algemene genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 10 apr 2003 10:01

De algemene genade dus.

joris

Berichtdoor joris » 10 apr 2003 10:10

Ikke21 schreef:De algemene genade dus.

Nee!!!!

God is genadig: wij hoeven niet te betalen voor de zonde, maar Jezus heeft dat gedaan.

Hoofdstuk genade is gesloten.

God heeft ons daarna de Heilige Geest gegeven en de vrucht van de Heilige Geest is: liefde!!!!!! Dus als je geen liefde kent, ken je God niet, want de Heilige Geest maakt God aan jou bekent.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 10 apr 2003 10:15

De algemene genade is voor alle mensen hoor, als God de algemene genade terug zou trekken, is het alleen maar haat en nijd in de wereld!!

joris

Berichtdoor joris » 10 apr 2003 10:22

we hadden het over liefde.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 10 apr 2003 10:28

ja dat weet ik ook wel, maar door de algemene genade bestaat er nog liefde op deze wereld.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 10 apr 2003 11:01

Ikke21 schreef:ja dat weet ik ook wel, maar door de algemene genade bestaat er nog liefde op deze wereld.

Volgens mij gaat er hier het volgende mis:
Joh. 3:16
Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet zal verderven, maar het eeuwige leven hebben.

- Die liefde van God was tot de HELE wereld. Anders zou er geen 'wereld' hebben gestaan.
- Iedereen die gelooft zal zalig worden, dit als vrucht van de wedergeboorte (Joh. 1:12 en 13, Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn. ) Die wedergeboorte is weer een vrucht van de uitverkiezing.
- Daarom wordt het aanbod echter niet smaller! IEDEREEN, al was hij niet uitverkoren, die gelooft in de Heere Jezus, zal zalig worden! Er is dus GEEN sprake van een algemene genade.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 10 apr 2003 11:05

De algemene genade heeft niks te maken met wel of niet bekeerd worden,
alleen maar met de liefde die er nog in de wereld is, de liefde die jij kan hebben tegenover je ouders een vriend of vriendin.....!!

joris

Berichtdoor joris » 10 apr 2003 11:19

Ikke21 schreef:De algemene genade heeft niks te maken met wel of niet bekeerd worden,
alleen maar met de liefde die er nog in de wereld is, de liefde die jij kan hebben tegenover je ouders een vriend of vriendin.....!!

ik ken het hele begrip algemene genade niet. hoef ik niet te weten ook hoor. God is liefde en die eheft hij in ons uitgestort. LIefde die geen agape is, is waardeloos.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 11 apr 2003 14:45

Wil ikke21 misschien discussieren over of de ongelovigen ook de liefde van God bemerken? Of bedoel je dat ook niet?
The one thing you can give and still keep is your word.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 11 apr 2003 14:53

algemene genade = 'gewone' genade die iedereen krijgt

Dat je elke dag te eten krijgt, dat de wereld nog bestaat, dat je je kunt kleden, etc.

joris

Berichtdoor joris » 13 apr 2003 13:21

begrijp ik jullie algemene genade goed. als ikzeg dat je daarmee bedoelt dat het gewoon de levensgeest van God is die alles in deze wereld in gang heeft gezet? de adem die over de woeste aarde ging en nog steeds gaat?

Waar staat deze term in de bijbel overigens?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2003 06:52

term staat nergens in de bijbel.

Maar is gewoon een samenvatting van wat jij net o.a zei:
begrijp ik jullie algemene genade goed. als ikzeg dat je daarmee bedoelt dat het gewoon de levensgeest van God is die alles in deze wereld in gang heeft gezet? de adem die over de woeste aarde ging en nog steeds gaat?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 apr 2003 13:02

Als ik er toch een 'hot' topic mag maken: Is het algemene genade dat je gedoopt ben of is het uitverkiezing?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 apr 2003 13:03

Kaw schreef:Als ik er toch een 'hot' topic mag maken: Is het algemene genade dat je gedoopt ben of is het uitverkiezing?

Dat heeft er niet mee te maken......het is gewoon liefde die alle mensen hebben!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 apr 2003 13:13

Ikke21 schreef:
Kaw schreef:Als ik er toch een 'hot' topic mag maken: Is het algemene genade dat je gedoopt ben of is het uitverkiezing?

Dat heeft er niet mee te maken......het is gewoon liefde die alle mensen hebben!!

Oke... Maar toch zit ik met die vraag. Hoe zien ger.gemmers de doop? Wat doen ze met de beloften?

Terug naar “Archief”