Islamitische gebruiken, respecteren of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meissie88

Islamitische gebruiken, respecteren of niet?

Berichtdoor meissie88 » 13 nov 2006 20:22

Ik heb vorig schooljaar, elke week, 1 dagdeel stage gelopen bij een islamitisch gezin, dit vanuit de thuiszorg.
De eerste keer toen ik er heen ging, vroeg een leraar mij of ik sokken o.i.d. mee wilde nemen, omdat de familie liever niet wilde dat je schoenen aan had in huis, dit (voor zover ik begrepen heb) omdat de grond in hun huis heilig is...
nu heb ik al die tijd dat ik er stage liep, altijd netjes m'n schoenen uit gedaan, en op sokken het hele huis schoon gemaakt, maar nou zat ik me laatst af te vragen, heb ik, als christen, nou niet Allah verheerlijkt(o.i.d.) door mijn schoenen uit te doen?

GeeruQu

Berichtdoor GeeruQu » 13 nov 2006 20:26

Hmm, Allah bestaat niet, dus hem aanbidden o.i.d. kan niet, denk ik.. (Niet dati k gelijk heb hoor, maar das mijn idee..)
Naar mijn (nogal jonge) gevoel respecteer je hun op die manier..

London_eye
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor London_eye » 13 nov 2006 20:29

Je kan je beter afvragen van:
Heb ik nu gezondigd tegen God?
Of is dit alleen maar dat ik de mensen zelf respecteer??!!
Toch??
!!!De BBQ was in één woord GEWELDIG!!!

GeeruQu

Berichtdoor GeeruQu » 13 nov 2006 20:30

London_eye schreef:Je kan je beter afvragen van:
Toch??

idd, dat probeerk eigk te zeggen, maar kwist de woorden ff niet.. ;)

London_eye
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor London_eye » 13 nov 2006 20:32

GeeruQu schreef:
London_eye schreef:Je kan je beter afvragen van:
Toch??

idd, dat probeerk eigk te zeggen, maar kwist de woorden ff niet.. ;)

Daarom hielp ik je ook even ;) Grapjuhh!

Maarre....het is en blijft een moeilijk onderwerp!
Tegen God zondigen mag niet, maar met de Islamieten mee doen is ook niet goed denk ik!!
!!!De BBQ was in één woord GEWELDIG!!!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 13 nov 2006 20:37

Nee, persoonlijk vind ik dat je dit soort dingen eigenlijk vaker zou moeten doen. Als jij in een moskee bent om die te bezichtigen, of je gaat ter uitbreiding van je kennis eens naar een dienst in de moskee en je knielt om te bidden, kun je nog altijd tot je eigen God bidden. Zo ook voor dergelijke gebruiken als schoenen uit in huis. Ze vragen je die handeling te doen (of te laten), maar er wordt niet van je verwacht dat je het voor Allah doet. En dan nog ben jij degene die bepaalt voor wie je het doet.

Het is ook gewoon een vorm van aanpassen.

En ik kan je een voorbeeld geven waarom het soms beter is je aan te passen.. 8) :

Mijn moeder is afgelopen jaar met een stel tantes en andere kennissen op wintersport geweest. Aldaar bezochten ze op zondag een Katholieke Kerk, omdat er nu eenmaal niets anders in de buurt was. Het was steenkoud in die kerk, maar niet getreurd; verwarmde banken! Tijdens de dienst ging de gemeente héél regelmatig staan vanwege het vele zingen, knielen tijdens het bidden, enz. Moeder, tantes en kennissen vonden dit geheel tegen hun principes ingaan en vertikte het om te gaan staan tijdens het zingen, te knielen tijdens het bidden. Het gevolg van dit nukkige gedrag was, dat ze de hele dienst bleven zitten, en uiteindelijk niet meer wisten hoe ze het moesten houden..namelijk; Die banken waren érg goed verwarmd. En als je zo nu en dan ging staan was het heel goed te doen..echter..niet een hele dienst lang.

Een duidelijk geval van; Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.

8)

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 13 nov 2006 20:38

Ik denk persoonlijk dat je moet kijken welke achterliggende gedachte je zelf had om je schoenen uit te doen.

Wilde je daarmee instemmen dat die grond heilig is ? Of wilde je alleen maar voorkomen dat je die mensen voor de schenen zou schoppen ?

Ik zou er zelf niet zoveel kwaad in zien.

MrGerwin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MrGerwin » 13 nov 2006 21:26

Eigenlijk is het antwoord heel simpel.

in de Bijbel staat hier het antwoord al op beschreven. Jood om de Joden te redden, en nog een aantal woorden. Nu is jouw primaire doel niet evangeliseren daar, maar gewoon je werk doen. Maar juist door hen te respecteren stapel je vurige kolen op hun hoofd....

En juist elkaar respecteren is zoo belangrijk, elkander liefhebben. En dat begint met respect voor mekaar.

Misschien standaard antwoord, maar voor mijn gevoel zit het wel zo in mekaar.
Gewoon Bijzonder...

Allemaal Bijzonder

Jij bent Bijzonder

Zal ik dan ook Bijzonder zijn?

Laughy

Berichtdoor Laughy » 13 nov 2006 22:03

Respecteren van andere mensen is zeker heel belangrijk. Je wilt ook dat ze respect voor jou hebben..
Ik denk ook niet dat het verkeerd is om je aan te passen aan de mensen bij wie je bent. het gaat dan idd wel om de intentie waarmee je dat doet.
Als jij bij niet-christelijke mensen bent, is het toch ook fijn dat ze resprect hebben voor jou, en jou bijvoorbeeld laten bidden en danken bij het eten?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2006 22:13

Tuurlijk eer je Allah daarmee nog niet. Je toont alleen respect voor die mensen zelf.

Wat is nu mijn loon? Dat ik het evangelie verkondig zonder er iets voor terug te vragen en dus geen gebruik maak van de rechten die de verkondiging mij geeft. 19 Vrij als ik ben ten opzichte van iedereen, ben ik de slaaf van iedereen geworden om zo veel mogelijk mensen te winnen. 20 Voor de Joden ben ik als een Jood geworden om hen te winnen. Ikzelf sta niet onder de Joodse wet, maar toch heb ik me eraan onderworpen om hen die er wel onder staan te winnen. 21 En voor hen die niet onder de Joodse wet staan, ben ik als iemand geworden die de wet niet heeft, om hen te winnen. Dit betekent niet dat ik de wet van God heb losgelaten, maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van Christus. 22 Voor de zwakken ben ik zwak geworden om hen te winnen. Ik ben voor iedereen wel íets geworden, om in elke situatie althans enkelen te redden. 23 Ik doe alles voor het evangelie om ook zelf aan de beloften ervan deel te krijgen.

Zullen we als christenen maar de eersten zijn die voor de moslims een moslim worden in plaats van ons superieur op te stellen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 13 nov 2006 22:31

Jesus zei:
'wat gij niet wilt dat u de mensen doen, doet dat hen ook niet.'
Vergeet niet dat het de Weg van God is m deze mensen in een islamitische cultuur op te laten groeien en hen vervolgens hier te laten leven.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 14 nov 2006 06:42

Ik zou niet weten waarom je zoiets niet zou moeten respecteren. Het klinkt als een bron van vijandigheid t.o.v. de Islam.

De grond van hun huis is niet heilig, alleen de vloer van de moskee.

En verder:

18 In deze zaak vergeve de HEERE uw knecht: wanneer mijn heer in het huis van Rimmon zal gaan, om zich daar neder te buigen, en hij op mijn hand leunen zal en ik mij in het huis van Rimmon nederbuigen zal; als ik mij alzo nederbuigen zal in het huis van Rimmon, de HEERE vergeve toch uw knecht in deze zaak.
19 En hij zeide tot hem: Ga in vrede. En hij ging van hem een kleine streek lands.
what the soul hides, blood tells

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 14 nov 2006 10:04

Ik ben het met de meeste mensen hier eens: je toont respect voor die mensen, en dat heeft niks met hun geloof te maken. Jij zult het ook leuk vinden als anderen jouw gebruiken respecteren, zoals bidden voor het eten, dus waarom zou je dat niet ook voor anderen doen.

Je kunt zelf kijken waar de grens voor je ligt. Schoenen aan of uit lijkt me echt niet iets waar je over kunt vallen, met ze mee bidden kan zelf ook nog wel - bid jij lekker naar je eigen God - het is niet zo alsof ze vroegen of je de geloofsuitspraak wilde uitspreken of je eigen geloof opgeven.

Ik denk dat je zelf wel doorhebt als je Allah aan het verheerlijken bent. Dat gaat namelijk om wat er in je hoofd en in je hart zit, niet om wat je precies aan het doen bent.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 14 nov 2006 10:07

London_eye schreef:Je kan je beter afvragen van: Heb ik nu gezondigd tegen God? Of is dit alleen maar dat ik de mensen zelf respecteer??!! Toch??

Bij arabische christenen thuis, doe je ook de schoenen uit, zodra je hun voordeur binnenstapt, en evenzo laat je daar niet de onderkant van je voeten zien, want als je zo rekening houdt met hun CULTUUR, dan betoon je je juist 'n heel goed christen ...!!!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

rafaell

Berichtdoor rafaell » 14 nov 2006 13:28

Respecteren, uiteraard.

Terug naar “Archief”