Berichtdoor japio » 28 nov 2006 15:10
Joh 3:
1 En er was een mens uit de Farizeen, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden;
2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
Er zit wel degelijk een verschil tussen "weten" en wederom geboren zijn!
Matt 13:
18 Gij dan, hoort de gelijkenis van den zaaier.
19 Als iemand dat Woord des Koninkrijks hoort, en niet verstaat, zo komt de boze, en rukt weg, hetgeen in zijn hart gezaaid was; deze is degene, die bij den weg bezaaid is.
20 Maar die in steenachtige plaatsen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort, en dat terstond met vreugde ontvangt;
21 Doch hij heeft geen wortel in zichzelven, maar is voor een tijd; en als verdrukking of vervolging komt, om des Woords wil, zo wordt hij terstond geergerd.
22 En die in de doornen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort; en de zorgvuldigheid dezer wereld, en de verleiding des rijkdoms verstikt het Woord, en het wordt onvruchtbaar.
23 Die nu in de goede aarde bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort en verstaat, die ook vrucht draagt en voortbrengt, de een honderd-, de ander zestig-, en de ander dertig voud.
Niet overal waar het zaad (het evangelie) valt vind het ook vaste grond. Zo ook met het geloof. Je hebt tijdgeloof, historisch geloof, wonder geloof en waarachtig geloof. Alleen de laatste heeft een vaste grond. Een waarachtig gelovige is dan ook bekeerd, de andere gelovigen niet.
De wedergeboorte en bekering staan absoluut niet los van het geloof, maar het is niet zo dat elke gelovige per definitie bekeerd is, dit zijn alleen de ware gelovigen. Daarom moet je de Heere ook vragen om weder geboren te mogen worden want dat ware geloof kan alleen Hij aan je geven, dat kan je zelf niet pakken....
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."