wedergeboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

wedergeboorte

Berichtdoor goofy1978 » 21 aug 2006 20:44

Jezus zei: tenzij iemand wederomgeboren word, kan hij het koninkrijk Gods niet ingaan.
nu verteld onze dominee, dat wedergeboorte inhoud dat je het met God eens moet worden naar de hel te gaan.
dat heeft hij meegemaakt zei hij,en hij weet nog precies het plekje aan te wijzen waar het gebeurd is.
de Vader heeft hem in het gericht getrokken.(niemand kan tot Mij komen tezei de vader die Mij gezonden heeft hem trekke)
heeft een welgevallen gekregen aan de straf die hij verdient heeft de hel.
(wie zichzelven zal veroordelen die zal niet veroordeelt worden)
en heeft uit genade vergeving gekregen door Jezus.
als je dat niet meegemaakt hebt zal je aan de linkerhand van Jezus staan.
en je lot zal de vurige oven zijn.
bijbels gezien heeft hij volgens mij wel gelijk.
er is zelfs een gedicht van.

als onder het Heilige recht
de ziele niet meer vecht
maar bilijkt het zondeloon
wat haar ook overkoom
wat eeuwig zij haar lot
als in haar laatste vreugde
de deugd van het recht het wind
al eist zij dood het kind
o stonde vant gericht
o dodelijk tijds gewricht
maar daar word verloren gaan
door God niet toegestaan
en drinkt zij het bloed des lams
o alerzaligst lot
verheerlijkend haar God

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 aug 2006 20:49

Nou zo heb ik dat niet meegemaakt, dan sta ik zeker aan de linkerhand van Jezus :wink: . Ik snap niet dat je de hel op aarde mee kan maken, daar geloof ik niet in.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 21 aug 2006 20:52

ik heb het ook niet meegemaakt.
maar alle dominees van onze richting vertellen het eender.
de een was jong de ander 30 maar ze hebben het wel meegemaakt.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 aug 2006 20:56

goofy1978 schreef:ik heb het ook niet meegemaakt.
maar alle dominees van onze richting vertellen het eender.
de een was jong de ander 30 maar ze hebben het wel meegemaakt.

Dat zou kunnen, God gaat met ieder mens weer een andere weg. Hij gaat niet met ons om alsof we robots zijn die allemaal op de zelfde wijze bediend worden. Maar niemand weet op aarde hoe het in de hemel of hel zou zijn, dus het lijk me sterk.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 aug 2006 21:11

als je dat niet meegemaakt hebt zal je aan de linkerhand van Jezus staan.

Dit vind ik een zeer gevaarlijke uitspraak.
Ten eerste staat in de Bijbel 'Geloofd en je zult zalig worden'. Zelf vind ik dit een moeilijke tekst omdat ik graag iets voor God wil doen. :wink:
Ten tweede heeft hij bijbels gezien dus helemaal niet gelijk.
Ten derde: Dat er een gedicht over zoiets geschreven is, maakt nog geen waarheid.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 21 aug 2006 21:25

marina87 schreef:als je dat niet meegemaakt hebt zal je aan de linkerhand van Jezus staan.

Dit vind ik een zeer gevaarlijke uitspraak.
Ten eerste staat in de Bijbel 'Geloofd en je zult zalig worden'. Zelf vind ik dit een moeilijke tekst omdat ik graag iets voor God wil doen. :wink:
Ten tweede heeft hij bijbels gezien dus helemaal niet gelijk.
Ten derde: Dat er een gedicht over zoiets geschreven is, maakt nog geen waarheid.

je hebt veel soorten geloof.
kan historieel geloof hebben zonder zaligmakend geloof.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 aug 2006 21:26

Ik geloof maar in één geloof, en dat is het geloof in Jezus Christus, dat Hij voor onze zonden gestorven is. Die andere geloven zijn nep. Waarom haal je dat er bij trouwens? :)

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 21 aug 2006 21:34

marina87 schreef:Ik geloof maar in één geloof, en dat is het geloof in Jezus Christus, dat Hij voor onze zonden gestorven is. Die andere geloven zijn nep. Waarom haal je dat er bij trouwens? :)

omdat ik wel historieel geloof heb, maar van mezelf weet dat ik geen zaligmakend geloof bezit.
ik geloof ook in Jezus, maar dat wil niet zeggen dat je wedergeboren bent.
ik geloof dat je dan zoiets als hierboven beschreven moet meemaken.
heb wel eens van een man gelezen die de hele middag door het ruim van zn bootje gekropen heeft toen God met hem afhandelde.

groetjes

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 21 aug 2006 21:45

alleen historisch geloof is in feite het grootste ongeloof.

maar ik heb zo mijn twijfels bij de uitspraak van jullie ds. het gaat nogal de kant op dat God's recht boven de eigen redding wordt gesteld, dat het recht van God het belangrijkste is, ongeacht wat voor consequenties dat heeft voor de eigen ziel. het klinkt heel vroom, maar volgens mij is dit pure mystiek die elke bijbelse grond mist. Als je Jezus boodschap in de evangelien leest, dan staat het recht van God niet op de voorgrond, maar juist de zaligheid van de mensen. waarom is Christus naar de aarde gekomen? Om zondaren zalig te maken! en dat daarbij door Zijn dood ook God's recht voldaan is, doet daar niets aan af.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 21 aug 2006 21:47

goofy1978 schreef:heb wel eens van een man gelezen die de hele middag door het ruim van zn bootje gekropen heeft toen God met hem afhandelde.

groetjes

ik heb ook wel eens gelezen van een man die aan een kruis hing, en aan zijn Buurman vroeg of Hij aan hem wilde denken. hij kreeg onmiddelijk antwoord. het hoeft niet altijd hetzelfde te gaan, en er hoeven niet altijd spectaculaire gebeurtenissen bij plaats te vinden.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 21 aug 2006 22:01

Napoleon schreef:
goofy1978 schreef:heb wel eens van een man gelezen die de hele middag door het ruim van zn bootje gekropen heeft toen God met hem afhandelde.

groetjes

ik heb ook wel eens gelezen van een man die aan een kruis hing, en aan zijn Buurman vroeg of Hij aan hem wilde denken. hij kreeg onmiddelijk antwoord. het hoeft niet altijd hetzelfde te gaan, en er hoeven niet altijd spectaculaire gebeurtenissen bij plaats te vinden.

ja die man zei wij ontvangen toch rechtvaardig hetgeen wij gedaan hebben (eens met God om naar de hel te gaan) en toen uit genade van Jezus vergeving gekregen.
das wedergeboorte idd.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 21 aug 2006 22:05

goofy1978 schreef:
Napoleon schreef:

groetjes

ja die man zei wij ontvangen toch rechtvaardig hetgeen wij gedaan hebben (eens met God om naar de hel te gaan) en toen uit genade van Jezus vergeving gekregen.
das wedergeboorte idd.

Maar hij wás er niet! 'k Vind het gevaarlijk om voorwaarden te stellen aan de 'diepte' van de zondenbeleving/wedergeboorte!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

caprice

Berichtdoor caprice » 22 aug 2006 05:18

marina87 schreef:Nou zo heb ik dat niet meegemaakt, dan sta ik zeker aan de linkerhand van Jezus :wink: . Ik snap niet dat je de hel op aarde mee kan maken, daar geloof ik niet in.

Dat is niet best, want Gods Woord spreekt er anders over in Handelingen 14:22: Versterkende de zielen der discipelen, en vermanende, dat zij zouden blijven in het geloof, en dat wij door vele verdrukkingen moeten ingaan in het Koninkrijk Gods.

Met de hel op aarde wordt niet de letterlijke hel bedoelt, maar Gods volk kan het geluk op aarde niet meer vinden. Hun geluk zal in het toekomende zijn. Hier hebben ze verdriet over zichzelf en over de zonde. De natuurlijke mens daarentegen kan het wel uithouden in de zonde en op de aarde. Die zou er altijd wel willen blijven. Maar de zonde is wreed. De zonde wil die mens wel hebben, maar dat bittere, het gevolg daarvan, de dood, die wil men niet.

LeChat schreef:'k Vind het gevaarlijk om voorwaarden te stellen aan de 'diepte' van de zondenbeleving/wedergeboorte!

Dat is het ook, want de Heere bepaalt dat.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 22 aug 2006 08:46

Met de hel op aarde wordt niet de letterlijke hel bedoelt, maar Gods volk kan het geluk op aarde niet meer vinden. Hun geluk zal in het toekomende zijn.

Ah zie je wel, dat het niet letterlijk bedoeld wordt, dast zou nooit kunnen! :) Nah, dat heeft hij gelijk, dat klopt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 aug 2006 09:15

Dus jou dominee vindt dat je toch door eigen werken zalig kan worden? (dit zal hij zeker niet zo na zeggen, maar zo is het wel) Jij moet dit en dat ervaren voordat Jezus je aanneemt.

Het is een leugen!

Bij Jezus mag je met lege handen komen. Iedereen mag bij Jezus komen. Er staat niet voor niks:

"komt allen tot mij die vermoeit en belast bent ik zal je rust geven."

Of

"17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet. "

Man laat je dominee zeggen wat hij wil. Ik geloof dat hij het oprecht meent, en het ook werkelijk zo heeft ervaren. Maar hetzelfde hoeft niet heel de wereld te ervaren. God werkt op duizend verschillende manieren in mensen. En hij trekt met zijn liefde duizenden mensen op een andere manier naar Hem toe. De Geest waait waarheen Hij wil!

Weet je wat je moet doen.. Geloven wat er in de bijbel staat. (je gelooft toch dat het waar is wat er in staat?) Nou geloof dan wat er in openbaringen 3:20 staat:

"Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij. "
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”