Een gastvrije gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Een gastvrije gemeente

Berichtdoor Sjaan » 16 sep 2006 07:25

Hoe ziet die er uit?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 16 sep 2006 08:14

1. open deuren

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 16 sep 2006 08:20

Een vreemde niet in de 'kou' laten staan.
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 sep 2006 12:25

1. Predikant
2. Maximaal 500 gemeenteleden
3. Persoon die mensen begroet bij aankomst en vraagt wie ze zijn (bij de Free Baptist in Engeland is het vaak de dominee).
4. De kerkdeuren altijd open, de kerk is ook een plek waar je na een drukke schooldag even moet kunnen bidden. (eilaasch is dat niet zo bij de meeste reformatorische kerken; wel in katholische).
5. Jongerenpastoraat/ouderling.
6. Actieve, leuke jongerenverenigingen waar het niet enkel gaat om de Bijbel maar ook om het sociaal/vormende karakter. De jongeren zijn de leden, ouderlingen, diakenen en predikanten van de volgende generatie.. (hebben we dat eigenlijk wel door?)

Lees het boek 'christelijk heidendom en het evangelie' eens; van Ds. Poot gaat deels over het invullen en hervormen van de traditionele kerkdiensten zonder de tradities maar direct uit de kerk te smijten zoals dat in evangelische kerken is gebeurd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mw
Moderator

Re: Een gastvrije gemeente

Berichtdoor mw » 16 sep 2006 12:44

Sjaan schreef:Hoe ziet die er uit?

vlgs onze eigen ds: gasten begroeten :wink: zoals het een gastvrije gemeente betaamt.

Gebeurde laatst toen een aantal gasten te laat in onze kerk kwamen. Hij begroete ze zelf en regelde vanaf de preekstoel ook nog even de bijbels voor ze (ze hadden de nbv bij ze)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 16 sep 2006 13:43

Haha, wij zijn niet zo goed in gezichten en mijn moeder heeft het wel eens gepresteerd om mensen welkom te heten die al maanden bij ons in de kerk kwamen ;-)

Maar ga door!
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 sep 2006 13:55

iets heel moois in het buitenland: we kwamen halverwege de dienst binnen met een groep (de dienst was blijkbaar een half uur eerder begonnen dan wij door hadden gekregen), en direct stonden de mensen in twee banken op, en zochten een ander plaatsje in de kerk, zodat wij bij elkaar konden zitten. dan voel je je wél welkom :)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

André

Berichtdoor André » 16 sep 2006 14:40

Raido schreef:1. Predikant
3. Persoon die mensen begroet bij aankomst en vraagt wie ze zijn (bij de Free Baptist in Engeland is het vaak de dominee).
4. De kerkdeuren altijd open, de kerk is ook een plek waar je na een drukke schooldag even moet kunnen bidden. (eilaasch is dat niet zo bij de meeste reformatorische kerken; wel in katholische).
6. Actieve, leuke jongerenverenigingen waar het niet enkel gaat om de Bijbel maar ook om het sociaal/vormende karakter. De jongeren zijn de leden, ouderlingen, diakenen en predikanten van de volgende generatie.. (hebben we dat eigenlijk wel door?)

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 16 sep 2006 15:02

André schreef:

onze gemeente dus.......
kan het rijtje nog aanvullen met dingen die we doen

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 16 sep 2006 16:02

.

onze gemeente voldoet hier ook aan. Maar toch vind ik ons niet echt gastvrij.... onee punt 4 niet, maar wij hebben wel een sleutel en je kunt altijd ff ernaast bellen en vragen of je er ff in mag :)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 16 sep 2006 16:19

tweetietwee schreef:
onze gemeente voldoet hier ook aan. Maar toch vind ik ons niet echt gastvrij.... onee punt 4 niet, maar wij hebben wel een sleutel en je kunt altijd ff ernaast bellen en vragen of je er ff in mag :)
Toch is dat veel minder uitnodigend dan open deuren.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 sep 2006 16:30

Volgens mij werkt dat met open deuren alleen als er iemand in de kerk is die toezicht houd. En daarnaast als de kerk ook nog eens in het centrum van een plaats staat.

Conclussie, bij ons staat de kerk in een woonwijk. De koster woont 5 km verder op. En gaat dus niet een hele dag in de kerk zitten wachten of er misschien nog wel iemand langs komt.
Verder hebben wij geen eigen predikant.

Kortom, geen gastvrije gemeente? Lijkt me niet. Ik denk dat de bezoekers veel meer naar de zondag zullen kijken, of ze makkelijk de weg weten te vinden. Of er mensen zijn die een praatje maken. Zaken als een JV komen pas veel later, als mensen vaker terug komen bijvoorbeeld.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 16 sep 2006 16:33

ff toetsen :mrgreen:

[quote2. Maximaal 500 gemeenteleden[/quote]
ai.. :cry: we zijn ruim 6x groter. De gemeente in 7 gemeentes splitsen? Lijkt me geen goed plan.
Ondanks dat een gemeente groot is kunnen een gemeente nog wel gastvrij zijn.

nee, gebeurd bij ons niet. Het lijkt mij meer dan logisch dat je de mensen groet, ook al ken je ze niet in de kerk. Heeeel vaak merk ik, zie ik, doe ik dat gemeenteleden een praatje aanknopen met gasten.

uhh...ook al niet. Hoeft van mij ook niet.

ja. Zijn 3 jeugdouderlingen, 1 jeugddiaken, een jeugdraad, een steungroep jeugd en een activiteitencommisie genoeg? :wink:

ja, 22 zijn er toch wel genoeg 8)

Er toch ligt een groot deel ook bij de kerkgangers. Bijv: ik kom regelmatig in een andere gemeente. Nu al zo'n half jaar. In die tijd heeft behalve de koster, mij nog niemand begroet. Nu hoeft van mij een praatje niet zo echt (vooral ook omdat ik net voor het zingen erin kom) maar een hallo of knikje kan er toch wel af. (sindsdien ben ik erzelf ook mee begonnen). Welkom voel ik mij dus niet in die gemeente. En dan kan alles nog zo goed geregeld zijn, maar als de gemeenteleden niet voor gasten openstaan houd al veel op.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 16 sep 2006 18:23

Ik ben een aantal keer in een kerk geweest op zondag die ver van mijn eigen woonplaats is. Het viel me op dat er geen een gemeentelid is die even naar je toe komt, als gast, om even te vragen hoe je het hebt gevonden en waarom je er bent. Pas na een x of 3 vroeg de dominee of ik er vaker kwam.

Dat is toch wel een gemiste kans. Stel dat een gast "toevallig" een keer in de kerk komt, en hij/zij wordt niet welkom geheten en gevraagd hoe hij/zij het gevonden heeft, dan voelt diegene zich misschien niet meteen thuis of welkom.

Eigenlijk zouden ze daar een aantal mensen voor moeten aanwijzen in de gemeente, want in mijn eigen gemeente wordt dat ook niet gedaan...
- Home is in my head -

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 sep 2006 18:43

Gastvrijheid hangt natuurlijk ook een beetje van de persoon af die gastvrijheid wil ontvangen. Als iemand het kerkgebouw binnenkomt en met 1 oog opslag ziet waar de kerkzaal is en dan doorstormt en in een hoekje gaat zitten en na de dienst zo snel mogelijk weer naar buiten probeert te komen dan is het niet makelijk gastvrij te zijn door middel van een gesprekje.

Verder denk ik dat het aanstellen van mensen specifiek voor "gastvrijheid" niet handig is. Want de overige gemeenteleden zullen dan snel geneigd zijn te zeggen, oh maar dat moest die of die toch doen?

Terug naar “Archief”