spacy schreef:maar of die oude maaltijd op soortgelijke manier nog ooit hersteld zal worden? mij lijkt juist die eenheid om dat samen te vieren nog meer kracht krijgen dan dat het nu om het stukje brood en de slok wijn gaat, met een preek.
We kennen uit de kerkhistorie de gevaren van de zogenaamde agape-maaltijden. Vanwege de vele misstanden in bijvoorbeeld de gemeente van Korinthe is uiteindelijk afgezien van de viering van deze liefdesmaaltijden voorafgaand aan de bediening van het Heilig Avondmaal.
Jammer dat na zoveel jaren cultuur en verandering de context waarin de eerste avondmaal ooit gevierd werden zoek zijn.
Persoonlijk denk ik dat je hierover niet al te moeilijk moet doen. Kijk, het Heilig Avondmaal is door Christus zelf ingesteld, de liefdesmaaltijden niet. Een veranderde context waarin het Heilig Avondmaal gevierd wordt hoeft mijns inziens nog niet te betekenen dat het wezen van het Avondmaal zelf aangetast is. Uiteindelijk gaat het in de bediening om de gedachtenis aan de Zaligmaker.
de betekenis is er gelukkig niet minder om geworden,
Zeker niet!
...of nou ja, soms heb ik wel het idee dat die maaltijden heel erg goed vor een huidige gemeente in deze tijd zouden kunnen zijn.
Inderdaad zouden dergelijke samenkomsten
buiten de reguliere kerkdiensten om best opbouwend kunnen zijn. We zitten met het probleem dat de kerk best wel veranderd is in twintig eeuwen. Zowieso zit het verschil 'm al hierin dat de prijs voor het christen-zijn menselijk gesproken zo hoog niet meer ligt. 'Je doet maar wat je niet laten kunt', is een veelgehoord statement van buitenaf. Deze vrijheid heeft echter wel tot gevolg dat er meer kaf onder het koren aanwezig is. Terugkeren naar het principe van de vroegchristelijke kerk lijkt me dus schier onmogelijk.
Hoe dan wel om te gaan met dergelijke oude gebruiken? Wel, in een grote gemeente als de onze wordt op de jeugdvereniging met enige regelmaat een barbeque georganiseerd... wat mij betreft een hedendaagse vorm van de agape-maaltijden

Maar we zitten dus nu met 2 uitleggingen, kan het niet zijn dat God net zo goed meerdere bedoelingen heeft met deze tekst ?
Dat is zeker niet onmogelijk. Hoewel je wel uit moet kijken omdat dergelijke exegetische praktijken ook willekeur in de hand kunnen werken.
En we ons tijdens avondmaal (en dus ook andere gezamelijke maaltijden) niet alleen onze zonden, maar juist ook onze houding in hoe we met ons van God gekregen eten omgaan moeten overdenken ?
Dat laatste lijkt me zeker een sterk punt voor wie zich als christen wenst te gedragen in de huidige consumptiemaatschappij...
Maar toch: houd alsjeblieft het onderscheid scherp in de gaten tussen de liefdemaaltijden en het Avondmaal. De sacramentele waarde wordt niet in de liefdemaaltijden teruggevonden. En bovendien: wie geen deel heeft aan het verzoenend lijden en sterven van de Heere Jezus Christus heeft niets aan het Avondmaal te zoeken. Die moet zich maar beperken tot liefdemaaltijden in welke vorm dan ook, en ondertussen zich beijveren ook een goddelijk recht te verkrijgen om aan de tafel des Heeren aan te gaan...