Een waar gelovige, of... een huichelaar?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kootje
Sergeant
Sergeant

Een waar gelovige, of... een huichelaar?

Berichtdoor kootje » 28 mar 2003 08:58

Hoe kun je nu weten of je geloof echt is? Waarin verschilt een waar gelovige van een huichelaar? Moet je jezelf wel zoiets afvragen, is dat geen ongeloof?

Jaja, reageert u maar!

joris

Berichtdoor joris » 28 mar 2003 10:24

wat is dan precies de vraag die je jezelf stelt vraag ik me af. Of is dit een retorische vraag?

is de vraag: geloof ik in God?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 28 mar 2003 10:26

joris schreef:wat is dan precies de vraag die je jezelf stelt vraag ik me af. Of is dit een retorische vraag?

2 vragen:

1. Hoe weet je of je écht gelooft? Wat is het onderscheid tussen waar geloof en tijdgeloof?
2. Moet je jezelf dat afvragen? Je twijfelt dan toch aan Gods werk in je, dus ongeloof!?

joris

Berichtdoor joris » 28 mar 2003 10:35

kootje schreef:
joris schreef:wat is dan precies de vraag die je jezelf stelt vraag ik me af. Of is dit een retorische vraag?

2 vragen:

1. Hoe weet je of je écht gelooft? Wat is het onderscheid tussen waar geloof en tijdgeloof?
2. Moet je jezelf dat afvragen? Je twijfelt dan toch aan Gods werk in je, dus ongeloof!?

hmm, moeilijk.
ikken het begrip 'tijdgeloof'niet,wat bedoel je daarmee?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 28 mar 2003 10:38

joris schreef:
kootje schreef:

2 vragen:

hmm, moeilijk.
ikken het begrip 'tijdgeloof'niet,wat bedoel je daarmee?

Denk aan de vijf dwaze maagden. Aan de gelijkenis van de zaaier, waarbij het zaad op de steenachtige plaatsen vlug opschoot, maar na een tijdje verdorde -> het had geen diepte.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Een waar gelovige, of... een huichelaar?

Berichtdoor groenrondballetje » 28 mar 2003 10:47

kootje schreef:Hoe kun je nu weten of je geloof echt is? Waarin verschilt een waar gelovige van een huichelaar? Moet je jezelf wel zoiets afvragen, is dat geen ongeloof?
Jaja, reageert u maar!

Volgens mij herken je dat aan de vruchten van je geloof ...
Mat.12:33 Of maakt den boom goed en zijn vrucht goed; of maakt den boom kwaad en zijn vrucht kwaad; want uit de vrucht wordt de boom gekend. 34 Gij adderengebroedsels! hoe kunt gij goede dingen spreken, daar gij boos zijt? want uit den overvloed des harten spreekt de mond. 35 De goede mens brengt goede dingen voort uit den goede schat des harten, en de boze mens brengt boze dingen voort uit den boze schat.36 Maar Ik zeg u, dat van elk ijdel woord, hetwelk de mensen zullen gesproken hebben, zij van hetzelve zullen rekenschap geven in den dag des oordeels. 37 Want uit uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden, en uit uw woorden zult gij veroordeeld worden.

John

joris

Berichtdoor joris » 28 mar 2003 10:49

o,op zo'n fiets.

ik weet niet of je daar toruwens de wijze en dwaze meisjes bij kunthalen. De meisjes sliepen trouwens allemaal, terwijldat niet de bedoeling was.

maar goed.

als je niet gelooft weet je dat denk ik heel erg zeker.
als je graag wilt gleoven weet je dat denk ik ook heel erg zeker.
als je inGod gelooft weet je dat denk ik ook wel zeker. En je afvragen óf je wel genoeg gelooft en of het wel echt is dat is denk ik een teken dat je graag meer van God wilt proeven. mooi toch, lees nu mijn onderschrift!!!

kootje
Sergeant
Sergeant

Re: Een waar gelovige, of... een huichelaar?

Berichtdoor kootje » 28 mar 2003 10:52

groenrondballetje schreef:
kootje schreef:Hoe kun je nu weten of je geloof echt is? Waarin verschilt een waar gelovige van een huichelaar? Moet je jezelf wel zoiets afvragen, is dat geen ongeloof?
Jaja, reageert u maar!

Volgens mij herken je dat aan de vruchten van je geloof ...
Mat.12:33 Of maakt den boom goed en zijn vrucht goed; of maakt den boom kwaad en zijn vrucht kwaad; want uit de vrucht wordt de boom gekend. 34 Gij adderengebroedsels! hoe kunt gij goede dingen spreken, daar gij boos zijt? want uit den overvloed des harten spreekt de mond. 35 De goede mens brengt goede dingen voort uit den goede schat des harten, en de boze mens brengt boze dingen voort uit den boze schat.36 Maar Ik zeg u, dat van elk ijdel woord, hetwelk de mensen zullen gesproken hebben, zij van hetzelve zullen rekenschap geven in den dag des oordeels. 37 Want uit uw woorden zult gij gerechtvaardigd worden, en uit uw woorden zult gij veroordeeld worden.

John

Ben het op zich met je eens, dat de vrucht wel een toetssteen is. Maar in hoeverre? Zonder zonde is niemand, denk anders eens aan Lot, aan Jona, etc. (bedoel ik niet als excuus hoor)
Een huichelaar kan bij de vruchten ook een heel eind komen! De rijke jongeling, Saul (toen hij pas koning was), de apostel Judas (voordat hij zijn Meester verloochende)
Ik zou eerder complimenten voor de rijke jongeling hebben dan voor Lot en Jona.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 28 mar 2003 11:01

joris schreef:o,op zo'n fiets.

ik weet niet of je daar toruwens de wijze en dwaze meisjes bij kunthalen. De meisjes sliepen trouwens allemaal, terwijldat niet de bedoeling was.

maar goed.

als je niet gelooft weet je dat denk ik heel erg zeker.
als je graag wilt gleoven weet je dat denk ik ook heel erg zeker.
als je inGod gelooft weet je dat denk ik ook wel zeker. En je afvragen óf je wel genoeg gelooft en of het wel echt is dat is denk ik een teken dat je graag meer van God wilt proeven. mooi toch, lees nu mijn onderschrift!!!

Toch was er wel degelijk een verschil tussen die meisjes!

- hmm, toch zijn er genoeg teksten in de Bijbel te vinden, waar zelfbedrog voorkomt. Voorbeeld Matth. 7

21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;
25 En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond.
26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;
27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.

Er is één groot verschil tussen de huichelaar en de waar gelovige: dat is de grond. De waar gelovige bouwt op Christus, de huichelaar op zijn geloof, zijn goede werken, enz. Zie ik het zo juist?

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 28 mar 2003 11:08

kootje schreef:
Er is één groot verschil tussen de huichelaar en de waar gelovige: dat is de grond. De waar gelovige bouwt op Christus, de huichelaar op zijn geloof, zijn goede werken, enz. Zie ik het zo juist?

Ik denk wel dat je dat zo goed ziet ja.

Maar het verschil tussen een ware gelovige en een tijdgelovige is niet goed te zien volgens mij. Voor buitenstaanders zijn sommige tijdgelovigen heel vroom, leven goed, hebben een verhaal dat ze door sommige teksten zo gegrepen worden, maar ze missen idd de ware grond.

Ik denk, als jejezelf afvraagt of je toch geen tijdgelovige bent, dat dat wel goed is! Want een tijdgelovige is er meestal juist van overtuigt dat het wel goed zit met hem/haar!
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 28 mar 2003 11:12

JialiKelly schreef:
kootje schreef:

Ik denk wel dat je dat zo goed ziet ja.

Maar het verschil tussen een ware gelovige en een tijdgelovige is niet goed te zien volgens mij. Voor buitenstaanders zijn sommige tijdgelovigen heel vroom, leven goed, hebben een verhaal dat ze door sommige teksten zo gegrepen worden, maar ze missen idd de ware grond.

Ik denk, als jejezelf afvraagt of je toch geen tijdgelovige bent, dat dat wel goed is! Want een tijdgelovige is er meestal juist van overtuigt dat het wel goed zit met hem/haar!

Als een tijdgelovige dat weet, gaat hij het zich spontaan afvragen... Ik denk dat een tijdgelovige meer aan het oplappen zit, dan als een rechteloze voor de zoveelste keer je pak met zonden op Christus af te leggen.

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 28 mar 2003 11:13

Zo'n vraag mag je jezelf heel goed stellen...ik denk zelfs dat het ongezond is als die vraag nooit meer bij je opkomt, ofdat je jezelf niet meer wilt of kunt afwegen aan de hand van zo'n vraag.

Het is naar mijn mening een vallen en opstaan, maar waarbij je hart altijd dezelfde kant in wil wijze en zich af wil blijven keren van het kwaad. En dat je daar alsmaar op terug komt.
Een "waar" gelovige en een huichelaar zie ik niet als elkaars tegenpolen, maar als 1 en dezelfde. Ben je niet "waar" gelovig, dan zul je waarschijnlijk ook niet tot een conclusie komen, waarin je jezelf als huichelaar beschouwt. Om je geloof te toetsen denk ik dat je er een goeie aan doet door jezelf af te vragen, zou ik een huichelaar kunnen zijn?

Als daarop je antwoord nee is, dan denk ik dat je nog wat beter in jezelf moet duiken, en zo ja, dan denk ik dat je beseft wat je plaats hier is en waar je aan toe bent in deze schepping. Je kunt dus weer vrolijk verder tot de vraag weer een keertje boven komt :wink:
sol lucet omnibus

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 28 mar 2003 11:16

Wishori Wasesu schreef:Zo'n vraag mag je jezelf heel goed stellen...ik denk zelfs dat het ongezond is als die vraag nooit meer bij je opkomt, ofdat je jezelf niet meer wilt of kunt afwegen aan de hand van zo'n vraag.

Het is naar mijn mening een vallen en opstaan, maar waarbij je hart altijd dezelfde kant in wil wijze en zich af wil blijven keren van het kwaad. En dat je daar alsmaar op terug komt.
Een "waar" gelovige en een huichelaar zie ik niet als elkaars tegenpolen, maar als 1 en dezelfde. Ben je niet "waar" gelovig, dan zul je waarschijnlijk ook niet tot een conclusie komen, waarin je jezelf als huichelaar beschouwt. Om je geloof te toetsen denk ik dat je er een goeie aan doet door jezelf af te vragen, zou ik een huichelaar kunnen zijn?

Als daarop je antwoord nee is, dan denk ik dat je nog wat beter in jezelf moet duiken, en zo ja, dan denk ik dat je beseft wat je plaats hier is en waar je aan toe bent in deze schepping. Je kunt dus weer vrolijk verder tot de vraag weer een keertje boven komt :wink:

Ten diepste onderstreep je dat we niet al te gelovig moeten zijn...
Je geeft een goedkeuring aan twijfelingen aangaande je staat...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 mar 2003 11:53

Ik denk dat we ook in Johannes 21 een hele wezenlijke vraag tegenkomen, die tot diep in de kern raakt. Jezus vraagt aan Petrus: Heb je mij lief?

Petrus doet een beroep op Gods alwetendheid (U weet alle dingen) en zegt dan dat Hij Jezus liefheeft. De vraag die je je dus wel mag stellen is: kan ik ook, met een beroep op Gods alwetendheid, Hem mijn liefde belijden?

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 28 mar 2003 16:03

Kootje:

Ten diepste onderstreep je dat we niet al te gelovig moeten zijn...

In wat ik zeg, meen ik niet te zeggen dat er een moeten aan is, om je geloven niet tot al te grote mate te laten varen, liefst wel juist.
Wat ik zeg is een aanduiding van het feit, dat geloven geloven is en zal blijven tot de dood er op volgt. Om het anders te zeggen, kun je weten binnen je geloven, maar gelijk aan feitelijke kennis en ook op dergelijke wijze overdrachtelijk zal het niet worden. Geloven kan, in tegenstelling tot de meeste uitingen die daarvan willen blijken, nimmer gepaard gaan met pasklare antwoorden omdat die er niet zijn. Geloof is een constante af- en opbouw, en deze kan zeker wel tot in zeer grote mate doorgevoerd worden :wink:
Als het wel vergelijkbaar was met feitelijke kennis, dan zou het niet nodig zijn, maar zelfs twijfelachtig overkomen, wanneer je dit los zou laten om je weten te sterken, door een totale objectiviteit aan te nemen. Dit is naar mijn mening wel een vereiste om zoveel mogelijk te groeien in je geloof.

Je geeft een goedkeuring aan twijfelingen aangaande je staat...

Ik geef inderdaad een goedkeuring met betrekking tot twijfeling aangaande je staat. Als je je daar niet in kunt vinden, zou ik graag van je horen waarom je anders denkt...

greetz WW
sol lucet omnibus

Terug naar “Archief”