Als mens willen we (soms) maar al te graag dat iedere zonde voor God gelijk is.
Misschien ook wel omdat we dan nog meer zekerheid hebben dat iedere zonde vergeven kan worden door God.
Getuige ook de 10 geboden, die worden immers door Jezus zelf samen gevat: Mat. 22
37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’ (Bron: NBV)
Ik wil daar toch even met jullie over praten, je heb ook zonden die je eenmaal doet en waar je vergeving voor hebt gevraagd, en misschien zelfs schuld voor hebt beleden. (bijvoorbeeld echtscheiding)
Er zijn ook zonden die je regelmatig doet, bijvoorbeeld het branden van een CD/DVD en die aan je vriend geven/verkopen (al was het zogenaamd alleen voor het schijfje opzich.
Ik denk dat God wel degelijk onderscheid maakt vwb het in herhaling vallen van dezelfde zonde.
Maar ik geloof ook dat God iedere zonde wil vergeven.
Wat is jullie mening/idee hierover?
En dan niet gaan discussiëren over het wel dan niet mogen branden van een geluidsdrager