is er leven na de eeuwigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tears
Verkenner
Verkenner

is er leven na de eeuwigheid

Berichtdoor Tears » 04 apr 2003 13:58

Zomaar een gedachten experiment,

Er vanuit gaand dat God perfect is, dat moet want als God niet perfect zou zijn, is het geen God.
Elke zondaar die verdoemd wordt komt in de hel en ondergaat daar zijn straf. Die straf is heel zwaar want er is vaak en zwaar gezondigd. Maar er komt een einde aan die straf. Omdat de mens in zijn eindige leven een eindig aantal zonden doet kan dat nooit een oneindig (lange) straf opleveren, dat zou in strijd zijn met de perfectie van God, want, iemand langer straffen dan verdiend is een daad van onrechtvaardigheid. Een eigenschap die God onbekend is.
Dit zou betekenen dat er na een heel lange tijd een einde komt aan de straf. Dit in tegenstelling tot de mensen in de hemel. Mensen meer geven dan ze verdienen is een daad van liefde/barmhartigheid….. dit is niet strijdig ( is dat zo ?? ).

Ik voor mij geloof niet dat er aan de straf een eind komt omdat een zonde tegen een oneindig heilig wezen (perfect) zoals God, automatisch een oneindige straf oplevert (al na één zonde !!). God bestaat bij door Zijn perfectie….. God kan daar absoluut niet vanaf wijken.
Declare this an Emergency...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 apr 2003 14:29

wat is volgens jou de functie van deze eeuwigdurende straf?

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 04 apr 2003 14:31

als ik je goed begrijp, dan is de functie om de mensen te straffen (eeuwig) omdat ze tegen een heilig God gezondigd hebben

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 apr 2003 14:34

Laat ik het anders vragen: waarom geven ouders kinderen straf?

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 04 apr 2003 14:38

ouders straffen hun kinderen in principe uit liefde. Men wil herhaling voorkomen en er moet een leer element in zitten. Maar een kind stop je niet de rest van zn leven op zn kamer met een schrijfblok, dan is het leerelement weg

ik denk niet dat dit echt een vergelijking is, we hebben met twee heel verschillende machtsverhoudingen te maken

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 apr 2003 16:22

ik denk niet dat dit echt een vergelijking is, we hebben met twee heel verschillende machtsverhoudingen te maken
Dacht je dat? Kijk maar eens in de Bijbel, daar vergelijkt God zichzelf voortdurend met een vader, en de mens met een zoon.

Math. 7:
11 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die ze van Hem bidden!

Als wat jij zegt waar is, dan zouden mensen wijzer zijn dan God....Want goede ouders straffen hun kinderen om ze het kwade af te leren, maar als je bij dit godsbeeld 1 x zondigt ga je in principe al voor eeuwig naar de hel. Of je er nou spijt van hebt of niet en je komt er nooit meer uit. Branden zul je..

Of hebben mensen dat corrigeren door middel van straf juist van God overgenomen (geschapen naar Gods beeld...).

joris

Berichtdoor joris » 04 apr 2003 16:51

tears:
Elke zondaar die verdoemd wordt komt in de hel en ondergaat daar zijn straf. Die straf is heel zwaar want er is vaak en zwaar gezondigd. Maar er komt een einde aan die straf. Omdat de mens in zijn eindige leven een eindig aantal zonden doet kan dat nooit een oneindig (lange) straf opleveren, dat zou in strijd zijn met de perfectie van God, want, iemand langer straffen dan verdiend is een daad van onrechtvaardigheid. Een eigenschap die God onbekend is.
Dit is mensenlogica! Voor God is een dag als een jaar en een jaar als een dag, in de eeuwigheid duurt alles eeuwig, dus lang en kort tegelijk. Het duurt dus eigenlijk niet, net als God niet duurt. God is: ik ben die ik ben en daarmee pasta!
Zo kan de hel ook eeuwig zijn dus tijdloos.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 apr 2003 23:06

Als je niet geluistert heb naar hem in dit leven.
Wat verdien je dan minder dan een eeuwig duurende straf?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Bosaap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bosaap » 05 apr 2003 17:54

Tears schreef:ouders straffen hun kinderen in principe uit liefde. Men wil herhaling voorkomen en er moet een leer element in zitten. Maar een kind stop je niet de rest van zn leven op zn kamer met een schrijfblok, dan is het leerelement weg

Ouders hebben soms jaren geduld met hun kinderen, maar soms komt daar ook een eind aan. Als de kinderen onverbeterlijk blijken te zijn, dan kunnen de ouders met pijn in hun hart hun kinderen wel eens de deur wijzen.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: is er leven na de eeuwigheid

Berichtdoor Maranatha » 05 apr 2003 23:44

Tears schreef:Zomaar een gedachten experiment.

Het stuk dat volgt is een redenatie die vanuit menselijk oogpunt is beschouwd. De logica is sterk en er valt vaak weinig in te brengen.

Maar probleem is weerdat mennsne weer eens een (af)Gods beeld creeren, die naar hun maatstaven luistert en niet naar de werkelijkheid.

Gelukkig zie je (Tears) dat in. God is een oneindige God en een misstap tegen God betekent een oneindige straf. Interresante redenatie, maar zoals met alle redenaties bedenk dat het mensenwerk is en niet behoeft te stroken met de werkelijkheid. Een nieuwe afgodendienst is zo voormekaar. In 'christelijk' nederland is dit maar al te vaak gebeurt, daqt een theologie omgezet is door mensen als waarheid.
Er is dus veel afgoderij ontstaan onder de christenen.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 06 apr 2003 17:03

surfer schreef:
Dacht je dat? Kijk maar eens in de Bijbel, daar vergelijkt God zichzelf voortdurend met een vader, en de mens met een zoon.

ja dat weet ik ook, maar daar gaat het hele verhaal niet over. Ik probeer gewoon over iets te redeneren, kinderen straffen enzo is off topic.
De opmerking van een ander dat het puur mensen logica is ben ik het wel mee eens, maar toch is God gebonden aan zn eigen perfectie. Dat geeft beperkingen in een bepaalde zin. Laten we het er maar op houden op wat ik het laatst zei.
Een zonde tegen een perfect God levert een oneindige straf op.

Was meer bedoeld als een stukje filosoferen....

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 apr 2003 09:43

ja dat weet ik ook, maar daar gaat het hele verhaal niet over. Ik probeer gewoon over iets te redeneren, kinderen straffen enzo is off topic.
dat is niet off-topic, ik probeer een beeld te schetsen. Blijkbaar komt dat niet over.

Gelukkig zie je (Tears) dat in. God is een oneindige God en een misstap tegen God betekent een oneindige straf.
een oneindige straf zonder de mogelijkheid van berouw is zinloos.

waarom? wie zegt dat?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 07 apr 2003 09:51

moeten wij hierover gaan discusseren? God heeft toch dingen verborgen voor ons gehouden, waar wij niet aan mogen komen! Hoort dit daar ook niet bij?

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 07 apr 2003 11:17

surfer schreef:
Gelukkig zie je (Tears) dat in. God is een oneindige God en een misstap tegen God betekent een oneindige straf.
een oneindige straf zonder de mogelijkheid van berouw is zinloos.

Wie in dit leven Yeshua niet aanneemt en berouw krijgt tijdens het oordeel is te laat.

surfer schreef:
waarom? wie zegt dat?

Waarom is Yeshua dan gestorven?
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 apr 2003 11:37

Wie in dit leven Yeshua niet aanneemt en berouw krijgt tijdens het oordeel is te laat.
daar ben ik niet zo zeker (meer) van. Alle oprechte berouw over het kwade (niet over de gevolgen) is een overwinning voor God en veel mensen kunnen Yeshua in dit leven niet aannemen omdat ze nooit van Hem gehoord hebben...

Waarom is Yeshua dan gestorven?
Niet om de straf op de zonde weg te nemen (want die straf is bedoeld om de dwalende mens tot inkeer te brengen) maar om de zonde zelf weg te nemen/te overwinnen.

Terug naar “Archief”