Moeite met bidden....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Moeite met bidden....

Berichtdoor Dippie » 21 sep 2006 19:03

Van mijn ouders heb ik vroeger altijd geleerd om s avonds bij het naar bed gaan te bidden/danken en te lezen en s morgens bij het opstaan te bidden/danken.
Naarmate ik ouder werd, en ik zelf ging bidden werden de keren steeds minder. :|
Savonds bid ik bijna altijd wel, gewoon in mn bed. Maar smorgens bid/dank ik nooit meer..... Ook lees ik savonds niet getrouw meer uit mn dagboek, en uit mn Bijbel lees ik al helemaal niet door de weeks... :| :?

Hoe is dat bij jullie? Je hebt je eigen verantwoording, ik ook, maar ik denk er sochtends gewoon niet aan... en savonds ben ik vaak te moe...
Afbeelding

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 21 sep 2006 19:24

Oef, hier nog zo één.. :oops:

Als kind is me geleerd om 's avonds te bidden/danken voor het slapen gaan. Maar 's morgens deed ik dat niet. Werd me ook niet gezegd/geleerd. En ik vond het eigenlijk wel goed zo. Als kind denk je daar verder toch niet bij na. (ik iig niet) Toen ik op het voortgezet onderwijs zat, stopte ik daar helemaal mee. Zag het nut niet in van bidden. En lezen uit een dagboekje deed ik daarom ook niet. M'n ouders wezen me daar ook niet op. Sinds een jaar bid ik weer. Maar een trouwe bidder ben ik niet meer. In het begin bad ik elke avond, maar nu vergeet ik het vaak. Of ik ben zo moe dat ik halverwege m'n gebed in slaap val. Het danken 's morgens schiet er bij mij altijd bij in. Komt waarschijnlijk ook doordat ik dat nooit gedaan heb. Eigenlijk kan ik me beter afvragen of ik nog bid. En als ik bid, of het dan wel bidden te noemen is.. :roll:
Het bidden komt niet vanuit mezelf, ik moet mezelf er elke keer toe zetten. Ik weet ook nooit goed wat ik moet bidden, ook op die manier heb ik moeite met bidden. Terwijl bidden toch niet moeilijk is/hoeft te zijn.
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Maaike

Berichtdoor Maaike » 21 sep 2006 20:12

Dit had ik ook. En soms moet ik me er nog toe zetten om gewoon een poosje op mn kamer te gaan zitten, een poosje alleen te zijn met God.
Ik heb standaard een bijbel in mn tas zitten, en als ik thuis kom verhuist die naar mn bureau. Zo heb ik altijd een bijbel in de buurt, dat als ik er behoefte aan heb, ik mn bijbel kan pakken om te lezen.
Bij het bidden vind ik het vaak moeilijk om de woorden te vinden om te bidden. Kbid dan maar heel eenvoudig of Hij me de woorden wil geven om te bidden. Kheb ook wel eens zoiets van 'nou wordt het net een verlanglijstje', of 'nou bidt ik al de hele week hetzelfde'...

Als ik niet bidt, voel ik me alleen. Dat brengt mij altijd weer terug bij God.

Ik denk dat je kan bidden of God je wil helpen met bidden en lezen. Of Hijzelf je dichter bij Hem wil brengen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 sep 2006 20:30

* 1 keer per dag is toch ook wel genoeg? Kies een vast tijdstip. Ik lees bijvoorbeeld als ik 's ochtends in de trein zit. Helaas komt het er zelden van als ik niet ga werken :-S
* bidden kan ook op de fiets of in de supermarkt ;) maar je hebt gelijk dat het goed is een vaste tijd ervoor te hebben
* Samen met iemand anders bidden is erg waardevol! Bid je weleens samen met je vriend?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 21 sep 2006 20:33

Rom 8,26
En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

als je een kind van God bent bidt de H.G voor je.
en Jezus in de hemel ter rechterhand Gods.
maar je moet het bidden zeker niet nalaten al is het geen grond voor zaligheid dat is alleen het geloof in Jezus.

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 21 sep 2006 20:38

goofy1978 schreef:Rom 8,26
En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

als je een kind van God bent bidt de H.G voor je.
en Jezus in de hemel ter rechterhand Gods.
maar je moet het bidden zeker niet nalaten al is het geen grond voor zaligheid dat is alleen het geloof in Jezus.

En als je dat niet bent? Dan heb je toch ook gebed nodig?
Ik heb sinds dat ik niet meer met de hele fam bad 's avonds na het eten het een hele tijd niet meer gedaan. Nu probeer ik het sinds een paar maanden weer te doen 's avonds, en ook voor en na het eten. Maar ik weet nooit wat ik bidden moet, en het wordt altijd zo'n rijtje met wensen, dat kan toch ook niet goed zijn. NAja moeilijk onderwerp
Musica laetitiae comes, medicina dolorum.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 21 sep 2006 20:49

waarom zou je niks mogen wensen van God. eis van Mij vrijmoedig staat er in de psalmen.
al zal God je niet altijd verhoren Hij doet wat het beste voor je is geloof ik.
dat kan ook veel leed zijn maar dan word je door lijden geheiligd.
verdrukking kan je sterker maken en je steunt mischien meer op God.

Ps 119,71
Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 21 sep 2006 20:51

Tjah moeilijk. Omdat ik een persoonlijke relatie heb met God kan ik niet zonder het bidden.
1x perdag vind ik persoonlijk niet genoeg. Ik begin graag de dag met Hem en wil hem ook eindigen met Hem.
Maar toch...ook ik vind het moeilijk om te bidden. Wat bij mij helpt:

- vaste tijdstippen. Na het douchen/aankleden, en voor het slapen gaan.
Nu heb ik een nogal rare eigenschap: ik kan niet slapen zonder gebeden/gelezen te hebben. Dit had ik als kind ook al
- niet in bed bidden. Maar op de knieen of op de rand
- geen muziek aan
- gebedspuntenlijstje. Anders word het een afgeraffeld gebed.

Ik heb een tijg gehad dat ik zelfs op mn knieen in slaap viel. Dan drukte ik om een uur of 9 de pc uit, boeken dicht en nam dan rustig de tijd voor God. Daarna ging ik weer verder met mn werk. Dit ging prima.

Enige discipline bij het bidden is echt een verreiste!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 21 sep 2006 21:15

Je hebt ook boekjes met gebeden. Is dat iets? Of met de psalmen bidden, met gedichten?
Ik vind bidden ook erg moeilijk, het helpt wel om hardop met anderen te bidden (kan ook gewoon voor/na het eten bijvoorbeeld).
Laatst gewijzigd door windekind op 21 sep 2006 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 sep 2006 21:15

Gewoon ff heerlijk, zo eerlijk! Ik weet niet of ik bid. Maar ik praat wel veel tegen God, gewoon de hele dag door. Ik roep dan ook wel dat ik boos ben en dingen niet begrijp...

Stille tijd is super. Niet voro het slapen gaan maar eerder. En dan niet meer dan 3 verzen lezen en die op je in laten werken!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 sep 2006 21:26

Lalage schreef:* 1 keer per dag is toch ook wel genoeg? Kies een vast tijdstip. Ik lees bijvoorbeeld als ik 's ochtends in de trein zit. Helaas komt het er zelden van als ik niet ga werken :-S
* bidden kan ook op de fiets of in de supermarkt ;) maar je hebt gelijk dat het goed is een vaste tijd ervoor te hebben
* Samen met iemand anders bidden is erg waardevol! Bid je weleens samen met je vriend?

Nee, 1 keer per dag vind ik persoonlijk niet genoeg. Ik heb alle tijd voor mn werk, vrienden, en vooral voor de pc. Maar tijd voor Hem maak ik niet, terwijl dat het belangrijkste moet zijn.
Tjah...soms gaat er weleens een schietgebedje omhoog hoor, op de fiets, of als ik het ff niet zie zitten, of als ik bang ben...maar wat doe ik ermee als ik dan geholpen ben? Nix.....
Ehms...samen bidden...Nee... We hebben wel samen gebeden (in het begin), maar niet hardop. Nu bidden we ook niet samen meer....
Ik heb 1 keer met een goede vriend gebeden...door de telefoon. Dat was in een tijd dat ik zelf ook niet kon bidden. Hij heeft toen met me gebeden. Ondanks dat het via de telefoon was (wat ik dus erg vreemd vond), was het een fijn gebed. Zelf kan ik dat niet, kheb et al zovaak geprobeerd.

Wat ik ook vaak heb, is dat ik soms niet eens meer weet of ik nou gebeden of gedankt heb. Dit is bv vaak met het eten zo. Vanavond weer... Paps had gelezen, daarna danken we automatisch. Er wordt goedebekomst gezegd....en toen ging ik opeens twijfelen of ik wel gedankt had...Want ik zat heel ergens anders met mn gedachten..
Dus ik meen ook niks van mn gebeden, want ik doe het gedachteloos.
Tlijkt me zo heerlijk om te kunnen bidden! Misschien raar gezegd, maar kverlang er soms echt wel naar! Maar tlukt me gewoon niet. Ik wil me er vaka toe zetten, maar als ik het dan bijvoorbeeld 3 keer heb gedaan, wordt het minder en vervolgens gebeurd het helemala niet meer. Ik kan het niet vasthouden...

Ps....wat nog het ergste is, is dat ik er vaak gewoon geen zin in heb :oops: , dus het vervolgens maar gewoon niet doe.... :| :oops:
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2006 22:48

Tips:

1. Maak van het bidden geen ritueel dat je 's ochtends, voor het eten en voor het slapengaan alleen doet. Bidden kan overal, op de fiets, in de trein, op school of op je werk, hardop, in jezelf... je kan altijd naar Hem toegaan. Doe dat regelmatig en niet alleen op ingeplande tijdstippen.

2. 's Ochtends kan je bijvoorbeeld ook tijdens het reizen bidden. Bidt 's avonds niet in bed, maar voor het slapen gaan... doe het gerust op de bank, achter je bureau of wat ik graag doe in de tuin. Als je klaar bent om te gaan slapen en in bed gaat liggen is het moeilijk je aandacht er bij te houden. Je bent moe, het bed is lekker zacht en warm en voor je het weet slaap je. Doe het dus voor je gaat slapen en niet als je al zo ongeveer met slapen bent begonnen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 sep 2006 22:57

Pak een schrift en schrijf gewoon punten op waarvoor je wilt bidden. Ik heb een Google Calendar met elke dag twee of drie gebedspunten die mij rond 10 uur een reminder geeft van 'hey je moet tijd voor de Heere vrijmaken', vaak denk ik wel... ja nú niet, straks wel.. Maar de reminder komt om de tien minuten..

Soms moet je gewoon een stok achter de deur houden, natuurlijk moet je niet bidden omdat je van het gezeur af wilt zijn maar het zijn dingen om je er toe te pushen. Als je moeite hebt met bidden kun je ook gebeden schrijven of typen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 sep 2006 09:09

Echt voor het gebed gaan zitten doe ik alleen 's avonds. Ik bid dan ook voor de hele volgende dag enzo.
En de hele dag door bid ik zonder ervoor te gaan zitten. Op mn werk, als ik hoor dat mijn collega's Hem allemaal niet kennen, als ik een ongeluk zie gebeuren, als ik weet dat mn vriend ergens heen moet op dat moment wat hij eng vindt ofzo. Of als ik het zelf even moeilijk heb.
Wij bidden wel altijd samen, als we bij elkaar zijn. In het begin was ik degene die dat altijd perse wilde, en deden we het om beurten. Hij vond dat toen nog heel moeilijk omdat hij dat niet gewend was, hardop bidden. Maar nu we elkaar niet elke avond meer zien kijken we vaak per avond wie het wil doen. Soms heeft de een gewoon even geen 'zin' erin, staat een van de twee ver van God op zo'n moment ofzo, dan kan de ander daar vaak beter voor bidden.
Samen bidden is echt vetbelangrijk hoor! Dan zet je toch de basis voor een later huwelijk, waarin je eventuele kinderen dit ook voor wilt leven!
EN het helpt enorm, op momenten dat de een het even niet ziet zitten om te bidden, dat de ander het kan doen, net als je zelf zegt over een goede vriend, als je eigen vriend het voor je doet, is het nog beter denk ik!

Maar ik denk niet dat je te krampachtig moet zijn met bidden, dan is het niet iets spontaans meer, dan is het een moeten. Terwijl bidden juist iets heel ontspannends is, denk ik.

En met God bezig zijn is echt niet alleen bidden of uit je Bijbel lezen hoor. Goed omgaan met Zijn natuur is met Hem bezig zijn, liefdevol met je medemens ook, anderen van Hem vertellen ook, de dagelijkse dingen doen ook.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 sep 2006 09:47

Probeer te voorkomen dat het gebed een ingesleten gewoonte wordt. Een "Herezegendezespijzeuitgenadeamen" is niet bepaald een eerbiedig gebed.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”