De kerk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

anna
Mineur
Mineur

De kerk.

Berichtdoor anna » 26 sep 2002 12:23

Sommigen gaan zondags, en af en toe door de weeks, naar de kerk toe. En dan zitten we onder de predeking van Gods Woord. Maar is de kerk alleen maar on naar Gods Woord te luisteren of heeft de kerk ook nog een andere waarde voor jou? En wat bekend gemeente zijn voor jou?

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 26 sep 2002 13:11

Als het goed is, zou het ook goed/fijn moeten zijn om als gemeente samen te komen. Helaas merk ik hier zelf weinig van...

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 sep 2002 13:48

In eerste instantie ga ik naar Gods Huis om daar Gods Woord te horen en Hem te mogen ontmoeten in de prediking.

Ten tweede vind ik het fijn ontmoetingen te hebben in de gemeente. Ik vind de zondag overigens niet primair de dag om sociale contacten met kerkmensen uitgebreid bij te houden, daar zijn ook mogelijkheden voor door de weeks.

Ook vind ik het fijn het wel en wee van de gemeenteleden samen te mogen delen, meestal dmv het gebed, de zorgen en de noden, maar ook de blijde dingen God voor te leggen.
Daarin ervaar ik toch wel iets van gemeenschap met elkaar.

Ook zijn de bedieningen van de sacramenten samenbindend. De doop van je kindje is iets wat heel mooi is voor jezelf, en als het goed is ook voor jou persoonlijke relatie met de Heere, maar het is ook mooi om dat samen met de gemeente te mogen en te kunnen delen.

Dus puur de prediking...ja, maar toch ook nee..het is meer...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 sep 2002 14:33

Ik denk dat de zondagse kerkdiensten inderdaad als hoofdthema de verkondiging van Gods Woord moeten hebben.
Maar gemeente zijn is veel meer. Het geeft een als het goed is een sociale band met elkaar, ook in geestelijk opzicht.
Het is niet alleen met elkaar Gods Woord aanhoren, maar ook het samen de noden dragen, samen de vreugde delen, samen met elkaars vragen aan de slag. Dit alles om als het lichaam van Christus te kunnen functioneren.

Overigens is de tijd na de kerkdienst ideaal om sociale contacten te onderhouden.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 sep 2002 14:39

TheKeimpe schreef:Overigens is de tijd na de kerkdienst ideaal om sociale contacten te onderhouden.

Mee eens.
Toch heb ik het wat voorzichtig omschreven, omdat je er wat mij betreft voor moet waken om 1 minuut na de kerkdienst alweer je aandacht te hebben bij allerhande zaken, die op zich niet meer met sociale contacten te doen hebben alswel een kletspraatje of ff bijpraten...voor je het weet praat je over de nieuwe auto of over wat er beleefd is in de week ervoor.
Daar heb ik toch altijd moeite mee, als het alleen maar daarover kan gaan. Ik zie dat soort gesprekken dan weleens als de vogeltjes die wat wegpikken..
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 sep 2002 14:42

Night schreef:Daar heb ik toch altijd moeite mee, als het alleen maar daarover kan gaan. Ik zie dat soort gesprekken dan weleens als de vogeltjes die wat wegpikken..

Daar heb je gelijk in. Toch denk ik dat daar best verschil in zit van persoon tot persoon. Niet altijd als je met iemand over iets anders praat pikt dat het zaad van het Woord weg. En ik denk het met elkaar praten over elkaars geestelijke welstand voor veel vogels zal zorgen...

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 26 sep 2002 15:38

Night schreef:
Mee eens.
Toch heb ik het wat voorzichtig omschreven, omdat je er wat mij betreft voor moet waken om 1 minuut na de kerkdienst alweer je aandacht te hebben bij allerhande zaken, die op zich niet meer met sociale contacten te doen hebben alswel een kletspraatje of ff bijpraten...

inderdaad, maar bij ons is het meestal een wedstrijd wie het eerst achter de koffie met cake zit. is volgens mij helemaal verkeerd. tis soms echt ellebogenwerk :cry: :cry: :cry:
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 26 sep 2002 16:01

Persoonlijk heeft de gemeente grote betekenis voor me. Heb jaren gekerkt in en kerk waar ik me niet thuisvoelde.

Ben daarna in een gemeente terecht gekomen die zo groot was dat ik me slechts een nummer voelde. Je kon daar maanden wegblijven zonder dat iemand het door had.

Kerk nu in een gemeente waar ik me thuisvoel. Je legt contacten met de gemeenteleden en leer elkaar een beetje kennen.

Ga zondags naar de kerk voor het Woord dat gepreekt word. Maar daarnaast zijn de contacten met gemeenteleden belangrijk. En gezien de tijdsdruk van veel mensen door de weeks zie ik geen kwaad in zondagse bezoeken.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 26 sep 2002 18:18

Ik heb heel weinig met mijn eigen gemeente, zeker nu de dominee ook nogges weg gaat, heb ik er helemaal weinig banden meer.
Tsjaa!!

sisi

Berichtdoor sisi » 27 sep 2002 15:13

aan naar de kerk gaan heb je helemaal niks of je nu in de kerk of in je nest ligt maakt ook niks uit

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 27 sep 2002 18:13

Ik kan me wel vinden in de schets die Night geeft over zijn kerkbeleving. Wat betreft die sociale contacten, denk ik dat daar in veel reformatorische kerken veel te weinig aan wordt gedaan. In Amerika is het bij de RCA- en CRC-kerken heel gebruikelijk om na de dienst gezamenlijk koffie te drinken. M.i. is dat een goede gewoonte. Je zou b.v. de kerkdienst standaard een half uur eerder kunnen laten beginnen, dus 's morgens om half tien, zodat er wat meer tijd is voor sociale contacten na de dienst. Bovendien is dat ook een uitstekende gelegenheid om de dominee nader vragen te stellen over de preek.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

geertje
Verkenner
Verkenner

de kerk

Berichtdoor geertje » 01 okt 2002 19:54

ik woon in breda en ben lid van de hervormde gemeente.
bij ons word er altijd na de dienst koffie gedroken en zitten de gemeenteleden bij elkaar.ik ga niet alleen naar de kerk om gods woord te horen,maar ook om dienstbaar te zijn in daden.god zegt ook dat wij zijn liefde uit moeten dragen en dat kan in de gemeente best goed door samenwerking bv;zwo[hulp aan ontwikkelingslanden]enz.
je bent als gemeente allemaal leden van 1 lichaam zoals god zijn gemeente uitbeeld. gr geertje

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 okt 2002 14:35

aan naar de kerk gaan heb je helemaal niks of je nu in de kerk of in je nest ligt maakt ook niks uit
Als je niet naar de kerk gaat om Gods woord te horen, dan kun je inderdaad beter in bed blijven liggen.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 02 okt 2002 14:39

sisi schreef:aan naar de kerk gaan heb je helemaal niks of je nu in de kerk of in je nest ligt maakt ook niks uit

Als je in God gelooft??? Dan ga je wel naar de kerk toe...

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 02 okt 2002 22:01

Paulus zegt ergens dat het 'gemeente zijn'ook bestaat uit 'vermanende de één de ander'. Hij heeft dan over 'elkaar dienen'.
Wat vinden jullie hiervan?
Weleens geprobeerd? (iemand vermanen, bedoel ik)
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Terug naar “Archief”