Radicaal zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Radicaal zijn

Berichtdoor Bevlogen » 16 jan 2007 21:07

'k Had bijna een jaar geleden eens een goed gesprek met iemand over het christen-zijn. Ik vind dat je als christen héél radicaal moet zijn. Zij bracht daar tegenin dat dat nogal cliché was en makkelijker gezegd dan gedaan. Ik vraag me dus af: hoe kijken jullie aan tegen het radicaal christen-zijn? Wat is radicaal?

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jan 2007 21:41

De uiterste concequenties accepteren van jou keuzes en overtuiging?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Hero
Luitenant
Luitenant
Berichten: 513
Lid geworden op: 14 sep 2006 21:17
Locatie: NL
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 16 jan 2007 22:31

Raido schreef:De uiterste concequenties accepteren van jou keuzes en overtuiging?


AMEN ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 17 jan 2007 00:04

Raido schreef:De uiterste concequenties accepteren van jou keuzes en overtuiging?

En hou zou je dat dan invullen?

clivia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jan 2007 11:28
Locatie: Groningen

Berichtdoor clivia » 17 jan 2007 09:55

radicaal zijn is doen wat er in de Bijbel staat. En er ook echt voor gaan. Ongeacht wat de gevolgen er van zijn. Desnoods moet je iedereen tegen je in het harnas jagen. Ik zelf wil ook radicaal christen zijn. Heb het ook met verschillende mensen over radicaal christen zijn gehad. Maar het bleek weer dat er maar weinig echte radicale christenen zijn. Ik denkdat je als radicaal christen ook in bijvoorbeeld colleges moet zeggen als de docent iets totaal ongeloofwaardigs zegt. Ook al krijg je dan de hele collegezaal tegen je. En dan moet je het wel op de juiste manier brengen.

Raido schreef:
De uiterste concequenties accepteren van jou keuzes en overtuiging?

En hou zou je dat dan invullen?


ik denk dat als je weet dat door jou radicaliteit een ontslag tot gevolg zal hebben. Je dat ook moet accepteren in het vertrouwen dat God je verder helpt. Elk gevolg dat je radicaliteit heeft moet je accepteren. En niet eerst naar gevolgen kijken om vervolgens te besluiten of je radicaal bent of dat je het voor deze keer maar laat zitten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2007 10:26

Misschien ook wel "willen sterven voor je geloof"? je kent de verhalen wel van mensen die met pistool tegen hun hoofd gevraagd werd of ze nog steeds geloofden?

Zoals het verhaal van de guerilla-leider die met wat rebellen een kerk binnenviel, met hun geweren zwaaiden en schreeuwden: Iedereen die echt in Christus gelooft moet nu gaan staan. Een klein aantal mensen staat op. De rest werd naar buiten gestuurd... daar wachten ze in spanning af wat er met de mensen naar binnen zou gebeuren. De leider zei tegen de dominee: Zo, nu zie je wat je echte gemeente is. Je kan nu verdergaan met preken.

Wat valt hier nog aan toe te voegen? De tijd ontbreekt me om te vertellen over Gideon en Barak, Simson en Jefta, David en Samuël, en over de profeten, die door hun geloof koninkrijken overwonnen, gerechtigheid lieten gelden, en kregen wat hun beloofd was; die leeuwen de muil toeklemden, aan vuur de laaiende kracht ontnamen en ontkwamen aan de houw van het zwaard; die hun zwakheid krachtig overwonnen, in de oorlog machtige helden werden en vijandelijke legers op de vlucht joegen. Vrouwen kregen hun doden terug doordat die uit de dood opstonden. Anderen werden gemarteld tot de dood erop volgde en wilden van geen vrijlating weten, omdat ze uitzagen naar een betere opstanding. Weer anderen kregen te maken met bespotting en geseling, zelfs met arrestatie en gevangenschap. Ze werden gestenigd of doormidden gezaagd, of stierven door een moordend zwaard. Ze zwierven rond in schapenvachten of geitenvellen, berooid, vernederd en mishandeld. Ze doolden door verlaten oorden en berggebieden en verscholen zich in grotten en holen onder de grond. Ze waren voor de wereld te goed. Al deze mensen, die van oudsher om hun geloof geprezen worden, hebben de belofte niet in vervulling zien gaan omdat God voor ons iets beters had voorzien, en hij hen niet zonder ons de volmaaktheid wilde laten bereiken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 17 jan 2007 13:07

Clivia

Radicaal, vind ik persoonlijk een verkeerde woordkeuze. Iemand moet zich ook durven laten
onderwijzen in het geloof. Bij radicaal ga je uit van een zienswijze waar jij denkt dat het goed
is. Je mag je zelf als Christen ook niet nodeloos in gevaar brengen.

Waar jij schrijft: "niet eerst naar gevolgen kijken" daarin kan ik niet met jou meegaan.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 17 jan 2007 14:17

Harm-J schreef:Clivia

Radicaal, vind ik persoonlijk een verkeerde woordkeuze. Iemand moet zich ook durven laten
onderwijzen in het geloof. Bij radicaal ga je uit van een zienswijze waar jij denkt dat het goed
is. Je mag je zelf als Christen ook niet nodeloos in gevaar brengen.

Waar jij schrijft: "niet eerst naar gevolgen kijken" daarin kan ik niet met jou meegaan.

Ik ben het absoluut niet met je eens dat radicaal zijn betekent dat je je niet wilt laten onderwijzen!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 jan 2007 14:32

Radicaal zijn is voor mij: je gelooft of je gelooft niet. Niet een beetje van jezelf en een beetje van Maggi.

Dat betekent ook keuzes maken. Als je voor God kiest omdat Hij voor jou gekozen heeft betekent dat ook het accepteren van álle consequenties van die keuze!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 17 jan 2007 14:33

rosalie83

Misschien toch even in de van Dale kijken of een ander woordenboek, waar het woord 'radicaal'
voor staat. Vanuit die lijn is mijn tekst ook geschreven.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 17 jan 2007 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2007 14:33

precies

ra·di·caal1 (de ~ (m.), -calen)
1 iem. die de uiterste consequenties van een zienswijze aanvaardt
ra·di·caal3 (bn.)
1 diep ingrijpend => geen half werk doen, rigoureus
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 17 jan 2007 14:47

Radicaal heeft meerdere betekenissen. En Marnix, je laat de helft weg :?

Betekenis 3 (1 en 2) is voor mij de betekenis van radicaal zijn in het geloof:

ra·di·caal3 (bn.)
1 diep ingrijpend => geen half werk doen, rigoureus
2 strevend naar diep ingrijpende hervormingen

clivia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jan 2007 11:28
Locatie: Groningen

Berichtdoor clivia » 17 jan 2007 15:45

mijn excuus als het overkwam dat ik mij niet zou willen laten onderwijzen. Tuurlijk wil ik dat wel, maar er moeten wel argumenten uit de Bijbel bij komen.

Als je als christen op een onchristelijke werkvloer werkt, dan heb je snel het gevaar dat je kijkt naar wat zij van je verwachten. Terwijl het veel belangrijker is om te kijken wat God wil, en als jij keuzes moet maken kijken wat er over in de Bijbel staat, of wat jij denkt dat goed handelen is. En met ´dat je niet eerst naar de gevolgen moet kijken´ bedoel ik dat je je moet laten leiden door de bijbel en als jij zeker weet dat jij ergens tegen in moet gaan dat ontslag tot gevolg zou kunnen hebben. Dan denk ik dat je niet naar het gevolg - dus het ontslag - moet kijken maar naar wat jij moet doen. En misschien meoten we dan idd een ander woord voor radicaal gebruiken.

Maar ook als christen moet je voorzichtig zijn, ik denk niet dat je te pas en te onpas met het geloof moet aan komen bij de mensen -niet christenen- om je heen. Hierdoor zouden zij een negatief beeld krijgen, omdat je er altijd het geloof bij betrekt. Maar ik vind wel dat veel christenen radicaler mogen worden in hun leven.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 17 jan 2007 15:45

Marnix schreef:precies

ra·di·caal1 (de ~ (m.), -calen)
1 iem. die de uiterste consequenties van een zienswijze aanvaardt


Radicaal staat meestal synoniem voor: "1 iem. die de uiterste consequenties van een ziens-
wijze aanvaardt

Ok, even deze lijn volgen, mijn interpretatie is dat je God boven alles stelt. Er staat toch nog
iets meer hierover in de bijbel. Als aanreiking gaf ik al aan, je mag je zelf niet nodeloos in ge-
vaar begeven. Extreem voorbeeld: 'je gaat niet in de moskee roepen dat Jezus voor onze zon-
den gestorven is'.
Je kan wel op de juiste tijd en gelegenheid hierover met een Moslim in gesprek gaan. Een
radicaal zal zijn geloof dermate voorop stellen en elk ander geloof dan zijn geloof als onwaar
heid af doen.

Daarbij staat er ook in de bijbel bv de tekst van Jezus 'Geeft dan de keizer wat des keizers is,
en Gode wat Gods is'. Je hebt een overheid te gehoorzamen, tot op een bepaalde hoogte, een
radicaal iemand, zal een overheid die zijn gedachten goed niet ondersteunt niet erkennen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 17 jan 2007 20:20

dat voorbeeld van Jezus zelf,
de schapen en de bokken

delen wij ons bezit met de armen ?
staan wij voor de ander klaar?

een stukje uit het nummer The Sheep And The Goats
Keith Green schreef:Then He shall turn to those on His left, the goats.

Depart from Me, you cursed ones, into everlasting fire,
prepared for the devil and his angels.
For I was hungry, and you gave Me nothing to eat,
I was thirsty, and you gave Me nothing to drink,
I was naked, out in the cold, in exposure, and you sent me away,
I was a stranger, and I knocked at your door,
But you didn't open, you told Me to go away,
I was sick, racked in pain upon My bed,
And I begged, and prayed, and pleaded that you'd come, but you didn't,
I was in prison, and I rotted there,
I'd prayed that you'd come.
I heard your programs on the radio, I read your magazines, but you never came.
Depart from Me!!!

Lord, there must be some mistake, when?
Lord, I mean, when were You hungry Lord and we didn't give You something to eat?
And Lord, when were You thirsty, and we didn't give You drink?
I mean, that's not fair, well, would You like something now?
Would one of the Angels like to go out and get the Lord a hamburger and a coke?
Oh, You're not hungry, yeah, I lost my appetite too.
Uh Lord uh, Lord, when were You naked,
I mean Lord, that's not fair either Lord,
We didn't know what size You wear.
Oh Lord, when were You a stranger Lord,
You weren't one of those creepy people who used to come to the door, were you?
Oh Lord, that wasn't our ministry Lord. We just didn't feel led, you know?
Lord, when were You sick? What did You have, anyway?
Well, at least it wasn't fatal; oh, it was?
I'm sorry Lord, I would have sent You a card.
Lord, just one last thing we want to know,
When were You in prison Lord? What were You in for anyway?
I had a friend in Levenworth...


een voorbeeld van hoe je in ieder geval niet radicaal bent.
kijk eens om je heen welke mogelijkheden heb je om te doen wat Jezus van ons vraagt, als je radicaal wil zijn?

Ik schiet zelf genoeg tekort, maar heb me wel voorgenomen toch eens iets hiervan uit te gaan voeren, om bij het fotocontesttopic aan te sluiten:
'Do one thing every day that scares you'
When I kneel before You, them I'm defying gravity


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten