Schisma in de gereformeerde gezindte...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Schisma in de gereformeerde gezindte...

Berichtdoor TheKeimpe » 02 apr 2003 14:36

Volgens mij is er iets heel raars aan de hand met de gereformeerde gezindte...

Van jongs af aan horen we dat als weonbekeerd sterven we naar de hel gaan. En dat geloven we, hoewel er geen rationeel bewijs voor is. Verder willen we ook nog geloven dat God het moet doen... Want dat staat immers in de Bijbel, allebei?

En toen stond er in de Bijbel dat we tot Christus moeten komen en in Hem geloven. Maar dat kunnen we ineens niet geloven...

Best raar, waarom geloven we wel in de hel en in het feit dat God het moet doen, maar voor de rest geloven we Hem niet, als Hij zegt dat Hij het ook kan en wil als wij erom vragen...

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2003 15:38

volgens mij omdat je stiekum in de leugen gelooft dat je GOds liefde moet verdienen. God houdt niet van zonde maar volgens jullie ook niet van zondaars. En dat is een leugen die er in geslopen is. God houdt van zondaars en zijn liefde is onvoorwaardelijk. Je hoeft niet perfect te zijn voor je bij Hem mag komen!!!!
Jezus zegt alleen: kom bij mij, mijn juk is zacht. En jullie maken ervan: probeer me maar te pakken, mijn juk zal zwaar zijn.

Volgesn mij is deze leugen heel diep ingebakken in de gereformeerde en reformatorische mens. Dat zie iknu ik er wat verder weg van raak. E leugens zijn vaak onbewust.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 02 apr 2003 17:18

Dat zijn echt grove leugens Joris die jij vertelt over wat er in de 'gereformeerde gezindte' wordt geleerd.

Daar staat iedereen achter de belijdenisgeschriften en die leren een 'onvoorwaardelijk aanbod van genade'.

Wat houdt dat concreet in? Dat iedereen tot Christus mag komen zoals hij of zij is, zwart als een zondaar.

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2003 23:24

je hoeft het niet met me eens te zijn, maar ik heb ook jarenlang in zulke leugens gelooft. En als je me dit vjif jaar geleden had verteld dan ha dik ook gezegd, ga ergens anders spelen.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 03 apr 2003 00:28

Wilko schreef:Dat zijn echt grove leugens Joris die jij vertelt over wat er in de 'gereformeerde gezindte' wordt geleerd.

Daar staat iedereen achter de belijdenisgeschriften en die leren een 'onvoorwaardelijk aanbod van genade'.

Wat houdt dat concreet in? Dat iedereen tot Christus mag komen zoals hij of zij is, zwart als een zondaar.

Serieus, volgens mij zit er een grote kern in Joris' woorden. Bekijk het niet te defensief Wilko...

ps. natuurlijk weet Joris ook wat jij hier stelt.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 03 apr 2003 10:18

Het probleem is denk ik dat van het werkwoord ´zich bekeren´ het werkwoord ´bekeerd worden´ is gemaakt
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 apr 2003 10:32

Ik zal proberen hier heel voorzichtig in te zijn... Onbekeert (dus zonder wedergeboorte) ga je naar de hel. (zie Jezus versus Nicodemus.)

Bekering kun je niet zelf, maar toch ben jij het die zich moet bekeren. Je bekeert dus zelf, maar alleen door de kracht die God in je wilt werken.

God wil je helpen te bekeren en dat is zo zeker als dat je gedoopt ben. De doop is een teken en zegel van Gods verbond met jou.

Jij verdient het niet om gedoopt te zijn en een kind van God te zijn, maar toch ben jij dat door Zijn vrije Genade. Je zult nooit bekering (kunnen) verdienen en er ook van je zelf nooit klaar voor zijn, dus ook zonder zondebezef moet je en mag je God om bekering vragen.

Zondebezef komt niet van jezelf maar van God en dat is ook een werk van Zijn vrije Genade.

Dit zijn dingen waarvan ik denk dat die in de Ger. Gem. nogal (ja, hoe moet ik het zeggen...) moeilijk liggen, maar die wel gezegt mogen worden omdat het volstrekt bijbels is. Dit is geen vorm van verbondsautomatisme maar een lofzang op Gods vrije Genade.

[Dit is mijn mening en ik ben geen dominee dus kan ik het fout hebben...]

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 03 apr 2003 10:43

En zelfs dominees kunnen het nog fout hebben
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 apr 2003 10:50

Yep! Daarom...
Maar ik vind het wel rot. Mijn vriendin komt uit de Ger. Gem. en zou het wel tof vinden als ik me met haar zou aansluiten aan deze kerk, maar ik kan niet met alles eens zijn en er zijn zoveel verschillen in de theologie. De ene ger. gem. dominee zou het hier mee eens zijn en de andere weer niet. Wat is nou de "echte" ger. gem.?

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 03 apr 2003 10:53

Moeten we het niet gewoon aan God overlaten?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 apr 2003 11:05

Rudolf Meuser schreef:Moeten we het niet gewoon aan God overlaten?

Euhm... Bekering? Kerkkeuze? Welke van de twee?

Over de bekering: God heeft je ook gedoopt en dus jou door vrije Genade in zijn verbond gezet en verwacht ie van jou een wedergeboorte. Dit is geen vrije keuze van ons maar een eis van God. Natuurlijk moeten we de kracht voor de bekering van God verwachten, maar je kunt niet wachten op je bekering. God eist van ons dat we ons bekeren. Elke seconde van ons leven hier op aarde heeft als doel om ons onder het Werk van God te stellen. Dit is dus juist geen reden om achteruit te leunen, maar Gods vraag om aktie van ons.

Kerkkeuze: Dat moet je inderdaad aan God overlaten. God heeft ons (Mijn vriendin en ik) bijelkaar gebracht op een wonderlijke manier, dus daar zit Zijn werk achter. Ik bid daarom zo vaak als ik er aan denk om openbaring van Zijn weg met ons. Ook inzake van kerkkeuze. Toch is het goed om je er in te verdiepen waar een kerk voor staat. Daarin kan ook Gods weg gevonden worden.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 03 apr 2003 11:48

Joris en Cybercurse,

Ik ben inderdaad defensief, ik weet heus wel dat er in teveel kerken binnen de gereformeerde gezindte niet meer een onvoorwaardelijk aanbod wordt gepredikt. En dat men dit en dat moet kennen en dan mag je tot Jezus misschien komen.

Maar wat ik tegen heb op Joris is dat hij het meteen veralgemeniseert (heb ik zelf ook last van naar de andere kant toe, dat zal ik eerlijk toegeven) maar zo geven we geen eerlijk beeld naar buitenstaanders.

Dus Joris, graag niet veralgemeniseren naar 'reformatorischen, gereformeerden of 'geref. gezindte of gemeente'.
Dan blijft het een eerlijke discussie zonder karikaturen.

joris

Berichtdoor joris » 03 apr 2003 11:59

Ik begrijp wat je bedoeld, Wilco. Maar ik vind je heftige reactie wel spannend want zo komen we misschien eindelijk eens bij wat meer emoties in de discusssie en daar zou ik graag naar toe willen.
ik zou graag eenr eactie willen niet op de veralgemenisering, maar op de leugen die ik aankaart. wat raakt je daarin, je wordt er in ieder geval kwaad van. En,....soms is dat een teken dat je het wel herkent maar er niet aanwilt. Maar ik weet niet of dat bij jou zo is. Wat dat betreft heb ik jou als persoon niet in ee hokje geduwt.

kaw schrijft:
Jij verdient het niet om gedoopt te zijn en een kind van God te zijn, maar toch ben jij dat door Zijn vrije Genade. Je zult nooit bekering (kunnen) verdienen en er ook van je zelf nooit klaar voor zijn, dus ook zonder zondebezef moet je en mag je God om bekering vragen

Kijk, hier staat weer zoiets, wat volgens mij een leugen is. Jij verdient het niet om gedoopt te zijn en een kind van God te zijn, maar toch ben jij dat door zijn vrije genade. Ik zou zeggen: je verdient het wél om een kind van God te zijn (het dopen laten we maar even buiten beschouwing) want GOd heeft het je gegeven. Zijn liefde voor jou bracht Hem er toe jou dezelfde rechten te geven als zijn Zoon!!!!! Verdienen is dan misschien een onhandig woord, maar het is je gegeven!!! Als je geld leent van iemand dan mag je daarmee doen wat je wilt, je hoeft niet steeds te denken: pas op , dit is geleend geld laat ik het maar niet uitgeven. Het geld is voor jou op het moment dat je het in handen krijgt en dan mag je er alles mee doen wat jij wilt. Als iemand je dan vraagt: heb je nog geld, ma gj eolmondig JA zeggen. Ik denk dat de meesten hier het liefste : NEE zeggen: nee, dit geld is eignelijk niet van mij, ik heb het geleend.
Ik zeg JA, gelukkig heeft iemand mij geld geleend, dus ik heb geld.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 apr 2003 12:16

Sorry mensen, maar of je de bekering verdient of niet is NIET interessant. Waarom niet? Omdat God GRAAG wil dat je jezelf bekeerd.

Vervolgens: vergeven zonden zijn definitief vergeven. Een zondaar is een zondaar, maar een zondaar van wie de zonden vergeven zijn is GEEN zondaar meer ondanks dat hij nog regelmatig zondigt.
1 Johannes 3 9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren

Verwerpelijk is ook de uitspraak 'bedelen om genade'. Niemand hoeft te bedelen, God staat klaar om het te geven. Het is bijna blasfemisch om het te zeggen, maar het scheelt niet veel of God bedelt ONS om de genade aan te nemen.

Over de bekering: God heeft je ook gedoopt en dus jou door vrije Genade in zijn verbond gezet en verwacht ie van jou een wedergeboorte.
wat meer respect graag.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 apr 2003 12:18

joris schreef:kaw schrijft:
Jij verdient het niet om gedoopt te zijn en een kind van God te zijn, maar toch ben jij dat door Zijn vrije Genade. Je zult nooit bekering (kunnen) verdienen en er ook van je zelf nooit klaar voor zijn, dus ook zonder zondebezef moet je en mag je God om bekering vragen

Kijk, hier staat weer zoiets, wat volgens mij een leugen is. Jij verdient het niet om gedoopt te zijn en een kind van God te zijn, maar toch ben jij dat door zijn vrije genade. Ik zou zeggen: je verdient het wél om een kind van God te zijn (het dopen laten we maar even buiten beschouwing) want GOd heeft het je gegeven. Zijn liefde voor jou bracht Hem er toe jou dezelfde rechten te geven als zijn Zoon!!!!! Verdienen is dan misschien een onhandig woord, maar het is je gegeven!!! Als je geld leent van iemand dan mag je daarmee doen wat je wilt, je hoeft niet steeds te denken: pas op , dit is geleend geld laat ik het maar niet uitgeven. Het geld is voor jou op het moment dat je het in handen krijgt en dan mag je er alles mee doen wat jij wilt. Als iemand je dan vraagt: heb je nog geld, ma gj eolmondig JA zeggen. Ik denk dat de meesten hier het liefste : NEE zeggen: nee, dit geld is eignelijk niet van mij, ik heb het geleend.
Ik zeg JA, gelukkig heeft iemand mij geld geleend, dus ik heb geld.

Ja, daar ben ik het volledig mee eens... Maar het blijft een gift die we van onszelf niet verdienen. Het was alleen Gods liefde voor ons dat we dit kregen.

En gelukkig heeft iemand mij geld gegeven! en zal ik er alles aan doen om die persoon niet teleur te stellen door mijn geld goed te besteden.

Terug naar “Archief”