Fotograferen tijdens de trouwdienst. Mag dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 dec 2006 14:36

Even een vraagje aan de moderatoren: ik wilde deze discussie uitbreiden naar een andere stap: fotograferen tijdens de trouwdienst. Mag dat?

Zo ja, dan bij deze de vraag: naast bloemen en dergelijke ben ik altijd geïnteresseerd in foto's van kerkdiensten. Nu is het in diverse kerkgenootschappen niet toegestaan foto's te maken tijdens de kerkdienst. Waarom is dat zo?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 dec 2006 16:54

Optimatus schreef:Even een vraagje aan de moderatoren: ik wilde deze discussie uitbreiden naar een andere stap: fotograferen tijdens de trouwdienst. Mag dat?

Zo ja, dan bij deze de vraag: naast bloemen en dergelijke ben ik altijd geïnteresseerd in foto's van kerkdiensten. Nu is het in diverse kerkgenootschappen niet toegestaan foto's te maken tijdens de kerkdienst. Waarom is dat zo?

Helemaal geen foto's mogen maken is m.i. wel wat overdreven. Het is mooi om bijvoorbeeld na een bruiloft of een doopdienst daar wat tastbare beelden van te kunnen hebben.
Het is wél heel erg vervelend als je in een dienst zit en er lopen constant 6 mensen met toestellen rond te rennen om maar de mooiste en meeste kiekjes te kunnen krijgen. Dat leidt ook af.
Het beste is denk ik om het gewoon een beetje beperkt te houden. Volgende week wordt mijn nichtje gedoopt. Mijn zus heeft aan m'n broer gevraagd of hij foto's wil maken. Er worden 4 kindjes gedoopt, mijn broer maakt gewoon voor alle mensen foto's. Hij kan dat ook wel redelijk subtiel. Op zich vind ik het op zo'n manier wel prima :)
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 dec 2006 18:47

Tsja, Optimatus, dat van dat foto's maken weet ik ook niet.

Ook daarvoor geldt dat van alle trouwdiensten waar ik geweest ben het in de HerstHervKerk, GerGem en rechtser niet mocht. Wel na de dienst buiten de kerk, voor de deur, met de dominee op de foto. Hoewel ik ook heb meegemaakt dat dat niet gebeurde, in een OudGerGeminNed. De dominee gaat nooit op de foto, was het antwoord.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 04 dec 2006 18:50

Maar even gesplitst voor de duidelijkheid.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 04 dec 2006 18:54

persoonlijk houd ik er niet van. Ik trouw in de kerk om een zegen over mijn huwelijk te vragen, en die zegen is niet op foto vast te leggen.
Alles erom heen hoeft van mij niet vast gelegd te worden.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het niet mag.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 dec 2006 21:36

De dominee die ons trouwde had wat afspraken met ons gemaakt: dat er 1 fotograaf zou zijn en dat er tijdens de zegen niet gefotografeerd werd, maar daarna hield hij even zijn handen nog op ons hoofd voor de foto :lol: Maar wij zijn een beetje vergeten om te vertellen aan degenen met toestel dat ze in de kerk geen foto's mochten maken... Anyway, ik heb er geen last van gehad. Er is ook gefilmd in de kerk volgens mij. Bij m'n zwager was dat ook gedaan, gewoon vanaf 1 plek.

Maar euh... waarom zou dat niet mogen eigenlijk? Ik vind het juist prettig om foto's te hebben van het belangrijkste moment van onze trouwdag! (en film en cd ook nog 8) )

Riska

Berichtdoor Riska » 04 dec 2006 22:05

In onze kerk is één iemand die foto's maakt, dat wordt afgesproken.
Voorkeur heeft het als er niet geflitst wordt.
Bij een huwelijk worden er geen foto's gemaakt van de zegen.
Dat heeft te maken met het heilige van het moment. Men vindt dat niet passen.

jnien

Berichtdoor jnien » 04 dec 2006 23:29

Ik geloof niet dat er bij ons in de kerk foto's van de dienst gemaakt mogen worden.. (GerGemInNed)
Maar zal eens aan mn ma vragen..
Persoonlijk zou ik het wel erg graag willen, vind het wel erg mooi..

Dat het niet tijdens de zegen gebeurt vind ik eigenlijk wel begrijpelijk.
Wel sympathiek; die dominee die zijn handen nog even boven het hoofd legt voor een foto; gaaf! :)

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 05 dec 2006 09:59

Vreselijk irritant dat geflits tijdens een kerkdienst. Ik ben er voorstander van om de fotograaf even de tijd te geven wat foto's te maken, bijvoorbeeld vlak voordat de dienst begint, maar al wel iedereen binnen is. Maar alsjeblieft geen 100 foto's en een rondlopende fotograaf die alle aandacht afleid.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 dec 2006 10:01

Het is dus handig om een kerk uit te zoeken waar veel daglicht naar binnen valt en de dienst te houden op een tijdstip dat dat licht er ook valt, dan hoeft er ook niet geflitst te worden en de foto's zijn ook nog mooier met natuurlijk licht.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 dec 2006 10:32

Een beetje fatsoenlijk fotograaf kan een he-le-boel zonder flits. Verder moet je gewoon iemand hebben die dat subtiel kan en dan lijkt me dat geen probleem.
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 dec 2006 10:37

*dat hoort niet* neeschudden :shock:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2006 10:51

Ik vind het wel mooi om op foto vastgelegd te hebben. het is bij ons in de kerk dan ook geen probleem, en flitsen is vaak niet nodig. Gewoon zorgen dat de verlichting goed is :) Hebben sowieso wel een heel lichte kerk (in de letterlijke zin)

Overigens hebben ze bij ons een mooie oplossing gevonden. Een videocamera. Deze flitst niet en maakt geen geluid en het is nog leuker ook dan foto's. :) Met de camera wordt bijvoorbeeld een het dopen van baby's opgenomen. De beelden van de camera komen rechtstreeks op de plasmaschermen zodat iedereen (ook op de tweede verdieping bijvoorbeeld) en de kinderen die het niet goed kunnen zien anders, toch goed kunnen zien wat er gebeurt. Na afloop worden de beelden op een dvd gebrand, naast de doopkaart krijgen de ouders dan een dvd van de doop, zodat ze over een paar jaartjes ook hun kind kunnen laten zien dat hij gedoopt werd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 dec 2006 11:06

zodat ze over een paar jaartjes ook hun kind kunnen laten zien dat hij gedoopt werd.

of ZIJ ;)
pobody's nerfect

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 dec 2006 11:26

Zo doen ze dat bij Crossroads ook als er mensen gedoopt worden: filmen en direct projecteren. Dan kan iedereen het mooi zien. *plons*

Terug naar “Archief”