Meditatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bloemenkind

Meditatie

Berichtdoor Bloemenkind » 31 aug 2006 16:59

Meditatie...
Wat is dat?
Wie 'doet' er wel eens aan meditatie?
En zo ja, waarom en op welke manier?
En wat merk je ervan?
Hoe wordt binnen het christendom tegen meditatie aangekeken?

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 31 aug 2006 21:40

Onlangs hadden we 4 meditaties in de middagdienst (gkv) na afloop van het avondmaal. De dominee gebruikte 4 dieren. Allereerst werd een foto van het dier met de beamer vertoont waarbij ook een bijbeltekst werd afgedrukt. Ondertussen werd er door 2 violen en een piano rustige muziek gespeeld over dat dier (het bekende carnaval des animaux.) Daarna volgde er een korte overdenking. Tussen de meditaties werd er gezongen.

Met name de meditatie over de leeuw (en het lam) heeft me erg aan het denken gezet. De Leeuw is de koning der dieren. Hij heeft de macht en kan iedereen aan. Maar onze leeuw van Juda zit op de troon als een lam. Een nederig en kwetsbaar dier. Dat zegt veel over Zijn koninkrijk en de instelling die Hij heeft.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 31 aug 2006 21:41

Mediteren is voor mij het overdenken van de bijbel als Woord van God dat tot mij komt. Als christen probeer ik daar dagelijks tijd voor in te ruimen.

Mediteren in de zin zoals dat in oosterse religies gebeurt en wat jij bedoelt, krijg ik de indruk, lijkt mij nutteloos. Gewoon rustig zitten zonder muziek, herrie etc. kan natuurlijk zeker nuttig zijn!

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 31 aug 2006 21:45

Het waren zeer bijbelse overdenkingen. Maar iets oosters zit er altijd wel in bij onze dominee. Hij is namelijk betrokken bij het werk onder hindoes. En gelukkig niet te bang om de positieve zaken die hij van hen leert te gebruiken.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 sep 2006 06:20

Jort schreef:Mediteren in de zin zoals dat in oosterse religies gebeurt en wat jij bedoelt, krijg ik de indruk, lijkt mij nutteloos.

Hoezo? Als het nutteloos zou zijn, waarom doen zo veel mensen het dan al duizenden jaren?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 sep 2006 07:02

Meditatie is aandachtig bezig zijn met wat je doet, zonder je te laten afleiden door dingen buiten jezelf of in jezelf. Door je te concentreren op 1 ding kun je jezelf volledig bewust maken in het NU.

Ik probeer dagelijks te mediteren, 's ochtends en 's avonds een kwartier tot een half uur, maar meestal komt het er niet van :oops: Maar goed, zoals ik al zei kun je ook mediteren terwijl je naar school fietst, of terwijl je je boterham eet. Alleen is dat een stuk moeilijker dan wanneer je stil kunt zitten.

Meestal ga ik gewoon op de grond zitten, ik heb er een speciaal bankje voor (gewoon een plankje op pootjes) zodat ik comfortabel zit en dan concentreer ik mij op mijn ademhaling. Ademhaling is een hele handige focus om steeds naar terug te keren als je wordt afgeleid door verleden of toekomst (door herinneringen of plannen). Het is niet de bedoeling om je geest "stil" te krijgen of "uit" te zetten - daar zijn pillen voor als je dat echt wil. Ik probeer de gedachten die opkomen te observeren zonder er door te worden meegesleept. Als ik merk dat het wel gebeurd probeer ik de gedachten los te laten en me weer te concentreren op mijn ademhaling. Je geest wordt trouwens wel stiller, maar dat is niet het doel. In het begin schrok ik echt van hoe druk het in mijn hoofd was. Dat is nu gelukkig stukken minder.

Wat ik er van merk? Ik wordt er rustig van, geduldiger, heb meer concentratie en kan meer zinvolle dingen doen met mijn dag. Ook merk ik dat ik me meer op anderen kan richten, en dat ik meer impuls-controle heb.

Binnen het Christendom wordt er geloof ik niet altijd positief tegen meditatie aangekeken en dat is jammer. Maar ja, het behoort niet tot de christelijke traditie, en dan wordt het al gauw afgekeurd. Onzin eigenlijk, want wat zou Jezus die 40 dagen in zijn eentje op die berg gedaan hebben?
En in de christelijke geschiedenis werd ook heel wat af gemediteerd door monniken en andere denkers. Ik vraag me ook af hoe christenen contact willen leggen met God als er zich een constante stroom gebabbel in hun hoofd afspeelt.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 sep 2006 09:24

grotendeels hetzelfde als MrSokkie, alleen dan ga ik meer gericht de natuur in (gewoon op een pier zitten bij de plaatselijke rivier) en dan verschillende soorten activiteiten doen. Letten op ademhaling, of letten op dieren om me heen, takjes "kapot" maken, of spelen met een ander voorwerp wat ik bij me heb. Meestal is het gewoon ook rustig nadenken over bepaalde dingen.

Maar alles bewust en aandachtig inderdaad.
what the soul hides, blood tells

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 sep 2006 09:39

Heerlijk even stille tijd. Alleen in een ruimte. Deur dicht. Bijbel erbij. Letten op ademhaling, gewoon de stilte tot me door laten dringen of juist (als het niet stil is) heel bewust luisteren naar het gekwek van mn buurkinderen die buitenspelen. In elk geval concentreren. En lezen en bidden. Dichtbij God zijn.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 01 sep 2006 09:50

Dus als ik het goed begrijp kun je meditatie niet echt indelen in een bepaalde religie, en kun je het zelfs loskoppelen van religie?

Het lijkt me wel lekker om zo bezig te zijn. Even tot jezelf komen, bewust waarnemen. Een goed middel tegen stress en beginnende kwaaltjes.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 sep 2006 09:52

Meditatie heeft in principe niets met religie te maken idd.
Al koppel ik het persoonlijk niet los.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 sep 2006 10:03

Oratio, Meditatio, Tentatio volgens good-old Luther, de meditatie komt na het gebed en wordt gevolgd door de aanvechting, meditatie in ons soort kerken is inderdaad het 'herkauwen' van Gods Woord en het telkens opnieuw overdenken, volgens Luther dan ook zonder stapels kerkvaders/oudvaders die de weg der Zaligheid alleen maar blokkeerden (benamingen als ratten en wormen ;)).

Meditatie kan ook het rustig worden in jezelf en actief bezig/controleren van innerlijke 'geestelijke processen' zijn, en na lange tijd van meditatie kun je dingen ook actief uitschakelen (ik wil daar niet aan denken). Ik bewandel een weg er tussenin en combineer wat dingen uit de oosterse meditatietechnieken met de 'gereformeerde opvattingen' daarover.

De Bijbel is ook Oosters.. dus ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 01 sep 2006 10:09

Raido schreef:Ik bewandel een weg er tussenin en combineer wat dingen uit de oosterse meditatietechnieken met de 'gereformeerde opvattingen' daarover.

Klinkt lekker! ;)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 sep 2006 12:25

rosalie83 schreef:Meditatie heeft in principe niets met religie te maken idd.
Al koppel ik het persoonlijk niet los.

Zegt de bijbel niet is Psalmen 46:10 "Be still, and know that I am God"? Lijkt me een redelijke aanwijzing te mediteren (stil te worden).

Rainbowgirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rainbowgirl » 02 sep 2006 12:35

Zegt de bijbel niet is Psalmen 46:10 "Be still, and know that I am God"? Lijkt me een redelijke aanwijzing te mediteren (stil te worden).

Ja, dat is wel een goed voorbeeld! In alle religies zal er wel iets van meditatie zitten, al wordt het niet altijd zo genoemd en doet het voor veel van ons vooral oosters aan.
Ik noem het nooit meditatie, maar ik doe er blijkbaar wel aan. Maar het heeft ook weleens te maken met alles eruit gooien wat me in de weg zit om rustig te worden en vervolgens word ik dan ook rustig en focus ik me op de dingen om me heen. Van nature kan ik me sowieso al heel erg focussen op een ding. Of juist los zijn van alles wat er om me heen gebeurt.
Meestal 'mediteer' ik al wandelend of zittend op een bankje, in de vrije en voornamelijk stille natuur.
Ik zie het wel als iets wat met God te maken heeft, omdat de natuur een stukje van God vertegenwoordigt (laat zien) en ik juist in die momenten intens contact met God heb. Het is eigenlijk moeilijk te verwoorden wat er dan gebeurt. Maar het is zeker aan te raden om op je eigen manier te mediteren. Helemaal stil te worden en te staan bij belangrijke dingen. Of juist los te laten.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 sep 2006 13:53

Rainbowgirl schreef:Ik noem het nooit meditatie, maar ik doe er blijkbaar wel aan. Maar het heeft ook weleens te maken met alles eruit gooien wat me in de weg zit om rustig te worden en vervolgens word ik dan ook rustig en focus ik me op de dingen om me heen. Van nature kan ik me sowieso al heel erg focussen op een ding. Of juist los zijn van alles wat er om me heen gebeurt.
Meestal 'mediteer' ik al wandelend of zittend op een bankje, in de vrije en voornamelijk stille natuur.

Inderdaad grappig. Meditatie is eigenlijk gewoon een hele normale menselijke techniek om een bepaalde staat te bereiken. Alleen hebben te veel mensen het idee dat je om te mediteren je met een kaalgeschoren hoofd moet gaan zitten "hummen" in een klooster in Laos.

Terug naar “Archief”