Geloven en (nog niet) bekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hannah2006
Verkenner
Verkenner

Geloven en (nog niet) bekeerd zijn

Berichtdoor Hannah2006 » 28 nov 2006 14:41

In een ander topic werd geopperd dat je kunt geloven, maar dat je dan nog niet bekeerd hoeft te zijn. Deze gedachtengang ben ik vaker in topics tegen gekomen. O.a. ook met betrekking tot deelname aan het Avondmaal. Vaak lees ik dat mensen alleen aan het Avondmaal deel willen nemen als ze ook bekeerd zijn.

Nu heb ik altijd gedacht dat wanneer je gelooft, je ook bekeerd bent.

Hoe is dat voor anderen? Welke consequenties heeft dit in je handelen (v.b. aan het Avondmaal deelnemen)?

Als je gelooft, maar nog niet bekeerd bent, hoe weet je dan wanneer je wel bekeerd bent?
Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede (1 Tessalonicenzen 5 : 19-21)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Re: Geloven en (nog niet) bekeerd zijn

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 14:45

Als je naar de kerk gaat als jongere (want daar ging het in dat andere topic over) dan wil dat nog niet zeggen dat die jongere gelooft.

Als je echt gelooft in God, in Jezus, dat Jezus gestorven is voor je zonden, dan ben je een christen. Dan ben je bekeerd. Een kind van God. Of hoe je het ook noemen wilt. Eén van de consequenties is dan inderdaad dat je deelneemt aan het avondmaal.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 nov 2006 14:47

tussen geloven en geloven zit ook een wereld van verschil

je kan geloven dat de bijbel van kaft tot kaft waar is, ook je prima aan de regeltjes enzo houden

wanneer je gelooft dat wat in de bijbel staat waar is, en ook voor jou geldt. Dus ook voor jou vergeving van zonden, Jezus is ook voor jou gestorven en is jou Middelaar en Borg, dan wordt het geloven toch wel heel anders.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 14:49

Maar als je gelooft dat de bijbel van kaft tot kaft waar is dan betekent dat automatisch dat het ook voor jou is, want dat staat erin!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 nov 2006 14:50

lijkt me niet. Geloven is geen automatisme.
Met echt geloven/bekeerd zijn dat wat je gelooft voor je leven. Dat maakt het verschil
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 14:52

Ik geloof wat de bijbel tegen me zegt: Jezus is gestorven voor jouw zonden.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 28 nov 2006 14:54

Waar baseer je dat op? Waar staat in de bijbel dat je als je alles gelooft, je er toch niet bij hoort, om het zo te zeggen?
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 14:58

Petra777 schreef:Waar baseer je dat op? Waar staat in de bijbel dat je als je alles gelooft, je er toch niet bij hoort, om het zo te zeggen?

Aan wie vraag je dat?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 nov 2006 14:59

hoe bedoel je petra?

wat ik probeer te zeggen is: je kan de bijbel met je verstand geloven, maar daar mee zit het nog niet in je hart.
Een aantal jaar geleden geloofde ik ook dat Jezus voor mijn zonden was gestorven, maar daarmee was ik nog niet in het reine met God. Ik geloofde het wel, maar daar waren mijn zonden nog niet mee vergeven.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 28 nov 2006 15:07

Dat bedoelde ik voor mw.

Kijk, als je bekeerd bent hoor je er zeg maar helemaal bij, bij het volk van God, ben je Zijn kind en ga je na je dood naar de hemel.

Omm met mw te spreken kun je blijkbaar alles geloven, maar toch niet bekeerd zijn. Ja, zelfs geloven dat Jezus voor jouw zonden is gestorven, wat geloof ik al een stapje verder is op de weg in deze redenering, en toch geen vergeving hebben gekregen.

Nu heb ik het idee dat dit niet alleen komt omdat je geen vergeving gevraagd hebt, of zit dat anders?

Nu vraag ik me dus af waar je dat vandaan hebt? Waar zijn in de bijbel voorbeelden te vinden van mensen met alleen (als dit de juiste term is) een verstandelijk geloof?

En wat doe je als dat gevoel, die zekerheid weg is? Kortom, als je alleen nog maar met je verstand weet dat het waar is? Of ben je dan toch niet echt bekeerd geweest?
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 15:10

Alleen met je verstand geloven kan toch niet...?

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 28 nov 2006 15:10

Joh 3:
1 En er was een mens uit de Farizeen, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden;
2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Er zit wel degelijk een verschil tussen "weten" en wederom geboren zijn!

Matt 13:
18 Gij dan, hoort de gelijkenis van den zaaier.
19 Als iemand dat Woord des Koninkrijks hoort, en niet verstaat, zo komt de boze, en rukt weg, hetgeen in zijn hart gezaaid was; deze is degene, die bij den weg bezaaid is.
20 Maar die in steenachtige plaatsen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort, en dat terstond met vreugde ontvangt;
21 Doch hij heeft geen wortel in zichzelven, maar is voor een tijd; en als verdrukking of vervolging komt, om des Woords wil, zo wordt hij terstond geergerd.
22 En die in de doornen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort; en de zorgvuldigheid dezer wereld, en de verleiding des rijkdoms verstikt het Woord, en het wordt onvruchtbaar.
23 Die nu in de goede aarde bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort en verstaat, die ook vrucht draagt en voortbrengt, de een honderd-, de ander zestig-, en de ander dertig voud.

Niet overal waar het zaad (het evangelie) valt vind het ook vaste grond. Zo ook met het geloof. Je hebt tijdgeloof, historisch geloof, wonder geloof en waarachtig geloof. Alleen de laatste heeft een vaste grond. Een waarachtig gelovige is dan ook bekeerd, de andere gelovigen niet.

De wedergeboorte en bekering staan absoluut niet los van het geloof, maar het is niet zo dat elke gelovige per definitie bekeerd is, dit zijn alleen de ware gelovigen. Daarom moet je de Heere ook vragen om weder geboren te mogen worden want dat ware geloof kan alleen Hij aan je geven, dat kan je zelf niet pakken....
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 nov 2006 15:12

japio schreef:Joh 3:
1 En er was een mens uit de Farizeen, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden;
2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Er zit wel degelijk een verschil tussen "weten" en wederom geboren zijn!

In vers 2 gaat het niet over kind van God zijn volgens mij?

japio schreef:Je hebt tijdgeloof, historisch geloof, wonder geloof en waarachtig geloof.

Waar in de bijbel staat dat?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 nov 2006 15:14

je kan geloven dat Jezus gestorven is voor de zonden, maar nog niet persoonlijk voor jou. Zulke mensen zie ik genoeg om me heen.

ALs kind is mij geleerd dat Jezus gestorven is voor de zonden. Ook voor de mijne. Was ik toen al bekeerd? Nee.

Neem de rijke jongeling. Hij geloofde in de bijbel (voor zover die toen bestond). Wist ook dat er eeuwig leven was, geloofde dat ook. Maar het was er nog niet voor hem.

Je kan verstandelijk geloven omdat het in de bijbel staan en je weet dat de bijbel waar is. Daarmee ben je nog niet bekeerd.

En wat ik doe als de zekerheid weg is. Naar God toe gaan. Enkel en alleen bij Hem kan ik die zorg kwijt. En ik weet: zodra ik teveel om mijzelf vertrouw, te veel denk dat ik de regie van mijn leven in handen heb, ben ik de zekerheid kwijt.
Bekeerd is bekeerd. Maar wij hebben nog wel onze dagelijkse bekering nodig. We blijven mens. Geloven gaat ook met vallen en opstaan.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 28 nov 2006 15:19

Ik zat na te denken hoe ik het duidelijk kon maken, maar jullie (Mw en Japio) zeggen precies wat ik wilde zeggen.. :) Hm, ik denk dat dit topic overeenkomt met deze. Je raakt er nooit over uitgepraat.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Terug naar “Archief”