New Age heeft best zinnige dingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

New Age heeft best zinnige dingen

Berichtdoor Rudolf Meuser » 08 apr 2003 15:39

New Age heeft best zinnige dingen, zoals de aandacht voor het milieu.
Het Christendom en New Age kan misschien wel combineren
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2003 15:40

hey rm....je opent allerlei onderwerpen, waar je volgens mij niks vanaf weet en daarna discuseer je er niet meer in mee!! Wat wil je hier nou mee bereiken!?

joris

Re: New Age heeft best zinnige dingen

Berichtdoor joris » 08 apr 2003 15:43

Rudolf Meuser schreef:New Age heeft best zinnige dingen, zoals de aandacht voor het milieu.

zit wel wat in, het enge is dat het zo dichtbij elkaar ligt. New age zegt dat je God in je hebt, het Christendom zegt het ook. maar het ligt wel wat andes natuurlijk. De hoogste vorm van liefde kun je bereiken via new age, volgens het christendom kan dat ook, maar net iets anders.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 08 apr 2003 15:48

RUDOLF,

je begint over dingen waar je blijkbaar niets van af weet. Als je nl. ook maar wat kleine dingen van de new-age wist, zou je dit nooit zeggen.

Verdiep je er eerst maar eens in, daarna ben ik best tot een discussie bereid.

Groetjes, Chloë

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 08 apr 2003 17:17

Ikke21 schreef:hey rm....je opent allerlei onderwerpen, waar je volgens mij niks vanaf weet en daarna discuseer je er niet meer in mee!! Wat wil je hier nou mee bereiken!?

Je haalt me de woorden uit de mond, maar helaas vindt Rudolf dit een leuke sport en hoe meer mensen zich eraan storen, hoe leuker hij het zal vinden :(

Het getuigt van heel weinig realiteitszin om 2 religieuze systemen te willen verenigen op grond van eventuele overeenstemming voor wat betreft een subthema. Dat is hetzelfde als roepen dat de Islam en het Christendom wel kunnen fuseren omdat Abraham/Ibrahim zowel in de Bijbel als in de koran voorkomt. Maar ik had graag een inhoudelijke reactie van dhr. Meuser, misschien brengt hij me wel tot nieuwe inzichten, ik laat me graag verrassen door zijn deskundig oordeel.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 08 apr 2003 17:22

Wie zegt dat RM hier niks van afweet? Misschien kan hij af en toe wel serieus genomen worden, al lijkt me dat ook niet erg waarschijnlijk. Maar Rudolf, zeg er eens wat meer over. Misschien dat jij je eerst moet bewijzen voor je een serieuze discussie op gang kunt brengen...

Maar op zich, je stelling dat New Age ook goede dingen heeft, klopt wel. Maar wat heeft geen goede dingen? Dus dat combineren van NA en christendom lijkt me een beetje onzin. Het gaat gewoon lijnrecht tegen elkaar in, als het er op aan komt.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 08 apr 2003 18:15

Ik wil het hier voor niemand opnemen maar de Heer RM opent volgens mij wel zinnige onderwerpen. Of hij hier nu veel of weinig van afweet laat ik in het midden. Voor velen van jullie lijken zijn standpunten misschien extreem, voor mij des te minder. Maar goed dat verhaal kennen jullie wel omdat ik me profileer als vrijzinnig christen.

Maar langs de andere kant moeten jullie ook wel beseffen dat op de refoweb webstek heel wat extreme zaken staan. Vooral bij de antwoorden van de dominees. Zaken zoals EO=Eeuwige Ondergang ... Dat vind ik nu zeer extreem, totaal archaïsch en middeleeuws!

Om het probleem een beetje lang de praktische kant te bekijken. De meeste deelnemers op dit forum komen uit bevindelijk gereformeerde kringen. Er zijn ook enkele buitenstaanders (waaronder ikzelf) die hier niet toe behoren. Dit leidt soms tot spanningen maar dat is gewoon het resultaat van het openstellen van het forum. Ik ken andere religieuze fora waar er bij registratie wel een aantal vereisten zijn. Nadeel is dat je dan enkel praat met gelijkgestemden....

Denk er eens over na...

mvg,

http://www.caenen.tk
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2003 18:24

Lijkt me een goed idee!!!!!

Haal jij ze over dat de echte liefde niet te vinden is in de natuur maar bij God. Dan halen zij ons wel over om beter met het mileu om te gaan.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 08 apr 2003 18:30

Haal jij ze over dat de echte liefde niet te vinden is in de natuur maar bij God.

Hier kan ik me niet helemaal in terugvinden. In een andere topic lees je dat ik erin geloof dat God's openbaring geen exclusieve bedoening is. In de natuur kan er bijgevolg bij bepaalde mensen een ervaring opduiken die hen doet proeven van de Goddelijke liefde.

mvg,

Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2003 21:12

Inspector Morse schreef:
Haal jij ze over dat de echte liefde niet te vinden is in de natuur maar bij God.

Hier kan ik me niet helemaal in terugvinden. In een andere topic lees je dat ik erin geloof dat God's openbaring geen exclusieve bedoening is. In de natuur kan er bijgevolg bij bepaalde mensen een ervaring opduiken die hen doet proeven van de Goddelijke liefde.

mvg,

Tuurlijk kan je in de natuur de liefde van God vinden. Maar niet de liefde die hij geeft aan zondaaren, hier hebben wij toch echt de bijbel voor nodig.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Lezing New Age

Berichtdoor TheEdge » 08 apr 2003 21:37

HET grote verschil tussen Christendom en New Age:

New Age: Kracht haal je uit jezelf
Christendom: God geeft kracht

Ik was laatst op een lezing van een EO-gozer. Hij ging het hebben over evangelisatie, maar lichtte ook een tipje van de sluier op over zijn (New Age-)verleden. Hij was opgegroeid in het Katholieke Zuiden, maar in zijn jeugd volledig afgeknapt op de kerk. Vandaar dat hij zich destijds met New Age begonnen was bezig te houden.

"De kracht om een goed mens te zijn, haal je uit jezelf. En als iedereen nou maar heel goed zijn best doet om een goed mens te zijn, dan komt het wel goed met de wereld." Maarja.... toen pakte zijn beste vriend zijn vriendin af. En ontdekte hij dat hij een hekel aan die vriend kreeg, terwijl hij altijd dacht van zichzelf dat hij zo'n goed mens was.

Hij kwam op dat moment tot de conclusie dat New Age niet kon werken. Je kunt vanuit jezelf geen goed mens zijn, omdat een mens van nature slecht is en geneigd is tot het doen van slechte dingen.

Als je ook op New Age-sites kijkt (wat ik jullie sterk wil afraden, zeker de zwakkere broeders en zusters in het geloof!!!), lijkt dat 'geloof' van hen enorm wettisch. Je moet allemaal dingen, een goed mens proberen te zijn, vegetarisch eten, etc etc.... terwijl bij God niks meer 'moet'. Alles is genade. Het enige wat je hoeft te doen is je zonden beseffen en dankbaar zijn voor de genade die God geeft...! (Iets waar ikzelf overigens nog niet zo goed in ben...)

Ps.: Voor de duidelijkheid: met die EO-kerel is het uiteindelijk toch nog goed gekomen.... *knipoog*
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: New Age heeft best zinnige dingen

Berichtdoor Maranatha » 08 apr 2003 23:18

Rudolf Meuser schreef:New Age heeft best zinnige dingen, zoals de aandacht voor het milieu.

De bijbel ook.
2 Timoteus 2:16
Maar vermijd de onheilige, holle klanken ; want zij zullen de goddeloosheid nog verder drijven,

Het grote verschil met New Age is, dat wij de christenen steunen op het inzicht dat God geeft en new age op dat van mensen.
Goddeloosheid is dat je God niet nodig hebt en het zelf wil doen. Dit is de zonde, die Adam en Eva deden.

Meer woorden maak ik hier niet meer vuil aan.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Chloë

Berichtdoor Chloë » 10 apr 2003 13:53

Inspector Morse schreef:Ik wil het hier voor niemand opnemen maar de Heer RM opent volgens mij wel zinnige onderwerpen. Of hij hier nu veel of weinig van afweet laat ik in het midden. Voor velen van jullie lijken zijn standpunten misschien extreem, voor mij des te minder. Maar goed dat verhaal kennen jullie wel omdat ik me profileer als vrijzinnig christen.

Maar langs de andere kant moeten jullie ook wel beseffen dat op de refoweb webstek heel wat extreme zaken staan. Vooral bij de antwoorden van de dominees. Zaken zoals EO=Eeuwige Ondergang ... Dat vind ik nu zeer extreem, totaal archaïsch en middeleeuws!

Om het probleem een beetje lang de praktische kant te bekijken. De meeste deelnemers op dit forum komen uit bevindelijk gereformeerde kringen. Er zijn ook enkele buitenstaanders (waaronder ikzelf) die hier niet toe behoren. Dit leidt soms tot spanningen maar dat is gewoon het resultaat van het openstellen van het forum. Ik ken andere religieuze fora waar er bij registratie wel een aantal vereisten zijn. Nadeel is dat je dan enkel praat met gelijkgestemden....

Denk er eens over na...

mvg,

Misschien ging ik inderdaad iets te snel. Maar ik weet heel goed wat de new age inhoudt, en als iemand daar ook maar een klein beetje van zou weten zou deze parallel niet getrokken worden.

Waarom zijn christenen trouwens niet goed voor het milieu? Refo's misschien niet (met een dikke BMW naar de kerk enzo :mrgreen: ), maar ik ken toch ook wel christenen die supergoed voor het milieu bezig zijn. Dat staat verder niet in relatie tot de new age, in principe zouden christenen ook altijd goed voor het milieu moeten zorgen.

Groetjes Chloë

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 10 apr 2003 14:06

Akkoord met je stelling dat Christen zijn niet per definitie in relatie staat met je opvattingen omtrent milieu.

Kan mij trouwens iemand vertellen vanwaar dat het gegroeid is dat refo's zo graat met grote wagens rondrijden?

mvg,

Afbeelding

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 10 apr 2003 14:20

Inspector Morse schreef:Akkoord met je stelling dat Christen zijn niet per definitie in relatie staat met je opvattingen omtrent milieu.

Kan mij trouwens iemand vertellen vanwaar dat het gegroeid is dat refo's zo graat met grote wagens rondrijden?

mvg,

Vanwege hun liefde voor het nu. Waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn.

Terug naar “Archief”