Houden wij (genoeg) rekening met de Wederkomst van Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ferdinand
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Houden wij (genoeg) rekening met de Wederkomst van Christus?

Berichtdoor Ferdinand » 01 nov 2006 20:35

Nerderlandse geloofsbelijdenis Artikel 37
Spreekt over het Laatste oordeel.

Artikel 37. Van het laatste oordeel.
Ten laatste geloven wij, volgens het Woord Gods, dat, als de tijd, van den Heere verordend (die allen creaturen onbekend is), gekomen, en het getal der uitverkorenen vervuld zal zijn, onze Heere Jezus Christus uit den hemel zal komen, lichamelijk en zienlijk, gelijk Hij opgevaren is, met grote heerlijkheid en majesteit, om Zich te verklaren een Rechter te zijn over levenden en doden; deze oude wereld in vuur en vlam stellende om haar te zuiveren. En alsdan zullen persoonlijk voor dezen groten Rechter verschijnen alle mensen, zowel mannen als vrouwen en kinderen, die van den aanbeginne der wereld af tot den einde toe geweest zullen zijn, gedagvaard zijnde door de stem des archangels en door het geklank der bazuin Gods. Want al degenen die gestorven zullen wezen, zullen uit de aarde verrijzen, de zielen samengevoegd en verenigd zijnde met haar eigen lichaam, in hetwelk zij zullen geleefd hebben. En aangaande degenen die alsdan nog leven zullen, die zullen niet sterven gelijk de anderen, maar zullen in een ogenblik veranderd en uit verderfelijk onverderfelijk worden. Alsdan zullen de boeken (dat is de consciënties) geopend, en de doden geoordeeld worden, naar hetgeen zij in deze wereld gedaan zullen hebben, hetzij goed of kwaad. Ja, de mensen zullen rekenschap geven van alle ijdele woorden die zij gesproken zullen hebben, die de wereld niet dan voor kinderspel en voor tijdverdrijf acht; en dan zullen de verborgenheden en geveinsdheden der mensen openbaarlijk voor allen ontdekt worden. En daarom is de gedachtenis van dit oordeel met recht schrikkelijk en vervaarlijk voor de bozen en goddelozen, en zeer wenselijk en troostelijk voor de vromen en uitverkorenen; dewijl alsdan hun volle verlossing volbracht zal worden, en zij aldaar zullen ontvangen de vruchten des arbeids en der moeite, die zij zullen gedragen hebben; hun onnozelheid* zal door allen bekend worden, en zij zullen de schrikkelijke wraak zien die God tegen de goddelozen doen zal, die hen getiranniseerd, verdrukt en gekweld zullen hebben in deze wereld. Dewelke overwonnen zullen worden door het getuigenis hunner eigen consciënties, en zullen onsterfelijk worden, doch in zulker voege, dat het zal zijn om gepijnigd te worden in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is. En daarentegen, de gelovigen en uitverkorenen zullen gekroond worden met heerlijkheid en eer. De Zone Gods zal hun naam belijden voor God, Zijn Vader, en Zijn uitverkoren engelen; alle tranen zullen van hun ogen afgewist worden; hun zaak, die nu tegenwoordiglijk door vele rechters en overheden als ketters en goddeloos verdoemd wordt, zal bekend worden de zaak des Zoons Gods te zijn. En tot een genadige vergelding zal hen de Heere zulk een heerlijkheid doen bezitten, als het hart eens mensen nimmermeer zou kunnen bedenken. Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onzen Heere.

* onnozelheid betekent hier onschuld.

Houden wij wel (genoeg) rekening met de Wederkomst van Christus
Het zal niet meer zo heel lang duren voor Christus zal terug komen,
hoelang het nog gaat suren weet niemand dan God alleen.
Maar besteden wij aandacht aan de Wederkomst van Christus,
verwchten wij die?
Mediteren wij er over?
Wordt er aan dacht besteed aan in de prediking?
Und so weiter
Mij lijkt het nodig en goed hierover eens van gedachte te wisselen.
Goed heeft lief wat Hij zelf gemaakt heeft,
maar kan niet beminnen wat wij er van gemaakt hebben. (Augustinus)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 nov 2006 22:19

tuurlijk denken we er wel over na.

Maar morgen moeten we natuurlijk wel weer om 8 uur op het werk zijn, en die wintersport wordt echt leuk!

om nog maar niet te spreken van dat uitje waar we op het moment nog even geen datum voor hebben kunnen prikken.
what the soul hides, blood tells

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 01 nov 2006 23:08

Welke wederkomst? Die om te oordelen (de wederkomst zoals de NGB die in art. 37 beschrijft) of om het vrederijk te vestigen?
Ik denk er erg veel over na, en als ik de krant lees met de bijbel ernaast, kan het volgens mij niet zo erg lang meer duren. Dit laatste zeg ik overigens zonder allerlei details in te gaan vullen!

We moeten wel uitkijken dat we niet dezelfde fout maken als de geestelijke leiders in de tijd van Jezus geboorte. Ze wisten alles precies te vertellen vanuit de Tenach, maar hadden niet in de gaten dat ze midden in de vervulling van de profetie stonden.

Dat idee heb ik nu ook wel eens van onze geestelijke leiders. Dogmatisch precies weten wat er in de bijbel staat, maar niet in de gaten hebben dat we midden in profetische tijden leven. Zo gauw iets concreet dreigt te worden, gaat men over tot allegoriseren en/of vergeestelijken. Helaas.

Waar blijft het zicht op de profetie?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 03 nov 2006 12:53

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je zou willen met deze vraag. Ik weet niet wanneer de wederkomst zal zijn. Ik houd me er ook niet mee bezig. Als het tijdstip voor mij van belang was geweest had ik wel duidelijke aanwijzingen ontvangen denk ik zo. Voor mijn geloof in God en mijn relatie met Hem heb ik zulke peinzerijen ook niet nodig.
Gevaarlijk om aan de hand van de krant te zeggen dat het wel niet meer zo lang zal duren. Wij krijgen in één krant meer informatie dan iemand in de Middeleeuwen in zijn hele leven.

Mij bekruipt bij zo'n uitspraak over de wederkomst altijd een beetje een lamlendig gevoel van 'het is toch allemaal niks en het wordt niks meer ook"-dus het zal nu wel snel afgelopen zijn. Waarom moet je dat willen? Waarom bid je niet voor herstel waar ellende is, vrede waar oorlog is? Genezing waar ziekte is etc? Waarom zo'n negatieve wereld- en toekomstbeleving, alsof die alleen maar kan worden opgelost door het doek te laten zakken? Het lijkt mij pas echt supergaaf wanneer de kinderen van God zodanig grote plaats in de wereld gaan krijgen dat het goede weer gezien wordt. Ik zie niet in waarom dat niet eerst nog zou kunnen gaan gebeuren.

Ferdinand
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Ferdinand » 03 nov 2006 13:00

medina schreef:Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je zou willen met deze vraag. Ik weet niet wanneer de wederkomst zal zijn. Ik houd me er ook niet mee bezig. Als het tijdstip voor mij van belang was geweest had ik wel duidelijke aanwijzingen ontvangen denk ik zo. Voor mijn geloof in God en mijn relatie met Hem heb ik zulke peinzerijen ook niet nodig.
Gevaarlijk om aan de hand van de krant te zeggen dat het wel niet meer zo lang zal duren. Wij krijgen in één krant meer informatie dan iemand in de Middeleeuwen in zijn hele leven.

Mij bekruipt bij zo'n uitspraak over de wederkomst altijd een beetje een lamlendig gevoel van 'het is toch allemaal niks en het wordt niks meer ook"-dus het zal nu wel snel afgelopen zijn. Waarom moet je dat willen? Waarom bid je niet voor herstel waar ellende is, vrede waar oorlog is? Genezing waar ziekte is etc? Waarom zo'n negatieve wereld- en toekomstbeleving, alsof die alleen maar kan worden opgelost door het doek te laten zakken? Het lijkt mij pas echt supergaaf wanneer de kinderen van God zodanig grote plaats in de wereld gaan krijgen dat het goede weer gezien wordt. Ik zie niet in waarom dat niet eerst nog zou kunnen gaan gebeuren.

Deze vraag is door mij niet gesteld om te speculeren over de tijd van de Wederkomst maar houden wij ons er mee bezig. Zijn wij klaar wanneer hij komt en verwachten wij Zijn Wederkomst. Dit lijkt mij een bijbels gegeven!

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 03 nov 2006 13:13

In de Bijbel lees ik dat de loop van de geschiedenis mede bepaald werd door gebed, en dat God zelfs van Zijn oorspronkelijke plan afweek, oordelen niet uitvoerde en genadig was. De wederkomst gaat mijns inziens gepaard met het grote eindoordeel. Ik vind het wat gemakkelijk om daar als christen over te mijmeren terwijl er nog zo veel werk aan de winkel is.
Als je weet dat je een kind van God bent ben je er in principe altijd wel klaar voor. Maar ik weet niet of ik daar voor mezelf ahw genoegen mee neem. Want er zijn ook nog heel veel mensen in Congo, Irak, Liberia, Nederland etc. die ik het ook erg gun dat zij gaan zien wat de goedheid van God betekent. Daar past gemijmer over de wederkomst niet in, maar gebed om een opgaande lijn.

smurfin
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor smurfin » 03 nov 2006 15:15

Het kan toch samengaan? Je kan leven in verwachting van de wederkomst en tegelíjk je druk maken over al je medemensen, aangezien je niet wéet wanneer de wederkomst zal zijn. Ik ben óok geneigd om te denken: laat de wederkomst nog maar een beetje uitgesteld worden, want er zijn nog téveel mensen die nog niet weten wie God is. Anderzijds kan Jezus elk moment terug komen en het is een zéer Bijbels gegeven dat je daar ieder moment van je leven rekening mee houdt, naar uitziet met verlangen e.d. En volgens mij houden we er met zn allen te weinig rekening mee, als Jezus nu terug zou komen, zou je je ws. kapot schrikken omdat het zo onverwácht voor je gebeurt. Eigenlijk moet het ieder moment in je achterhoofd zijn, soort. En dat betekent uiteraard níet dat je dus alle andere dingen die van belang zijn maar moet laten versloffen;/ Júist bidden voor alle mensen die God nog niet kennen en tegelíjk Jezus' komst verwachten! :)
het leven is geen appeltaart

Ferdinand
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Ferdinand » 03 nov 2006 15:19

smurfin schreef:Het kan toch samengaan? Je kan leven in verwachting van de wederkomst en tegelíjk je druk maken over al je medemensen, aangezien je niet wéet wanneer de wederkomst zal zijn. Ik ben óok geneigd om te denken: laat de wederkomst nog maar een beetje uitgesteld worden, want er zijn nog téveel mensen die nog niet weten wie God is. Anderzijds kan Jezus elk moment terug komen en het is een zéer Bijbels gegeven dat je daar ieder moment van je leven rekening mee houdt, naar uitziet met verlangen e.d. En volgens mij houden we er met zn allen te weinig rekening mee, als Jezus nu terug zou komen, zou je je ws. kapot schrikken omdat het zo onverwácht voor je gebeurt. Eigenlijk moet het ieder moment in je achterhoofd zijn, soort. En dat betekent uiteraard níet dat je dus alle andere dingen die van belang zijn maar moet laten versloffen;/ Júist bidden voor alle mensen die God nog niet kennen en tegelíjk Jezus' komst verwachten! :)

Mooi gezegt als ik mij niet vergist staat er ergens in de bijbel dat Jezus terug komt als een dief in de nacht.
Dus wanneer niemand het verwacht!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 03 nov 2006 16:25

Ik denk dat we er te weinig rekening mee houden.
Als je erover praat zie je sommige mensen denken zo van: o, jah dat bestaat ook nog. Echt heel triest. Sommige mensen willen er ook niet aan denken omdat ze er verschrikkelijk bang van zijn. Anderen verlangen er juist ontzettend naar.

Het is vooral "eng" omdat je niet weet wanneer het is. Kijk ik ben niet bang voor Jezus wederkomst maar het geeft wel een soort angst omdat je niet weet wanneer het is.

Ferdinand
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Ferdinand » 03 nov 2006 16:29

Vonkie schreef:Ik denk dat we er te weinig rekening mee houden.
Als je erover praat zie je sommige mensen denken zo van: o, jah dat bestaat ook nog. Echt heel triest. Sommige mensen willen er ook niet aan denken omdat ze er verschrikkelijk bang van zijn. Anderen verlangen er juist ontzettend naar.

Het is vooral "eng" omdat je niet weet wanneer het is. Kijk ik ben niet bang voor Jezus wederkomst maar het geeft wel een soort angst omdat je niet weet wanneer het is.

Waarom zou je bang zijn wanneer Hij komt?
Als je er naar uit ziet kun je toch niet bang zijn?
Als je Jezus Christus als je zaligmaker kent hoef je niet bang te zijn als Hij komt en je geen zorgen te maken wanneer Hij komt. Veel meer over de grote verdrukking die er aan vooraf gaat.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 03 nov 2006 16:33

Ferdinand schreef:
Vonkie schreef:Ik denk dat we er te weinig rekening mee houden.

Waarom zou je bang zijn wanneer Hij komt?
Als je er naar uit ziet kun je toch niet bang zijn?
Als je Jezus Christus als je zaligmaker kent hoef je niet bang te zijn als Hij komt en je geen zorgen te maken wanneer Hij komt. Veel meer over de grote verdrukking die er aan vooraf gaat.

Ik ben ook niet bang voor het feit dat Jezus terug komt omdat ik dan mag weten dat ik bij Hem zal zijn. Maar meer het onverwachte (hij komt niet langzaamaan binnensluipen), dat je gewoon niet weet wanneer het is.

En inderdaad de grote verdrukking is iets waar je bang voor kan zijn.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 03 nov 2006 20:28

dalethvav schreef:We moeten wel uitkijken dat we niet dezelfde fout maken als de geestelijke leiders in de tijd van Jezus geboorte. Ze wisten alles precies te vertellen vanuit de Tenach, maar hadden niet in de gaten dat ze midden in de vervulling van de profetie stonden. Dat idee heb ik nu ook wel eens van onze geestelijke leiders. Dogmatisch precies weten wat er in de bijbel staat, maar niet in de gaten hebben dat we midden in profetische tijden leven. Zo gauw iets concreet dreigt te worden, gaat men over tot allegoriseren en/of vergeestelijken. Helaas. Waar blijft het zicht op de profetie?

Niet bij de (nu-nog dominante) leeraars, maar bij de gelovigen welke zich hebben uitgestrekt naar de *gave van profetie* ...!!!

NB > eerst, zal de mislukte {her}bouw plaatsvinden, van de (#3e) Tempel te Jeruzalem --- vervolgens komt de Groote Verdrukking, alwaar gedurende : de #4e & laatste tempel zal verrijzen (als zetel van de antichrist) --- en als tenslotte ook dit zoveelste bouwwerk in puin ligt, is het moment genaderd waarop Jezus de gelovigen tot zich zal halen waar Hij reeds is (( de Opname der Gemeente )) waarna Zijn wederkomst SPOEDIG volgt ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 nov 2006 21:29

Wat is dat toch met die tempel........die plaats waar men meende dat God gediend wordt door beesten te slachten?
Hoe komt dat toch??

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 03 nov 2006 21:56

Carl schreef:Wat is dat toch met die tempel........die plaats waar men meende dat God gediend wordt door beesten te slachten? Hoe komt dat toch??

De religieuze mens, kan het gewoon niet laten !!! -- daarom laat God het ditmaal toe, doch puur uit educatie, dus om te laten zien hoe het niet_moet ....

NB :
> de #3e Tempel, wordt straks gebouwd, en verwoest ....
> de #4e Tempel, wordt straks gebouwd, en verwoest ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 03 nov 2006 22:20

Ferdinand schreef:Nerderlandse geloofsbelijdenis Artikel 37
Spreekt over het Laatste oordeel.

Artikel 37. Van het laatste oordeel.
[.................................]
hun onnozelheid* zal door allen bekend worden, en zij zullen de schrikkelijke wraak zien die God tegen de goddelozen doen zal, die hen getiranniseerd, verdrukt en gekweld zullen hebben in deze wereld. Dewelke overwonnen zullen worden door het getuigenis hunner eigen consciënties, en zullen onsterfelijk worden, doch in zulker voege, dat het zal zijn om gepijnigd te worden in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is. En daarentegen, de gelovigen en uitverkorenen zullen gekroond worden met heerlijkheid en eer. De Zone Gods zal hun naam belijden voor God, Zijn Vader, en Zijn uitverkoren engelen; alle tranen zullen van hun ogen afgewist worden; hun zaak, die nu tegenwoordiglijk door vele rechters en overheden als ketters en goddeloos verdoemd wordt, zal bekend worden de zaak des Zoons Gods te zijn. En tot een genadige vergelding zal hen de Heere zulk een heerlijkheid doen bezitten, als het hart eens mensen nimmermeer zou kunnen bedenken. Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onzen Heere.

* onnozelheid betekent hier onschuld.

Kunnen jullie voorstellen dat ik zeker weet dat er niet 1 levend wezen anno 21e eeuw is die dit nu als het toppunt van geluk beschouwt?
Ik ben geen refo-christen .... maar ik kan me toch niet indenken dat er ook maar 1 ouderling is die Psalm 58:11 als een vorm van zaligheid ondergaat:
11 De rechtvaardige zal zich verheugen,
wanneer hij de wraak aanschouwt;
hij zal zijn voeten wassen in het bloed van de goddeloze.

Een van de lezers hier wel??

jullie broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Terug naar “Archief”