Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 dec 2006 22:25

japio schreef:
Gerdien B. schreef:Dit gaat niet in alles op. Mijn vriend gaat naar een andere kerk dan dat ik ga. moeten we dan maar naar aparte kerken blijven gaan als we straks samen een leven willen opbouwen?

Dan krijg je mijns inziens een andere "bij geval".....Maar dan nog zou ik niet zomaar naar een ander kerkverband gaan als je weet dat je in jouw kerk aren kan lezen....maar als je erin zit zal dit totaal anders zijn...

Dat weet ik wel zzeker.
Weet je... in elke kerk valt er aren te lezen, alleen je moet het soms willen zien dat het er kan.

Wat in deze situatie belangrijker is, is dat je een gemeente zoekt waar je beide aren kunt rapen die ook nog het persoonlijk geloof van beide versterkt.

tuurlijk is alles een beetje zwart-wit neergezet, maar ik wil wel aangeven dat het niet per definitie zo is dat je in de kerk van je ouders moet blijven.
Ik weet ook van mensen waarbij God duidelijk heeft gemaakt dat Hij ze op een ander plekje wilt hebben. Wie zijn wij dan om te zeggen: je moet in de kerk van je ouders blijven?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 dec 2006 22:26

Hero schreef:
Gerdien B. schreef:Dit gaat niet in alles op. Mijn vriend gaat naar een andere kerk dan dat ik ga. moeten we dan maar naar aparte kerken blijven gaan als we straks samen een leven willen opbouwen? Daarbij kan het zijn dat God je dingen laat zien in zijn Woord, die in je gmeente niet goed ontvangen worden. Dit klinkt krom, maar kan helaas wel gebeuren. Moet je er dan ook blijven? Wat als je in de kerk van je ouders, je persoonlijkke relatie met God onder druk staat en er meer deuken op loopt dan groeit, moet je er dan blijven?


Nee ... ga uit !!! — zoek samen met je vriend, naar 'n nieuwe & voor jullie beide geschikte gemeente ... (( tenzij je de kerk van je vriend, helemaal ziet zitten, want dan is daar je plek ))


uhm... niet alle punten zijn perdefinitie in mijn persoonlijke situatie van toepassing ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

Berichtdoor madel » 13 dec 2006 23:49

worden we in de 'toekomst' toch nog met zn allen lid van de GerGem.
:D
Misschien heeft deze gergemdominee wel gedacht: maar tblij vooruitzicht dat ons streelt! :D
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Gebruikersavatar
tactix
Mineur
Mineur
Berichten: 148
Lid geworden op: 08 okt 2005 16:45
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor tactix » 14 dec 2006 00:11

hmmm, ik las hier laatst ook nog wat over de gergem dwalingen, lees http://www.derokendevlaswiek.nl/DWALINGENWEERLEGGING_GERzoGEMzoznleer.html
µ±ÎÒΪÄãÇëÇóµÄʱºò

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 14 dec 2006 07:12

Ach, in elk kerkverband zijn fouten, gebreken enz enz. Als mensen zich door God in de gergem gezet voelen, laten ze blijven. Maar zijn mensen gezet in andere kerken, pkn, evangelisch ogg hhk of weet ik veel wat, blijf en ga niet hoogmoedig om met je kerkverband maar tel Gods zegeningen daar en verwacht het alleen van Hem.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 14 dec 2006 09:04

tactix schreef:hmmm, ik las hier laatst ook nog wat over de gergem dwalingen, lees http://www.derokendevlaswiek.nl/DWALINGENWEERLEGGING_GERzoGEMzoznleer.html


Punt met die knakkert is dat hij volgens hemzelf en GPPB de enige is die het aan het rechte eind heeft.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 14 dec 2006 11:24

madel schreef:worden we in de 'toekomst' toch nog met zn allen lid van de GerGem.
:D
Misschien heeft deze gergemdominee wel gedacht: maar tblij vooruitzicht dat ons streelt! :D


Doe dat nou niet! Er zijn al zo weinig dominees!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 dec 2006 13:18

Het gaat niet om de dominee het gaat om de leer.
Preeklezen door de ouderling van een oudenschrijver is net zo prachtig zoniet mooier.
Dus er kunnen nog veel meer leden bij Ger.Gem.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 dec 2006 13:27

Is de preek echt het belangrijkste van de GerGem dienst?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 dec 2006 14:14

Optimatus schreef:Is de preek echt het belangrijkste van de GerGem dienst?
Nee de leer

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 14 dec 2006 14:47

Jantjes schreef:

Het gaat niet om de dominee het gaat om de leer


Ik mag toch hopen dat het om Christus gaat en om niemand anders ;-)

Hieronder een stukje tekst van ds. H. Paul (ook Ger. Gem.):

Wat het verschil tussen de Puriteienen en de leer van de Geref. Gmeenten betreft, ik heb wat moeite met het woordje "leer". Wij hebben geen andere leer, dan Gods Woord en onze belijdenis. Wel wordt in onze gemeente als regel meer de lijn van Comrie aangehouden. Die plaatst de kennis van de zonde meer bij de kentekenen van geestelijk leven, dus na de wedergeboorte ontvangen, dan de puriteinen. Die betrekken die werkzaamheden meer bij het voorbereidend werk van de Heilige Geest tot de wedergeboorte en geloof.

Ik vrees dat Jantjes nu steigert en deze dominee onder censuur wil laten plaatsen. ;-) Want de aandachtige lezer heeft hierin het volgende opgemerkt: Zondekennis volgt pas na ontvangen genade en dus niet ervoor. Zondekennis is dus niet nodig om jezelf aan de voeten van de Heere Jezus te leggen en tot Hem te mogen naderen. Sterker, zonder bekering kan er van ware zondekennis geen sprake zijn. Opvallend dat deze gedachte steeds meer ingang vindt binnen de Ger. Gem. Daaruit kun je dus concluderen dat de Ger. Gem. terugkeert naar de wortels van zijn bestaan. Een goede zaak!
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 14 dec 2006 15:11

Jantjes schreef:Het gaat niet om de dominee het gaat om de leer.
Preeklezen door de ouderling van een oudenschrijver is net zo prachtig zoniet mooier.
Dus er kunnen nog veel meer leden bij Ger.Gem.


......ahum, de gergem is ooit afgescheiden tot wederkeer....

nu er een hersteld hervormde kerk is moeten ze die wederkeer maar in praktijk brengen, en daar past het roepen om meer leden niet bij, dunkt mij.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 dec 2006 15:25

Jantjes schreef:Het gaat niet om de dominee het gaat om de leer.
Preeklezen door de ouderling van een oudenschrijver is net zo prachtig zoniet mooier.
Dus er kunnen nog veel meer leden bij Ger.Gem.


Het gaat niet om de leer: het moet gaan over God!!!
Het moet gaan over het offer wat Jezus voor ons volbracht heeft.

Er kunnen in andere kerken ook nog vele meer leden bij.
Ik ben nog steeds erg benieuwd waarop jij baseerd dat de GerGem de kerk is die het beste de Bijbel nastreeft. Is dan in jou ogen de GerGem perfect of zie je ook nog zwakke plekken?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 14 dec 2006 15:39

Omega schreef:Daaruit kun je dus concluderen dat de Ger. Gem. terugkeert naar de wortels van zijn bestaan. Een goede zaak!

Tja, het is natuurlijk dan maar de vraag of die lijn van Comrie wel de juiste is. Boston, van der Groe, en bv Kohlbrugge, leren dat toch geheel anders.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 14 dec 2006 15:46

Jantjes schreef: Preeklezen door de ouderling van een oudenschrijver is net zo prachtig zoniet mooier.
Dus er kunnen nog veel meer leden bij Ger.Gem.


Hoe krijg je het toch voor elkaar om iedere keer van die kromme redeneringen naar boven te halen!?

Preeklezen is NOOIT beter. Het is een noodoplossing! Er hoort een predikant op de kansel! Of heb jij ooit ergens in de bijbel gelezen dat er een apostel stond te preeklezen?

Dat de GerGem niet voldoende predikanten heeft is hun eigen schuld. Hoeveel goede predikanten die zijn er niet in de Hervomde kerk die terzijde zijn geschoven? Juist! Meer dan in de GG zelf.

En dat het aanname beleid rammelt, bewijst weer het grote aantal predikanten dat in dienst zijnde, kwam te vallen en er uit moesten... Je maakt het nooit waterdicht. Dat is veel te menselijk
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 14 dec 2006 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 104 gasten