Nee, persoonlijk vind ik dat je dit soort dingen eigenlijk vaker zou moeten doen. Als jij in een moskee bent om die te bezichtigen, of je gaat ter uitbreiding van je kennis eens naar een dienst in de moskee en je knielt om te bidden, kun je nog altijd tot je eigen God bidden. Zo ook voor dergelijke gebruiken als schoenen uit in huis. Ze vragen je die handeling te doen (of te laten), maar er wordt niet van je verwacht dat je het voor Allah doet. En dan nog ben jij degene die bepaalt voor wie je het doet.
Het is ook gewoon een vorm van aanpassen.
En ik kan je een voorbeeld geven waarom het soms beter is je aan te passen..

:
Mijn moeder is afgelopen jaar met een stel tantes en andere kennissen op wintersport geweest. Aldaar bezochten ze op zondag een Katholieke Kerk, omdat er nu eenmaal niets anders in de buurt was. Het was steenkoud in die kerk, maar niet getreurd; verwarmde banken! Tijdens de dienst ging de gemeente héél regelmatig staan vanwege het vele zingen, knielen tijdens het bidden, enz. Moeder, tantes en kennissen vonden dit geheel tegen hun principes ingaan en vertikte het om te gaan staan tijdens het zingen, te knielen tijdens het bidden. Het gevolg van dit nukkige gedrag was, dat ze de hele dienst bleven zitten, en uiteindelijk niet meer wisten hoe ze het moesten houden..namelijk; Die banken waren érg goed verwarmd. En als je zo nu en dan ging staan was het heel goed te doen..echter..niet een hele dienst lang.
Een duidelijk geval van; Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.