hulp gevraagd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lousje
Verkenner
Verkenner

hulp gevraagd

Berichtdoor lousje » 07 sep 2006 05:59

Ik vind het heel moeilijk om eerlijk te zijn tegen mensen, vooral omdat ik ze niet wil kwetsen.

Mijn beste vriendin heeft de overtuiging dat je in je vakantie niet naar de kerk hoeft te gaan en
dat geloven alleen genoeg is, je je er verder niet in hoeft te verdiepen
en
dat het voor mij nu nog interressant is, omdat ik pas zo kort christen ben.
en
dat je je kinderen vrij moet laten in hun geloof, (er word wel uit de bijbel gelezen en gebeden en gedankt voor het eten) dat je ze, als je daar nu samen met ze fanatiek mee bezig bent, ze later niks meer met de kerk te maken willen hebben.

Zelf ben ik het daar niet mee eens, maar vind het moeilijk om dit te zeggen, dus beaam ik haar gedachten.
In feite lieg ik dus! Dit wil ik niet langer!!

MAAR:

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik heb het idee dat ze naar bevestiging zoekt, dat ze onzeker is over deze zaken.
Ik wil haar niet voor het hoofd stoten en ben ook bang dat ze mij dan ook vreemd vind, omdat ze vaak kritiek heeft op anderen in onze gemeente hierover...
Help! :(

nijntje1977
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nijntje1977 » 07 sep 2006 08:15

Dit stukje schreef onze ds in het kerkblad voor de vakantie misschien kan je er wat mee

Nu zijn de vakanties inmiddels begonnen: een goede, lauwe en relaxte tijd voor u en jullie allemaal. Voorspoedige reis en behouden thuiskomst. Vakantie moet je vieren.
Neem wel je Bijbel in je bagage mee en blijf on line met de hemel.
Het is geen best teken als je 4 weken op standby staat of zelfs de verbinding met Boven helemaal hebt uitgeschakeld.
Wie Jezus kent, met zijn hart, maakt géén speelgoed van Hem . Speelgoed dat je al of niet kunt gebruiken op de tijden dat het jou uitkomt.
Dat kan helemaal niet en dan ken je Hem ook helemaal niet. Niet mijn geestelijke speelgoed, maar He is my Saviour, my Friend and my Lord
you never walk alone!!!!

Jantjes

Re: hulp gevraagd

Berichtdoor Jantjes » 07 sep 2006 10:08

lousje schreef:Ik vind het heel moeilijk om eerlijk te zijn tegen mensen, vooral omdat ik ze niet wil kwetsen.

Mijn beste vriendin heeft de overtuiging dat je in je vakantie niet naar de kerk hoeft te gaan en
en
en
dat je je kinderen vrij moet laten in hun geloof, (er word wel uit de bijbel gelezen en gebeden en gedankt voor het eten) dat je ze, als je daar nu samen met ze fanatiek mee bezig bent, ze later niks meer met de kerk te maken willen hebben.

Zelf ben ik het daar niet mee eens, maar vind het moeilijk om dit te zeggen, dus beaam ik haar gedachten.

MAAR:

Ik heb het idee dat ze naar bevestiging zoekt, dat ze onzeker is over deze zaken.
Ik wil haar niet voor het hoofd stoten en ben ook bang dat ze mij dan ook vreemd vind, omdat ze vaak kritiek heeft op anderen in onze gemeente hierover...
Ik begrijp je probleem, heb ik ook, dat ik andere niet wil kwetsen en er dan maar omheen probeer te zijlen, mijn eigen mening aan de kant zet, om de goede vrede te bewaren. Toch krijg ik er later een schuld gevoel van, want ik heb die andere eigelijk bedrogen en de waarheid verboren gehouden. Nu kan je natuurlijk over bijzaken gaan twisten zoals jij zegt over de kerkgang in de vakantie (tenminste dat vind ik een bijzaak, jij misschien niet), je kan dan beter op je vakantie adres op zondag over geestelijk zaken met elkaar gaan praten en uitwisselen, want je verdiepen in geloof is altijd zeer goed, hoewel het ook moeilijk kan zijn om hierover een gesprek te beginnen.

Als het goed is betekend het geloof van een waar christen ook de praktijk van het leven en gegrond in Hem, of dat maak je dagelijks c.q. wekelijks mee. Je kan dat niet even aan de kant schuiven voor de zondag en door de weeks of op vakantie maar even vergeten. Als dat wel zo is, is het niet goed. Een christen wordt namelijk gelukkig in zijn geloof of dat geeft zo’n blijdschap dat je er niet van kunt zwijgen. Uiteraard heeft dat groei nodig, je zegt pas christen te zijn, ik weet niet wat dat voor jou inhoud, maar een waar christen ziet verder als alleen dit leven. Hij/zij ziet over de dood en graf heen naar de heerlijkheid in het dienen van Hem en zegt in oprechtheid van het hart: wanneer komt die dag dat ik bij U wezen mag. Dat kan niet anders of dat ga je uitstralen, ook al is het in het begin heel weinig, hierin is een groei zoals ik al zei.

Probeer inderdaad niet fanatiek met je kinderen bezig te zijn in regeltjes, maar laat door je eigenleven zien wat christen zijn betekend, want alleen regeltjes (hoe noodzakelijk ook!) prikt een kind zo doorheen als je het zelf niet in de praktijk van je eigenleven laat zien hoe het moet zijn. Als kinderen zien hoe de regeltjes bij moeder/vader is in de blijdschap van hun eigen hart, nemen zei het als het waren vanzelf over, zei zien hoe de blijdschap bij moeder/vader in de heerlijkheid gegrond is en dat kan niet anders of deze geestelijkfonk slaat over.

Laat kritiek van je kinderen altijd gelaten over je heen komen en tot je doordringen wat zei er mee bedoelen en gaat er niet direct op in. Als het goed ligt bij je zelf weet je hoe de vorst der duisternis tekeer kan gaan in een mensen leven en als het nieuwe een aanvang neemt begint de strijd waarvan je nooit verlost zult worden, maar door de traliën van het geloof in de heerlijkheid mag blikken.
Maar ,blij vooruitzicht, dat mij streelt,
Ik zal, ontwaakt, Uw lof ontvouwen;
U in gerechtigheid aanschouwen;
Verzadigd met Uw Goddlijk beeld.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2006 11:13

Het lijkt wel alsof geloven een moeten voor haar is.... allerlei regeltjes enzo waar je je aan moet houden en wat ze niet wil. Maak duidelijk dat het geloof niet wettisch is en geen moeten....

Praat eens met haar door wat het geloof voor haar inhoud... ik denk dat er een stukje teleurstelling in zit, om hoe dingen gaan, hoe mensen er mee omgaan... Misschien heeft ze daar meer moeite mee en wil ze dat niet... dan wat het geloof echt inhoudt.... vraag eens wat ze nou echt gelooft etc. Verdiep je dus wat meer in haar geloofsleven, probeer het wat meer te doorgronden... dit soort gedrag moet daarin zo zijn redenen hebben toch?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: hulp gevraagd

Berichtdoor jmpauw » 07 sep 2006 12:40

lousje schreef:Ik vind het heel moeilijk om eerlijk te zijn tegen mensen, vooral omdat ik ze niet wil kwetsen.

en
en

MAAR:

Een paar suggesties, Loesje:

Probeer een discussie te vermijden en ga in plaats daarvan met haar in gesprek.
In de situatie die je beschrijft ben je vaak geneigd om te reageren met iets in de trant van 'daar denk ik anders over', 'daar ben ik het niet mee eens', etc. waarop dan meestal een uitwisseling van argumenten volgt. Op deze manier kom je echter meestal niet dichter bij elkaar, eerder verder bij elkaar vandaan. Dat moet je dus zien te vermijden.
In plaats van in discussie te gaan met je vriendin kun je het beste een gesprek met haar aan te gaan, door haar vragen te stellen, zoals:
- waarom denk je dat?
- wat betekent geloven voor jou?
- als je gelooft dat Jezus jouw Verlosser is, dan wil je toch steeds meer over Hem weten? Dan wil je toch steeds meer leren van wat Zijn wil is in en met jouw leven? Dan wil je Hem toch kennen (Joh. 17:3!) en hoe denk je dat te kunnen zonder de middelen waar te nemen die de Heere Zelf heeft gegeven (bestuderen van Zijn Woord, luisteren naar de verkondiging ervan, gebed, etc.)
- hoe lees jij 1 Joh. 2:6? (vgl. Fil. 2:5) En als zij dat op haar manier heeft uitgelegd, kun je wijze op de Heere Jezus Die een hele intieme omgang met Zijn Vader had (zie bijv. Mark. 1:35, Luk. 6:12).

Als je je vriendin op deze manier gelegenheid hebt gegeven om haar verhaal aan jou kwijt te kunnen, dan zal zij op haar beurt waarschijnlijk ook bereid zijn om te luisteren naar wat jij er van vindt.

En dan zou je kunnen uitleggen dat 'geloven' niet iets is wat je op zak hebt, maar dat geloven een relatie inhoudt. Een relatie die je moet onderhouden.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

lousje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lousje » 08 sep 2006 19:47

Nu kan je natuurlijk over bijzaken gaan twisten zoals jij zegt over de kerkgang in de vakantie (tenminste dat vind ik een bijzaak, jij misschien niet)

Ik weet dat dit bijzaak is, dat begrijp ik, maar in onze gesprekken komen deze dingen boven en doordat ik haar niet het idee wil geven dat haar geloof niet goed is (dat gevoel heeft ze vaak) durf ik mijn eigen mening niet te zeggen.

je zegt pas christen te zijn, ik weet niet wat dat voor jou inhoud

Nou, ik geloofde altijd dat God bestond, maar zag niet in dat het niet meer was dan iemand die bijvoorbeeld gelooft dat aliens bestaan.
Pas sinds ongeveer een half jaar heb ik God daadwerkelijk leren kennen en besef ik ook dat ik mijn leven moest veranderen om daadwerkelijk een kind van God te zijn.
Dat je niets hebt aan alleen de wetenschap dat God bestaat. Daar ben je er nog lang niet mee. Zodoende ben ik een nieuweling :wink:

Ik hoop gewoon dat het me lukt om eerlijk te zijn over dit onderwerp tegenover haar.
Ik zou zo graag zien dat ze ook plezier heeft in haar geloof!!

tukker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tukker » 08 sep 2006 20:40

Hallo Lousje,

Mijns inziens kun je het beste elkaar gewoon in elkaars waarde laten. Iedereen moet uiteindelijk zichzelf verantwoorden. Als jullie op verschillende wijze over het geloof denken, praat dan over andere zaken die niet zoveel discussie oproepen.

groet,

tukker

Marcos
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marcos » 08 sep 2006 22:12

Dat is inderdaad de weg van de minste weerstand. Maar of je vriendin daar ook mee geholpen is. Het mooiste zou zijn als ook zij een levende relatie zou krijgen met God. Discussieren over wel of niet naar de kerk tijdens vakantie is dan bijzaak en hiernaar zal ze vast (daar ben ik van overtuigd) naar verlangen als die relatie nauwer wordt.

Je kunt in de eerste (en belangrijkste) plaats bidden voor haar dat die relatie nauwer wordt. Daarnaast kun je natuurlijk ook vertellen over jouw relatie en wat dat met je doet. Als ze merkt dat jij daardoor graag naar de kerk wil, zal ze gaan begrijpen waarom je dat wilt. Dat geeft dan misschien een gesprek vanuit een heel andere invalshoek

Sterkte!

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 09 sep 2006 11:11

Beste Marcos, hoe weet jij zo zeker dat deze vriendin geen levende relatie met God heeft?

Ik lees toch heel wat anders uit de openingspost. Ik zie een vrouw die haar kinderen een relatie met God wil laten aangaan op een gezonde manier. Door ze zelf te laten kiezen en ondertussen wel te laten zien wat dat geloof met zich meebrengt. Bidden, lezen en (buiten de vakanties om) kerkgang. Bedenk dat het ook Gods eigen weg met ons was. Ook hij liet ons de keuze en dwong niet. Wel maakte Hij vooraf de gevolgen van de keuze duidelijk. Dat moeten wij ook doen.

Zelf ga ik op vakantie ook niet naar een kerk. Deels omdat ik er alleen voorsta met kleine kinderen. Deels omdat ik niet geloof dat mijn relatie met God daardoor anders zou worden. Die is er en die is echt.

Wat de openingspost betreft. Ik begrijp de zorgen van de topicstarter maar vraag me af of ze niet haar eigen geloofssysteem op een ander wil projecteren. Zelf heb ik vroeger een vriend vaak hard toe gesproken over het feit dat hij maar 1 keer per zondag naar de kerk ging. Resultaat was verwijdering. Inmiddels gaat deze vriend vrijwel niet meer naar de kerk. Inmiddels ga ikzelf al jaren 1 keer per zondag (en soms minder) naar de kerk. Mijn band met God is echter ijzersterk. Ik besef nu dat ik mijn vriend niet heb geholpen maar een sta-in-de-weg was. Onlangs sprak ik hem weer. Ik deel veel van zijn kerkvisie niet maar moest constateren dat er wel een kind van God aan het woord was.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 sep 2006 18:55

lousje schreef:
Nu kan je natuurlijk over bijzaken gaan twisten zoals jij zegt over de kerkgang in de vakantie (tenminste dat vind ik een bijzaak, jij misschien niet)

Ik weet dat dit bijzaak is, dat begrijp ik, maar in onze gesprekken komen deze dingen boven en doordat ik haar niet het idee wil geven dat haar geloof niet goed is (dat gevoel heeft ze vaak) durf ik mijn eigen mening niet te zeggen.

je zegt pas christen te zijn, ik weet niet wat dat voor jou inhoud

Nou, ik geloofde altijd dat God bestond, maar zag niet in dat het niet meer was dan iemand die bijvoorbeeld gelooft dat aliens bestaan.
Pas sinds ongeveer een half jaar heb ik God daadwerkelijk leren kennen en besef ik ook dat ik mijn leven moest veranderen om daadwerkelijk een kind van God te zijn.
Dat je niets hebt aan alleen de wetenschap dat God bestaat. Daar ben je er nog lang niet mee. Zodoende ben ik een nieuweling :wink:

Ik hoop gewoon dat het me lukt om eerlijk te zijn over dit onderwerp tegenover haar.
Ik zou zo graag zien dat ze ook plezier heeft in haar geloof!!
Ik begrijp niet wat je nu precies wil vertellen aan je vriendin.
Jij denk dat haar geloof niet goed is (waarschijnlijk in jou ogen te lichtvaardig) en dat van jou wel, tenminste dat maak ik uit jou verhaal op en dat verschil wil je meedelen maar weet niet hoe.

Geloven is goed maar alle geloof is niet het zelfde, daar zit wel een onderscheid in. Als je tot geloof gekomen bent, zoals jij meedeelt, dat God dus veel meer is dan alleen een algemene kennis van Hem dat Hij bestaat, is uitermate aan te prijzen. Ik noem deze verdieping van jou een historisch of verstandelijk geloof, dat is noodzakelijk, maar niet voldoende om Hem te kunnen ontmoeten. Voor het zaligmakende geloof is een gift of genade van Hem nodig, wat hij ook wil schenken op een verstandelijk geloof.

Ik weet niet of jij dat zaligmakende geloof verkregen hebt, maar als dat zo is ga je je vriendin waarderen en inzien dat zij nog voor dat zaligmakende geloof staat. Dat zaligmakende geloof kan jij haar niet geven dat is een Goddelijk werk en wordt geschonken. Als het goed is weet jij hoe je dat ontvangen hebt, het wordt wel een ‘punt des tijds’ genoemd in je leven. Deze staats verwisseling in je eigen leven, dus het dienen van de zonden en het dienen van Hem is een liefde dienst en dat moet je met liefde proberen te vertellen aan je vriendin.

Ik weet dat kan in het begin heel moeilijk zijn, je kan daar dan beter mee wachten totdat je meer zekerheid hierin verkregen hebt, anders gaat het al snel botsen en daar schiet je niets mee op.

lousje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lousje » 09 sep 2006 20:15

Ik ben bang dat ik verkeerd wordt begrepen, of dat ik het niet goed verteld heb.
Ik vind niet dat ik een goed geloof heb en mijn vriendin niet.
Ook is het niet mijn bedoeling om haar mijn ideeën op te leggen.

Mijn probleem is , dat ik haar mijn mening niet durf te vertellen als zij daarom vraagt.
Zij heeft een groot minderwaardigheidsgevoel, zeker wat het geloof betreft en de dingen die ik vind, die keurt zij af bij andere mensen,
daarom durf ik niet eerlijk tegen haar te zijn.

Ik hoop voor haar juist hetzelfde blijde gevoel te hebben in het geloof als dat ik heb.
Niet omdat ze dezelfde normen en waarden heeft in het geloof, maar omdat ik het haar gun om blij te zijn met haar geloof op welke manier dan ook, i.p.v. angst of ze wel goed genoeg is.

Ik wil graag eerlijk tegenover haar zijn als zij mij vraagt hoe ik over bepaalde onderwerpen denk, maar doe dit niet, omdat ik bang ben dat haar zelfvertrouwen daarmee nog een grotere deuk oploopt.

En nogmaals niet omdat ik vind dat ik een beter geloof heb, maar omdat zij waarde hecht aan mijn mening en ik haar niet het gevoel wil geven dat zij het niet goed doet, omdat onze meningen verschillen.

Ik hoop dat het duidelijk is dat ik haar niet wil veranderen, maar dat ik alleen wil weten of ik haar mijn mening eerlijk moet vertellen als zij daarom vraagt of dat ik beter met haar mee kan blijven praten, omdat ik weet dat zij gaat denken dat haar geloof misschien niet goed genoeg is, omdat ik het anders beleef.

Ik zou niet durven te oordelen over iemand anders zijn geloof, dat staat hier in feite helemaal buiten.
Ik wilde alleen maar advies of ik eerlijk moet zijn en haar misschien kwetsen of niet.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 sep 2006 21:10

lousje schreef:Ik ben bang dat ik verkeerd wordt begrepen, of dat ik het niet goed verteld heb.
Ik vind niet dat ik een goed geloof heb en mijn vriendin niet.
Ook is het niet mijn bedoeling om haar mijn ideeën op te leggen.

Mijn probleem is , dat ik haar mijn mening niet durf te vertellen als zij daarom vraagt.
Zij heeft een groot minderwaardigheidsgevoel, zeker wat het geloof betreft en de dingen die ik vind, die keurt zij af bij andere mensen,
daarom durf ik niet eerlijk tegen haar te zijn.

Ik hoop voor haar juist hetzelfde blijde gevoel te hebben in het geloof als dat ik heb.
Niet omdat ze dezelfde normen en waarden heeft in het geloof, maar omdat ik het haar gun om blij te zijn met haar geloof op welke manier dan ook, i.p.v. angst of ze wel goed genoeg is.

Ik wil graag eerlijk tegenover haar zijn als zij mij vraagt hoe ik over bepaalde onderwerpen denk, maar doe dit niet, omdat ik bang ben dat haar zelfvertrouwen daarmee nog een grotere deuk oploopt.

En nogmaals niet omdat ik vind dat ik een beter geloof heb, maar omdat zij waarde hecht aan mijn mening en ik haar niet het gevoel wil geven dat zij het niet goed doet, omdat onze meningen verschillen.

Ik hoop dat het duidelijk is dat ik haar niet wil veranderen, maar dat ik alleen wil weten of ik haar mijn mening eerlijk moet vertellen als zij daarom vraagt of dat ik beter met haar mee kan blijven praten, omdat ik weet dat zij gaat denken dat haar geloof misschien niet goed genoeg is, omdat ik het anders beleef.

Ik zou niet durven te oordelen over iemand anders zijn geloof, dat staat hier in feite helemaal buiten.
Ik wilde alleen maar advies of ik eerlijk moet zijn en haar misschien kwetsen of niet.
Noem eens man en paard.
Wat voor dingen keurt zij af bij anderen die jij goed vind.
Je noemde in je postingen:
A dat je in je vakantie niet naar de kerk hoeft te gaan,
B dat geloven alleen genoeg is, je je er verder niet in hoeft te verdiepen,
C dat je je kinderen vrij moet laten in hun geloof,
D dat je ze, als je daar nu samen met ze fanatiek mee bezig bent, ze later niks meer met de kerk te maken willen hebben.

E jij heeft blijdschap in je geloof, zij niet,
F jij heeft andere normen en waarden dan zij,
G zij heeft angst of ze wel goed genoeg is,
H als jij eerlijk bent tegen haar, kwets je haar misschien in haar zelfvertrouwen.

A t/m D daar ben je het niet mee eens en dat durf je niet tegen je vriendin te vertellen, ook niet als zij daarom vraagt, in verband met E t/m H

Desalniettemin hecht jou vriendin waarde aan jou mening, aldus je verklaring, die je dus niet gezegd heeft?
Het is dus meer het gevoelt dat er verschil is.
Als dat zo is, kan er grote spanning zijn en kan je er beter over spreken en voor uit komen, met liefde natuurlijk. Als je dat niet doet kan de spanning alleen maar groter worden.
Als je alleen op gevoel af gaat kan ook fout zijn, het is alsof je staat op een springveren matras, dan ga je links, dan weer rechts, je weet nooit waar je terecht komt en kan een gesprek een oplossing geven.

Sorry Lousje als ik je weer niet begrepen hebt, dat zal aan mijn liggen.

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 10 sep 2006 09:38

Wees eerlijk. En geef haar de ruimte om dat te verwerken. Ook als er tijdelijk even een dip in de vriendschap zou kunnen ontstaan. Echte vriend(innen) moeten dat van elkaar kunnen hebben. Maar wees bovenal eerlijk.

Marcos
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marcos » 12 sep 2006 17:25

PeterE schreef:Beste Marcos, hoe weet jij zo zeker dat deze vriendin geen levende relatie met God heeft?

Ik lees toch heel wat anders uit de openingspost. Ik zie een vrouw die haar kinderen een relatie met God wil laten aangaan op een gezonde manier. Door ze zelf te laten kiezen en ondertussen wel te laten zien wat dat geloof met zich meebrengt. Bidden, lezen en (buiten de vakanties om) kerkgang. Bedenk dat het ook Gods eigen weg met ons was. Ook hij liet ons de keuze en dwong niet. Wel maakte Hij vooraf de gevolgen van de keuze duidelijk. Dat moeten wij ook doen.

Zelf ga ik op vakantie ook niet naar een kerk. Deels omdat ik er alleen voorsta met kleine kinderen. Deels omdat ik niet geloof dat mijn relatie met God daardoor anders zou worden. Die is er en die is echt.

Wat de openingspost betreft. Ik begrijp de zorgen van de topicstarter maar vraag me af of ze niet haar eigen geloofssysteem op een ander wil projecteren. Zelf heb ik vroeger een vriend vaak hard toe gesproken over het feit dat hij maar 1 keer per zondag naar de kerk ging. Resultaat was verwijdering. Inmiddels gaat deze vriend vrijwel niet meer naar de kerk. Inmiddels ga ikzelf al jaren 1 keer per zondag (en soms minder) naar de kerk. Mijn band met God is echter ijzersterk. Ik besef nu dat ik mijn vriend niet heb geholpen maar een sta-in-de-weg was. Onlangs sprak ik hem weer. Ik deel veel van zijn kerkvisie niet maar moest constateren dat er wel een kind van God aan het woord was.

Laat ik even voorop stellen dat ik absoluut niet in staat ben om iemand z'n geloofsleven te beoordelen, en dat wil ik ook helemaal niet. Want ik ben er van overtuigd dat er niet één manier is om in het geloof te staan en zal ook zeker niet zeggen dat mijn manier de juiste is.

Over bepaalde dingen kun je wel van mening verschillen. Ik denk dat het wel het beste is om het daar ook over te hebben. Je kunt er dan gewoon bijzeggen dat je de ander niet iets wilt opleggen en dat je ook weet dat jouw manier ook niet onfeilbaar is. Iets uitleggen en vertellen waarom is natuurlijk iets heel anders. Sterkte in ieder geval.

Mijn mening hierin is dat het beter is je kinderen voor te leven en ze zo bij Jezus te brengen. Je kunt ze het geloof niet opleggen, maar je moet wel doen wat in je vermogen ligt.

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 12 sep 2006 20:25

Marcos schreef:Laat ik even voorop stellen dat ik absoluut niet in staat ben om iemand z'n geloofsleven te beoordelen, en dat wil ik ook helemaal niet. Want ik ben er van overtuigd dat er niet één manier is om in het geloof te staan en zal ook zeker niet zeggen dat mijn manier de juiste is.
Ok. mee eens.
Over bepaalde dingen kun je wel van mening verschillen. Ik denk dat het wel het beste is om het daar ook over te hebben. Je kunt er dan gewoon bijzeggen dat je de ander niet iets wilt opleggen en dat je ook weet dat jouw manier ook niet onfeilbaar is. Iets uitleggen en vertellen waarom is natuurlijk iets heel anders. Sterkte in ieder geval.
Mee eens. En vergeet niet dat de ander ook haar mening zal vertellen. Luister daar naar en sta open voor de mogelijkheid dat die ander het wel eens beter kon zien.

Mijn mening hierin is dat het beter is je kinderen voor te leven en ze zo bij Jezus te brengen. Je kunt ze het geloof niet opleggen, maar je moet wel doen wat in je vermogen ligt.
Mee eens. En dat is precies wat die vriendin (uit de openingspost) deed. Daarom begreep ik je eerdere conclusie over haar band met God ook niet. Maar dat is inmiddels gelukkig rechtgezet.

Terug naar “Archief”