Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Kan een christen roken?

Berichtdoor Denkertje21 » 28 aug 2006 13:11

Dit gaat niet eens zo zeer over hoe schadelijk roken wel niet is. Maar ik herinner me dat ik met mijn oom in Engeland was en hij stak na de dienst in een Strict Baptist Church buiten een sigatret op. Net als thuis.
De verbaasde blikken kwamen van alle kanten! En christen die rookt? Een christen die willens en wetens zijn lichaam beschadigt en dus meewerkt aan een vervroegde dood?

Ben benieuwd wat jullie mening of excuus is!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 aug 2006 13:13

Ik heb datzelfde gevoel: dat je het als christen niet kunt maken om te roken. Idd omdat het schadelijk is. Meeste gehoorde excuus is 'als het je tijd is is het je tijd, dus of ik nou wel of niet rook maakt niet uit'. Dat vind ik een hele zwakke, omdat dat dan voor alles geldt en zo werkt het niet. We hebben als opdracht goed voor ons lichaam te zorgen!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 aug 2006 13:16

ik rook niet omdat ik christen ben (vind het verder dan ook ongezond, stinken enz enz maar dat terzijde0

Met roken breng je je lichaam schade toe. Het lichaam is een tempel die je gekregen hebt om goed te verzorgen. Met roken doe je dat niet lijkt mij.

Daarnaat vind ik het ook niet netjes voor je naasten. (dit telt overigens niet voor de mensen die wel rekening met anderen houd als ze roken)
Peuken op de gron (erg goed voor het milieu natuurlijk :| ) Gister ook: ik liep naar de kerk en loopt er een roker voor je. Hups blaas uit in mijn gezicht, erg fijn.
Ik vind dus dat je niet als christen kunt roken
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 28 aug 2006 13:21

Datzelfde heb je bij kerken in de Verenigde Staten, roken én drinken vinden ze daar zondig gedrag. Je moet dat vergelijken met de zondagsheiliging hier. Waar wíj, ik spreek even in het algemeen, de zondag apart houden en géén boodschappen doen of naar het theater gaan of naar een voetbalwedstrijd kijken (of anderszins geld uitgeven), is dat voor hen geen enkel probleem om dat te doen. Ik keek raar op van de dingen die zij daar op zondag doen, die vanzelfsprekend zijn. Terwijl zij dus raar opkijken van ons rook en drink-gedrag blijkbaar.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 aug 2006 13:22

[modus="flauw"] natuurlijk kan een christen roken, een christen is ook een mens [/modus]

ook roken is een vorm van "drugsgebruik", net zoals alcohol. En drugs moet je met mate gebruiken. Je moet het beschouwen als een "drug", en er geen gewoonte van maken door zoveel pakjes per dag te gaan roken.
Ik steek heel soms een sigaret op, vooral in stressweken. Daarbuiten rook ik niet. Ik drink liever, en het is nog gezonder ook. Een sigaret is puur gifstof, in bijvoorbeeld bier zitten nog voedingsstoffen.

Ik vind het niet erg als een christen zo nu en dan een sigaret opsteekt, maar het siert een christen misschien inderdaad wel als ie niet rookt.
what the soul hides, blood tells

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 aug 2006 13:25

Serenity schreef: maar het siert een christen misschien inderdaad wel als ie niet rookt.

Da's ook een manier van getuigen: laat anderen zien dat je je christen-zijn serieus neemt en daarom niet rookt!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 aug 2006 13:27

ik dacht ook eigenlijk eerder aan het voorkomen van stress, of het oplossen/onderdrukken door andere dingen.

Sommige mensen mogen roken dan lekker vinden, het is puur vergif wat je gebruikt. Ik vind bier ook lekker, en drink bier. Dat is gezonder.

Waarom rookt iemand? Omdat men er ooit mee begonnen is. Waarom? En waarom rookt men nogsteeds? Men weet het niet eens!

een christen zou niet bijzonder moeten zijn. Het siert in eerste instantie een MENS als die niet rookt. Een label als "christen" zou daar geen uitzondering op moeten zijn.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 aug 2006 13:28

Denkertje21 schreef:
Serenity schreef: maar het siert een christen misschien inderdaad wel als ie niet rookt.

Da's ook een manier van getuigen: laat anderen zien dat je je christen-zijn serieus neemt en daarom niet rookt!

Exact!! Op het moment dat je rookt, cd's kopieert, de balasting ontduikt etc. betekent dat dat je alleen christen bent van naam.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 aug 2006 13:32

:D

ik kopieer ook cd's hoor ;)
meestal voor eigen gebruik, maar ik heb ook wel een enkel illegaal cd'tje ergens liggen. Niet veel, en ik verkoop het niet, en koop ze ook niet.

Ik doe wat dat betreft niets illegaals. Ik heb het gekregen en ik bied het niet aan (ook niet tegen betaling).

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 28 aug 2006 13:32

Flappie schreef:Datzelfde heb je bij kerken in de Verenigde Staten, roken én drinken vinden ze daar zondig gedrag. Je moet dat vergelijken met de zondagsheiliging hier. .

Was dat hier ook maar zo, dan was ik nooit begonnen.... :(
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 28 aug 2006 13:34

Serenity schreef::D

meestal voor eigen gebruik, maar ik heb ook wel een enkel illegaal cd'tje ergens liggen. Niet veel, en ik verkoop het niet, en koop ze ook niet.

Ik doe wat dat betreft niets illegaals. Ik heb het gekregen en ik bied het niet aan (ook niet tegen betaling).

Behoorlijk ander onderwerp, maar ik vind dat als je een gekopieerde cd aanneemt/krijgt van iemand je net zo illegaal bezig bent als dat je hem zelf kopieert.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 aug 2006 13:42

Abdijbiertje om 1:00 schreef:
Flappie schreef:Datzelfde heb je bij kerken in de Verenigde Staten, roken én drinken vinden ze daar zondig gedrag. Je moet dat vergelijken met de zondagsheiliging hier. .

Was dat hier ook maar zo, dan was ik nooit begonnen.... :(

Ga het boek van Allen Carr lezen. Als je wilt en dat leest, kom je er wel vanaf.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 28 aug 2006 13:48

Hahaha, dat staat al een jaar of 4 bij mij in de kast. :mrgreen:
Maar Carr is zelf ook weer begonnen met roken...
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 aug 2006 13:57

rosalie83 schreef:
Serenity schreef::D

Behoorlijk ander onderwerp, maar ik vind dat als je een gekopieerde cd aanneemt/krijgt van iemand je net zo illegaal bezig bent als dat je hem zelf kopieert.

kopieren voor eigen gebruik is zeker niet strafbaar ,en al was het het wel, dan had ik daar lak aan. Ik heb de legale kopie plus de mogelijkheid om kopie-en te maken. Ik gebruik liever een kopie dan dat het origineel kapot gaat (en ik luister over het algemeen muziek waarvan de cd's niet in de eerste de beste muziekwinkel liggen dus ik ben voorzichtig met mijn legale kopie-en).

Maar er is zoveel waarvan men denk dat een christen dat niet zo moeten doen. Maar zijn al die dingen vaak terecht?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 aug 2006 13:57

Abdijbiertje om 1:00 schreef: Maar Carr is zelf ook weer begonnen met roken...

Kletskoek! Carr rookt niet. Hij heeft wel longkanker. Waarschijnlijk omdat hij vroeger heeft gerookt!

Maar blijf gewoon on topic!

Bestaat er ooit een excuus om als christen wel te roken?

Voor een niet-christen kan ik me dat nog voorstellen: die gelooft dat hij zelfbeschikkingsrecht over lijf en leven heeft. Maar een christen is toch met lichaam en ziel eigendom van God? En je gaat toch zorgvuldig met Andermans eigendom om?

Terug naar “Archief”