inenting

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 26 sep 2003 12:05

joepie schreef:Maar net wat Riebo zegt, een asprine neem je toch ook niet als je hoofdpijn hebt, en pas hoorde ik op cath, dat gewone medicijnen wel middelen zijn van God, dus dat je die ook moet nemen als je ze nodig zou hebben!!


dit vind ik dus wat anders als inenten,

inenten doe je van te voren als je kans loopt op een ziekte.

joepie

Berichtdoor joepie » 26 sep 2003 12:07

Dank je Huibers maar dat is te veel eer. Is zeker niet door mij gezegt, ik citeerde iemand anders. Ik dacht Ikke.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 26 sep 2003 13:12

Dat is inderdaad door mij gezegd en als Huibers de discussie even helemaal goed doorleest, weet hij ook waarom dit gezegd is.....

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 26 sep 2003 13:14

joepie schreef:Maar net wat Riebo zegt, een asprine neem je toch ook niet als je hoofdpijn hebt, en pas hoorde ik op cath, dat gewone medicijnen wel middelen zijn van God, dus dat je die ook moet nemen als je ze nodig zou hebben!!

Geloof je alles wat er op cath gezegd wordt? Of denk je bij zo,n uitspraak niet: hoe kom je daar nu bij? Hoe weet je dat? Waar staat dat dan? Wie bepaald dat?
Er zijn tenslotte ook medicijnen waarvan ik kan zeggen dat die niet van God komen. Die ik wel als vloek kan zien.


Hier komt dat denk door....

En Joepie tuurlijk denk ik wel door, daar gaat het niet om, ik heb hier alleen gezegd wat ik hoorde......
Ik vind het enten nog steeds een heel moeilijk onderwerp en ik ben me er echt ingaan verdiepen, maar kan je nog niet op een briefje geven dat als ik nu de keuze moest maken of ik dat zou doen.

joepie

Berichtdoor joepie » 26 sep 2003 13:16

Er is kortgeleden door de EO een progamma aan gewijd, ik denk dat je daar ook nog wel informatie van kunt vinden op www.eo.nl

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2003 00:35

Maar ook weer niet onbegrensd... Op den duur kan, bijvoorbeeld, het te lang rekken van een leven ook niet de bedoeling zijn. We mogen de middelen alleen positief gebruiken. Inherent aan die middelen is echter dat ze ook negatief gebruikt kunnen worden, helaas (zie oorlog).


Mee eens. Ook medicijnen en andere dingen uit de medische wetenschap kunnen goed en verkeerd worden gebruikt. Maar moet je iets dat goed en verkeerd kan worden gebruikt dan maar helemaal niet gebruiken zodat je het ook niet verkeerd kan gebruiken? We hebben van God verantwoordelijkheid gekregen dus gebruik dan de goede dingen goed en de verkeerde dingen niet. En bij goede dingen reken ik ook zeker inentingen. Ik zie dat net zo als dat je gezond eet zodat je minder kans hebt ziek te worden.

Ik wil graag een mop vertellen die hier op aansluit. Val a.u.b. ff niet over de katholieke dingen in de mop maar kijk naar wat we er van kunnen leren!


In Limburg was de Maas weer eens buiten zijn oevers getreden. Een dorp liep langzaam onder. Er stond een pastoor tot zijn middel in het water. Er kwam een bootje met reddingswerkers aangevaren. Een van hen zei tegen de pastoor: Kom pastoor, klim in de boot! De pastoor antwoordde: Nee. God zelf zal me wel komen redden!!!

Een poos later stond de pastoor tot zijn borst in het water. Het bootje kwam weer langs en de mensen in de boot zeiden weer tegen de pastoor: Kom met ons mee, dan brengen we u ergens waar het droog is. De pastoor gaf het zelfde antwoord.

Nog een poos later stond de pastoor tot zijn kin in het water. Weer kwam het bootje langs, weer vroegen de opvarenden de pastoor om mee te gaan. Weer gaf de pastoor als antwoord: God zelf zal me wel komen redden.

De pastoor verdronk en kwam vervolgens bij de hemelpoort. Daar stond Petrus en zei: Ha pastoor, hoe is het? De pastoor antwoordde: Tja, ik ben verdronken.... ik dacht dat God me wel zou redden. Waarop Petrus zei: Ja maar pastoor, dat wilde Hij ook.... Hij heeft nogwel 3x een bootje gestuurd!


Vertrouwde die pastoor niet op God? Zeker wel.... Hij greep alleen de mogelijkheden die God gaf niet aan. Wat doen wij?

Nathanael

ezra en nehemia en inenten

Berichtdoor Nathanael » 27 sep 2003 00:57

In Ezra en Nehemia staan de geschiedenissen dat het volk teruggaat naar Kanaan. De een neemt wel de soldaten van de koning mee, de ander niet.

Beide om goede redenen.

Als je inent: doe het met God, vertrouw erop dat God je gezond laat zijn, en als hij zou willen straffen/beproeven is een inenting geen blokade voor Hem!

Als je niet inent: doe het met God, vertrouw erop dat God je gezond laat blijven en Hij zal voor je zorgen ook als je beproefd wordt omdat anderen ziek worden.

Doen met God is: vertel Hem alles, waarom je het wilt (niet alleen je goede reden, maar vooral je echte redenen), en vraag wat Hij wil. Hij zal je paden recht maken. (Zie spreuken 3:6)

Gebruikersavatar
Cor
Mineur
Mineur
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 feb 2003 15:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 27 sep 2003 11:41

Ik vind het tegenwoordig onverantwoordt als je niet ingeent ben.
Kinderen die tegenwoordig op groeien zijn zo steriel dat ze grotere kans hebben op ziektes, daarom al.

Wij zijn thuis allemaal ingeent, terwijl bij ons op de basisschool ook kinderen liepen die niet werden ingeent, dat kwam voort uit godsdienstige overwegingen, maar dat waren ook de kinderen die niet mochten zwemmen, maar das een andre discussie.

Verder zie ik de inentingen, als een middel van God, om ons te behoeden voor ziektes, en is het een zeggen voor de gezondsheids zorg.

Ik zal later al mijn kindren laten inenten, en ben blij dat ik ook ingeent ben.

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 27 sep 2003 22:35

Ikke21 schreef:Hoe weten jullie zo zeker dat deze middelen bij God vandaan komen? Waar staat dat, zijn er bewezen?

Komen arbortus en euthenasie ook van God vandaan???????



Komt alles niet bij god vandaan?! of in ieder geval onder zijn supervisie?!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2003 10:57

Al het goede komt van God. Dus alle positieve dingen in de gezondheidszorg komen van Hem. Hij heeft ons het verstand te geven om bijvoorbeeld een medicijn tegen bepaalde ziekten (inenting) te ontwikkelen en te kunnen toedienen.

Helaas gaat de mens niet altijd goed om met wat ze heeft gekregen en gebruikt dat verstand en die wijsheid ook voor slechte dingen, de pil van Drion (of zo), de abortus-pil etc. En dan kom je uit bij de verantwoordelijkheid (waar de zoekende) het ook over heeft. Je hebt veranntwoordelijkheid gekregen.

Dat wil zeggen dat niet alles goed is wil natuurlijk niet zeggen dat je de goede dingen niet zou mogen gebruiken. Ik denk zelfs dat God dat zelfs van ons vraagt.... om de mogelijkheden die we hebben te gebruiken.... En dan kom ik weer ff terug op mijn mop met een les.... Stap je in het bootje of zie je dat bootje niet als een redding door God? Het kan zijn dat je dan verdrinkt! Ik denk dat het met inenten ook zo is... misschien had God je wel via zo'n inenting van een bepaalde ziekte willen vrij houden... maar krijg je die ziekte juist omdat je die inenting afwees. Denk er dus goed over na!

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 28 sep 2003 21:52

Precies, ken je verantwoordelijkheden!

Ooit naar een land geweest als Indonesie waar malaria je om de oren vliegt (niet overal maar de kans erop is groot)?! Neem je dan wel inentingen op advies van het reisbureau en de GG&GD?

Ik vind preventieve medicijnen net zo goed al medicijnen na het ontdekken van de aandoening! Neem aan dat iedereen die een ernstige ziekte ontdekt bij zichzelf toch even in het ziekenhuis gaat kijken!? Mag hopen van wel...

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 29 sep 2003 12:51

Hallo allemaal,

Het blijkt dat hier wat mensen rondlopen die verstand hebben van de problematiek rond het inenten. Nu heb ik uit principieel oogpunt geen bezwaren tegen inenten, maar maak ik me wel zorgen over de gevolgen van het wel/niet inenten.

Nu vroeg ik me af of er iemand is die me kan vertellen waartegen ik ingeent wordt (jaja, Difterie Kinkhoest T?????Pokken?????) als ik het hele kinderprogramma nu zou doorlopen, en welke daarvan een risico met zich zou meebrengen, en welke niet en hoe ernstig ik dat risico dan moet nemen.

Ik zou het erg fijn vinden als iemand hier een antwoord op kan geven!

Anne

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 29 sep 2003 13:12

Tegen pokken wordt niemand meer ingeent omdat het vaccin erg gevaarlijk is. (Niet zo gevaarlijk als de ziekte zelf, maar als er in Nederland hiertegen ge"ent gaat worden, kunnen we rekenen op tientallen doden). (De p staat volgens mij voor polio).

Er wordt ook tegen mazelen ingeent. Mazelen is een vrij grote killer, er zijn echter risico's aan het vaccin verbonden. De preciese cijfers hierover zijn me niet bekend.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
anne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 13 dec 2002 15:55

Berichtdoor anne22 » 29 sep 2003 13:44

Dank je Parsifal.
Er wordt ook tegen mazelen ingeent. Mazelen is een vrij grote killer, er zijn echter risico's aan het vaccin verbonden


Is mazelen ook een killer voor jezelf, of alleen voor het ongeboren kind dat je eventueel mee zou dragen? Ik bedoel absoluut niet dat het dan minder erg is, hou me alsjeblieft ten goede. Maar de kans dat het virus dan zijn killersinstinct uit kan leven is vele malen kleiner. En eigenlijk dacht ik ook dat het ongeboren kindje doof en/of gehandicapt kon worden, niet dat het kon overlijden.

Ik heb even op internet gezocht en daar blijkt dat je ingeent wordt (als je het hele programma doorloopt) voor:
DKTP: difterie kinkhoest, tetanus, polio
BMR: bof, mazelen en rode hond
HIB: een bepaalde vorm van hersenvliesontsteking

Wat de tetanusinenting betreft: waarom moet je alsnog een tetanusinjectie halen als je bijvoorbeeld straatvuil in een wond kan gekregen hebben (hoezo kromme zin?)?

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 29 sep 2003 13:54

Anne je haalt mazelen en rodehond door elkaar. Vaccineren tegen rode hond kan gevaarlijk zijn, als een deel van de bevolking niet gevaccineerd wordt. Daardoor neemt de infectiedruk af, en stijgt de leeftijd waarop mensen rodehond krijgen. Hierdoor kan het absolute aantal van mensen dat rode hond pas in de vruchtbare leeftijd krijgt stijgen.

Mazelen veroorzaakt of een sterfte van 6 procent of van zes promille (Scheelt nogal wat, maar aangezien je er van op aan kan dat iedereen de ziekte krijgt zou dat in een ongevaccineerd Nederland toch minstens 90.000 doden betekenen). Het is gevaarlijk voor iedereen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten