HSP (high sensitive person)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 05 feb 2007 14:43

André schreef:
Als het klinische beeld van HSP echt bestaat, dan heeft half Nederland er last van, en dan kun je je gaan afvragen waarom er een etiketje bedacht moet worden voor iets dat een uitvloeisel is van normaal psychologisch functioneren.
Noem het zoals je het wilt noemen, ondertussen wals je wel over gevoelens van je medemens met je anti hsp gedachten.(vind ik)

Ik ben gewoon realistisch. Als HSP een psychologische aandoening was, dan stond-ie wel in het lijstje van de DSM-IV. Daar staat het niet in, de academische psychologie kent wel symptomen die overeenkomen met wat leken onder HSP verstaan bij autisme en schizofrenie, maar HSP voldoet niet aan de 4 "D's": Distressing, Danger, Dysfunctional, Deviant. De klachten van HSP zijn niet zo ernstig dat je kunt spreken van een syndroom of een stoornis omdat bijna iedereen zich wel in die 23 vragen kan vinden. Dus is er geen sprake van abnormaal gedrag. Dus is het niet een psychologische aandoening.

André schreef:
12 Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd.
Onderandere deze vraag heeft mij in de wao laten 'belanden'
Ik kan overigens zonder over de vragen na te denken 23 keer ja invullen.

Vast, maar die 23 vragen zijn geen psychologische test en meten dus geen psychologische aandoening. Ik kan ook wel allerlei viva-achtige tests invullen en daar allerlei 'aandoeningen' uit distilleren.

André schreef:Misschien wil je daar je manier van communiceren op aanpassen?


Je bedoelt: "Ik denk dat ik HSP ben, dat heb ik bij mezelf vastgesteld en nou moet iedereen om me heen op eieren lopen en daar rekening mee houden?"

Als jij een idée-fixe in je hoofd hebt, prima. Val alleen je omgeving er niet mee lastig. Ik voel me niet geroepen om ideeën van leken in stand te houden, vooral niet als die ideeën op niets anders dan pseudopsychologie gebaseerd zijn.
De enige tests die je kunt vinden zijn tests van mensen die websites beheren van 'belangenverenigingen' voor HSP (die proberen iedereen ervan te overtuigen dat het 'echt' bestaat) of mensen die een potentiële markt zien in deze bevolkingsgroep en dan boeken schrijven omdat ze toevallig een avondcursus psychologie bij de LOI oid gevolgd hebben. I'm quite impressed.

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 05 feb 2007 14:49

Smurffie schreef:
ik heb een rijke complexe innerlijke belevingswereld´, wat heeft dit met gevoeligheid te maken?


Ik denk wel dat dit met elkaar te maken heeft. Aangezien je als HSP-er veel informatie filtert, zoals je zei, veel prikkels van buitenaf verwerkt, vind ik het niet vreemd dat je die prikkels verwerkt in een rijke complexe innerlijke belevingswereld. Waar moet je die prikkels anders kwijt? :) Volgens mij dromen HSP-ers ook veel meer en intensiever dan niet-HSP-ers.


Ze filteren de info juist minder goed. :wink: Ja oké, maar dit werd genoemd in een ´test´, en volgens mij vindt iedereen dat wel van zichzelf.. :)

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 05 feb 2007 14:50

Rufi schreef:Misschien wel een interessant artikel: http://www.ouders.nl/mopv2006-indigo.htm

De ontwikkelingspsycholoog Gerrit Breeuwsma (Rijksuniversiteit Groningen) vindt het allemaal maar modieuze onzin. Hieronder legt hij in een uitvoerig maar spannend en meeslepend betoog uit waarom.


Goed stuk inderdaad, ter informatie: Gerrit Breeuwsma is hoogleraar ontwikkelingspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Misschien vind ik het wel onzin omdat ik ontwikkelingspsychologie van hem gehad heb op de universiteit. Ach, nou dan ben ik in goed gezelschap hè ;)

André

Berichtdoor André » 05 feb 2007 15:09

Roodkapje schreef:Je bedoelt: "Ik denk dat ik HSP ben, dat heb ik bij mezelf vastgesteld en nou moet iedereen om me heen op eieren lopen en daar rekening mee houden?"
Denken voor een ander moet je niet willen RKje. Ik heb 8 wkn op de paaz gelogeerd en ook al die 'echte' testen gedaan. Daar kwam dan als 'uitslag' je bent wat snel van slag.
En dat werd dan onderbouwd vanaf mijn geboorte. Het eind gesprek was met een 'echte psycholoog en een echte psychiater' Dus het is niet zozeer dat ik een sticker hsp wil zoals jij suggereert, ik heb er meer aan dat ik herkenning lees hoe ik mijn leven het beste kan indelen.

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 05 feb 2007 15:13

André schreef:
Roodkapje schreef:Je bedoelt: "Ik denk dat ik HSP ben, dat heb ik bij mezelf vastgesteld en nou moet iedereen om me heen op eieren lopen en daar rekening mee houden?"
Denken voor een ander moet je niet willen RKje. Ik heb 8 wkn op de paaz gelogeerd en ook al die 'echte' testen gedaan. Daar kwam dan als 'uitslag' je bent wat snel van slag.

OK, maar dat is dus geen HSP.

En dat werd dan onderbouwd vanaf mijn geboorte. Het eind gesprek was met een 'echte psycholoog en een echte psychiater' Dus het is niet zozeer dat ik een sticker hsp wil zoals jij suggereert, ik heb er meer aan dat ik herkenning lees hoe ik mijn leven het beste kan indelen.

Vast, maar als het een professional was is er geen HSP gediagnosticeerd, omdat dit niet kan. Er bestaan geen diagnostische criteria voor HSP. Zie anders ook het stukje van prof. Breeuwsma hierboven.
Laatst gewijzigd door Roodkapje op 05 feb 2007 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 05 feb 2007 15:14

Roodkapje schreef:
Airke schreef:Volgens mij wordt hier een verkeerd beeld neergezet van HSP, dat ook wel bevestigd wordt door info op internet, helaas.
HSP houdt in dat je niet goed in staat bent de informatie die op je af komt, te filteren. Er komt dus bij een HSP´er meer informatie binnen dan bij een gemiddeld persoon. Zo kan het voorkomen dat iemand met HSP niet goed in staat is een gesprek te voeren in een rumoerige omgeving, omdat hij/zij de achtergrondgeluiden niet kan negeren. Behalve voor zintuiglijke informatie heeft een HSP´er ook een sterkere antenne voor bijvoorbeeld stemmingen van anderen. De overload aan informatie die hierdoor veroorzaakt wordt, kan voor problemen zorgen. Het lijkt me dus wel degelijk een psychologisch probleem.

Dat kan best zijn, maar wat mij logischer lijkt is dat het om een ingebeeld psychologisch probleem gaat. Als ik kijk naar de kenmerken van een HSP'er die jij nu noemt, dan zijn zulke symptomen wel bekend bij mensen met schizofrenie en autisme. Alleen is het bij hun nog wel een graadje of 10 erger dan bij normaal functionerende individuen. Als jij graag een autismespectrum-stoornis wilt hebben, of schizofrenie, prima. Maar 'HSP' is geen klinisch-psychologisch beeld. Je zult het niet tegenkomen in de serieuze psychologische literatuur of in diagnostische handboeken zoals de DSM-IV.
¨

Het heeft inderdaad overeenkomsten met autisme (van schizofrenie weet ik weinig tot niets), maar te zeggen dat je ´graag een autismespectrumstoornis wilt hebben´ is natuurlijk onzin. Bij autisme komt meer kijken, maar dat wil niet zeggen dat alleen moeilijkheden met informatiefiltering geen serieus probleem kan zijn. Ook zou het misschien goed zijn de DSM-IV enigszins te relativeren, ook schizofrenie en autisme zijn daar immers ooit voor het eerst in terechtgekomen. Daarnaast vind ik de criteria voor autisme zoals ze daar beschreven staan nog wel voor verbetering vatbaar. Waarom wordt er onderscheid gemaakt tussen sociale en communicatieve problemen en waarom wordt er niets gezegd over prikkelverwerking terwijl dat laatste een zeer belangrijk zoniet het kernprobleem bij autisme is? Maar dit terzijde.

HSP heeft dus niets te maken met emotioneel zijn, of labiel, of ´stresskippen´ of ´zeurtypes´. Allerlei soorten mensen kunnen HSP hebben, ook zeer rationele, nuchtere mensen.

De info op internet geeft inderdaad wel aanleiding tot dit soort reacties, vooral de ´testen´, die nogal suggestief zijn. ´Nogal gevoelig voor pijn´, ja wie is dat niet, ´ik heb een rijke complexe innerlijke belevingswereld´, wat heeft dit met gevoeligheid te maken? Verder wordt er af en toe een beeld neergezet van HSP´ers alsof het een soort ubermenschen zijn, die altijd verkeerd begrepen worden door anderen, snik. Beetje jammer.

Ik denk dat het hele beeld van 'HSP' nogal suggestief is en typerend voor onze huidige 'gevoelsmaatschappij' waarin beleving en gevoelens in het centrum van de aandacht staat.
Als het klinische beeld van HSP echt bestaat, dan heeft half Nederland er last van, en dan kun je je gaan afvragen waarom er een etiketje bedacht moet worden voor iets dat een uitvloeisel is van normaal psychologisch functioneren.


Hoezo heeft half Nederland er last van? Dat is niet zo. Alleen als je er problemen mee ondervindt in je functioneren, toch? (Wat betekenen de vier D´s die je noemde precies?) En voor iemand als André levert het klaarblijkelijk moeilijkheden op, dus..

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 05 feb 2007 15:20

Airke schreef:
Smurffie schreef:
ik heb een rijke complexe innerlijke belevingswereld´, wat heeft dit met gevoeligheid te maken?


Ik denk wel dat dit met elkaar te maken heeft. Aangezien je als HSP-er veel informatie filtert, zoals je zei, veel prikkels van buitenaf verwerkt, vind ik het niet vreemd dat je die prikkels verwerkt in een rijke complexe innerlijke belevingswereld. Waar moet je die prikkels anders kwijt? :) Volgens mij dromen HSP-ers ook veel meer en intensiever dan niet-HSP-ers.


Ze filteren de info juist minder goed. :wink: Ja oké, maar dit werd genoemd in een ´test´, en volgens mij vindt iedereen dat wel van zichzelf.. :)


Nah, ik bedoelde eigenlijk dat ze veel meer informatie binnenkrijgen dan andere mensen, of iig veel bewuster :)

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 05 feb 2007 15:21

Smurffie schreef:
Airke schreef:
Smurffie schreef:
ik heb een rijke complexe innerlijke belevingswereld´, wat heeft dit met gevoeligheid te maken?


Ik denk wel dat dit met elkaar te maken heeft. Aangezien je als HSP-er veel informatie filtert, zoals je zei, veel prikkels van buitenaf verwerkt, vind ik het niet vreemd dat je die prikkels verwerkt in een rijke complexe innerlijke belevingswereld. Waar moet je die prikkels anders kwijt? :) Volgens mij dromen HSP-ers ook veel meer en intensiever dan niet-HSP-ers.


Ze filteren de info juist minder goed. :wink: Ja oké, maar dit werd genoemd in een ´test´, en volgens mij vindt iedereen dat wel van zichzelf.. :)


Nah, ik bedoelde eigenlijk dat ze veel meer informatie binnenkrijgen dan andere mensen, of iig veel bewuster :)


Jep, dat bedoelde ik ook. :D

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 05 feb 2007 15:25

Mooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 05 feb 2007 15:32

ik had 13 punten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 05 feb 2007 15:44

Airke schreef:
Roodkapje schreef:
Airke schreef:Volgens mij wordt hier een verkeerd beeld neergezet van HSP, dat ook wel bevestigd wordt door info op internet, helaas.
HSP houdt in dat je niet goed in staat bent de informatie die op je af komt, te filteren. Er komt dus bij een HSP´er meer informatie binnen dan bij een gemiddeld persoon. Zo kan het voorkomen dat iemand met HSP niet goed in staat is een gesprek te voeren in een rumoerige omgeving, omdat hij/zij de achtergrondgeluiden niet kan negeren. Behalve voor zintuiglijke informatie heeft een HSP´er ook een sterkere antenne voor bijvoorbeeld stemmingen van anderen. De overload aan informatie die hierdoor veroorzaakt wordt, kan voor problemen zorgen. Het lijkt me dus wel degelijk een psychologisch probleem.

Dat kan best zijn, maar wat mij logischer lijkt is dat het om een ingebeeld psychologisch probleem gaat. Als ik kijk naar de kenmerken van een HSP'er die jij nu noemt, dan zijn zulke symptomen wel bekend bij mensen met schizofrenie en autisme. Alleen is het bij hun nog wel een graadje of 10 erger dan bij normaal functionerende individuen. Als jij graag een autismespectrum-stoornis wilt hebben, of schizofrenie, prima. Maar 'HSP' is geen klinisch-psychologisch beeld. Je zult het niet tegenkomen in de serieuze psychologische literatuur of in diagnostische handboeken zoals de DSM-IV.
¨

Het heeft inderdaad overeenkomsten met autisme (van schizofrenie weet ik weinig tot niets), maar te zeggen dat je ´graag een autismespectrumstoornis wilt hebben´ is natuurlijk onzin.

Ik zou niet weten waarom je anders zo graag een bepaald labeltje opgeplakt zou willen krijgen. De meeste mensen willen gewoon normaal functioneren en hebben het liefst geen etiketjes. Maar hier lijkt het zo dat men per se wil dat de geestelijke gezondheidszorg hun HSP erkent. Waarom zou dat zijn?

Bij autisme komt meer kijken, maar dat wil niet zeggen dat alleen moeilijkheden met informatiefiltering geen serieus probleem kan zijn. Ook zou het misschien goed zijn de DSM-IV enigszins te relativeren, ook schizofrenie en autisme zijn daar immers ooit voor het eerst in terechtgekomen. Daarnaast vind ik de criteria voor autisme zoals ze daar beschreven staan nog wel voor verbetering vatbaar.

Natuurlijk zijn alle stoornissen op een gegeven moment voor het eerst gecatalogiseerd en verdeeld in clusters, namelijk bij de DSM-I. En daar stonden schizofrenie en autisme al in. De enige wijzigingen die aangebracht worden zijn een andere onderverdeling en een andere ordening van symptomen. Bij de DSM-V gaat men waarschijnlijk over van een categorische indeling naar een dimensionale indeling. Inhoudelijk gaat er echt niet zoveel veranderen, soms krijgen stoornissen een andere naam omdat de oude naam voor teveel verwarring zorgt. Zo wordt 'borderline persoonlijkheidsstoornis' in de DSM-IV waarschijnlijk 'emotie-regulatie persoonlijkheidsstoornis' in DSM-V.

Waarom wordt er onderscheid gemaakt tussen sociale en communicatieve problemen en waarom wordt er niets gezegd over prikkelverwerking terwijl dat laatste een zeer belangrijk zoniet het kernprobleem bij autisme is? Maar dit terzijde.

Omdat de DSM-IV een diagnostisch handboek is en geen uitgebreid leerboek waarin de etiologie van ziektes worden uiteengezet.
Ik denk dat je wel in het oog moet houden wat DSM-IV is en wat het doel van DSM-IV is. Studenten psychologie krijgen heus geen colleges met als enige studieboek de DSM-IV. Dat ding is er alleen maar voor om ervoor te zorgen dat als iemand met bepaalde klachten bij een psychiater komt, dat je bij verschillende psychiaters altijd dezelfde diagnose krijgt. Daarom wordt een nieuwe versie altijd uitgetest: met de diagnostische criteria moeten verschillende psychiaters vaststellen wat voor stoornis een patiënt heeft. Dat moet overal hetzelfde zijn. DSM-IV is dus een standardisatie-instrument. Niets meer, niets minder.

Elke psycholoog en psychiater weet dat autisme een prikkelverwerkingsstoornis is, alleen is 'prikkelverwerkingsprobleem' geen 'symptoom'. Je moet van dat probleem gaan kijken wat voor gedrag daarbij hoort, je moet als psychiater een diagnose stellen. En daar hebben we de DSM-IV-TR voor.

Airke schreef:
Roodkapje schreef:
Airke schreef:HSP heeft dus niets te maken met emotioneel zijn, of labiel, of ´stresskippen´ of ´zeurtypes´. Allerlei soorten mensen kunnen HSP hebben, ook zeer rationele, nuchtere mensen.

De info op internet geeft inderdaad wel aanleiding tot dit soort reacties, vooral de ´testen´, die nogal suggestief zijn. ´Nogal gevoelig voor pijn´, ja wie is dat niet, ´ik heb een rijke complexe innerlijke belevingswereld´, wat heeft dit met gevoeligheid te maken? Verder wordt er af en toe een beeld neergezet van HSP´ers alsof het een soort ubermenschen zijn, die altijd verkeerd begrepen worden door anderen, snik. Beetje jammer.


Ik denk dat het hele beeld van 'HSP' nogal suggestief is en typerend voor onze huidige 'gevoelsmaatschappij' waarin beleving en gevoelens in het centrum van de aandacht staat.
Als het klinische beeld van HSP echt bestaat, dan heeft half Nederland er last van, en dan kun je je gaan afvragen waarom er een etiketje bedacht moet worden voor iets dat een uitvloeisel is van normaal psychologisch functioneren.


Hoezo heeft half Nederland er last van? Dat is niet zo. Alleen als je er problemen mee ondervindt in je functioneren, toch? (Wat betekenen de vier D´s die je noemde precies?)

De 23-vragen-lijst stelt allerlei vragen, en je moet meer dan 13 'symptomen' hebben om HSP te hebben toch? Nou, als je naar die vragen kijkt, en je zou deze lijst bij een willekeurige steekproef zou afnemen, dan komt een grote groep mensen in aanmerking voor de 'diagnose'. Als diagnostisch instrument stelt die vragenlijst helemaal niets voor: je maakt helemaal geen duidelijk onderscheid tussen HSP en niet-HSP.

Ik las net deze link die iemand hierboven gaf. En dat was wel een 'feest van herkenning' voor mij inderdaad. Nou heb ik van de auteur het vak 'ontwikkelingspsychologie' en 'geschiedenis van de psychologie' gehad, dus ik ben niet verbaasd dat ik minstens zo sceptisch ben als professor Breeuwsma.

De 4 "D's":
Distress: je lijdt eronder
Deviant: het is afwijkend gedrag/ het leidt tot afwijkend gedrag
Danger: het gedrag zorgt voor gevaar voor jezelf of anderen
Dysfunctional: dysfunctioneel. Het gedrag / de gevoelens zorgen ervoor dat je zwaar gehinderd wordt in het dagelijkse functioneren.

Als je gedrag vertoont of emoties hebt die distressing, deviant, dangerous, dysfunctional zijn, pas dan is er sprake van een psychische aandoening, eerder niet. En dan hangt het dus ook nog af van welke cultuur je bent.

Airke schreef:En voor iemand als André levert het klaarblijkelijk moeilijkheden op, dus..

Ja, maar dat hoeft dus niks met HSP (waarover we het hier hebben) te maken hebben.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 05 feb 2007 17:08

Ik zou niet weten waarom je anders zo graag een bepaald labeltje opgeplakt zou willen krijgen. De meeste mensen willen gewoon normaal functioneren en hebben het liefst geen etiketjes. Maar hier lijkt het zo dat men per se wil dat de geestelijke gezondheidszorg hun HSP erkent. Waarom zou dat zijn?


Als ik jouw posts goed begrijp, heb jij of doe jij een studie op het gebied van Psychologie... Dan zou je toch ook moeten weten dat vaak al de helft van de oplossing van een probleem is dat je het probleem een naam kan geven en in een duidelijk kader kunt plaatsen. En dat gebeurt als mensen de 'moeiten' die ze ervaren of hun gevoel van 'anders zijn' een naam kunnen geven die ook door anderen (en vooral misschien wel door artsen/ hulpverleners!!) erkend wordt.
Jij redeneert wel heel erg van 'als het niet in de DSM staat, is het geen probleem'. Het spijt mij zeer, maar ik zie dagelijks dat het zo niet werkt.
Volgens mij praat jij teveel vanuit de theorie, maar je moet eens beginnen bij de mensen om wie het gaat, dan zal je zien dat het heel anders werkt als jij denkt!! En dan kan het best eens zijn dat je iemand het 'etiketje' HSP gaat geven, ondanks dat het volgens de DSM geen diagnose is, maar dat de betreffende persoon er wel mee geholpen is!

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 05 feb 2007 17:30

Haai schreef:
Ik zou niet weten waarom je anders zo graag een bepaald labeltje opgeplakt zou willen krijgen. De meeste mensen willen gewoon normaal functioneren en hebben het liefst geen etiketjes. Maar hier lijkt het zo dat men per se wil dat de geestelijke gezondheidszorg hun HSP erkent. Waarom zou dat zijn?


Als ik jouw posts goed begrijp, heb jij of doe jij een studie op het gebied van Psychologie...

Dat klopt. ;) Ik studeer psychologie, ben bijna afgestudeerd. En psychologie is niet zo hoogverheven dat je het met een hoofdletter moet spellen ;)

Dan zou je toch ook moeten weten dat vaak al de helft van de oplossing van een probleem is dat je het probleem een naam kan geven en in een duidelijk kader kunt plaatsen.

Dat klopt niet. Dat is wat veel mensen (leken) denken, maar zo werkt het niet. De helft van de oplossing van een probleem is de geruststelling dat het probleem oplosbaar is (m.a.w. er is een behandeling voor of het kan minder worden door praten).
Ik kan wel tegen iemand zeggen dattie een 'nieuwetijdsmens' of een 'indigokind' is als hij dat graag wilt horen en dattie vooral bachbloesemtherapie moet gebruiken als hij dat graag wil, maar ik help hem er niet mee. Als het niet in de DSM staat, dan is het geen bestaand psychologisch probleem. Het kan best zijn dat een hulpverlener tot de conclusie komt dat er een ander probleem is, maar die krijgt vaak een boekje over HSP in de handen gedrukt door hun patiënt. Die weet namelijk allang voordat hij naar de hulpverlening gaat, welke diagnose hij wil krijgen, en het is niet te best als hij dat niet krijgt. Zie ook het artikel van professor Breeuwsma hierover, de link staat hierboven wel ergens.

En dat gebeurt als mensen de 'moeiten' die ze ervaren of hun gevoel van 'anders zijn' een naam kunnen geven die ook door anderen (en vooral misschien wel door artsen/ hulpverleners!!) erkend wordt.
Jij redeneert wel heel erg van 'als het niet in de DSM staat, is het geen probleem'. Het spijt mij zeer, maar ik zie dagelijks dat het zo niet werkt.
Volgens mij praat jij teveel vanuit de theorie, maar je moet eens beginnen bij de mensen om wie het gaat, dan zal je zien dat het heel anders werkt als jij denkt!! En dan kan het best eens zijn dat je iemand het 'etiketje' HSP gaat geven, ondanks dat het volgens de DSM geen diagnose is, maar dat de betreffende persoon er wel mee geholpen is!

Het gaat er in de psychologie om dat je iemand een diagnose geeft die aantoonbaar is vanuit een bepaalde theorie, zodat je iemand een therapie kunt aanbieden vanuit een bepaalde evidence-based stroming. Dan heb je nog kans dat diegene iets aan z'n 'moeiten' kan doen.

Een beetje etiketjes plakken en dat is het dan, daar is niemand mee geholpen.

Bij ons op de opleiding horen we meer dan eens "Hoedt u voor de pragmatici die therapieën willen geven zonder dat ze weten waarom het werkt en waartegen het werkt". Dan kun je net zo goed in de tram papiersnippers uit het raam gooien om de olifanten te verjagen. Dat werkt ook, dat heb je dan zelf zo 'ervaren'.

CGK<3
Luitenant
Luitenant
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 feb 2007 16:57

Berichtdoor CGK<3 » 05 feb 2007 18:53

Wat me wel opvalt is dat opeens iedereen HSP is...

André

Berichtdoor André » 05 feb 2007 18:56

CGK<3 schreef:Wat me wel opvalt is dat opeens iedereen HSP is...
Bedoel je 16 miljoen Nederlanders bijvoorbeeld?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 76 gasten