HSP (high sensitive person)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 feb 2007 19:45

Ik ben niet gevoelig hoor. :P

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 feb 2007 19:53

ik had 15 punten:

15-23 punten: Je bent heel waarschijnlijk hoogsensitief (HSP-er). Je bent gevoeliger voor nuance verschillen dan de meeste andere mensen. Het kan nut hebben om een boek te lezen over hoogsensitiviteit of kennis te maken met andere HSP-ers. Het kan zijn dat je heel veel herkent en daardoor iets bewuster wordt van deze eigenschap van je.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 04 feb 2007 23:39

André schreef:
Roodkapje schreef:De academische psychologie kent niet een definitie van 'high sensitive person' oid. Ook in het diagnostische handboek, de DSM-IV-TR komt het niet voor.
Men komt ook wel eens tot andere inzichten, wellicht wordt het in de volgende druk besproken.
Nu wordt het o.a. nog benoemd als minder stabiel/labiel.

Dat denk ik niet. Het is gewoon kul. Het wordt nu benoemd als 'pseudopsychologie', er is geen enkele empirische ondersteuning voor en ik weet vrij zeker dat we geen diagnostische criteria voor 'high sensitive person' zullen zien in DSM-V.
Tuurlijk krijg de gemiddelde psycholoog wel te maken met mensen die een test in de Viva gedaan hebben of op internet en nu claimen dat ze HSP 'hebben'/ 'zijn'. Zo'n psycholoog zal z'n uiterste best doen om z'n cliënt ervan te overtuigen dat dit wel meevalt, aangezien HSP niet bestaat.

Kennelijk bestaat er bij mensen tegenwoordig een grote behoefte om een psychische diagnose te krijgen, en als er geen is die aan hun eisen voldoet, verzinnen ze er zelf wel een. :roll:
Laatst gewijzigd door Roodkapje op 05 feb 2007 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 05 feb 2007 00:08

Roodkapje schreef:
André schreef:
Roodkapje schreef:De academische psychologie kent niet een definitie van 'high sensitive person' oid. Ook in het diagnostische handboek, de DSM-IV-TR komt het niet voor.
Men komt ook wel eens tot andere inzichten, wellicht wordt het in de volgende druk besproken.
Nu wordt het o.a. nog benoemd als minder stabiel/labiel.

Dat denk ik niet. Het is gewoon kul. Het wordt nu benoemd als 'pseudopsychologie', er is geen enkele empirische ondersteuning voor
Dus als het niet door 'ervarings' onderzoek kan worden aangetoond, dan is het maar kul? Iets moet altijd a priori aangetoond worden?
.....aangezien HSP niet bestaat.
Misschien bestaat het niet in de psychologie, maar wel in tijdschriften, er is ook wel een bekende schrijfster die er zinnige 'gebruiksaanwijzende' boeken over schijft. Elaine Aaron is haar naam.
Die boeken zijn ook - laat me raden - kul?

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 05 feb 2007 00:25

André schreef:
Roodkapje schreef:
André schreef:
Roodkapje schreef:De academische psychologie kent niet een definitie van 'high sensitive person' oid. Ook in het diagnostische handboek, de DSM-IV-TR komt het niet voor.
Men komt ook wel eens tot andere inzichten, wellicht wordt het in de volgende druk besproken.
Nu wordt het o.a. nog benoemd als minder stabiel/labiel.

Dat denk ik niet. Het is gewoon kul. Het wordt nu benoemd als 'pseudopsychologie', er is geen enkele empirische ondersteuning voor
Dus als het niet door 'ervarings' onderzoek kan worden aangetoond, dan is het maar kul? Iets moet altijd a priori aangetoond worden?

Als iemand denkt dat hij/zij een bepaalde psychologische eigenschap heeft, dan moet het niet zo moeilijk zijn om dat wetenschappelijk aan te tonen, is het niet? Als vervolgens de genoemde eigenschap niet aantoonbaar is, dan zijn het dus geen traceerbare, stabiele eigenschappen zoals de persoonlijkheidseigenschappen zoals de 'Big Five' dat bijvoorbeeld wel zijn.

André schreef:
.....aangezien HSP niet bestaat.
Misschien bestaat het niet in de psychologie, maar wel in tijdschriften, er is ook wel een bekende schrijfster die er zinnige 'gebruiksaanwijzende' boeken over schijft. Elaine Aaron is haar naam.
Die boeken zijn ook - laat me raden - kul?

Het zijn vast leuke boeken, er zijn ook leuke boeken over chakrahealing, bachbloesem, praten met bomen. En die proberen allemaal 'psychologisch' te doen. Het heeft alleen niets met psychologie te maken, alleen met een navelstaarderige, gepsychologiseerde maatschappij. Als je geen psychologische bijzonderheid hebt, vind je er een uit en praat je dat jezelf aan.

Begrijp me niet verkeerd: als je graag een psychologische bijzonderheid wilt hebben mag dat van mij. Het heeft alleen niets met 'psychologie' te maken. Ik vind het een vorm van aandacht zoeken: "ik ben hooggevoelig, je moet wel met alles wat je doet rekening met mijn tere, hooggevoelige persoon houden." Succes/Aandacht verzekerd, alleen op een, wat mij betreft, negatieve manier.

Doet me hieraan denken: http://www.moeilijkemensen.nl/info/TPS1.html

Als mensen zich hierin niet herkennen is de kans groot dat er psychisch niets met ze aan de hand is, willen ze per se wel een psychisch label, dan kunnen ze altijd nog een beroep doen op het Syndroom van Münchhausen of op hypochondrie / maligneren. ;)

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 05 feb 2007 00:45

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :wink:

Blijft toch een geniale uitspraak 8)

André

Berichtdoor André » 05 feb 2007 00:47

Roodkapje schreef:Doet me hieraan denken: http://www.moeilijkemensen.nl/info/TPS1.html
In de omschrijving die de link geeft pas jij ook wel, alles is zo betrekkelijk dan plotseling. :wink:

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 05 feb 2007 00:58

André schreef:
Roodkapje schreef:Doet me hieraan denken: http://www.moeilijkemensen.nl/info/TPS1.html
In de omschrijving die de link geeft pas jij ook wel, alles is zo betrekkelijk dan plotseling. :wink:

Je moet aardig je best doen om een DSM-IV diagnose te krijgen van een psychiater/psycholoog. De prevalentie van de hysterische/theatrale persoonlijkheidsstoornis is uit mijn hoofd iets van 1% (1:100).

Als ik op die HSP-test afga, dan is het halve land HSP. Deze vragen hebben betrekking op eigenschappen die haast iedereen heeft. Verder is de test uiterst suggestief, niet valide en heeft een lage betrouwbaarheid. Het is sowieso geen psychologische test.

Als ik op die site lees wat HSP inhoudt, dan blijkt dat gewoon een nette omschrijving van het begrip 'stresskip' te zijn.

Maar als jij je lekker voelt bij het etiketje 'HSP' dan mag je van mij hoor. ;)

André

Berichtdoor André » 05 feb 2007 01:27

Dank u. :wink:

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 feb 2007 11:44

*GEWIJZIGD*

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 05 feb 2007 12:11

Volgens mij wordt hier een verkeerd beeld neergezet van HSP, dat ook wel bevestigd wordt door info op internet, helaas.
HSP houdt in dat je niet goed in staat bent de informatie die op je af komt, te filteren. Er komt dus bij een HSP´er meer informatie binnen dan bij een gemiddeld persoon. Zo kan het voorkomen dat iemand met HSP niet goed in staat is een gesprek te voeren in een rumoerige omgeving, omdat hij/zij de achtergrondgeluiden niet kan negeren. Behalve voor zintuiglijke informatie heeft een HSP´er ook een sterkere antenne voor bijvoorbeeld stemmingen van anderen. De overload aan informatie die hierdoor veroorzaakt wordt, kan voor problemen zorgen. Het lijkt me dus wel degelijk een psychologisch probleem.
HSP heeft dus niets te maken met emotioneel zijn, of labiel, of ´stresskippen´ of ´zeurtypes´. Allerlei soorten mensen kunnen HSP hebben, ook zeer rationele, nuchtere mensen.

De info op internet geeft inderdaad wel aanleiding tot dit soort reacties, vooral de ´testen´, die nogal suggestief zijn. ´Nogal gevoelig voor pijn´, ja wie is dat niet, ´ik heb een rijke complexe innerlijke belevingswereld´, wat heeft dit met gevoeligheid te maken? Verder wordt er af en toe een beeld neergezet van HSP´ers alsof het een soort ubermenschen zijn, die altijd verkeerd begrepen worden door anderen, snik. Beetje jammer.

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 05 feb 2007 13:41

ik heb een rijke complexe innerlijke belevingswereld´, wat heeft dit met gevoeligheid te maken?


Ik denk wel dat dit met elkaar te maken heeft. Aangezien je als HSP-er veel informatie filtert, zoals je zei, veel prikkels van buitenaf verwerkt, vind ik het niet vreemd dat je die prikkels verwerkt in een rijke complexe innerlijke belevingswereld. Waar moet je die prikkels anders kwijt? :) Volgens mij dromen HSP-ers ook veel meer en intensiever dan niet-HSP-ers.

Gebruikersavatar
Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2006 23:46
Locatie: Groningen
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 05 feb 2007 13:45

Airke schreef:Volgens mij wordt hier een verkeerd beeld neergezet van HSP, dat ook wel bevestigd wordt door info op internet, helaas.
HSP houdt in dat je niet goed in staat bent de informatie die op je af komt, te filteren. Er komt dus bij een HSP´er meer informatie binnen dan bij een gemiddeld persoon. Zo kan het voorkomen dat iemand met HSP niet goed in staat is een gesprek te voeren in een rumoerige omgeving, omdat hij/zij de achtergrondgeluiden niet kan negeren. Behalve voor zintuiglijke informatie heeft een HSP´er ook een sterkere antenne voor bijvoorbeeld stemmingen van anderen. De overload aan informatie die hierdoor veroorzaakt wordt, kan voor problemen zorgen. Het lijkt me dus wel degelijk een psychologisch probleem.

Dat kan best zijn, maar wat mij logischer lijkt is dat het om een ingebeeld psychologisch probleem gaat. Als ik kijk naar de kenmerken van een HSP'er die jij nu noemt, dan zijn zulke symptomen wel bekend bij mensen met schizofrenie en autisme. Alleen is het bij hun nog wel een graadje of 10 erger dan bij normaal functionerende individuen. Als jij graag een autismespectrum-stoornis wilt hebben, of schizofrenie, prima. Maar 'HSP' is geen klinisch-psychologisch beeld. Je zult het niet tegenkomen in de serieuze psychologische literatuur of in diagnostische handboeken zoals de DSM-IV.

HSP heeft dus niets te maken met emotioneel zijn, of labiel, of ´stresskippen´ of ´zeurtypes´. Allerlei soorten mensen kunnen HSP hebben, ook zeer rationele, nuchtere mensen.

De info op internet geeft inderdaad wel aanleiding tot dit soort reacties, vooral de ´testen´, die nogal suggestief zijn. ´Nogal gevoelig voor pijn´, ja wie is dat niet, ´ik heb een rijke complexe innerlijke belevingswereld´, wat heeft dit met gevoeligheid te maken? Verder wordt er af en toe een beeld neergezet van HSP´ers alsof het een soort ubermenschen zijn, die altijd verkeerd begrepen worden door anderen, snik. Beetje jammer.

Ik denk dat het hele beeld van 'HSP' nogal suggestief is en typerend voor onze huidige 'gevoelsmaatschappij' waarin beleving en gevoelens in het centrum van de aandacht staat.
Als het klinische beeld van HSP echt bestaat, dan heeft half Nederland er last van, en dan kun je je gaan afvragen waarom er een etiketje bedacht moet worden voor iets dat een uitvloeisel is van normaal psychologisch functioneren.

André

Berichtdoor André » 05 feb 2007 13:56

Als het klinische beeld van HSP echt bestaat, dan heeft half Nederland er last van, en dan kun je je gaan afvragen waarom er een etiketje bedacht moet worden voor iets dat een uitvloeisel is van normaal psychologisch functioneren.
Noem het zoals je het wilt noemen, ondertussen wals je wel over gevoelens van je medemens met je anti hsp gedachten.(vind ik)
12 Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd.
Onderandere deze vraag heeft mij in de wao laten 'belanden'
Ik kan overigens zonder over de vragen na te denken 23 keer ja invullen.
Misschien wil je daar je manier van communiceren op aanpassen?

Gebruikersavatar
Rufi
Sergeant
Sergeant
Berichten: 353
Lid geworden op: 11 aug 2004 20:54

Berichtdoor Rufi » 05 feb 2007 14:29

Misschien wel een interessant artikel: http://www.ouders.nl/mopv2006-indigo.htm


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten

cron