Meditatie is aandachtig bezig zijn met wat je doet, zonder je te laten afleiden door dingen buiten jezelf of in jezelf. Door je te concentreren op 1 ding kun je jezelf volledig bewust maken in het NU.
Ik probeer dagelijks te mediteren, 's ochtends en 's avonds een kwartier tot een half uur, maar meestal komt het er niet van

Maar goed, zoals ik al zei kun je ook mediteren terwijl je naar school fietst, of terwijl je je boterham eet. Alleen is dat een stuk moeilijker dan wanneer je stil kunt zitten.
Meestal ga ik gewoon op de grond zitten, ik heb er een speciaal bankje voor (gewoon een plankje op pootjes) zodat ik comfortabel zit en dan concentreer ik mij op mijn ademhaling. Ademhaling is een hele handige focus om steeds naar terug te keren als je wordt afgeleid door verleden of toekomst (door herinneringen of plannen). Het is niet de bedoeling om je geest "stil" te krijgen of "uit" te zetten - daar zijn pillen voor als je dat echt wil. Ik probeer de gedachten die opkomen te observeren zonder er door te worden meegesleept. Als ik merk dat het wel gebeurd probeer ik de gedachten los te laten en me weer te concentreren op mijn ademhaling. Je geest wordt trouwens wel stiller, maar dat is niet het doel. In het begin schrok ik echt van hoe druk het in mijn hoofd was. Dat is nu gelukkig stukken minder.
Wat ik er van merk? Ik wordt er rustig van, geduldiger, heb meer concentratie en kan meer zinvolle dingen doen met mijn dag. Ook merk ik dat ik me meer op anderen kan richten, en dat ik meer impuls-controle heb.
Binnen het Christendom wordt er geloof ik niet altijd positief tegen meditatie aangekeken en dat is jammer. Maar ja, het behoort niet tot de christelijke traditie, en dan wordt het al gauw afgekeurd. Onzin eigenlijk, want wat zou Jezus die 40 dagen in zijn eentje op die berg gedaan hebben?
En in de christelijke geschiedenis werd ook heel wat af gemediteerd door monniken en andere denkers. Ik vraag me ook af hoe christenen contact willen leggen met God als er zich een constante stroom gebabbel in hun hoofd afspeelt.