Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Homofilie 2

Berichtdoor Memmem » 24 jul 2006 22:12

Hier gaan we maar verder.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 jul 2006 22:22

@2 denkertje...

Ik weet heel goed wat ik onder mijn postings heb staan!

Ik wijs homo's opzich niet af en het huwelijk ook niet. Het gaat mij om dat ik op grond van de Bijbel niet eens kan zijn dat 2 mannen sex met elkaar hebben.
Als ik homo's af zou wijzen, zou ik ze ook niet toegelaten hebben in mijn vrienden kring lijkt mij.

Tot nu toe heb jij verlkaringen bij die tekst gepost die ik nergens terug kan vinden. Jij deknt dat het zo in die tijd er aan toe is gegaan.
Daarom zie ik ook totaal geen reden om jou mening over te nemen als de ware redenatie bij deze tekst.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
froske
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 05 jul 2005 19:13
Contacteer:

Berichtdoor froske » 24 jul 2006 22:27

Dit blijft in feite zijn woord tegen jouw woord. De bijbel is er jammer genoeg niet duidelijk genoeg in, dat blijkt ook wel, anders waren er nu geen 2 topics over homofilie :wink:

voordat ik het vergeet...gefeliciteerd RW, we hebben met elkaar al 112 pagina's gewijd aan alleen al het onderwerp homofilie :mrgreen:
- Home is in my head -

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 24 jul 2006 22:31

froske schreef:Dit blijft in feite zijn woord tegen jouw woord. De bijbel is er jammer genoeg niet duidelijk genoeg in, dat blijkt ook wel, anders waren er nu geen 2 topics over homofilie :wink:

hiermee zeg je in feite dat de bijbel onvolledig is :roll:

de bijbel is duidelijk genoeg..alleen: vele mensen, vele verschillende interpretaties. Omdat velen de bijbel naar hun mening willen zetten. En niet hun mening naar de bijbel willen zetten :idea:

Overigens..ik vlg deze discussie nu al een tijdje....en ben het volledig met gerdien eens.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 24 jul 2006 22:42

hiermee zeg je in feite dat de bijbel onvolledig is

geweldig, je wordt direct verdacht van het "niet willen geloven dat de bijbel Gods onfeilbare woord" is.

Maar in ieder geval kan ik je zeggen dat er zoveel informatie NIET in de bijbel staat, wat misschien wel het geval was, maar wat niet wordt vermeld in de bijbel. Dat kan je "onvolledig" noemen. Ik noem het liever "geen volledig gedetailleerde informatie".

Mijns inziens is de bijbel inderdaad ook duidelijk wat betreft sex tussen 2 mannen (of in elk geval tussen wezens van hetzelfde geslacht).

Het vervelende punt is echter: het foetert de homo zelf niet uit, maar wel de sex.

In feite iemand verbieden zijn/haar liefde te uiten. Wat een verschrikkelijk iets is dat.

En ik denk dat dat ook een van de redenen is waarom veel mensen alsnog tegen de bijbelse opvattingen aanhikken. En veelal ook vanwege de houding van talloze "christenen" die homo's met de nek aankijken alleen vanwege de geaardheid.

De bijbel is duidelijk genoeg. Het zijn echter de mensen die er een probleem van maken.
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 24 jul 2006 22:44

Serenity schreef:
hiermee zeg je in feite dat de bijbel onvolledig is

geweldig, je wordt direct verdacht van het "niet willen geloven dat de bijbel Gods onfeilbare woord" is.


hoho ff dat is jou interpretatie van mijn woorden. Zo bedoel ik het niet.


De bijbel is duidelijk genoeg. Het zijn echter de mensen die er een probleem van maken.

dat was nou precies wat ik ook wilde zeggen, maar je zo verkeerd hebt opgevat
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 jul 2006 22:50

Serenity schreef:En ik denk dat dat ook een van de redenen is waarom veel mensen alsnog tegen de bijbelse opvattingen aanhikken. En veelal ook vanwege de houding van talloze "christenen" die homo's met de nek aankijken alleen vanwege de geaardheid.


Denk dat je hier een belangrijk punt hebt.

Een collega van mij is ook homo. Hij was heel schuw in begin naar mij toe. Bleek dat een stagaire in haar verslag had geschreven dat hij de doodstraf moest krijgen omdat hij homo is. Zijj noemde zich christelijk en ik ook. Dus logisch dat hij zijn conclusie trok. Eerlijk gesprek over gehad.

Ook aangegeven dat ik hem een toffe gast vind, het echt super gezellig vind als we samen werken, Dat ik niets tegen hem op. Ook niet dat hij een relatie heeft. Wel aangegeven dat ik op grond van de Bijbel er niet voor kan zijn dat 2 mannen sex hebben.

Sinds dien kunnen we echt helemaal goed met elkaar (kijken zelfs al hoe vaak we samen dienst hebben zodra rooster uit komt :mrgreen: )
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
froske
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 05 jul 2005 19:13
Contacteer:

Berichtdoor froske » 24 jul 2006 22:53

De bijbel is duidelijk genoeg. Het zijn echter de mensen die er een probleem van maken.


Dat is gemakkelijk praten als je zelf hetero bent :wink:

en ach, het is ook onmogelijk dat de bijbel volledige informatie overal van gaf. We moesten er toch ook zelf achter komen dat schizofrenie een psychiatrische aandoening was en geen bezetene van de duivel, en zo zijn er wel meer dingen. Iedereen heeft zo zijn/haar eigen conclusies uit de bijbel, laten we daar eerlijk over zijn. Het is niet voor niets dat er zoveel verschillende bijbels zijn, nog net niet evenveel als mensen :P
- Home is in my head -

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 24 jul 2006 22:57

mw schreef:
Serenity schreef:
hiermee zeg je in feite dat de bijbel onvolledig is

geweldig, je wordt direct verdacht van het "niet willen geloven dat de bijbel Gods onfeilbare woord" is.


hoho ff dat is jou interpretatie van mijn woorden. Zo bedoel ik het niet.


De bijbel is duidelijk genoeg. Het zijn echter de mensen die er een probleem van maken.

dat was nou precies wat ik ook wilde zeggen, maar je zo verkeerd hebt opgevat

dat is precies het hele probleem: de "christen" zegt iets maar het wordt verkeerd geinterpreteerd door "de ander". En andersom.
Daarnaast quote ik een uitspraak van jou die een interpretatie is van de uitspraak van iemand anders. Pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet. ;)

maar dat is vaak het geval: verkeerde of andere interpretatie van elkaars woorden, bedoelingen en ja: zelfs de interpretatie van bijbelteksten. Want de bijbel mag dan "onfeilbaar" zijn, er is toch ERGENS iets mis als je zoveel verschillende kerkstromingen, en om iets specifiekers te noemen wat Gerdien ook al aanhaalde: als een homo in eerste instantie schuw is omdat een andere christen een totaal andere insteek heeft dan zij.

En ook die andere christen heeft een verkeerde/andere interpretatie van diezelfde "onfeilbare" bijbel. Want het is inderdaad zo dat homo's de doodstraf verdienen. Daarin heeft die christen helemaal gelijk! Maar hij/zij vergeet echter 1 ding: de Joodse WETTEN schrijven voor dat mensen van hetzelfde geslacht die sex met elkaar HEBBEN, gestenigd moeten worden.
Dat is iets HEEL anders dan "een homo verdient de doodstraf" (al dan niet vanwege het gegeven dat hij een relatie scheen te hebben, dus misschien haakte ze daar op in, want in een relatie heb je "natuurlijk" wel sex met elkaar.

Het is maar net wat er in je hoofd zit (doctrine) en wat er vervolgens uit je mond komt (aan de vruchten herkent men de boom).
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 24 jul 2006 23:00

froske schreef:
De bijbel is duidelijk genoeg. Het zijn echter de mensen die er een probleem van maken.


Dat is gemakkelijk praten als je zelf hetero bent :wink:

ik weet dat ik makkelijk te praten heb. Maar dat betekend niet dat ik klakkeloos een mening vorm. Ik heb niet voor niets jullie discussie gelezen. Ik wil ook de mening van de homo's zelf weten

en ach, het is ook onmogelijk dat de bijbel volledige informatie overal van gaf. We moesten er toch ook zelf achter komen dat schizofrenie een psychiatrische aandoening was en geen bezetene van de duivel, en zo zijn er wel meer dingen. Iedereen heeft zo zijn/haar eigen conclusies uit de bijbel, laten we daar eerlijk over zijn. Het is niet voor niets dat er zoveel verschillende bijbels zijn, nog net niet evenveel als mensen :P

homofilie en schizofrenie in de tijd van de bijbel vergelijk met elkaar.
Alleen omdat met toen niet wist dat schizofrenie bestond. Alles wat echt gek was, was van de duivel bezeten. Toen waren er nog geen pscyhedingen die een diagnose konden vaststellen. Met homofilie lag dat wat anders.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 jul 2006 23:02

froske schreef:
De bijbel is duidelijk genoeg. Het zijn echter de mensen die er een probleem van maken.


Dat is gemakkelijk praten als je zelf hetero bent :wink:

en ach, het is ook onmogelijk dat de bijbel volledige informatie overal van gaf. We moesten er toch ook zelf achter komen dat schizofrenie een psychiatrische aandoening was en geen bezetene van de duivel, en zo zijn er wel meer dingen. Iedereen heeft zo zijn/haar eigen conclusies uit de bijbel, laten we daar eerlijk over zijn. Het is niet voor niets dat er zoveel verschillende bijbels zijn, nog net niet evenveel als mensen :P

dan vergeet je de aantal kerkstromingen nog :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 24 jul 2006 23:07

praat me wat betreft dingen als schizofrenie niet over psychologen. Die observeren en noteren alleen maar. Die hebben verder weinig tot geen idee wat het nou eigenlijk is. Vanwege hersenactiviteit en stofjes hebben ze medicijnen ontwikkeld die enige invloed hebben. Maar dat is dan ook alles, ze kunnen het alleen maar onderdrukken, niet voorkomen of totaal genezen (in veel gevallen niet).

Er is meer tussen hemel en aarde dan psyche en demonen.
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
froske
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 05 jul 2005 19:13
Contacteer:

Berichtdoor froske » 24 jul 2006 23:08

homofilie en schizofrenie in de tijd van de bijbel vergelijk met elkaar.
Alleen omdat met toen niet wist dat schizofrenie bestond. Alles wat echt gek was, was van de duivel bezeten. Toen waren er nog geen pscyhedingen die een diagnose konden vaststellen. Met homofilie lag dat wat anders.


leg eens uit? Mijns inziens lag dat in die tijd juist wel totaal anders...
- Home is in my head -

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 24 jul 2006 23:12

froske schreef:
homofilie en schizofrenie in de tijd van de bijbel vergelijk met elkaar.
Alleen omdat met toen niet wist dat schizofrenie bestond. Alles wat echt gek was, was van de duivel bezeten. Toen waren er nog geen pscyhedingen die een diagnose konden vaststellen. Met homofilie lag dat wat anders.


leg eens uit? Mijns inziens lag dat in die tijd juist wel totaal anders...

ik bedoelde dit:
nu weet met allerlei diagnoses te stellen als met psychisch ziek is. Schizofrenie, bipolairestoornis, borderline, enz enz
In de tijd van de bijbel kende men deze woorden niet en deze ziekten niet. Met kende een diagnose:bezeten van de duivel.
Ik denk niet dat homofilie nu anders is dan de homofilie in de tijd van de bijbel.
Hoe zie jij het dan?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 jul 2006 06:39

mw schreef: hiermee zeg je in feite dat de bijbel onvolledig is :roll:


Dat klopt. De bijbel geeft niet overal een pasklaar antwoord op. De bijbel gééft geen pasklaar antwoord op de zondag als rustdag, kinderdoop of volwassendoop, autorijden, op vakantie gaan, abortus na verkrachting, zelfdoding in psychische nood, vrouwelijke ambtsdragers of partijleden en ga zo maar door... En nu is het niet de bedoeling om opdeze voorbeelden in te gaan.

Wat ik bedoel te zeggen is dat er inderdaad veel wordt geïnterpreteerd, zowel door jullie als door mij. En we geloven allemaal dat de Geest ons leidt...

Daarom zijn er ook zoveel verschillende kerken, zelfs binnen ons eigen refoland...

Daarom zijn er ook openlijk homoseksuele predikanten waarvan ik niet durf te zeggen dat ze geen levend geloof hebben...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 126 gasten