Uitleg over mijn gedrag op het forum.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Uitleg over mijn gedrag op het forum.

Berichtdoor Kaw » 14 apr 2003 15:33

Verhaaltje:

Gisteravond hadden we jeugdvereniging,

Een jongen vertelde dat hij wel wist dat Christus voor zijn zonden gestorven was en dat hij een kind van God was, maar dat hij er niets bij voelde. Hij voelde geen spijt van zijn zonden, geen blijdschap over zijn verlossing en dus ook geen dankbaarheid. Volgens hem was dit het gevolg van zijn hoge IQ. Hij hadt volgens hemzelf een iq van 140 maar een eq van 0, dus totaal geen emotionele inlevingsvermogen.

Ik nam aan dat hij zich afvroeg of dit normaal was. Ik antwoorde toen dat het noodzakelijk was om spijt en schuld te voelen, zodat je dan dankbaarheid en blijdschap kon voelen. Ik vertelde dat God dat zelfs van ons eist. Hoe moeten we God anders liefhebben om de dingen die Hij voor ons heeft gedaan? Hoe is het anders mogelijk om je oude vlees te laten afsterven? Ik vertelde ook dat het een heel mooi werk is om dit te ontdekken en dat het ook wel bekering of wedergeboorte werd genoemt.

Hij antwoorde toen:"Ga toch naar de ger.gem. met je vriendin. Daar denken ze zo moeilijk en zo zwart over deze dingen! Ik weet heus wel dat ik bij God hoor!"
En hij stopte zijn "Damn! volume 2" cd in zijn discman en vertrok.

Laatst had ik een gesprek met iemand van de ger. gem. Na een poos koetjes en kalfjespraat kreeg ik het voor elkaar om het geloof aan te snijden als onderwerp. Die man was dik in de 50. Ik vroeg hem (op een hele nette manier!) waarom ie niet aan het avondmaal ging, net als 80% van de kerk. Hij antwoorde dat meer dan 50 jaar preken hem niets hadden gedaan en dat ie niet weet of ie er ooit bij mag horen. Hij las elke dag de bijbel en klassieke werken zoals Bunyan enzo, maar het deed hem nooit iets. Hij bad elke dag, maar het deed hem nooit iets. Hij heeft volgens mij nog nooit een kerkdienst verzuimt, nog nooit in rare kleding gelopen, nog nooit uitgegaan...

Ik probeerde hem te vertellen over God's liefde voor zondaars en het verhaal van de verloren Zoon. Hij ging huilen en vertelde me dat het geen zin had dat ik dit deed. Het raakte hem toch niet...

Aan alle "Kaw-hekelers": Ik hoop dat ik zo een beetje inzicht heb kunnen geven in mijn worstelingen.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 14 apr 2003 15:38

Ik begrijp je helemaal, Kaw.. ik was overigens geen hekeler van je, maar dat weet je wel. :)

Heel veel sterkte hiermee joh, dit moet echt allemaal niet makkelijk zijn..

joris

Berichtdoor joris » 14 apr 2003 16:20

Moeilijk, kaw. Ik ben ook geen hekeler, ik waardeer je eerlijkheid en je oprechte zoektocht.

boekentip: R. Swindoll: genade is een risiko.

Volgens mij geeft dat boek je een hoop antwoorden of manieren van kijken naar jou situatie! mij heeft het een hoop geholpen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 apr 2003 17:55

Hier ligt toch een taak voor jou Kaw... Je kunt die mensen met woorden niet bereiken, maar je kunt wel voor ze bidden.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 14 apr 2003 19:10

Beste Kaw, uiteraard heb ik respect voor jouw zoektocht maar ik wil toch ook een beetje opnemen voor zo van die figuren die jij beschrijft in je bericht.

Binnen de grote Christelijke familie is toch wel het orthodoxe calvinisme de meest zwartgallige, negatieve variant. Dit calvinisme laat van de mens geen spaandertje meer heel, iedereen is slecht, zondig en verdorven. Slechts een kleine groep gelovigen heeft genade gekregen en kan eventueel rekenen op een plaatsje in het hiernamaals. De orthodoxe kerken prediken de onfeilbare, woordelijk geïnspireerde Schrift, de dogma's vliegen je om de oren enz..... Avondmaalsvieringen worden liefst zo weinig mogelijk gevierd en zelfs als ze gevierd worden durft niemand eraan deelnemen... De wereld moet zoveel mogelijk gemeden worden want ze is slecht en zondig. Als mens kun je niets, heel je leven en gedrag mag enkel in het teken van God's glorie staan.....

Het spijt me heel erg maar dit soort geloof maakt mensen kapot!!! Het is niet voor niets dat enkele decennia geleden het zelfmoord percentage onder de gereformeerden het hoogst was. In dit geloof is er amper blijdschap te vinden, alleen schuld en boete zijn van tel. Hoe wil je nu in Godsnaam dat de grote massa zich ooit zal bekeren tot deze negativistische ideologie??? Het zal voor eens en altijd een zaak blijven van een heel kleine minderheid, jij zal ze misschien de uitverkorenen noemen? Kerkgenootschappen die gedurfd hebben om de scherpste randjes af te veilen (vrijgemaakten en nederlands gereformeerden) worden zeer argwanend bekeken. Evangelischen zijn al helemaal uit den boze... Ziet de reformatorische gezindte dan echt niet in dat ze maar een zeer kleine enge minderheid zijn binnen de grote wereld van het Christendom???? En dat ze ervaren worden als zeer extreem, ja zelfs sectarisch?

Degenen die zich gelukkig voelen in dit geloof wil ik graag in hun waarde laten. Maar heb aub wat begrip voor die 99% andere Christenen die hun geloof op een andere manier beleven.

mvg,

http://www.caenen.tk
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 14 apr 2003 19:22

hoi inspector morse,

op de een of andere manier intrigeer je mij enorm!
We denken verschillend, maar dat kan interessant zijn.
Wat heeft jou zo cynisch gemaakt op de kerk? Daar ben ik heel benieuwd naar.
wat je schrijft hierboven, daarmee kan ik het wel aardig eens zijn. maar we gaan er wel twee verschillende kanten mee uit denk ik.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 apr 2003 19:33

Inspector Morse schreef:Beste Kaw, uiteraard heb ik respect voor jouw zoektocht maar ik wil toch ook een beetje opnemen voor zo van die figuren die jij beschrijft in je bericht.

Binnen de grote Christelijke familie is toch wel het orthodoxe calvinisme de meest zwartgallige, negatieve variant. Dit calvinisme laat van de mens geen spaandertje meer heel, iedereen is slecht, zondig en verdorven. Slechts een kleine groep gelovigen heeft genade gekregen en kan eventueel rekenen op een plaatsje in het hiernamaals. De orthodoxe kerken prediken de onfeilbare, woordelijk geïnspireerde Schrift, de dogma's vliegen je om de oren enz..... Avondmaalsvieringen worden liefst zo weinig mogelijk gevierd en zelfs als ze gevierd worden durft niemand eraan deelnemen... De wereld moet zoveel mogelijk gemeden worden want ze is slecht en zondig. Als mens kun je niets, heel je leven en gedrag mag enkel in het teken van God's glorie staan.....

Het spijt me heel erg maar dit soort geloof maakt mensen kapot!!! Het is niet voor niets dat enkele decennia geleden het zelfmoord percentage onder de gereformeerden het hoogst was. In dit geloof is er amper blijdschap te vinden, alleen schuld en boete zijn van tel. Hoe wil je nu in Godsnaam dat de grote massa zich ooit zal bekeren tot deze negativistische ideologie??? Het zal voor eens en altijd een zaak blijven van een heel kleine minderheid, jij zal ze misschien de uitverkorenen noemen? Kerkgenootschappen die gedurfd hebben om de scherpste randjes af te veilen (vrijgemaakten en nederlands gereformeerden) worden zeer argwanend bekeken. Evangelischen zijn al helemaal uit den boze... Ziet de reformatorische gezindte dan echt niet in dat ze maar een zeer kleine enge minderheid zijn binnen de grote wereld van het Christendom???? En dat ze ervaren worden als zeer extreem, ja zelfs sectarisch?

Degenen die zich gelukkig voelen in dit geloof wil ik graag in hun waarde laten. Maar heb aub wat begrip voor die 99% andere Christenen die hun geloof op een andere manier beleven.

mvg,

Denk jij dat er gepreekt wordt dat je leven een lijden moet zijn? Denk jij dat die mensen zo hun best doen om je ongelukkig te maken?

En ik BEN 100% vrijgemaakt. De kantjes die ze (de vrijgemaakten) in de praktijk er af halen is dat er een radicale keuze moet zijn voor God en een haten van de wereld. Dat is gewoonweg onbijbels en heeft niets met je kerk of denkwijze te maken.

Het evangelie is niet negatief! Het evangelie is de mooiste en vrolijkste boodschap die je een mens kan geven! Kerken waar dit geen mooie boodschap is verkondigen niet het evangelie.

En evangelischen zijn bij mij niet uit den boze! Hoe kom je daar bij?

Sorry hoor... Maar dit slaat werkelijk nergens op en hier help je me niet echt bij...

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 14 apr 2003 19:35

Beste Joris, het is misschien belangrijk dat ik niet reformatorisch ben opgevoed. Ik ben namelijk traditioneel RK opgevoed maar heb op latere leeftijd gekozen voor het protestantisme waar ik me goed thuis voel in de vrijzinnige vleugel. Bovenstaand bericht is uiteraard nogal zwaar en misschien wat overdreven geschreven. Maar ik ben tot die inzichten gekomen doordat ik nogal veel studie doe over kerkgeschiedenis en theologie. Zo leer je heel goed relativeren maar kom je ook vaak tot bevreemdende conclusies als je alles een in zijn geheel durft te bekijken.

mvg,

Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 14 apr 2003 19:38

dat wist ik al vanuit andere topics, inspector.

kaw, ik geloof dat je inspector niethelemaal goed begript, en anders begrip ik hem niet.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 14 apr 2003 19:54

Wat ik bedoel KAW is dat het reformatorisch geloof helemaal niet zo vanzelfsprekend is als dat het lijkt. Ik heb dat misschien op een wat "onorthodoxe" :D wijze neergeschreven. Maar het komt wel in essentie neer op de uitgangspunten:

- de algemene zondigheid van de mensheid
- de dubbele predestinatie (uitverkoren zijn om zalig te worden)
- het haten van de wereld

Voor de meeste mensen KAW zijn deze dingen echt niet prettig en komen ze erg negatief over. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen die lid zijn van één van die kerkgenootschappen het op den duur allemaal niet meer zo goed weten en in de knoop komen met het spanningsveld geloof/verstand/emotie/plichtsbewustzijn...... Dit brengt zeer complexe gedragingen met zich mee.

Wat ik bedoelde met evangelischen, vrijgemaakten en nederlands gereformeerden is dat zij binnen de harde kern van de reformatorische kerkgenootschappen met argwaan bekeken worden. Dit zet enerzijds de harde kern in een isolement wat het de eigen leden ook niet makkelijker maakt en anderzijds worden de orthodox gereformeerden door kerkgenootschappen die eerder bondgenoten zouden moeten zijn ook met wantrouwen bekeken.

Hoe wil je nu in Godsnaam tot geloof komen in zulk vreemd Christendom vraag ik me dan af als buitenstaander?

Het is mogelijk dat we allebei over iets anders bezig zijn, in dat geval is er dus sprake van een Babylonische spraakverwarring :?

mvg,

Afbeelding

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 14 apr 2003 20:05

Vergeet mijn berichten maar KAW, ik heb net wat gegrasduind in jouw inmiddels al 300 berichten...... Ik had dit antwoord in deze context niet moeten schrijven denk ik, zie het eerder als een algemene beschouwing die los staat van jouw vraagstelling.

mvg,

Afbeelding

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 apr 2003 20:12

Inspector Morse schreef:Vergeet mijn berichten maar KAW, ik heb net wat gegrasduind in jouw inmiddels al 300 berichten...... Ik had dit antwoord in deze context niet moeten schrijven denk ik, zie het eerder als een algemene beschouwing die los staat van jouw vraagstelling.

mvg,

Ik weet het. We hebben allebij vragen over deze levenswijze, maar ons gezichtspunt is een wereld van verschil. Laten we nu weer verder gaan met het bestrijden van elkaar... :wink: :cry:

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 14 apr 2003 20:16

Het spijt me heel erg maar dit soort geloof maakt mensen kapot!!! Het is niet voor niets dat enkele decennia geleden het zelfmoord percentage onder de gereformeerden het hoogst was.

1. Ik ben van harte bereid om je te geloven als je me vanuit de Bijbel kunt aantonen dat je hierin gelijk hebt. En om je een stukje 'op weg' te helpen citeer ik enkele bijbelteksten.

Psalm 14:2-3: "De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een."

Prediker 7:20: "Voorwaar, er is geen mens rechtvaardig op aarde, die goed doet, en niet zondigt."

Romeinen 3:12: "Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is [ook] niet tot een toe."

2. Het hoge zelfmoordpercentage onder gereformeerden is een fabel van tientallen jaren oud. Ik ken dat verhaal. Als je echter vraagt naar wetenschappelijke onderbouwing hiervan, blijft het angstig stil. Het is bovendien ook volstrekt onlogisch, want een 'gereformeerde' wordt geleerd vanuit de Bijbel dat een zelfmoordenaar gestraft wordt met de eeuwige dood. Maar ook hier laat ik me graag overtuigen.
Laatst gewijzigd door Omega op 14 apr 2003 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 apr 2003 20:20

Omega schreef:
Het spijt me heel erg maar dit soort geloof maakt mensen kapot!!! Het is niet voor niets dat enkele decennia geleden het zelfmoord percentage onder de gereformeerden het hoogst was.

1. Ik ben van harte bereid om je te geloven als me vanuit de Bijbel kunt aantonen dat je hierin gelijk hebt. En om je een stukje 'op weg' te helpen citeer ik enkele bijbelteksten.

Psalm 14:2-3: "De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een."

Prediker 7:20: "Voorwaar, er is geen mens rechtvaardig op aarde, die goed doet, en niet zondigt."

Romeinen 3:12: "Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is [ook] niet tot een toe."

2. Het hoge zelfmoordpercentage onder gereformeerden is een fabel van tientallen jaren oud. Ik ken dat verhaal. Als je echter vraagt naar wetenschappelijke onderbouwing hiervan, blijft het angstig stil. Het is bovendien ook volstrekt onlogisch, want een 'gereformeerde' wordt geleerd vanuit de Bijbel dat een zelfmoordenaar gestraft wordt met de eeuwige dood. Maar ook hier laat ik me graag overtuigen.

Het is zelfs zo dat er laatst is onderzocht wie er allemaal gelukkig voelen en daar kwamen gereformeerden het hoogst uit.

En omega: Bedankt voor je teksten, ik zocht ze voor een hele andere discussie op het forum: Die van je zwart, grijs of witte hart.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 14 apr 2003 20:45

Wat betreft de zondigheid van de mens:

Ik ga akkoord in zoverre dat ik erken dat de mens een heel duistere kant heeft die leidt tot dood en verderf. De mens heeft doorheen de geschiedenis bewezen een destructief wezen te zijn. Maar in de geschiedenis zijn er ook genoeg voorbeelden aan te wijzen waarin de mens zeer nobel gehandeld heeft. De mens enkel omschrijven als zondig is de waarheid geweld aandoen, het is te éénzijdig. Het is in die mate in mijn ogen zelfs zondig omdat zo de positieve kant van ons menszijn wordt ontkent en ontkracht.

In de Bijbel zijn er talloze plaatsen aan te duiden waarin bijvoorbeeld profeten verhalen over de slechtheid van hun volk. Het was dan ook hun taak om het volk te vemanen. Dit zijn echter (in mijn ogen uiteraard) slechts stijlelementen uit die cultuur en specifieke historische omstandigheden. Je kan hieruit niet een algemeen geldende objectieve waarheid destileren. Maar nogmaals dat heeft te maken met onze verschillende schriftopvattingen en is een discussie die we nog tot het einde der dagen kunnen voeren zonder enige hoop op een doorbraak 8) Reformatorischen kunnen immers niet anders dan bewijzen aandragen uit Bijbelcitaten, de Bijbel is voor jullie van kaft tot kaft God's woord dus is het per definitie altijd juist.... Ik redeneer vanuit een geheel andere schriftopvatting waarin de Bijbel niet wordt gezien als God's onfeilbare woord dat van kaft tot kaft de waarheid is.

Zelfmoord onder gereformeerden:

Ik heb wel heel zeker studies gelezen (bij het vak sociologie) over de hogere zelfmoordpercentages bij gereformeerden. Maar inderdaad het zijn maar studies en ze kunnen altijd tegengesproken worden door anderen. En het gaat in hoofdzaak over zelfmoordgevallen bij orthodox gereformeerden die aan het twijfelen sloegen of ze wel uitverkozen waren. In vele kerkgenootschappen was twijfel zeker vroeger een teken dat het toch niet zo goed zat met je uitverkiezing... Maar goed, ik heb dit enkel willen aangeven dat het gereformeerd geloof zeker voor buitenstaanders een erg donker kantje heeft.

mvg,

Afbeelding

Terug naar “Archief”