seksueel misbruik en kindermishandeling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dorothee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 jun 2003 22:04

Berichtdoor Dorothee » 12 feb 2007 16:10

Hoi jwdp,

Ik denk dat het heel moeilijk is om aan te geven waar dit onder valt. Kijk, als het oudste kind heel goed beseft dat het niet in de haak is wat hij doet, als hij beseft dat het andere kind het niet wil, maar een bepaalde macht gebruikt, dan kun je volgens mij niet meer zeggen dat het kinderspel is.

Ik denk niet dat het oudste kind al zal beseffen welke gevolgen het voor het jongere kind zal hebben, daarmee is de macht die hij uitoefent anders dan de macht van oudere daders, die heel goed beseffen waar ze mee bezig zijn en waar het toe kan leiden.

Is het normaal? Ik denk het niet, maar het ligt ook wel aan de context waarin dit gebeurd, waarom dit gebeurd (gaat een kind op onderzoek uit om zelf iets te weten te komen of heeft het de bedoeling er anderen pijn mee te doen?)
Moet je ermee uitkijken? Absoluut!

Gebruikersavatar
jwdp
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2004 20:36

Berichtdoor jwdp » 12 feb 2007 16:19

het is in onze omgeving gebeurd vandaar mijn vraag. ik denk dat het gekomen is omdat kinderen genegenheid bij elkaar zochten ivm met de gezinssituatie moeder ziek pa niet thuis. moeilijke situatie die nu veel vastgelopen gezinsleden kent

Dorothee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 jun 2003 22:04

Berichtdoor Dorothee » 12 feb 2007 16:22

Daarom ook miijn antwoord op deze manier. Zulke dingen gebeuren niet 'zomaar', daar is meestal wel een reden voor. Maar kijk wel uit, want het kan heel andere, verdere vormen aan gaan nemen. En aan de andere kant: het kan later ook heel erg overdreven worden zoals (volgens mij) Aragorn al stelde en dat is ook niet eerlijk.

sela

Berichtdoor sela » 12 feb 2007 16:29

zag pas nog een film waarin een ventje z'n stiefzusje sloeg. woonde bij z'n moeder. na onderzoek van de politie bleek dat hij bij z'n vader thuis zag dat die z'n vriendin op die wijze sloeg en dat het kopieergedrag was. goed voorbeeld deed goed volgen.

janneke29
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 feb 2007 16:22

Berichtdoor janneke29 » 13 feb 2007 13:38

mijn probleem is dat het erg overdreven wordt en ons huwelijk hierdoor geteroriseerd wordt

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 13 feb 2007 13:43

Ik neem aan dat je bedoeld dat seksueel misbruik overdreven wordt? Bedoel je dan seksueel misbruik binnen de het gezin, van een gezinslid met iemand van buiten het gezin, een gezinslid dat een verleden heeft van seksueel misbruik als dader, of een gezinslid dat een verleden heeft als slachtoffer van seksueel misbruik?
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 13 feb 2007 14:06

janneke29 schreef:mijn probleem is dat het erg overdreven wordt en ons huwelijk hierdoor geteroriseerd wordt

Hoe bedoel je dat?

janneke29
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 feb 2007 16:22

Berichtdoor janneke29 » 13 feb 2007 23:58

binnen het gezin

Cisca

Berichtdoor Cisca » 14 feb 2007 00:02

janneke29 schreef:binnen het gezin


Misschien kun je iets duidelijker zijn, op deze manier is geen goede reactie mogelijk

janneke29
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 feb 2007 16:22

Berichtdoor janneke29 » 14 feb 2007 09:42

dat wij als "dader (s)" erg worden aangekeken jullie hebben ons dit leed aangedaan vooral zeggen de ouders dat terwijl hun degene geweest zijn die er vroeger juist wat aan handen kunnen doen.Ze wisten er namelijk van af. Maar door de jongens simpel met alleen worden te straffen kom je er niet. Ze hadden in mijn ogen hulp voor degenen die het betrof zo wel slachtoffer als dader, moeten zoeken. maar dat is dus niet gebeurd.en nu lopen er een aantal mensen vast en wordt er hulp opgestart.maar wij worden nog niet betrokken hierin. wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat het overtrokken wordt dat als "incest"binnen het gezin plaats vind als de kinderen allemaal minderjarig zijn je eigenlijk niet de daders de schuld kan geven maar in eerste instantie de ouders. natuurlijk hebben de daders iets gedaan wat niet goed te praten is maar zo zie ik het.de ouders hebben voor mijn gevoelig een stukje laten liggen waar ze terdege wat mee hadden moeten doen.

ik snap dat het een heel gevoelig onderwerp is maar zijn er meer mensen die dit mee gemaakt hebben en dan bedoel ik als dader?

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 14 feb 2007 11:11

janneke29 schreef:dat wij als "dader (s)" erg worden aangekeken jullie hebben ons dit leed aangedaan vooral zeggen de ouders dat terwijl hun degene geweest zijn die er vroeger juist wat aan handen kunnen doen.Ze wisten er namelijk van af. Maar door de jongens simpel met alleen worden te straffen kom je er niet. Ze hadden in mijn ogen hulp voor degenen die het betrof zo wel slachtoffer als dader, moeten zoeken. maar dat is dus niet gebeurd.en nu lopen er een aantal mensen vast en wordt er hulp opgestart.maar wij worden nog niet betrokken hierin. wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat het overtrokken wordt dat als "incest"binnen het gezin plaats vind als de kinderen allemaal minderjarig zijn je eigenlijk niet de daders de schuld kan geven maar in eerste instantie de ouders. natuurlijk hebben de daders iets gedaan wat niet goed te praten is maar zo zie ik het.de ouders hebben voor mijn gevoelig een stukje laten liggen waar ze terdege wat mee hadden moeten doen.

ik snap dat het een heel gevoelig onderwerp is maar zijn er meer mensen die dit mee gemaakt hebben en dan bedoel ik als dader?

Hoi Janneke, ik vind je verhaal nogal warrig. En daardoor een beetje moeilijk om op te reageren. Ik begrijp niet zo goed of jij nu zelf getrouwd bent? En dat het om je eigen kinderen gaat? Of woon je nog thuis en ben je zelf slachtoffer of dader?

Dorothee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 jun 2003 22:04

Berichtdoor Dorothee » 14 feb 2007 11:20

Hoi Janneke,

Het is voor mij een beetje lastig om me te verplaatsen in de positie van de dader, maar ik zal het in ieder geval proberen. Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat er een verantwoordelijkheid bij de ouders ligt, als zij wisten dat er sprake was van misbruik/incest binnen het gezin. Zij hadden inderdaad de daders adequaat moeten straffen en tegelijkertijd de slachtoffers op moeten vangen. Maar probeer je dat eens in te denken: het gaat dan in beide gevallen om je kinderen. En ik weet uit eigen ervaring dat dat heel beroerd is. Ten eerste om te zien dat je kind misbruikt is en ten tweede: dat dat gedaan is door een ander kind van je. Daarmee zeg ik niet dat ze niks moeten doen, dat niet, maar nou ja, die ouders zitten ook in een rotpositie.

En dat je daders niet de schuld kan geven: misschien ben ik bevooroordeeld, maar het lijkt mij erg kort door de bocht. Een kind weet wanneer het iets doet wat niet mag, wanneer het iets doet dat een ander kind niet fijn vind, toch? En zoals je zelf al zegt: ze hebben iets gedaan dat niet goed te praten is en dat beseffen ze ook heel goed. Ligt er dan ook niet een verantwoordelijkheid bij de daders om daar iets mee te doen?

In ieder geval heel veel sterkte ermee, ik besef ook dat het voor jullie een rotte situatie is!

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Berichtdoor tulp » 14 feb 2007 12:34

...
Is een bericht niet helemaal te verwijderen, zonder sporen achter te laten?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 14 feb 2007 12:42

tulp schreef:...
Is een bericht niet helemaal te verwijderen, zonder sporen achter te laten?


Hoe bedoel je?

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Berichtdoor tulp » 14 feb 2007 12:47

[Hoe bedoel je?[/quote]

Er zit een wijzig/verwijderknop boven mijn bericht. Als ik die aanklik en mijn bericht leegmaak (alles verwijder) en dan op OK klik, dan geeft ie aan dat er een bericht geschreven moet worden. Vandaar de puntjes. Het 'frame' is niet meer te verwijderen, en er moet iets instaan. Niet onzichtbaar dus. off topique-smile


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten