Christelijk Onderwijs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Christelijk Onderwijs

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2003 18:00

Zijn wij niet heel verkeert bezig om reformatorische, christelijke scholen te bouwen? (bijv het hoornbeeck college) sluiten we ons als christenen dan niet te veel af van de wereld.
Is het juist niet een opdracht om op een openbare school een lichtent licht te zijn i.p.v je op te sluiten in aparte scholen.

Mijn stelling: schaf alle reformatorische scholen (uitgezonderd basis en voortgezet onderwijs) af, want de velden zijn wit om te oogsten.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Nancie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 mar 2003 09:59

Berichtdoor Nancie » 01 apr 2003 18:13

Ik ben het hier niet mee eens.

Ik zit op ook op het Hoornbeeck College. maar ik loop
momenteel stage op een onchristelijke school.
Ik vind wel dat je verder moet kijken dan je neus lang is.
Ga ergens stage lopen, op een niet chr. bedrijf, instelling enz
Dat vind ik beter dan de reformatorische scholen helemaal
af te schaffen. Maar het is ook niet goed om altijd maar in
hetzelfde kringentje te blijven. waar je veilig weg kan kruipen.
Je leert ook heel erg voor jezelf opkomen, je geloof te
verwoorden en te laten zien hoe jij leeft.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2003 18:22

Nancie schreef:Ik ben het hier niet mee eens.

Ik zit op ook op het Hoornbeeck College. maar ik loop
momenteel stage op een onchristelijke school.
Ik vind wel dat je verder moet kijken dan je neus lang is.
Ga ergens stage lopen, op een niet chr. bedrijf, instelling enz
Dat vind ik beter dan de reformatorische scholen helemaal
af te schaffen. Maar het is ook niet goed om altijd maar in
hetzelfde kringentje te blijven. waar je veilig weg kan kruipen.
Je leert ook heel erg voor jezelf opkomen, je geloof te
verwoorden en te laten zien hoe jij leeft.



Waarom wel op een stage plek en niet op school?
(SPW of zo iets dergelijks vindt ik trouwens wel wat anders hoor.)
En zoals jij doet Onderwijs assistente waarschijnlijk hierbij moet je natuurlijk heel dingen weten van het christelijke geloof om dit uit te leggen aan de kinderen.

Maar andere opleidingen zoals bouw e.d. ik zou niet weten waarom we ons onnodig moeten afzonderen van de wereld.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

zeppie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 apr 2003 14:48

Berichtdoor zeppie » 01 apr 2003 19:45

ik zit werk en leer, dus ik ga maar een dag in de week naar school maar het is een openbare school. Op mn werk zijn ze ook niet christelijk (om zo maar even uit te drukken) K Heb vroeger wel op refomatorische school gezeten. Toen kon ik me dat niet voorstellen wat ik nu ga zeggen maar soms mis ik het wel!
Is inderdaad niet goed om je af te sluiten van de rest maar aan de andere kant; doordat ik op een openbare school zit en werk op een niet-christelijk bedrijf ben je er wel veel minder mee bezig. Ze zullen bij mij op school nooit de dag beginnen met gebed, niet praten over dingen als geloof en God. En natuurlijk is het heel belangrijk om een 'lichtend licht' te zijn maar om nou te zeggen: weg 'refoscholen' dat zou ik niet willen zeggen.
ik vermag alle dingen door Christus, Die mij kracht geeft.
Fillip 4:13

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 01 apr 2003 20:32

Ik heb op een christelijke MAVO en daarna scholengemeenschap gezeten. Daarna op een MBO en HBO opleiding welke beide niet christelijk waren. Ik heb sterk het idee dat je beter op een niet christelijke opleiding kunt zitten dan op een christelijke. Er wordt namelijk dan wel naar je geluisterd en er wordt niet afgezet tegen het geloof. Daarbij zeg ik niet dat ik graag op een andere MAVO had gezeten hoor. Maar het is makkelijker op een niet christelijke school aan te geven dat je naar de kerk gaat dan op een christelijke school.

Het volgende is niet om te kwetsen, maar gewoon verhalen uit de praktijk. Dus ik zeg niet dat het overal zo zal zijn. Maar gewoon wat er gebeurt. Zelf heb ik dit aan de zijlijn mee gemaakt, maar vrienden van mij direct. Er moeten tegenwoordig al ouders mee in de treinen en het openbaarvervoer om te zorgen dat de leerlingen die naar de Vrijgemaakte school gaan zich gedragen. Als dat niet gebeurt worden de treinen compleet afgebroken. Terwijl leerlingen van niet christelijke scholen gewoon rustig huiswerk maken in de trein. De leerlingen van de Vrijgemaakte scholen voelen zich dus in zo'n openbare gelegenheid helemaal vrij, geen druk van huis, school of kerk. Je zou toch van christenen anders mogen verwachten.

Misschien dat de problemen wel worden veroorzaakt doordat de leerlingen op jonge leeftijd al ver moeten reizen naar school. Terwijl leeftijd genoten gewoon rustig op de fiets even naar school fietsen, 10 minuten verder.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 01 apr 2003 21:15


Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2003 21:22

Nou ja,,, ik heb toch echt gezocht of er zoiets dergelijks al aanwezig was.
Maar nx gevonden....
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

anna
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 sep 2002 14:26

Berichtdoor anna » 01 apr 2003 21:55

Als naar het mbo gaat ben je jonger dan als je naar het HBO of Uni. gaat. Er zijn veel jongeren die nog niet rijp zijn om zomaar ineens pats poem van een refomatorische/christelijke vo. naar een neutrale MBO gaan. Omdat er op het vo. eigenlijk maar heel weinig les word gegeven over Het christen zijn in de wereld. (zo heb ik het tenminste ervaren op het vbo). En op het MBO (zo heb ik het ervaren) heb ik daar in de godsdienstlessen wel les in gehad. En daar ben ik ze behoorlijk dankbaar voor........

joris

Berichtdoor joris » 01 apr 2003 22:09

ik vind het ook fout!!! ik heb zelf op gereformeerd voortgezet onderwijs gezeten en ik vond het niks niet christelijk. Ouders moeten de godsdienstopvoeding doen, eventueel gesteun ddoor de kerk. School moet gewoon les gaan geven. Hoppa, de christenen in d ewereld, laat ze maar weerbaar worden en zich er goed va laten doordringen wat een bofkonten ze zijn dat ze in God geloven.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 01 apr 2003 22:28

anna schreef:Als naar het mbo gaat ben je jonger dan als je naar het HBO of Uni. gaat. Er zijn veel jongeren die nog niet rijp zijn om zomaar ineens pats poem van een refomatorische/christelijke vo. naar een neutrale MBO gaan.


Precies, op de middelbare school is het meerendeel te jong om te 'oogsten'. Je kunt ze beter goed voorbereiden op hun latere leven.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 apr 2003 06:25

ik heb ff gerekent.

Maar het grootse deel dat van de mavo afkomt is dan zo'n 17 jaar. Nou ik vindt dit wel een mooie tijd om te gaan oogsten.
Op een leeftijd van 17 jaar ben je toch geen puber meer?
En wat denk je dan van de mensen die van het vbo afkomen en gaan werken deze mensen gaan toch ook de maatschapij in?
Ik ben er mee eens dat er op bijv de mavo, meer over dit onderwerp gesproken moet gaan worden.

Er zijn veel jongeren die nog niet rijp zijn om zomaar ineens pats poem van een refomatorische/christelijke vo. naar een neutrale MBO gaan.

Ja laten we dan maar in onze veilige schulp kruipen dicht bij onze andere geloofsgenoten. Lijkt mij niet de bedoeling.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

anna
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 sep 2002 14:26

Berichtdoor anna » 02 apr 2003 07:39

Ja laten we dan maar in onze veilige schulp kruipen dicht bij onze andere geloofsgenoten. Lijkt mij niet de bedoeling.



Zo bedoel ik dat helemaal niet. Ik zit nu ook op een refo. mbo. Ze laten mij helemaal vrij in mijn mening. Hoe ik er over denk. Maar goed daar gaat het niet over. Maar bij ons op school waar ik nu zit word veel aandacht gegeven over het onderwerp: Je christen zijn in de maatschappij. (ofzoiets dergelijks)


En trouwens onderlinge geloofsgenoten, hebben ook flinke discussie's over het geloof. Vorige week nog gehad... Of eigenlijk bijna elke week wel. Is leuk en leerzaam.

anna
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 sep 2002 14:26

Berichtdoor anna » 02 apr 2003 07:45

Op een leeftijd van 17 jaar ben je toch geen puber meer?



Als je van de vbo/mavo afkomt ben je geen 17 maar 16 hoor....

Nee, maar sommigen zijn wel behoorlijk onzeker. Ik wil niet iedereen over 1 kamp scheren. Maar als ik kijk naar mijn eigen leven toen op die school? Nou ik weet het nog goed. K ben behoorlijk gepest op school (op het vo.), ja door mijn leefdtijdsgenoten van 15/16 jaar........ En ik heb echt heus wel gekeken naar welke (mbo)school ik zou gaan... En het zou het beste zijn om naar een christelijke school te gaan. En achteraf ben ik blij dat ik daar heen geweest ben. K heb er veel steun gehad.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 02 apr 2003 09:05

ik ben blij dat mijn ouders niet wilden hebben dat ik naar een reformatorishe school moetst gaan. Ik heb op het reformatorische voortgezet onderwijs gezeten en vervolgens ben ik naar een algemeen christelijke school gegaan. Ik moet eerlijk zeggen dat mensen op die manier meer waardering hebben voor mensen die laat maar zeggen zwaarder geloven. Ik denk wel dat je zelf heel stabiel moet staan om het te kunnen doen. Ik moest zelf dingen beslissen waar ik nog nooit over na had gedacht. Ik denk wel dat het goed is om die refomatorische scholen te sluiten, maar dan bedoel ik de scholen die na het voortgezet onderwijs zijn. Het voorgezet onderwijs blijft voor mij een hele belangrijke basis. Na de verhalen die ik hoor over het Refomatorische onderwijs, hoe er met elkaar wordt omgesprongen kan ik eerlijk melden dat ik daar niet altijd positief tegenoversta. De verhalen komen bij mij zeer puberaal over, terwijl de leerlingen dan al tegen de 20 lopen.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 02 apr 2003 09:10

Ik denk dat het goed is om zeker de op de basisschool en voortgezet onderwijs op een reformatorisch school te zitten, in die tijd ben je puber en vorm je toch een eigen mening!! Na deze tijd denk dat we ook ons beschermde wereldje een keer los moeten laten, we moeten tenslotte een keer de maatschappij in en hoe langer je dat uitstelt hoe moeilijker het denk ook wordt!!

Wij moeten tenslotte als christen zijnde ook door de wereld en kunnen er niet langsheen!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten