Lengte flatcable

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Lengte flatcable

Berichtdoor BJ » 07 jun 2006 16:48

Ik heb een probleem. Een desktop computer waarin een CD brander bij in moet. De twee CDROM's moeten in dit systeem naast elkaar worden geplaatst. De Harddisk zit weer op een heel andere plaats. Het probleem is nu dat de IDE flatcable te kort is. Vanaf de IDE aansluiting op het moederbord kan wel naar een van de CDROM's maar de andere kan dan niet meer worden aangesloten. Heeft iemand hier de oplossing voor? Ik kom zeker 5 cm kabel te kort. Maar ja... waar kun je een kabel kopen die wel die 5 cm lengte extra heeft tussen de grijze en zwarte aansluiting van de IDE kabel. Of wat is een andere oplossing?

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 07 jun 2006 17:20

Je bedoelt denk ik het stuk tussen de twee cdrom spelers? Niet het stuk tussen het moederboard en de eerste cdrom speler.

Je zou naar de winkel kunnen gaan en vragen of ze een grotere hebben.

Volgens mij kan je ze ook zelf maken maar dat lijkt me toch niks eigenlijk.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 jun 2006 17:29

Klopt, het stuk tussen beide cdrom spelers.

Ja naar de winkel gaan is een optie uiteraard. Maar ik verwacht dat dit de standaard afstand is eigenlijk.

Zelf maken, is vast niet zo eenvoudig ook als het klinkt.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 07 jun 2006 17:48

Hier kun je volgens mij extra IDE kabels inprikken.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 07 jun 2006 18:05

Die kabels zijn in alle sorten en maten verkrijgbaar hoor...
Zelf maken kan ook maar is wel een secuur werkje zonder speciaal gereedschap.
Maar met een bankschroef om de connectors te knijpen kom je een heel eind... :)
The solution to a problem lies in finding the Solver...

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 07 jun 2006 18:08

jip_86 schreef:Hier kun je volgens mij extra IDE kabels inprikken.

Hu? Waarvoor zou je een extra controller kopen als je alleen een langere kabel nodig hebt ??
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 07 jun 2006 18:47

Spam, spam

Hier beschrijf ik hoe je stekkers kunt verplaatsen, bij deze tutorial vanuit het oogpunt om in te korten, maar je kunt natuurlijk ook één stekker iets verschuiven. Je houdt dan wel wat gaatjes over, geen idee of dat schadelijk is.

Hoe lang is de kabel die je nu gebruikt ? Koop anders bij de mycom voor 8 euro een 90 cm kabel, en prik de twee apparaatstekkers in het stuk waar eerst nog geen stekkers zaten, met precies de onderlinge afstand die je wilt ;)

Dit bedoel ik dus:

http://student.aii.avans.nl/ict/gatimme ... eltjes.jpg

*moderator BJ: img tags even verwijderd, er werd automatisch doorverwezen naar een beveiligde locatie, dus met wachtwoord inloggen*

Zeker in een desktopsysteem lijkt me dat wel kunnen, zo gek lang hoeft het deel tussen moederbord en eerste CD-drive niet te zijn volgens mij ;)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 07 jun 2006 18:52

hehe ik zat ook altijd te prutsen met die dingen.

tot ik besloot eentje voor de cd'romspelers te gebruiken en een andere voor HDD's. Of in geval van nood de spelers zelf zo laag mogelijk te krijgen en de schijven eventueel ergens anders op een alternatieve plaats te hangen.

Maar als je een fatsoenlijke kast hebt, met een passende motherboard en bijbehorende kabels, dan zou je geen problemen moeten hebben.
what the soul hides, blood tells

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 jun 2006 19:46

Bedankt voor de adviezen, ik ga eerst eens met de bankschroef spelen ;-) ik heb nog wel een oudere kabel die ik kan opofferen.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 07 jun 2006 21:25

Wat is dat trouwens voor kast dat je cd spelers naast elkaar moeten?

eddywally
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor eddywally » 07 jun 2006 22:29

Ik weet niet of jullie het weten maar er zijn ide kabels beschikbaar van 60 cm (standaard) en de 90 cm kabels.

Carpento
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Carpento » 07 jun 2006 23:15

eddywally schreef:Ik weet niet of jullie het weten maar er zijn ide kabels beschikbaar van 60 cm (standaard) en de 90 cm kabels.

Ehm,

BJ schreef:Vanaf de IDE aansluiting op het moederbord kan wel naar een van de CDROM's maar de andere kan dan niet meer worden aangesloten. Heeft iemand hier de oplossing voor? Ik kom zeker 5 cm kabel te kort. Maar ja... waar kun je een kabel kopen die wel die 5 cm lengte extra heeft tussen de grijze en zwarte aansluiting van de IDE kabel. Of wat is een andere oplossing?

Carpento schreef:Hoe lang is de kabel die je nu gebruikt ? Koop anders bij de mycom voor 8 euro een 90 cm kabel, en prik de twee apparaatstekkers in het stuk waar eerst nog geen stekkers zaten, met precies de onderlinge afstand die je wilt ;)

@Jip_86, een desktop-model, geen tower dus ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jun 2006 23:50

Hm je hebt vast wel tussenstukken voor zo'n kabel... dat je hem kan verlengen... gewoon ff naar een normale computerzaak gaan waar ze een beetje fatsoenlijke losse onderdelen hebben en het probleem voorleggen, daar hebben ze echt wel wat op bedacht hoor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

eddywally
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor eddywally » 08 jun 2006 19:03

Prijstechnish lijkt me dat niet handig, je kan beter een nieuwe 90- cm kabel kopen

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 09 jun 2006 20:57

Ik heb de bankschroef optie toch maar geprobeert. Dus de connector verwijderd van de kabel en een stukje verplaatst en weer vastgedrukt. En het werkt :D

Terug naar “Archief”