Christelijk Onderwijs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 apr 2003 14:50

ik bedoel niet het voortgezet onderwijs, daar heb ik zefl ook op gezeten, maar het beroeps onderwijs, dus het vervolgonderwijs

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jan 2003 16:10
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 02 apr 2003 14:51

Is er nog wel christelijk onderwijs in NL?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 02 apr 2003 14:52

Rudolf Meuser schreef:Is er nog wel christelijk onderwijs in NL?



Tuurlijk is dat er!!! en zeker het voorgezet onderwijs!!

Chloë

Berichtdoor Chloë » 02 apr 2003 15:23

Je moet een openbare school in zekere zin aankunnen.
Ik kan wel tegen een stootje (alhoewel ik dat wel op deze school heb moeten leren) en ik vind het prima om op een niet-christelijke school te zitten.
Andere mensen zullen het heel zwaar vinden om stand te houden tussen mensen met een andere levensovertuiging, iets wat ik op sommige momenten juist heerlijk vind.. het verbreedt je horizon enorm.

Anyway dit is echt iets waar je als ouders en kinderen zelf uit zult moet komen..

Groetjes Chloë

mini
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 08 nov 2002 14:22

Berichtdoor mini » 23 mei 2003 18:48

Het zou beter zijn als er op christelijke scholen ook onchristelijken worden toegelaten. Nu spreek ik met name over lagere scholen, waar dit veelal (nog) niet gebeurd. Laat iedereen maar komen, dan kun je gelijk beginnen met evangeliseren als leerkracht zijnde.

Ze zijn er wel, zulk soort scholen, maar veel te weinig!

Gebruikersavatar
hm
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:19
Locatie: Zeist
Contacteer:

Berichtdoor hm » 23 mei 2003 21:05

mmm... onchristelijken toelaten.
Dat is best lastig. OP gewone Protestants Chrsitelijke scholen gebeurt dat vaak wel. Alleen is de vraag of je, met meer leerlingen, ook nog wel genoeg christelijke docenten overhoudt (is normaal denk ik ongeveer in balans... en om nou christenen naar niet christelijke scholen te sturen...).

Nu is het echter wel zo dat je als christen op zo'n p.c. ook vaak niet-christelijke vrienden krijgt. En tja, je wilt dan toch ook kunnen meepraten over Goede Tijden, als iedereen het over de aflevering van gisteren heeft?
(zomaar een voorbeeld).

Gelukkig had ik op mijn p.c. middelbare school vrienden waarmee je gelukkig ook over andere dingen kon spreken. Maar ik wou even zeggen dat op school zitten met niet-christenen best moeilijk kan zijn.

Verder ben ik wel van mening dat je OOIT moet leren om ook IN de wereld te staan. Toch heb je zeker ook christen-vrienden nodig. Vandaar dat je veel houvast kan hebben aan een christelijke studentenvereniging.

Daarom zou ik pleiten voor: wel chr. basionderwijs en vo, maar geen christelijke HBO's of WO.

gr. H.M.
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 23 mei 2003 21:17

hm schreef:mmm... onchristelijken toelaten.
Dat is best lastig.



ja, inderdaad, op bepaalde scholen wordt al moeilijk gedaan over refo's die niet helemaal zijn zoals men zou willen (ben ooit op een reformatorische school geweigerd).
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Tears
Verkenner
Verkenner
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 nov 2002 23:47

Berichtdoor Tears » 23 mei 2003 21:17

Ik ben het niet mee eens dat christelijke (reformatorische) scholen afgeschaft moeten worden.

We kunnen ook een lichtend licht zijn als we op een refo school zitten. VErder is het gevaar denk ik dat zeker (jongere) pubers, (hoornbeeck 15 - 19 jr) nogal vatbaar zijn voor de wereld , de verleidingen. Aan de andere kant merkte ik op refo scholen dat de jongeren vaak zo hun uiterste best doen om niet christelijk over te komen. Dus lekker stoer tijdens godsdienst en nix nuttigs zeggen. Niet kritisch over muziek. Niet kritisch met taalgebruik...

Misschien worden jongeren op een refo school beter toegerust dan op een openbare school, zie het als een soort extra soldaten opleiding waardoor ze later hun functie als licht beter kunnen vervullen. Wel zijn ze misschien net na de refo school, erg weerloos... geen idee van wat zich allemaal buiten de muren van het klooster (hoornbeeck letterlijk) afspeelt.

Voor het voortgezet onderwijs (havo etc..) denk ik dat refo scholen goed zijn.. Instanties als het hoornbeeck vindt ik minder overtuigend maartof positiever dan negatief. Lekker vaag, maar t heeft gewoon twee kanten.
Declare this an Emergency...

mini
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 08 nov 2002 14:22

Berichtdoor mini » 23 mei 2003 22:04

Ik ben er ook niet voor om christelijke scholen af te schaffen!
Ik heb zelf op een p.c. school gezeten en vind het de taak van de ouders om recht te zetten wat daar soms krom verteld werd. Dat werd dan ook wel gedaan. Als kind is het ook niet erg om onchristelijke vriendjes te hebben, omdat je nog zo bezig bent met kinderlijke dingen als buitenspelen e.d.

Weten jullie trouwens dat de christelijke scholen allereerst opgezet zijn om te evangeliseren (dus ook niet-christenen op school). Jammer dat het nu echt aparte scholen zijn die niet meer openstaan voor andersdenkenden(vaak).

Jah, ik leer nog wel wat op die opleiding van me :wink:

Toch ben ik het er ook wel mee eens dat opgroeien binnen een beschermde omgeving ook zijn voordelen heeft, misschien nu nog wel meer dan vroeger toen was het misschien minder hard nodig.

Gebruikersavatar
Cor
Mineur
Mineur
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 feb 2003 15:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 23 mei 2003 23:10

Ik heb op een reformatorische basisschool gezeten, daarna op een reformatorische middelbare school, en heb op allebei de scholen erg naar mijn zin gehad, daarna kon ik kiezen voor de Hoornbeeck en een christelijk MTS, ik heb toen bewust gekozen voor de christelijk MTS.
Was namelijk het reformatorische wereldje zat aan het worden, en het scheelde reis tijd.

Ik denk dat ik achter af betere ervaringen heb, in het omgaan met de klasgenoten op de MTS dan de middelbare.
Als je allemaal het zelfde denkt in een klas is er ook geen discussie enz.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mei 2003 06:42

Onze kinderen hebben op de vrijgemaakte school gezeten.
Wat ze daar niet gepest zijn. En dan niet naar huis tussen de middag maar op het schoolplein moeten blijven en weer lekker geschopt en gepest worden. Wij hadden thuis onze handen er aan vol om ze toch weer te motiveren om naar school te gaan. En we hebben met school van alles geprobeert om het in goede banen te krijgen.
Tot onze toen 8 jarige zoon zelfmoordneigingen ging krijgen en graag dood wilde. Hij kon niet meer slapen en had elke nacht nachtmerries. Was gespannen en kon niet meer leren van ellende. Overleg met school proberen te hebben en met de ouders. Maar echt geluisterd werd er niet.
Op aanraden van de psycholoog(Vrijgemaakt) hebben wij hem toen van school gehaald. En naar een algemeen christelijke school om de hoek gedaan. Hij kwam elke middag thuis om te eten. Het heeft een aantal jaren geduurd voor hij weer een beetje vertrouwen in de mensen had.
Het heeft hem twee jaar gekost.
En wat op onze eigen school niet gebeurde,gebeurde daar.
Elke week was er een week opening en weeksluiting.
Oke, hij leerde niet meer de psalmversjes maar daarvoor in de plaats leerde hij heel veel andere liederen over God en de Bijbel.
En leerde hij weer een blij kind van de Here te zijn.

Het voortgezet onderwijs vind ik dus helemaal onnodig dat het perse reformatorisch of vrijgemaakt moet zijn.
Ik weet wat voor dingen daar gebeuren. En welke dingen daar gewoon gevonden worden. Cafebezoek, dansen, drugs, roken, drank.
En omdat je allemaal van hetzelfde soort bent sta je alleen als je met die zaken niet mee wil doen. En je denkt er niet over na, want ach de anderen doen het toch ook en die zijn toch van dezelfde kerk lid?
Plus dat ouders denken; we doen ons kind naar de juiste school dus het zal daar wel goed gaan. Ze doen niet actief meer mee. Het lijkt wel alsof ze dan ineens de opvoeding van hun kind hebben uitbesteed.
Onze kinderen konden niet naar eigen voortgezet onderwijs.
Gewoon omdat er toen voor IVBO geen vrijgemaakt was, en de tweede is spastisch dus kon niet zo ver fietsen, en toen bleek dat er een goede Christelijke scholengemeenschap in de buurt was, hebben wij ze daar heengedaan. Geen moment spijt van gehad.
Ze moesten al vroeg leren verwoorden wat het geloof voor hun inhield. En hadden duidelijk een voorbeeld functie.
Er werd op ze gelet zal ik maar zeggen. Want ze waren van een(voor velen op die school), strenge kerk lid.

Wij als ouders hadden geen mogelijkheid om in te slapen. We hebben al jong met onze kinderen discussie moeten voeren over, drank, drugs, roken, sexualitei, dansen enz. En wat hun gewoon gingen vinden dat je dat als Christen niet doet, omdat je door God geheiligt bent, vinden de kinderen in onze kerk die dus gewoon vrijgemaakt voortgezet onderwijs volgen juist spannend om wel te doen. En vinden het juist ook heel gewoon dat je dat doet. Je bent maar een zonderling als je dat niet doet. En zeggen dat God niet wil dat je zo leeft is helemaal een lachertje.
Ik ben ervoor om kinderen al jong in de wereld te laten leven, en ze zo op te voeden dat ze al jong leren om niet VAN de wereld te worden.
AL jong te leren dat GIJ geheel anders voor hun als kinderen van God te zien moet zijn. In alles wat ze doen.
En dat mis ik nogal eens als ik kijk naar de jeugd van onze eigen scholen.

joris

Berichtdoor joris » 24 mei 2003 11:09

ik heb op geref. voortgezet ondewijs gezeten, en op geref. hbo, maar daar heb ik God niet leren kennen. En daar moet het om gaan lijkt mij.

anna
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 sep 2002 14:26

Berichtdoor anna » 24 mei 2003 11:24

Ik zelf heb op een christelijke bassischool gezeten, op een christelijke/refomatorische voortgezetonderwijs gezeten omdat deze school het dichstebij en de andere christelijke v.o. die nu samen gaat met een openbare school. Nu zit ik op een Refo school (mbo), maar als ik straks de BBL ga doen dan hangt er net vanaf waar ik ga werken en naar welke school ik ga.

Fons

Berichtdoor Fons » 24 mei 2003 22:54

Ik heb niets tegen Rofo-onderwijs. Toch vraag ik me wel eens af wat het nut nu eigenlijk is. Niet in de theorie, maar in de praktijk. Natuurlijk, op refoscholen is er veel minder criminaliteit, je krijgt godsdienstlessen er wordt gebeden. Het lijkt mij weleens dat je het daarmee wel gehad hebt.

GrFons

joepie

Berichtdoor joepie » 26 mei 2003 08:39

Fons schreef:Ik heb niets tegen Rofo-onderwijs. Toch vraag ik me wel eens af wat het nut nu eigenlijk is. Niet in de theorie, maar in de praktijk. Natuurlijk, op refoscholen is er veel minder criminaliteit, je krijgt godsdienstlessen er wordt gebeden. Het lijkt mij weleens dat je het daarmee wel gehad hebt.

GrFons

Dat zou je denken. Og eigenlijk zou je dat mogen verwachten van Christelijke scholen.Maar dat gaat dus niet op.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten