is dat er (mensenlijkerwijs gezien)onverklaarbare wonderen gebeurt zijn na (soms aanhoudend) gebed.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 03 feb 2007 22:13

Ik denk dat bidden (alleen) helpt als dat met een oprecht hart gebeurt. Vergelijk dat met het offeren van Kaïn en Abel.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Terug naar “Archief”