Is iedere zonde wel gelijk voor God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Is iedere zonde wel gelijk voor God?

Berichtdoor André » 04 jul 2006 11:43

Als mens willen we (soms) maar al te graag dat iedere zonde voor God gelijk is.
Misschien ook wel omdat we dan nog meer zekerheid hebben dat iedere zonde vergeven kan worden door God.
Getuige ook de 10 geboden, die worden immers door Jezus zelf samen gevat: Mat. 22

37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’ (Bron: NBV)

Ik wil daar toch even met jullie over praten, je heb ook zonden die je eenmaal doet en waar je vergeving voor hebt gevraagd, en misschien zelfs schuld voor hebt beleden. (bijvoorbeeld echtscheiding)
Er zijn ook zonden die je regelmatig doet, bijvoorbeeld het branden van een CD/DVD en die aan je vriend geven/verkopen (al was het zogenaamd alleen voor het schijfje opzich.
Ik denk dat God wel degelijk onderscheid maakt vwb het in herhaling vallen van dezelfde zonde.
Maar ik geloof ook dat God iedere zonde wil vergeven.

Wat is jullie mening/idee hierover?
En dan niet gaan discussiëren over het wel dan niet mogen branden van een geluidsdrager

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2006 12:12

Hij maakt misschien best verschil in de grootheid van je zonde, het probleem is het branden van 1 cd is een zonde en met 1 onvergeven zonde ga je na het oordeel, naar de hel.

Als er één onvergeven zonde is, voor jou eigen rekening heb je een reusachtig probleem.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 jul 2006 12:17

Het is wel moeielijk idd. Het lijkt mij ergens best krom dat iemand die een moord gepleegt heeft, op dezelfde wijze gestraft wordt als iemand die illegaal een cd'tje gebrandt heeft.

Ik heb het wel eens uitgelegd geloof ik, nog maar een keertje dan :wink:

Persoonlijk geloof ik niet in de hel, alszijnde een brandend vuur. Ik denk nl. dat je vooral gewetenswroeging hebt daar. Als je een moord gepleegt hebt (sorry voor het voorbeeld, maar dit is wat mij betreft 1 van de ergste zonden die je kunt doen), zul je vele malen méér gewetensnood hebben dan iemand die illegaal een cd'tje heeft gebrandt.

De hel is m.i. áls een brandend vuur, omdat 'vuur' voor ieder mens die daarmee in aanraking komt, een pijnlijke ervaring is. Wat mij betreft slaat 'branden in de hel' dus op 'gewetenswroeging'.

Maar, op het moment dat God je zonden vergeven heeft, is wél elke zonde gelijk voor Hem, omdat het dan niet meer uitmaakt. Ze zijn vergeven, hoe groot ze ook waren.

Ehm, het was een poging van mijn kant, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2006 12:22

Het gaat dan ook niet om het ding dat je deed wat zonde was, maar die zonde was een doelmisser en trof God in zijn hart..

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 jul 2006 12:28

Raido schreef:Het gaat dan ook niet om het ding dat je deed wat zonde was, maar die zonde was een doelmisser en trof God in zijn hart..

Je bedoelt; Hoe meer je God er pijn mee deed, destemeer gewetenswroeging? Dan zijn we het eens als dat zo is :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2006 12:41

Smurffie schreef:
Raido schreef:Het gaat dan ook niet om het ding dat je deed wat zonde was, maar die zonde was een doelmisser en trof God in zijn hart..

Je bedoelt; Hoe meer je God er pijn mee deed, destemeer gewetenswroeging? Dan zijn we het eens als dat zo is :)
Klopt, probleem is echter dat God volmaakt goed is, en dat elke milligrammetje kwaad gewoon Pure Evil is.

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 04 jul 2006 15:40

Er is maar 1 zonde waarvoor geen vergeving bestaat. Dat is je afkeren van God terwijl je Hem wel kende. De zogenaamde zonde tegen de Heilige Geest. Maar als je met Hem wilt leven bega je die zonde iig niet. Voor al het andere geldt dat vergeving geschonken wordt als je God erom vraagt. En tegen de zonden strijd. Dat laatste droeg Jezus op aan de vrouw die op overspel was betrapt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2006 20:47

Iedereen (of misschien; elke christen) die ongelovig overlijdt heeft de zonde tegen de heilige Geest begaan

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 04 jul 2006 20:49

Raido schreef:Iedereen (of misschien; elke christen) die ongelovig overlijdt heeft de zonde tegen de heilige Geest begaan

Ja, tijdens een catechisatieles zei de ouderling (hij werd zelfs emotioneel) dat je het vanzelf merkt, toen ik hem de vraag stelde wát nu precies de zonde tegen de HG is. En die is onvergeefelijk.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 jul 2006 20:55

Smurffie schreef:
Raido schreef:Iedereen (of misschien; elke christen) die ongelovig overlijdt heeft de zonde tegen de heilige Geest begaan

Ja, tijdens een catechisatieles zei de ouderling (hij werd zelfs emotioneel) dat je het vanzelf merkt, toen ik hem de vraag stelde wát nu precies de zonde tegen de HG is. En die is onvergeefelijk.
Ik heb altijd geleerd dat je geen spijt hebt van die zonde en dat je dus nooit zult afvragen 'heb ik dat gedaan', wie dat zich afvraagd heeft hem niet begaan.

Imho; de zonde tegen de Geest is het weerstaan van het Woord; Jezus Christus zonder hem is er geen vergeving. Sterf jij ongerechtvaardigd, en jij was kerkganger (geweest) en hebt dus de Geest weerstaan en zult dus nooit vergeving krijgen..

André

Berichtdoor André » 04 jul 2006 23:31

Oké, dus het is niet van belang of je een bepaalde zonde continueert, waarvan je weet dat het niet naar Gods gebod is?
Wat is trouwens een 'doelmisser' in dit verband?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2006 08:19

Raido schreef:Hij maakt misschien best verschil in de grootheid van je zonde, het probleem is het branden van 1 cd is een zonde en met 1 onvergeven zonde ga je na het oordeel, naar de hel.

Als er één onvergeven zonde is, voor jou eigen rekening heb je een reusachtig probleem.

In theorie heb je gelijk, in de praktijk bestaan er geen mensen die om het branden van 1 cd veroordeeld zullen worden.

En inderdaad, iedere zonde heeft, als er geen vergeving voor ontvangen wordt, dezelfde consequentie. Dat iedere zonde even erg zou zijn is echter nogal een verwarrend cliché en ik denk niet dat dit klopt. Dit zie je in de Bijbel door verschillende straffen op verschillende zonden, maar ook bijvoorbeeld verschillende reacties van God op zonden.

Een snoepje stelen is niet even erg als een moord plegen. Alleen de gevolgen voor jezelf zijn even erg... die twee dingen haalt men nog wel eens door elkaar...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 05 jul 2006 10:42

Een snoepje stelen is niet even erg als een moord plegen. Alleen de gevolgen voor jezelf zijn even erg... die twee dingen haalt men nog wel eens door elkaar...

Smurffie schreef:
Persoonlijk geloof ik niet in de hel, alszijnde een brandend vuur. Ik denk nl. dat je vooral gewetenswroeging hebt daar. Als je een moord gepleegt hebt (sorry voor het voorbeeld, maar dit is wat mij betreft 1 van de ergste zonden die je kunt doen), zul je vele malen méér gewetensnood hebben dan iemand die illegaal een cd'tje heeft gebrandt.

Wat betreft de locatie zijn we het eens. Je gaat voor elke onvergeven zonde naar de hel. Wat betreft de gevolgen niet, die zijn niet voor iedereen hetzelfde..(zie bovenstaande)

Op het moment dat je zonde wél vergeven zijn maakt het niet meer uit hoe groot die was. ''Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn''

Het is puur gevoelsmatig van mijn kant, moet ik toegeven. Maar ik zou het écht niet anders kunnen verklaren :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2006 10:56

Nee hoor Smurffie, wat je zegt is niet alleen jou gevoel, het is ook Bijbels :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 05 jul 2006 11:00

Smurffie schreef:Het is wel moeielijk idd. Het lijkt mij ergens best krom dat iemand die een moord gepleegt heeft, op dezelfde wijze gestraft wordt als iemand die illegaal een cd'tje gebrandt heeft.

Ik heb het wel eens uitgelegd geloof ik, nog maar een keertje dan :wink:

De hel is m.i. áls een brandend vuur, omdat 'vuur' voor ieder mens die daarmee in aanraking komt, een pijnlijke ervaring is. Wat mij betreft slaat 'branden in de hel' dus op 'gewetenswroeging'.

Maar, op het moment dat God je zonden vergeven heeft, is wél elke zonde gelijk voor Hem, omdat het dan niet meer uitmaakt. Ze zijn vergeven, hoe groot ze ook waren.

Ehm, het was een poging van mijn kant, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :)

Daar ben ik het dus niet mee eens.
Ten eerste geloof ik in een eeuwig durende hel.
Ten tweede krijg ik bij jou beeld van de hel de indruk dat er dus gradaties zijn in de beleving van de hel.
Iemande die een cd-je teveel heeft gebrand heeft het er niet zo moeilijk als een massamoordenaar, die gedacht kom ik echter nergens in de bijbel tegen, zo ver ik weet.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”