seksueel misbruik en kindermishandeling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jan 2007 01:25

rafaell schreef:Ik wil graag de cijfers zien waarop Spons baseert dat het in 'zwaardere' kerken vaker voor zal komen, ik vind dat namelijk nogal een aantijging.

Spons heeft hier wel vaker dit soort dingen geroepen, echter altijd zonder onderbouwing.

Incest schijnt in alle lagen en groepen van de bevolking in gelijke mate voor te komen, dus dit soort opmerkingen lijken mij meer gebaseerd op persoonlijke frustratie dan op concrete gegevens.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 29 jan 2007 05:03

Cisca schreef:Tja, en dan te bedenken dat er nog heel veel onbekend blijft omdat het verzwegen wordt.


Zowel in reformatorische kring als daar buiten.

Harm-J schreef:Refdag, lijkt mij ook geen neutrale bron in deze kwestie.!


Hoezo niet? Er wordt gewoon een onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid aangehaald. Bovendien is het niet echt iets om trots op te zijn dat incest in christelijke kring even vaak voorkomt.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 29 jan 2007 08:07

Ik loop regelmatig langs een huis waar ik vaak de moeder hoor schreeuwen en/of de kinderen hoor huilen.

Hun school staat naast onze school en dan moppert ze ook zo vaak op die kinderen, dat ze op moeten schieten of what ever. Ga dan zelf eerder je bed uit denk ik dan.

Mijn zoon (9 jaar) kwam vorige week langs dat huis en zei toen hij thuis kwam: toen ik daar en daar liep kwam die moeder uit de auto met de kinderen en die schold zo tegen die kinderen. Toen zei ik: gaat het?

Hier achter woont bijv. een meisje van 6 jaar die mag nooit met de kinderen uit de buurt spelen. Alleen bij hun zelf op de plaats (ze heeft geen brusjes). Dan doe je toch ook je kind te kort? We wonen in een rustige buurt met heel veel kinderen. Die moeder kan ze toch best laten gaan? Vind ik ook zo raar.
ja, dat is mijn mening dan he.....

sela

Berichtdoor sela » 29 jan 2007 08:27

rafaell schreef:
Cisca schreef:Tja, en dan te bedenken dat er nog heel veel onbekend blijft omdat het verzwegen wordt.


Zowel in reformatorische kring als daar buiten.

Harm-J schreef:Refdag, lijkt mij ook geen neutrale bron in deze kwestie.!


Hoezo niet? Er wordt gewoon een onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid aangehaald. Bovendien is het niet echt iets om trots op te zijn dat incest in christelijke kring even vaak voorkomt.


is het verdedigen van de eigen kring het enige wat we te melden hebben inzake deze kwestie? :roll: :P

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 29 jan 2007 08:42

*Annet* schreef:Hier achter woont bijv. een meisje van 6 jaar die mag nooit met de kinderen uit de buurt spelen. Alleen bij hun zelf op de plaats (ze heeft geen brusjes). Dan doe je toch ook je kind te kort? We wonen in een rustige buurt met heel veel kinderen. Die moeder kan ze toch best laten gaan? Vind ik ook zo raar.

Dit heeft natuurlijk niets te maken met incest. Als die moeder gewoon erg bezorgd is, laat ze haar kindje toch lekker in de eigen tuin spelen? Volgens mij doe je daar je kind niets tekort mee, want in eigen tuin staat vaak ook een zandbak etc.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 29 jan 2007 08:44

tulp schreef:@Spons: Er zijn ook/zelfs dominees die zich daaraan bezondigen.
Persoonlijk denk ik bij elke dominee die het over dat soort dingen heeft: ja, ja, en wat doe je zelf thuis???
Maar dat is mijn persoonlijke frustratie...

Natuurlijk zijn er ook dominees die zich daaraan bezondigen. Maar moeten daarom alle dominees hun mond maar houden? Dat geldt ook voor andere zonden, dominees schelden ook wel eens of behandelen hun vrouw of kinderen ook wel eens onterecht boos of wat dan ook! Moeten ze dan maar nergens meer voor waarschuwen?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jan 2007 09:05

cire schreef:tja, mag niet op zondag :wink:


ook op maandag kan je hem niet openen via kliksafe.

sela schreef:'In protestants-christelijke kring is het taboe op incest nog groot, mogelijk vanwege het gebod om de ouders te eren”, denkt Korpershoek. „Het kan zijn dat een grote groep onbekenden nog steeds zwijgt.”'

Persoonlijk denk ik niet dat dit het punt is.
Ook de hele reformatorische wereld weet dat incest je kinderen kapot maakt en dat het totaal niets met je ouders te eren te maken heeft.
Daarbij hebben we God boven onze ouders te eren.

Waarom mensen er niet mee naar buiten komen?
Om de anere mensen niet. Veel draait er om: wat moeten de anderen wel niet van ons zeggen. Dit is vaak belangrijker dan de eigen keuzes die ze eigenlijk wel willen maken, maar neit durven te maken. Iedereen doet zo enorm zijn best om zijn gezin als de beste neer te zetten dat het haast een obsessie is. Daarbij wordt er niet naar gekeken waat het met het kind doet.

rosalie83 schreef:
*Annet* schreef:Hier achter woont bijv. een meisje van 6 jaar die mag nooit met de kinderen uit de buurt spelen. Alleen bij hun zelf op de plaats (ze heeft geen brusjes). Dan doe je toch ook je kind te kort? We wonen in een rustige buurt met heel veel kinderen. Die moeder kan ze toch best laten gaan? Vind ik ook zo raar.

Dit heeft natuurlijk niets te maken met incest. Als die moeder gewoon erg bezorgd is, laat ze haar kindje toch lekker in de eigen tuin spelen? Volgens mij doe je daar je kind niets tekort mee, want in eigen tuin staat vaak ook een zandbak etc.

Het heeft niets met incest te maken, maar je doet je kind wel enorm te kort als je haar sociale contacten onthoud.
Ik durf er niet over na te denken wat dit voor het kind op langer termijn kan gaan beteken, maar het zal haar neit in haar koude kleren gaan zitten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

sela

Berichtdoor sela » 29 jan 2007 09:22

@ gerdien: nu, ik citeerde uit dat artikel.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jan 2007 09:24

dat weet ik, maar ik ben het niet met Korpershoek eens ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

sela

Berichtdoor sela » 29 jan 2007 09:26

onee, vertel eens? ik ken die alleen van dit artikel..

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 jan 2007 09:30

Volgens mij heb ik dat net gepost. Ik heb mijn bedenkingen erbij of dat de reden is dat er zo enorm gezwegen wordt binnen het refocultuur.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

sela

Berichtdoor sela » 29 jan 2007 09:33

ah! oke.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 29 jan 2007 09:35

rafaell schreef:
Cisca schreef:Tja, en dan te bedenken dat er nog heel veel onbekend blijft omdat het verzwegen wordt.

Zowel in reformatorische kring als daar buiten.

Als ik terug lees, maak ik geen onderscheid toch, hoewel dat er waarschijnlijk wel is, omdat er in reformatorische kring meer op gehoorzaamheid wordt gehamerd.
rosalie83 schreef:Dit heeft natuurlijk niets te maken met incest. Als die moeder gewoon erg bezorgd is, laat ze haar kindje toch lekker in de eigen tuin spelen? Volgens mij doe je daar je kind niets tekort mee, want in eigen tuin staat vaak ook een zandbak etc.

Dat weet je niet, het kan over bezorgdheid zijn, maar het kan ook dat ze bang is dat het kind dingen zegt die men binnen de deur wilt houden.
rosalie83 schreef:Natuurlijk zijn er ook dominees die zich daaraan bezondigen. Maar moeten daarom alle dominees hun mond maar houden? Dat geldt ook voor andere zonden, dominees schelden ook wel eens of behandelen hun vrouw of kinderen ook wel eens onterecht boos of wat dan ook! Moeten ze dan maar nergens meer voor waarschuwen?

Dat lijkt me niet de bedoeling, als je echter zelf "slachtoffer" bent, en het betreft een predikant, kan ik me voorstellen dat je wantrouwend blijft.
Zelf heb ik ook minder prettige ervaringen met een predikant, zij het op een ander gebied, wel iedere week de wet lezen, maar zelf zich er aan houden blijkt niet nodig, dat geldt kennelijk allen voor de gemeenteleden.

sela

Berichtdoor sela » 29 jan 2007 09:36

ben zelf bang dat die korpershoek best wel eens gelijk kan hebben. en dat vanwege de wijze waarop er met sexualiteit omgegaan wordt. volgens mij is er een causaal verband. maar dat is evenzo suggestief; niet bewezen.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Berichtdoor Spons » 29 jan 2007 10:02

om even terug te komen op die cijfers, mijn ouders hadden kenissen bij de politie, (de zedenpolitie wel te verstaan ) en daar hebben we het toen wel eens over gehad, en daaruit bleek (cijfers van de politie dus ... ) dat in zwaardere kerken het relatief vaker voorkomt dan in andere kringen. , zal zo eens teruglezen wat die korpershoek schreef,


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten