De waarom-vraag...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ikbenloes
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

De waarom-vraag...

Berichtdoor ikbenloes » 12 jun 2006 14:37

Heey

Ik ben een meisje (14 jaar) en mijn broer en vader zijn allebei ernstig ziek.. Nu is er altijd een vraag die bij heel mijn familie blijft spelen.. de WAAROM-vraag... Ik wil graag weten wat jullie vinden.. vaak wordt er gezegd: God heeft het gedaan.. Maar ja, dat geloof ik niet.. Maar ja, wie heeft het dan anders gedaan??? Ik hoop dat jullie hier op willen reageren en vertellen wat jullie er van denken!

Groetjes Loes
Doe als een vlinder, rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen...

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 12 jun 2006 15:43

Heel veel sterkte.

Ik vind dit ook altijd heel moelijk als er moeilijke dingen komen omdat ze dan zeggen; God heeft er zijn bedoeling mee! Het zal vast wel zo zijn maar ik vind het altijd een beetje "goedkoop" klinken.

Ik weet ook wel dat het eigenlijk onze eigen schuld is maar het zijn en blijven gewoon hele moelijke dingen.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 12 jun 2006 18:18

Hey Loes!

Wat moeilijk zeg! Enorm veel sterkte.
Goed dat je deze vraag stelt...

Je hebt gelijk, er wordt heel vaak gezegd dat God het doet. Maar dat is niet waar. God maakt geen mensen ziek, God doodt geen mensen. Er is er 1 die dat doet, en dat is de duivel. Geloof alsjeblieft nooit dat God het doet.

Hoe ik dat zo stellig weet? Als je wilt weten hoe God is, naar wie kun je dan beter kijken dan naar Jezus? Jezus=God, Jezus is op aarde geweest, en in de Bijbel zie je veel verhalen van hoe Jezus zich gedroeg. Nergens, maar dan ook NERGENS lees je dat Jezus iemand ziek maakte. Wat lees je wel?
Handelingen 10:38 : Hij (Jezus) is rondgegaan, weldoende en genezende allen die door de duivel overweldigd waren; want God was met Hem.

Johannes 10:10 Een dief (de duivel is de grootste dief!) komt alleen om te roven, te slachten en te vernietigen, maar Ik ben gekomen om hun het leven te geven in al zijn volheid. ---> LEVEN, zoë... Als iets is wat niet met dat leven bedoeld wordt, is het ziekte...

Jesaja 53:4 Maar Hij was het die onze ziekten droeg, die ons lijden op zich nam. (Wij echter zagen Hem als een verstoteling, door God geslagen en vernederd) 5 Om onze zonden werd Hij doorboord, om onze wandaden gebroken. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.

Loes, ik hoop dat je er wat aan hebt. Pb-en mag altijd ook :)
Be blessed!

ikbenloes
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

...

Berichtdoor ikbenloes » 12 jun 2006 18:31

Heey..

Hier heb ik heel veel aan, zeker die laatste.. (niet beledigend bedoelt hoor..) dit is voor mij toch zo iets als een antwoord.. Maar ik weet niet zeker of ik in de duivel geloof.. het klinkt zo raar.. Ik vind de duivel meer iets van het slechte.. Maar er staat in de bijbel dat God altijd voor ons zal zijn.. dus ook als je in handen bent van de duivel.. of je naaste in de handen van de duivel... dus ik denk en geloof dat mijn vader en broer in handen zijn van God. Is mijn theorie zo een beetje goed? Ik heb d'r net gehoord dat mijn vader nu in zulke slechte omstandigheden leeft dat hij waarschijnlijk naar een revalidatiecentrum moet voor 3 maanden.. daar schrok ik heel erg van, maar ja ze kunnen wel helpen.. Ik denk dat God hem op deze manier probeert te helpen.. Ik hoop dat er nog veel mensen gaan reageren want daar hebben andere mensen wel wat aan, en ik weet zeker dat ik niet de enigste ben!

Groetjes Loes

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jun 2006 18:46

Wow Loes, dat is naar :(
Ik geloof ook niet dat God mensen ziek maakt. We leven nu eenmaal in een gebroken wereld en daar hoort ziekte bij. Maar op een dag zal alles weer goed worden, in Openbaring 21:4 staat:
Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.

Verder staat er in de bijbel dat God alles ten goede keert voor hen die in Hem geloven. Dus dingen die heel verdrietig of pijnlijk zijn zullen je uiteindelijk sterker maken en je dichter bij Jezus brengen. Geef je maar over aan Hem als je 't zelf niet meer kunt dragen, dan zal Hij je kracht geven om door te gaan. De Here Jezus heeft zelf ook geleden, Hij weet hoe dat voelt. En je mag ook best aan Hem die waarom-vraag stellen, weet je nog dat Jezus zelf ook uitriep toen Hij aan het kruis hing: 'Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?' Schreeuw het maar uit en leg het bij Hem neer...

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 12 jun 2006 18:50

Tof dat je zo snel reageert :)

Ik snap denk ik wat je bedoelt. Ik geloof ook niet dat je vader en je broer in handen zijn van de duivel. Als je eenmaal bij God hoort, hoor je voor altijd bij Hem, en kan de duivel je niet 'afpakken' van God.

( Romeinen 8: 35 Wat zal ons scheiden van de liefde van Christus? Tegenspoed, ellende of vervolging, honger of armoede, gevaar of het zwaard? 36 Er staat geschreven: ‘Om u worden wij dag na dag gedood en afgevoerd als schapen voor de slacht.’ 37 Maar wij zegevieren in dit alles glansrijk dankzij hem die ons heeft liefgehad. 38 Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, 39 hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus, onze Heer. )

Ziekte kan je vader en broer dus ook niet scheiden van God. De duivel geeft hen die ziekte, maar dat komt niet tussen God en hen in te staan. Ook al kun je dat soms anders ervaren, nooit naar eigen ervaring kijken, maar naar de waarheid. : We walk by faith, and not by sight.

Ik geloof ook dat je genezing uit mag spreken over je vader en broer. Je hoeft niet te vragen of God ze misschien wil genezen, want dat heeft Hij namelijk al gedaan!! Jezus heeft alle ziekten al op Zich genomen (Zijn striemen zijn ons GENEZING geworden!). Dat je moet vragen of God het please wil doen, is een misvatting die de kerk binnengeslopen is. De discipelen hadden ook de macht om ziekten te genezen, die zelfde macht heeft elke gelovige nu ook.
( Ook hiervoor geldt: we walk by faith, not by sight )
In Jezus zijn we, en jij dus ook!, MEER dan overwinnaar.

3 maanden revalideren is lang... Ik geloof dat God dat zegent! Ik weet trouwens ook zeker dat je niet de enige bent die hiermee zit. Ik heb vorig weekend een hele gave studie gehoord over 'Moeilijke dingen'.
Check http://www.heavenlyquality.nl/event Kijk onder downloads , dan HQ Event 2006 en dan kun je de powerpointpresentatie downloaden (moeilijke dingen, hoe ga je ermee om, van Roos van Ooik). De audio hiervan komt nog online, en die wil ik je enorm aanraden! Houd de site maar in de gaten, ik zal je tippen als tie online komt.

ikbenloes
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ikbenloes » 12 jun 2006 19:47

heey

ik krijg elke keer een mailtje als je wat hebt geschreven.. heel handig.. Maar goed, ik geloof hier echt heel erg in.. als je het verhaal van mijn vader en broer wil lezen.. je moet bij Psychologie en Gezondheid kijken en dan bij Broer / zus met een erfelijke aandoening (stofwisseling) en daar staat hij ergens onderaan.. misschien schrik je er van.. maar het is voor ons hele gezin erg moeilijk.. Maar goed, we moeten alles maar afwachten en we zien wel wat er komt.. God heeft namelijk ook de toekomst in Zijn hand.. Ik vind het ook erg tof van jou dat jij zo snel reageert.. er is echt nu voor mij een heel hoop duidelijk geworden.. en ja, het is ook de leeftijd he? midden in de pubertijd enz..

Groetjes Loes

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 jun 2006 20:01

Ha Loes... veel stetkte joh! Dit is niet makkelijk...

op een waarom-vraag krijgen we zelden antwoord.
Miss helpt je mijn eigenverhaal iets verder. Ik zit zelf ook in een rot-periode, en heb al een nare periode achter de rug. Ook toen, en nu nog speelt de waarom vraag heel erg bij me. Door alle nare dingen was God nogal naar de achtergrond verdwenen. Ik las uit gewoonte nog uit de bijbel... totdat ik alles goed zat was en ook daarmee wilde stoppen. Toch moest ik die bewuste avond nog lezen. Ik moest lezen (vlgs mn dagboekje) Nahum 1:7. Lees die tekst maar eens, en vergeet hem nooit weer. Juist in tijden van moeilijkheden wil God voor ons zijn, wil Hij ons helpen. Maar we moeten wel blijven vertrouwen...moeilijk, maar echt belangrijker.
Heel duidelijk kreeg ik toen zelf het antwoord van God...alle moeilijke dingen moesten gebeuren om JOU dichter bij MIJ te brengen. Sindsdien ervaar ik de kracht van God om de moelijkheden te dragen.

Dit was mijn verhaal, wsl heel anders dan de jouwe. Ik wil je graag nog zeggen, dat iets echt niet zomaar gebeurd.
Met een van de schrijvers benik het eens. Ziekte komt niet van God, maar van de duivel. Maar God kan het verkeerde wel gebruiken, om jou dichter tot Hem te brengen. Blijf in alles daarom wel op Hem vertrouwen...anders lacht de duivel des te harder.

Bijbelstukken die mij door de moeilijke periodes heen helpen:
- Nahum 1:7
- Rom 8: 31-38
- Ps 121
- Jes 64:8

Sterkte met alles!!!!

(je mag me ook altijd pb'en als je dat wilt)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 12 jun 2006 20:09

hier dan mijn mening. Ook ik ken de waarom-vraag, maar ik focus nu meer op het "eind" van het probleem i.p.v. de oorzaak.

Want de oorzaak ligt niet bij God. Hij heeft het niet veroorzaakt. Hij geeft het niet, en hij wil het ook niet.
De oorzaak ligt ook niet bij de duivel. Hij heeft het niet veroorzaakt. Hij kan het gebruiken, en misschien wil hij dat ook wel.

Wat ik voor mezelf weet is dat ergens in het begin van de mensheid diezelfde mensheid tegen beter weten in verkeerd ging. Ze traden in de voetsporen van een machtige aartsengel. Ook de mensheid is gevallen.

En sindsdien is de "harmonie" ver te zoeken. De aarde is instabiel, en hetzelfde geldt voor de mensheid. Vandaar allerlei rampen, oorlogen, haat, ziekte (!). Dat laatste is veel voorkomend.

Maar God staat het toe. Dat is niet hetzelfde als "hij wil het" of "hij zorgt dat je ziek bent". Om het recht voor z'n raap te zeggen: hij staat het toe omdat we er om gevraagd hebben.
Nu is het natuurlijk zo dat niemand om ellende vraagt. Maar we veroorzaken het wel, en ook de meer onschuldige personen lijden daar ook onder. Als er 10 mensen in een gebouw zitten, en 3 mensen zagen de steunpilaren weg, dan stort het dak niet alleen op die 3 mensen, maar ook op de andere 7.

God staat het toe, en voor mezelf heb ik me er bij neergelegd. God heeft een plan met ieders leven, en als daar ziekte in zit, dan zij dat zo. Bidden dat het over mag gaan mag, moet misschien zelfs. Maar zelf zal ik God nooit verwijten als een ziekte niet over gaat. God beslist, en als God het nodig vindt dat ik ziek blijf, wie ben ik dan om daar tegen in te gaan. Ik snap het niet, maar ik accepteer het wel.

Want wat is nu eigenlijk ziekte? Mijn sterfelijke lichaam waar ik niks om geef is ziek. Ik heb daar vrede mee. Mijn ziel is veilig en ik vertrouw op God. Mijn zwakke lichaam zal het toch niet redden.

En zo probeer ik anderen te steunen. Ziekte is erg, en kan een enorme lijdensweg zijn. Ik vertrouw en steun echter op God, en vraag niet "waarom". Het is een natuurlijke en logische vraag, maar het enige antwoord wat God geeft is misschien een uitgestoken hand, of een regeltje uit de bijbel of een uitleg daarvan in de zin van "vertrouw op YHWH in alles wat je doet".

En ook al ben ik ziek, dan heb ik alsnog het toekomstbeeld: eens zal alle ziekte weg zijn. En gelukkig leef ik maar kort, relatief gezien. Een korte lijdensweg als ik "pech" heb, maar een des te fijnere toekomst na dit leven.
what the soul hides, blood tells

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 12 jun 2006 22:50

Ha Loes,

Ik begrijp je waarom-vraag ook wel. Ikzelf heb dat eigenlijk ook wel, ivm met mijn zus. Maar ook ivm met mijn andere familieleden. Mijn oma had de ziekte van Huntington, das een erfelijke spierziekte en niet geneesbaar. Mijn 3 tante's hebben het nu ook, waarvan er al 1 op jonge leeftijd is overleden. Ook mijn vader heeft nog de kans dat hij heet heeft, en al zou dat zo zijn, krijgt één van mijn broer/zussen, of ikzelf het. En de ziekte van mn zus is ook al erfelijk. Ja, dus die waarom-vraag komt regelmatig naar boven. Maar gelukkig kan ik me erbij neerleggen dat het zo gewoon moet zijn. Ik weet dus ook niet waarom, maar God heeft het zo gewilt en God is goed, in hem is geen onrecht, zo staat her ergens in de Bijbel beschreven. Het is en blijft moeilijk en ik hoop dat ook jij je er een keer bij neer kan leggen.

Sterkte!!

HugHug

Greetz, een mede waarom-vraagster
Afbeelding

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 13 jun 2006 07:40

Ik heb zelf eigenlijk nooit last gehad van de WAAROM vraag. mijn vader heeft op de jonge leeftijd van 38 een dubbel herseninfarct gehad. Mijn vader heeft een week of 5 in het ziekenhuis gelegen en toen nog een half jaar in Utrecht in een revalidatie centrum. Hij is geheel rechtszijdig verlamd. Maar als je zie hoe mijn vader er mee omdag (en gewoon heel het gezin). merk je bijna niet dat mijn vader lichamelijk gehandicapt is. De oorzaak van het herseninfarct is een zelfzame stofwisselings ziekte en het KAN erfelijk zijn. dus binnen kort moet ik dag naar het ziekenhuis om onderzocht te worden.
Mijn broer heeft dat vorig jaar gedaan en die heeft het niet. maar het is gewoon om het uit te sluiten.

Ik ben zelf ook nooit kwaad geweest op God omdat mijn vader dit is overkomen. Wij hebben het ontzettend goed thuis, mijn moeder werkt als hoofd-verpleegkundige en verdient daardoor echt heel goed.
Wij wonen nu bijna 2 jaar in een heel mooi nieuw vrijstaand huis met een extra badkamer en slaapkamer beneden voor mijn ouders.

Mijn moeder zegt ook altijd ik heb niet voor niks een goede opleiding en baan dat is toch God die dat zo bestuurd heeft. Dat geloof ik ook zeker anders woonden wij nu in een klein huur huisje en zat mijn vader misschien wel in een verpleeghuis!.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 13 jun 2006 09:58

liefie schreef:Ik heb zelf eigenlijk nooit last gehad van de WAAROM vraag. mijn vader heeft op de jonge leeftijd van 38 een dubbel herseninfarct gehad. Mijn vader heeft een week of 5 in het ziekenhuis gelegen en toen nog een half jaar in Utrecht in een revalidatie centrum. Hij is geheel rechtszijdig verlamd. Maar als je zie hoe mijn vader er mee omdag (en gewoon heel het gezin). merk je bijna niet dat mijn vader lichamelijk gehandicapt is. De oorzaak van het herseninfarct is een zelfzame stofwisselings ziekte en het KAN erfelijk zijn. dus binnen kort moet ik dag naar het ziekenhuis om onderzocht te worden.
Mijn broer heeft dat vorig jaar gedaan en die heeft het niet. maar het is gewoon om het uit te sluiten.

Ik ben zelf ook nooit kwaad geweest op God omdat mijn vader dit is overkomen. Wij hebben het ontzettend goed thuis, mijn moeder werkt als hoofd-verpleegkundige en verdient daardoor echt heel goed.
Wij wonen nu bijna 2 jaar in een heel mooi nieuw vrijstaand huis met een extra badkamer en slaapkamer beneden voor mijn ouders.

Mijn moeder zegt ook altijd ik heb niet voor niks een goede opleiding en baan dat is toch God die dat zo bestuurd heeft. Dat geloof ik ook zeker anders woonden wij nu in een klein huur huisje en zat mijn vader misschien wel in een verpleeghuis!.

Jullie klagen dus niet omdat je er een goede baan en een mooi huis voor terug hebt gekregen? Dat vind ik persoonlijk onbegrijpelijk. Dat kan allemaal mooi zijn en fijn zijn, maar had je niet veel liever gewilt dat je vader gezond was en jullie in een gewoon rijtjeshuis woonde? Ik wel hoor! Wij wonen gewoon nog steeds in een hoekhuis, waar we wel een extra aanbouw bij hebben gebouwd met een slaapkamer en een douche voor mn zus. Maar ik had toch veel liever gehad dat zij gezond was geweest. Want waarom zij en niet ik? Wat heeft ze fout gedaan? Ze is zo onwijs lief...en doet niemand kwaad...waarom moet zij dan toch nog zo blijven lijden, haar hele leven lang? Met deze vragen loop ik echt wel, maar ik krijg er gewoon geen antwoord op. Daarom heb ik me erbij neer kunnen leggen, maar dat betekent niet dat ik er niet mee rond loop.

Het is fijn dat je vader eigenlijk helemaal niet laat merken dat hij ziek is, bij ons kunnen we er gewoon niet omheen.

Geld maakt niet gelukkig...gezondheid wel...en daarom snap ik jouw situatie niet erg goed....
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jun 2006 10:02

Volgens mij bedoelt ze gewoon dat ze ervaart dat God in alles voorziet.
Mijn moeder heeft chronische pijn en natuurlijk zou ik liever willen dat ze dat niet had. Maar ik ben dankbaar voor alles wat we wel hebben en ik ben ontzettend blij dat zij mijn moeder is.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 13 jun 2006 10:05

Lalage schreef:Volgens mij bedoelt ze gewoon dat ze ervaart dat God in alles voorziet.
Mijn moeder heeft chronische pijn en natuurlijk zou ik liever willen dat ze dat niet had. Maar ik ben dankbaar voor alles wat we wel hebben en ik ben ontzettend blij dat zij mijn moeder is.

Ja, tuurlijk, dat heb ik ook!! En mij hoor je ook echt niet klagen dat ik ondankbaar ben. Maar ik vraag mezelf meer af van wat Gods bedoeling is, dan dat ik God zou danken omdat mn moeder een goed betaalde baan zou hebben en ik in een nieuw vrijstaand huis zou wonen.
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jun 2006 10:11

Dippie schreef: Maar ik vraag mezelf meer af van wat Gods bedoeling is, dan dat ik God zou danken omdat mn moeder een goed betaalde baan zou hebben en ik in een nieuw vrijstaand huis zou wonen.

Dat kan toch samen gaan ;) Ik dank God ook voor woonruimte, maar heb wel gebeden of Hij ons wilde leiden naar een woonplek waar Hij ons wilde hebben. (euh nee geen nieuw vrijstaand huis, maar een tweekamerflat in Amsterdam Zuidoost ;))

Terug naar “Archief”