Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

topkok

Berichtdoor topkok » 29 okt 2007 21:45

okey... toch blijf ik het niet begrijpen... ook Gerdien B niet... een kok gebruikt zeker wel zout.. en door het zout gebruik van kok vind jij je eten lekker of niet lekker..

hoe doen jullie dat met vlees dan?? zouten jullie het vlees??

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Berichtdoor LauraC » 29 okt 2007 22:13

Ik zout zelf nooit m'n vlees. Als je een goede kwaliteit vlees koopt, is de smaak van zichzelf toch al goed?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 okt 2007 22:58

Vandaag heb ik gewokt en dan heb ik wokmarinade voor het vlees.
Verder kruid ik mijn vlees maar doe er geen zout op.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 30 okt 2007 09:49

Nee, ik zout vlees niet.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Berichtdoor ajl » 30 okt 2007 09:58

wel eens gekeken hoeveel zouten er in wokmarinade zitten?

Ik zout absoluut wel mijn vlees. Daarnaast doe ik er nog andere kruiden op...gember, foelie, peper. Ik ben van mening dat het eten lekker is als er een beetje zout overheen zit. Inderdaad niet te veel, omdat dat niet goed voor je is. Daarom gebruik ik nooit pakjes, kant en klaar produkten. Mijn ervaring is dat daar nu juist heel veel zouten en E-nummers etc inzitten die ik niet te veel binnen wil krijgen.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 okt 2007 10:04

Dat zal er vast door zitten maar daarom voeg ik het niet nog is toe.
Daarbij gebruik ik dat niet dagelijks. Verder gebruik ik vaak iets van peper, paprikapoeder en dat soort kruiden. Ik heb ook speciale vlees kruiden. Maar piepers, groenten e.d. ook absoluut geen zout over.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 30 okt 2007 10:31

Maar vaak zit in die vleeskruiden en wokmarinades etc. inderdaad een hoop zout! Bij de kruidenmix zie je het er tegenwoordig vaak groot op staan. Dat zouden ze toch niet doen als ze mensen niet willen wijzen op het voorzichtig zijn met zout?

Ik gebruik af en toe zout, maar lang niet bij alles. Mijn huisgenootje is daar veel erger in, die pleurt werkelijk overal zout bij. Niet mijn smaak, meestal probeer ik het dan te voorkomen.
We houden trouwens ook wel van een beetje pittig en dan valt een zoutsmaak sowieso vaak in het niets.

Maare, Topkok, ik snap er niks van hoor. Als kok kun je toch ontzettend veel body geven aan je maaltijd zonder er een hoeveelheid zout bij te doen? Een beetje is niet zo erg, maar ik vind het van weinig creativiteit getuigen als een kok niet zonder een flinke zoutpot kan..
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 30 okt 2007 11:57

Juist een kok zou het met minder zout moeten kunnen ;)

Ik doe wel zout op het gehakt en op kipfilet, verder nergens op. Op de kipfilet vooral, omdat mijn man altijd 'verse' kipfilet at thuis, omdat zijn vader dat klaarmaakt als poelier. Dus hij vindt de kipfilet van de AH al niks, dus moeten er wel extra kruiden enzo op.

Bij de aardappels sowieso geen zout, ik merk ehct het verschil totaal niet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 30 okt 2007 12:12

Kipfilet, als daar saus bij gaat doe ik er eigenlijk nooit extra kruiden op (af en toe een marinade) maar als we dat gewoon los eten kruid ik het liever met piri piri of gele kipkruiden uit de toko, hmmmm :)
pobody's nerfect

topkok

Berichtdoor topkok » 31 okt 2007 14:59

ja tuurlijk jo'tje

maar met zout. geef je smaak aan het eten.. die je met geen enkel ander kruid krijgt..

Wat ik tegenwoordig veel doe.. is met de blokjes van maggi werken.. geven ook smaak aan de soep, saus.. maar toch een beetje zout moet erbij om het helemaal perfect te maken!!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 31 okt 2007 15:08

Maar iets is niet onaf zonder zout.
Zout kán lekker zijn, maar is lang niet altijd nodig.
Het is maar een gewoontebedenksel dat zout zoveel dingen lekkerder maakt.

Dat is net als wanneer je een frietje altijd met curry eet en dan ineens ketchup krijgt. Ketchup op zich hoeft niet vies te zijn, maar als je altijd friet in combi met curry hebt is het gek en in eerste instantie misschien minder lekker. Bovendien heeft dat natuurlijk ook gewoon met smaak te maken :P

(En nee, zelfs over friet doe ik niet altijd zout, maar wel eens van die patates-friteskruiden, net iets anders haha)
pobody's nerfect

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 31 okt 2007 15:28

Júist over patat geen zout, blech!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Berichtdoor ajl » 31 okt 2007 15:39

Als jullie geen zout gebruiken, hoe maken jullie dan soep? Juist voor een boullion heb je toch zout c.q. een maggiblokje nodig?

Wat ik ook regelmatig gebruik is zeezout...de smaak van zeezout is echt veel lekkerder dan van keukenzout.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 31 okt 2007 15:43

Het is niet zo dat ik persé helemaal zoutloos eet, of geen dingen eet waar al zout in zit (hoewel ik dat wel probeer te beperken), maar ik strooi geen zout over vlees, in groenten, aardappels, ei etc. Soep maken doe ik niet vaak, laatst wel weer een keer, toen gebruikte ik een kruidenpasta als basis.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 okt 2007 18:27

net gekookt:
pasta, geitenkaas, tomaten, sperziebonen, olijven (groene deze keer), ui en knoflook
En daar ga ik nu even heel hard van genieten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten

cron