CVS

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

GeeruQu

CVS

Berichtdoor GeeruQu » 06 jan 2007 16:12

Ik twijfelde of ik dit wel moest plaatsen, maar waarom ook niet?

Een jaar geleden (september 2005) begon ik met klachten van moe zijn. Mijn moeder was hier bezorgd over dus gingen we naar de dokter. Die constateerde dat er niets bijzonders was, maar als het toenam moest ik terug komen.
Dat terugkomen is in totaal (ong.) 5 tot 10 keer gebeurd. En elke keer kwam er niets uit, tot ergens december 2006.
De dokter constateerde dat ik CVS (chronisch vermoeidheid syndroom) heb. De oorzaak daarvan weten we niet. Het is wss psygisch, (waarvan ik zelf het niet ckr weet), maar door de CVS moeten er een heleboel dingen veranderen.. Kan niet meer elke week 's avonds weg, minder sporten..

Hebben jullie mss een paar tips/ervaringen e.d?
Ik kan het nog niet accepteren en kben er kapot van..

André

Berichtdoor André » 06 jan 2007 16:22

Een tip, die je ook zelf wel weet wsl, je kunt God om hulp vragen nu dit bekend is en over dat accepteren, klinkt misschien niet als een bemoediging maar neem er vooral de tijd voor, misschien is het over een paar jaar weer helemaal anders.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 06 jan 2007 16:29

Hoi hoi,

Goed juist dat je het geplaatst hebt, misschien zijn er meer mensen die hier iets over weten. Je kan bijv. op internet kijken en misschien is er een patientenvereniging van.
Probeer rustig aan te doen en idd bidden tot God om hulp!

groetjes en veel sterkte!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 jan 2007 16:30

Hoi,

Ik heb zelf combinatie van fybromyalgie (reumasoort) en ME (chronisch vermoeidheidssyndroom), dus ik heb ervaring genoeg. Helaas :? Het is niet helemaal hetzelfde natuurlijk, want ik ben niet alleen maar moe, maar heb door de fybromyalgie ook veel pijn. Maar misschien heb je wat aan mijn ervaringen?

Het klinkt niet bemoedigend misschien, maar ik heb veel moeten opgeven. Accepteren klinkt heel makkelijk, bij mij is het meer een vorm van ermee leren omgaan. Want binnen de kaders van wat ik kan, doe ik een hele hoop! En dat is gewoon uitproberen, vaak de fout ingaan en een terugval krijgen, er weer bovenop krabbelen, nieuwe poging van iets, etc. etc.

Verder is bij mij ritme en regelmaat erg belangrijk en heb ik veel slaap nodig. Gezond eten is ook een must en veel water drinken!

En natuurlijk kan je bij God terecht. Vraag Hem om hulp en kracht!

Ik heb nu niet zo veel tijd, dus vandaar dat ik er even een korte reactie van maak. Als je dingen wilt vragen of zo, kom maar! Mag eventueel ook per pb.

In elk geval sterkte!

Groetjes!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 06 jan 2007 16:43

Wat moeilijk joh!

Sterkte hoor. Ik heb er geen ervaring mee omdat ik niemand ken met CVS. Maar net als de andere wil ik zeggen: Neem de tijd om het te accepteren/mee leren omgaan. Dat hoeft niet in 3 weken tijd gebeurt te zijn. Al duurt het jaren. Als jij maar gelukkig blijft.

Sterkte

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jan 2007 16:49

tip 1: Stel prioriteiten, bedenk wat je het belangrijkste vindt en doe dat.
tip 2: Kijk naar wat je wel kan en niet naar wat je niet (meer) kan.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 06 jan 2007 19:16

Ik vraag me af of je hier genoegen mee moet nemen. Ik ben zelf 11 maanden ziek geweest, ik kon geen hele dagen meer naar school, kan niet meer laat naar bed en leuke dingen doen 's avonds. Na één trap op lopen was ik op en slapen hielp niet. Toen ik naar de dokter ging kreeg ik allerlei testen maar daar kwam niets uit. Toen kreeg ik de vraag of het niet psychisch was...Ik ben daarna naar een andere arts gegaan, die erachter kwam dat ik cytomegalie had en geen antistoffen aanmaakte waardoor het ook niet in het bloed te zien was. Je hoeft het niet aan te nemen of er wat mee te doen, maar neem niet te snel genoegen met een antwoord.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 06 jan 2007 19:31

Er zijn ontzettend veel ziekten die (extreme) vermoeidheid kunnen veroorzaken. Ik heb ook bijna een jaar last van gehad van vermoeidheid, dagen thuisblijven, op bed liggen, doodop zijn na een dag werken (ik kon nog wel dingen doen). Maar hoe het ook zij, makkelijk is het nooit. Ik denk ook dat bij jou je omgeving snel zijn wenkbrauwen zal fronsen, omdat het zogenaamd psychisch is. Dat maakt het voor jou niet minder vervelend. Veel sterkte enzo!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jan 2007 22:44

Je moet inderdaad wel flink assertief zijn bij dokters. Als je daar zelf niet goed in bent, moet je iemand meenemen die 't wel kan.

GeeruQu

Berichtdoor GeeruQu » 06 jan 2007 22:48

Allemaal heel erg bedankt.. Natuurlijk praat/bid/vraag ik om acceptatie Hem, en zeker in 2006 zie ik dat Hij me gedragen heeft, ondanks de vermoeiheid..

nog even @:

marina87: Ik weet het niet. Nu ik al zo'n jaar loop bij de dokter en hij ook niets voor mij kan doen, moet ik er bijna wel genoegen mee nemen. Zodra er andere klachten bijkomen, ga ik weer terug, maar eigenlijk heeft hij (niet letterlijk) tegen me gezegd dat ik er mee moet leren leven.. :?

rosalie83: Vergeleken bij jou heb ik niets te klagen, lijkt het. Ook ik moet veel opgeven, maar ik weet niet of ik dit wel durf.
Ik zit namelijk op een sport, waarbij ik officieel 3 keer in de week moet sporten, natuurlijk haal ik dat niet meer school, dus heb ik dat opgegeven. NU sport ik 2 x in de week, maar de choaches zijn er niet erg blij mee.
Oook heb ik veel slaap nodig, maar het probleem is dat ik niet KAN slapen. De afgelopen tijd lig ik tot half 3 wakker..

@Vonkie:
Opt moment ben ik aan de ene kant gelukkig, andere kant niet.. :? Simpel gezegd: I'm sick of it..

@de rest:
Dankje wel, voor jullie steun/tips e.d!

Maaike

Berichtdoor Maaike » 06 jan 2007 22:57

Balen Geer!! Tlijkt me echt zo verrot :| Maar: Don't be afraid, God is with you :wink:

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: CVS

Berichtdoor suus_ » 08 jan 2007 09:59

GeeruQu schreef:Ik twijfelde of ik dit wel moest plaatsen, maar waarom ook niet?

Een jaar geleden (september 2005) begon ik met klachten van moe zijn. Mijn moeder was hier bezorgd over dus gingen we naar de dokter. Die constateerde dat er niets bijzonders was, maar als het toenam moest ik terug komen.
Dat terugkomen is in totaal (ong.) 5 tot 10 keer gebeurd. En elke keer kwam er niets uit, tot ergens december 2006.
De dokter constateerde dat ik CVS (chronisch vermoeidheid syndroom) heb. De oorzaak daarvan weten we niet. Het is wss psygisch, (waarvan ik zelf het niet ckr weet), maar door de CVS moeten er een heleboel dingen veranderen.. Kan niet meer elke week 's avonds weg, minder sporten..

Hebben jullie mss een paar tips/ervaringen e.d?
Ik kan het nog niet accepteren en kben er kapot van..

hoi,

wat je hier schrijft komt me er bekend voor. zelf loop ik al vanaf maart 06 "thuis". de oorzaak waardoor cvs door ontstaand is niet bekend. naar allewaarschijnlijkheid komt dit voor uit ons stress volle leven..en de enorme prikkels die dagelijks op ons afkomen.

cvs is te behandelen met een bewegings programma. ook al mocht je psychisch wat hebben is het nog aan te raden zo'n bewegingsprogramma te volgen zodat je conditie toe neemt en weer in staat bent om wat enrgie te leveren. vraag aan de dokter of je door kan worden gestuurd naar een sport arts (sportgeneeskunde). niet alleen sporters komen daar daar lopen ook duizende andere mensen die last hebben van moeheid.

ikzelf sliep op een dag echt enorm veel. smiddags een uur of 3 en snachts minimaal 12 uur. door dat ik me steeds moeier ging voelen ging ik meer slaap nemen. en zo gaat de spiraal naar benenden. en kun je op den duur geen energie meer leveren.

door dat ik nu beweeg voel je je een stuk beter en were het gevoel dat je leeft.

ps: word je niet doorgestuurd kun je als nog een sport medice keuring laten doen. door die keuring word je vanzelf denk ik wel doorgestuurd naar het bewegingsprogramma.
Waarom kan een man niet knap en intelligent tegelijk zijn? dan zou het een vrouw zijn!!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 08 jan 2007 15:59

suus_ schreef:cvs is te behandelen met een bewegings programma. ook al mocht je psychisch wat hebben is het nog aan te raden zo'n bewegingsprogramma te volgen zodat je conditie toe neemt en weer in staat bent om wat enrgie te leveren. vraag aan de dokter of je door kan worden gestuurd naar een sport arts (sportgeneeskunde). niet alleen sporters komen daar daar lopen ook duizende andere mensen die last hebben van moeheid.

ikzelf sliep op een dag echt enorm veel. smiddags een uur of 3 en snachts minimaal 12 uur. door dat ik me steeds moeier ging voelen ging ik meer slaap nemen. en zo gaat de spiraal naar benenden. en kun je op den duur geen energie meer leveren.

door dat ik nu beweeg voel je je een stuk beter en were het gevoel dat je leeft.

ps: word je niet doorgestuurd kun je als nog een sport medice keuring laten doen. door die keuring word je vanzelf denk ik wel doorgestuurd naar het bewegingsprogramma.

CVS heet niet voor niets CVS. De C staat voor chronisch, het gaat dus niet over door een bewegingsprogramma. Ik ben nu 10 jaar ziek en heb echt alles geprobeerd, waaronder tig bewegingsprogramma's, maar het is nog niet over...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 08 jan 2007 16:06

rosalie83 schreef:
suus_ schreef:cvs is te behandelen met een bewegings programma. ook al mocht je psychisch wat hebben is het nog aan te raden zo'n bewegingsprogramma te volgen zodat je conditie toe neemt en weer in staat bent om wat enrgie te leveren. vraag aan de dokter of je door kan worden gestuurd naar een sport arts (sportgeneeskunde). niet alleen sporters komen daar daar lopen ook duizende andere mensen die last hebben van moeheid.

CVS heet niet voor niets CVS. De C staat voor chronisch, het gaat dus niet over door een bewegingsprogramma. Ik ben nu 10 jaar ziek en heb echt alles geprobeerd, waaronder tig bewegingsprogramma's, maar het is nog niet over...
Er word ook niet gezegd dat het er van over gaat, het kan verbetering opleveren. In mijn ogen moet je alles geprobeerd hebben, als de kans op verbetering er is, en als je het aan kunt. Ieder mens is anders, en bij iedereen kan het anders aan slaan.

GeeruQu

Berichtdoor GeeruQu » 08 jan 2007 16:08

Overt algemeen heeft de dokter gezegd dat ik door moet gaan met gezond eten en sporten. Ik sport gemiddeld 2x in de week anderhlaf uur en fiets 5 dagen in de week 13 km heen, en 13 km terug.
Verder wil ik eerst zien hoe het t komende jaar gaat en vooral het zien te accepteren. Ik denk niet dat als ik het nu niet kan accepteren, er aan werken veel zin heeft..
Opzich valt het te proberen..
Thnx!

Terug naar “Archief”