Mijn beeld van God is een liefhebbende Vader, die ook rechtvaardig is, en iemand waar je naar toe kan met je vragen. Ook denk ik dat Hij niet degene is die je bijvoorbeeld allerlei negatieve dingen in je leven geeft. Wel denk ik dat hij dat soms toelaat.
Wat ik weleens hoor van mensen in de wat strengere gezindten(ben zelf Ned. Hervormd) dat ze een beeld hebben van God als soort van rechter. Je moet volgens allerlei regeltjes leven. Vaak met betrekking op allerlei uiterlijke zaken. En als je genoeg oudvaders hebt gelezen en je hebt genoeg zondenkennis en zondenbesef. Dan is er misschien een kans, soort van lot uit de loterij dat je bent uitverkoren en dat je je kan bekeren.
Ik denk dat het niet gaat om al die uiterlijke dingen en regeltjes. Het belangrijkste is denk ik dat je een persoonlijke relatie hebt met God. Dit kan door je leven volledig in Zijn handen te leggen en niet zelf de touwtjes in handen willen houden. Ik vind dat soms zelf ook best moeilijk, ik denk iedereen eigenlijk wel. Hier mag je natuurlijk voor bidden.
Ik denk dat je als gelovige al bij de kruisiging bent uitverkoren. God wil eigenlijk iedereen er wel bij hebben, maar veel mensen willen dat zelf niet. Nee, zeggen ze, ik kan nooit bij God horen, eerst moet ik nog zoveel zondenkennis hebben en zoveel zondenbesef...
Ik denk dat satan dat influisterd, om zo mensen van God weg te houden en mensen zo'n negatief zelfbeeld te geven zodat ze denken dat God hen niet bij zich wil hebben.
Het offer wat Christus heeft gebracht aan het kruis is eigenlijk een cadeau voor de gelovigen. Je moet dat alleen wel aannemen en uitpakken en toegeven dat je inderdaad zondig bent en schuldig aan Zijn kruisiging. Voor die zonden is Jezus gestorven en daarom kun je Hem dus ook om vergeving vragen.
Ik denk dus dat het heel belanrijk is om een persoonlijke relatie te hebben of te krijgen met God.
Stel: Je overlijd en komt voor God te staan.
Hij vraagt je: Wat heb jij met je leven gedaan?
Jij antwoord: Nou ik heb geleefd volgens alle regels, dus U zult wel heel tevreden over mij zijn.
Hij: Wat weet je van Jezus?
Jij: Nou ik veel over hem gelezen. Ik heb zelfs alle oudvaders gelezen.
Hij: Ken je Hem? Heb je een relatie met hem?
Jij: Nou ik ehm....
Ik hoor namelijk nooit mensen uit reformatorische kring over een persoonlijke relatie met God, wel over zondenbesef en dergelijken of allerlei regeltjes waar je je aan zou moeten houden. Ik bedoel het niet verkeerd, maar de Farizeeen hielden er ook allerlei regeltjes op na...
God is geen regelneef. Hij vraagt je niet 10.000 regeltjes na te leven. Hij wil een persoonlijke relatie met jou. Hij vraagt je of je gelooft dat Jezus ook voor jou zonden is gestorven en of je je leven in Zijn hand wil leggen en of je wil leven zoals Hij dat van je vraagt.
-------------------------------------------------------------------------------------
Disclaimer:
Tot zover mijn verhaal. Ik moest dit even kwijt. Het is niet de bedoeling hiermee mensen tegen de schenen te schoppen, maar mensen wakker te schudden. Ik ben benieuwd naar de reacties.