De Wachter Sions - Refoweb

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

De Wachter Sions - Refoweb

Berichtdoor marina87 » 19 sep 2006 20:04

De Wachter Sions (kerblad van de Ger.Gem. in Ned) – vragen over moderne media (door L. van der Tang, Rhenen)

Op Internet zijn diverse ontmoetingsplaatsen voor jongeren uit de reformatorische gezindte te vinden. (..) In de eerste plaats wil ik graag stilstaan bij Refoweb, dat naar eigen zeggen ‘het grootste reformatorisch forum van Nederland’ is. (..) Wat moeten we van Refoweb vinden?

Iemand zou kunnen opmerken dat gebruik van Refoweb een duidelijk voorbeeld is van niet-noodzakelijk gebruik van internet voor privé-doeleinden, en dus volgens ons kerkelijk standpunt censurabel. Dat is op zichzelf genomen een juiste constatering.
Maar is daarmee ook een verdere behandeling van deze vraag overbodig geworden? De realiteit is dat ook onze jongeren gebruik maken van websites zoals Refoweb en erdoor worden beïnvloed. Daarom is het toch nodig om wat dieper op dit onderwerp in te gaan. Het valt niet te ontkennen dat websites als Refoweb blijkbaar in een behoefte voorzien. Wie leest welke vragen er zoal gesteld worden door jongeren, komt onder de indruk van de grote vragen waar veel jongeren kennelijk mee worstelen en de nood die soms uit deze vragen spreekt. Vragen die blijkbaar niet beantwoord worden door ouders of ambtsdragers. Ook kan niet ontkend worden dat door menig predikant op grondige, bijbelse en integere wijze op deze vragen ingegaan wordt. Verder is duidelijk dat er een groeiende groep jongeren in onze gezindte is die hoe dat ook gebruikt maakt van dit soort ‘community sites’. Het ontbreken van initiatieven als Refoweb zou kunnen betekenen dat deze jongeren hun toevlucht nemen tot seculiere websites. Is er dan geen noodzaak voor een dergelijk initiatief?

Toch kleven er grote bezwaren aan Refoweb. (..) De discussies in deze forums beginnen er gewoonlijk mee dat iemand een bepaalde vraag of stelling poneert. Vervolgen reageren de deelnemers hierop, in de hoop dat gezamenlijk een antwoord gevonden wordt, of dat in ieder geval een boeiende discussie ontstaat. Iedereen ziet elkaars reacties en kan daar weer op reageren. Er is toezicht op deze discussies door zogenaamde ‘moderators’, maar omdat in principe iedere mening geventileerd mag worden die relevant is voor het onderwerp, komt het voor dat allerlei onbijbelse meningen naar voren gebracht worden, en dat wordt door Refoweb binnen bepaalde grenzen ook expliciet toegestaan. Dit leidt soms tot treurig stemmende uitwisselingen. (….noemt de discussie van bloemenkind ‘op zoek naar God’ met reacties van Mr.Sokkie, Hijwel, Marnix en Carl…) Een meisje in nood waarschijnlijk in grotere verwarring achterlatend dan ze al was. Misschien deed alle goedbedoelde aandacht haar wel goed, maar antwoorden heeft ze niet gekregen! Ik denk dat dit voorbeeld de kern van de bezwaren tegen websites al Refoweb raakt.

Hier wordt oeverloos gezwamd over de meest heilige en tere onderwerpen, in een context die veronderstelt dat iedere relevante mening uitgesproken en gedeeld moet kunnen worden zolang het maar netjes gebeurt, die in de praktijk gelijkwaardigheid van alle meningen en alle deelnemers veronderstelt, en waar vrijwel geen leiding wordt gegeven. Dat alles speelt zich af in een grotendeels anonieme omgeving. Is dit nu werkelijk verantwoord te noemen?

Anderzijds, waar zijn toch de vaders in het geloof en de moeders in Israël die vanuit eigen ondervinding met hun kinderen de grote vragen van de eeuwigheid kunnen bespreken! Jongeren, wanneer je met grote vragen loopt, zoek dan de antwoorden niet op de discussieforums op Internet. Daar vind je alleen verwarring. Lees Gods Woord of bezoek Gods huis. Daar spreekt Hij Zelf.

Wat is jullie mening hierover? Ik ben benieuwd!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 sep 2006 20:11

Persoonlijk vind ik het altijd belangrijk om te weten waaróm ik iets geloof. Als iemand aankomt zakken met een anti-Drieenheidreactie of een Jezus-isnietGod-reactie brengt mij dat altijd even terug bij mijzelf..

Waarom geloof ik dat? Waarom geloof ik in een God? Waarom in JHWH? Waarom in Jezus = God? Waarom in een Drie-enige God? Ik denk niet dat dat verkeerd is eigenlijk, het zou meer moeten gebeuren. Het weten waarom je iets geloofd..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 19 sep 2006 20:20

Ik vind het een onthullend artikel. Onthullend dat men zo weinig vertrouwen heeft in de Bijbel en het reformatorische gedachtengoed, dat je daar blijkbaar niet kritisch mag naar kijken vanuit een andere invalshoek ipv de gebruikelijke zeventiende eeuwse blik. :|

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: De Wachter Sions - Refoweb

Berichtdoor Debor@ » 19 sep 2006 20:23

Er is toezicht op deze discussies door zogenaamde ‘moderators’, maar omdat in principe iedere mening geventileerd mag worden die relevant is voor het onderwerp, komt het voor dat allerlei onbijbelse meningen naar voren gebracht worden, en dat wordt door Refoweb binnen bepaalde grenzen ook expliciet toegestaan. Dit leidt soms tot treurig stemmende uitwisselingen. (….noemt de discussie van bloemenkind ‘op zoek naar God’ met reacties van Mr.Sokkie, Hijwel, Marnix en Carl…) Een meisje in nood waarschijnlijk in grotere verwarring achterlatend dan ze al was.
Dat is het risico als je een probleem of vraag op een forum neergooit. Vele mensen vele meningen. Als je daar niet op zit te wachten, moet je dat dus niet doen.

Jongeren, wanneer je met grote vragen loopt, zoek dan de antwoorden niet op de discussieforums op Internet. Daar vind je alleen verwarring.
Blijft nog altijd vrije keus van een ieder. Bovendien vind ik 'alleen verwarring' erg makkelijk gezegd en m.i. onwaar.

Alles samenvattend: kansloos.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

GJB
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor GJB » 19 sep 2006 20:25

Ondanks dat ik, door omstandigheden, een anti-ggn'er ben, moet ik nu wel zeggen, dat dit artikel hout snijdt. Met name het vetgedrukte stukje spreekt mij aan. Ik moet zeggen: dit is voor mij de reden dat ik in fora m.b.t. religie niet mee doe aan discussies.
En dat dit een 'gebruikelijke zeventiende eeuwse blik' is, is volgens mij nergens op gebaseerd. Ik durf te stellen dat het er meer met dit artikel eens zijn dat dat je vermoedt.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 19 sep 2006 20:32

GJB schreef:Ondanks dat ik, door omstandigheden, een anti-ggn'er ben, moet ik nu wel zeggen, dat dit artikel hout snijdt. Met name het vetgedrukte stukje spreekt mij aan. Ik moet zeggen: dit is voor mij de reden dat ik in fora m.b.t. religie niet mee doe aan discussies.

Een aantal dingen over dat stukje. De discussies hier zijn zeker geen oeverloos gezwam. Natuurlijk, er zitten onzinnige discussies tussen, maar ook erg waardevolle. Ik noem de discussie over homoseksualiteit, weliswaar zijn mijn denkbeelden niet veranderd, maar ik kijk er wel met meer mededogen, liefde naar. Dat er de gelijkwaardigheid van deelnemers wordt veronderstelt is een groot voordeel, men durft opener te zijn, kritischer en je hoeft niet bang te zijn om als een klein jongetje bestraft te worden als je ernaast zit.

GJB schreef:En dat dit een 'gebruikelijke zeventiende eeuwse blik' is, is volgens mij nergens op gebaseerd. Ik durf te stellen dat het er meer met dit artikel eens zijn dat dat je vermoedt.
Het is wat cru gesteld en ongetwijfeld zijn er veel mensen het met dit artikel eens. Dat verandert mijn mening niet. Als je bang bent voor een kritsche discussie over je geloof die met open vizier wordt gevoerd, moet je je maar eens afvragen waarom je daar zo bang voor bent. Je hebt het Gelijk toch immers aan je zijde?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 sep 2006 21:00

Als de antwoorden simpel in de bijbel, bij familie/vrienden en in de kerk zouden zijn terug te vinden, zouden ze niet gesteld worden, lijkt me.
Vragen op het gebied van seksualiteit en relatie zijn daar prima voorbeelden van. Ik denk dat men daar bovendien geregeld rode oortjes van zou krijgen.
Is het trouwens niet mogelijk om zowel via Refoweb als via de in het stukje genoemde wegen aan informatie te komen? Het een hoeft het ander niet in de weg te staan, lijkt me.

Verder, als er alleen verwarring komt van internetfora dan moet dat meetbaar zijn. Ik ben benieuwd naar de reacties.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 19 sep 2006 21:10

1. Ik vermoed dat veel lezers van de Wachter nu wel heel erg nieuwsgierig zijn geworden naar Refoweb. En als ik de laatste bezoekcijfers zie, dan kan deze conclusie wel eens kloppen ;-)

2. De Wachter is vrij positief over de vragenrubriek. Wij ook. :D
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 sep 2006 21:15

Ik mis punt 3 Omega (een goede preek heeft 3 punten 8) :mrgreen: )

Ik had dit artikel ook zo in de Saambinder (blad voor de Ger.Gem.) verwacht. Dus voor mij een niet onbekend oordeel ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 19 sep 2006 21:16

Er is toezicht op deze discussies door zogenaamde ‘moderators’, maar omdat in principe iedere mening geventileerd mag worden die relevant is voor het onderwerp,

Dit vind ik echt denigrerend, de moderators op het forum doen prima hun werk, knippen soms hele stukken weg, en houden alles echt wel in de gaten!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 sep 2006 21:24

De vetgedrukte kritiek zit wat in en o.a. ook om die reden is een deel van het religieforum gesloten. Ideaal zou inderdaad zijn als de hoofdmening inderdaad in de lijn van de reformatie zou staan, maar dan moeten we toch zelf die mening naar voren brengen hier (en ook ik heb dat niet altijd even veel gedaan).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

André

Berichtdoor André » 19 sep 2006 21:29

Ik zie al een paar jaar een enorme kloof tussen kerk (predikanten met name) en Refoweb.
Mijn ervaring is dat predikanten er vaak geen notie van hebben wat en hoe er op dit forum geluisterd en gesproken wordt.
Ik zie een taak voor de 'kerkleiders' om zich daar eens aktief op een wat langere termijn van op de hoogte te stellen.
Het is me te gemakkelijk om de verantwoording bij de moderne media te leggen. (in dit geval blijkbaar Refoweb)
Ga als ouders, ambstdragers en predikanten aan het 'werk' met de jeugd zodat ook de volgende generatie nog weet wat de reformatorische leer inhoud.
En schuw de moeilijke vragen vooral niet
Zodat het geloof in Jezus Christus de Zoon van God, die voor onze zonden heeft geleden springlevend mag blijven, ook in deze tijd.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 sep 2006 21:33

Inderdaad, Parsifal. Feit is dat het reformatorische geluid best wat meer te horen mag zijn. Dat is geen taak van een moderator en zelfs niet van Refoweb. De "vaders in het geloof en de moeders in Israël die vanuit eigen ondervinding met hun kinderen de grote vragen van de eeuwigheid kunnen bespreken" zouden hier dus zeer welkom zijn. Ze zijn er overigens gelukkig wel (zij het niet in Israel ;-)). Ook onder jongeren.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 19 sep 2006 21:42

Ik ben het grotendeels met je eens André. Al weet ik wel dat er predikanten zijn die meelezen op Refoweb. Alleen zou ik nou graag eens zien dat die predikanten zich ook eens zouden mengen in een discussie. Zij zijn het toch die leiding en sturing kunnen geven?

Dan het anonieme, het is iets dat mij ook wel eens tegen de borst stuit. Waarom niet gewoon met je naamop Refoweb, maar allerlei nicknames bedenken?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 19 sep 2006 21:49

Sorry hoor ik vindt het meer een artikel wat overkomt als , redden wat er te redden valt, ik ben de beste.. zij verlogenen hun afkomst !

Uiteraard zit er onzinninge dingen tussen maar ook hele goede dingen, Juist het brede ascpect leert mij na te denken over mezelf, over God, over de Dood maar ook over de vele kleine dingen die zo groot zijn van betekenis.

Kennelijk zijn er veel vraen onder jongeren die niet gehoord worden door ouderlingen of dominees of vaders en moeder, hier kunnen ze in ieder geval hun vraag (vrijwillig kwijt ) en niet altijd zal een vraag goed beantwoord worden en roept het nieuwe vragen op maar je gaat wel nadenken over iets en dat is nooit verkeerd in mijn ogen !

Ja wel in hun ogen want stel je voor dat je zou afdwalen van (het naar in hun oge enige ) ware pad.

Ik heb hier vrienden gemaakt die me heel dierbaar zijn geworden de afgelopen 2 jaar, mensen om wie ik geef ook al leven zij niet zoals ik of andersom ,ook al intrepeteren we dingen anders, ik respecteer ze en dat is niet onbelangrijk.

ooit moet men een kind loslaten in zijn opvoeding en zal het zijn eigen weg moeten gaan, je tracht hem op te laten groeien met jou denkbeelden met de motivatie erachter waaorm hij zo moet denken. Toch zal er altijd inbreng zijn van anderen . Zo ook hier, daardoor worden denkbeelden gevormd en krijgt men een eigen karakter , persoonlijkheid, geloofsbelevenis ! Dat zal niet altijd de keuze zijn van de opvoeder maar staat er niet in de bijbel dat vogels moeten uitvliegen uit het nest !

Terug naar “Archief”