Per maand 400 jonge kerkverlaters

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Othello
Kapitein
Kapitein

Per maand 400 jonge kerkverlaters

Berichtdoor Othello » 06 jun 2006 12:11

Zie artikel Reformatorisch Dagblad.

Een van de meest herkenbare citaten uit het artikel:
„De vraag is of het de inhoud zelf is die de jongeren afwijzen, of dat het vooral te maken heeft met de manier waarop het geloof wordt gepresenteerd en gecommuniceerd. In het laatste geval is de kerk verantwoordelijk.”

Over het algemeen lijken jongeren in „traditionele kerken” hier meer last van te hebben, constateren de onderzoekers, en is de kloof tussen kerk en de leefwereld van de jongere groter. „Ook uit ons onderzoek blijkt dat evangelische kerken beter in staat zijn hun jongeren vast te houden.”

Ik hoop dat hier en daar eindelijk belletjes gaan rinkelen, want de situatie is blijkbaar veel ernstiger dan veel kerkelijke 'voormannen' willen erkennen. Het staat bijvoorbeeld in schril contrast met een artikel dat eerder deze week verscheen, waarin nog melding werd gemaakt van ledengroei in bijv. de GG. Wanneer geen haast wordt gemaakt met het gericht aanspreken van jongeren -óók en vooral in de prediking-, zal die groei uiteindelijk stagneren en op termijn drastisch dalen. Als het al niet te laat is...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jun 2006 12:26

Ik vraag me af hoeveel van die jongeren weer terugkomen als ze wat ouder worden. Ik zie dat in de kerk van m'n ouders (PKN): veel kinderen, veel dertig-plussers, maar de generatie van 15 tot 30 ontbreekt. Ik weet dat die soms liever naar een evangelische gemeente gaan of naar jeugdkerken. De soos voor mensen van 15-22 jaar loopt ook heel goed, daar komen zelfs jongeren die niets met de kerk te maken hebben. Bij themadiensten, met een wat modernere liturgie, komen er volgens mij wel meer jongeren dan normaal. Maar vergelijk dat eens met de internationale kerk waar ik heen ga, die zit elke zondag propvol met jongeren, maar er zitten ook veel gezinnen en een enkele bejaarde ;)

Dus de vraag is: die jongeren die weggaan, komen die terug, stappen ze over naar een evangelische kerk of verlaten ze de kerk voorgoed? En als ze dat laatste doen, blijven ze dan wel in God geloven? Mijn broertje en mijn huisgenoot bijvoorbeeld gaan nooit meer naar de kerk, maar ze geloven wel in God. M'n huisgenoot noemt zichzelf christen en zegt dat hij elke avond bidt. Is het dan erg dat hij nooit meer naar de kerk (pinkstergemeente komt hij vandaan) gaat? Ik weet het niet...

Over de reformatorische kerken: nu ga ik heel hard zijn, maar misschien is het wel beter als die er niet meer zijn in de toekomst. Uit wat ik hier zo lees op refoweb, lijkt het me behoorlijk verstikkend om in zo'n kerk op te groeien. Dat geldt overigens ook voor sommige evangelische kerken hoor, die kunnen er ook wat van. Ik denk dat jongeren tegelijkertijd vrijheid en radicaliteit willen: de kerk moet radicaal zijn en zeggen waar het op staat, maar tegelijk de ruimte geven om te zoeken. Als je dat voor elkaar krijgt, houd je de jeugd binnen.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 06 jun 2006 12:39

Lalage schreef:Over de reformatorische kerken: nu ga ik heel hard zijn, maar misschien is het wel beter als die er niet meer zijn in de toekomst. Uit wat ik hier zo lees op refoweb, lijkt het me behoorlijk verstikkend om in zo'n kerk op te groeien. Dat geldt overigens ook voor sommige evangelische kerken hoor, die kunnen er ook wat van. Ik denk dat jongeren tegelijkertijd vrijheid en radicaliteit willen: de kerk moet radicaal zijn en zeggen waar het op staat, maar tegelijk de ruimte geven om te zoeken. Als je dat voor elkaar krijgt, houd je de jeugd binnen.

Je bent wel erg opruimingsgezind, Lalage... Het zal je niet verbazen dat ik het absoluut niet met je eens ben. Bovendien is het wat kortzichtig om alleen op basis van wat je op dit forum leest de reformatorische kerken maar weg te wensen.

Nee, de reformatorische kerken hebben zéker bestaansrecht. Historieel misschien nog wel meer dan alle andere kerken, maar dat bedoel ik zeker niet. De kern van het evangelie zoals daar verkondigd wordt, is puur. Genade voor zondaren om niet. Die boodschap moet blijven klinken. Het gaat er om dat de reformatorische kerken een radicaal andere benadering gaan kiezen. Tradities durven loslaten, taboes doorbreken. Een andere liturgie en een laagdrempeliger manier van preken zou al een wereld van verschil kunnen betekenen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2006 12:54

Mee eens. Vaak wordt er echter gedacht: Tja, wij doen het goed, die mensen prikken niet door vormen heen, ze zijn te wereldgelijkvormig... komt vaak neer op: Het ligt absoluut niet aan ons maar aan hen, niet wij moeten veranderen maar de jongeren.

Tja, zo'n manier van denken eist zijn tol. Zeggen dat je jongeren belangrijk vindt en ondertussen er weinig rekening mee houden gaat gewoon niet goed samen, zie hier de consequenties... :?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 13:01

Over de reformatorische kerken: nu ga ik heel hard zijn, maar misschien is het wel beter als die er niet meer zijn in de toekomst. Uit wat ik hier zo lees op refoweb, lijkt het me behoorlijk verstikkend om in zo'n kerk op te groeien. Dat geldt overigens ook voor sommige evangelische kerken hoor, die kunnen er ook wat van. Ik denk dat jongeren tegelijkertijd vrijheid en radicaliteit willen: de kerk moet radicaal zijn en zeggen waar het op staat, maar tegelijk de ruimte geven om te zoeken. Als je dat voor elkaar krijgt, houd je de jeugd binnen.
Nu lijkt het alleen alsof een reformatorische kerk zo moet zijn, de definitie van een reformatorische kerk zou niet moeten zijn: een kerk die jongeren verstikt maar het zou moeten zijn een kerk met een goede boodschap; en de boodschap is goed het evangelie wordt gebracht in reformatorische kerken..

Het probleem is alleen dat nadrukken soms niet goed liggen, dat de verpakking niet is wat jongeren (en veel ouderen ook) verwachten, de Gergem groeit overigens alleen maar intern (grote gezinnen) en door toestroom uit de GGiN en OGG, er komen bar weinig mensen van buiten de kerk naar de Gergem. Dat reformatorisch ook goed samen kan gaan met radicale boodschappen en ruimte voor jongeren bewijzen de jongerenavonden wel, het is wat activistischer, even radicaal en even keuze gericht als de reformatorische kerken..

Tja, zo'n manier van denken eist zijn tol. Zeggen dat je jongeren belangrijk vindt en ondertussen er weinig rekening mee houden gaat gewoon niet goed samen, zie hier de consequenties...

Voordat er een Hetze uitbarst over de verfoeielijk, jongerenhatende reformatorische kerken.. Onder het kopje reformatorische kerken in dit onderzoek vielen de CGK (breed kerkgenootschap), de Ger.Gem (reformatorisch inderdaad), de Nederlands Gereformeerde Kerken (reformatorisch = bevindelijk gereformeerd, NGK is orthodox-gereformeerd en niet reformatorisch) en de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt (ook orthodox-gereformeerd en niet reformatorisch).
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2006 13:05

weet ik. En wat ik zeg geldt ook voor die kerken, waar jongeren vaak ook veel te weinig betrokken worden, waar vormen totaal vreemd voor hen zijn etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 13:10

Marnix schreef:weet ik. En wat ik zeg geldt ook voor die kerken, waar jongeren vaak ook veel te weinig betrokken worden, waar vormen totaal vreemd voor hen zijn etc.
Wat ik wel grappig vind is het volgende..

Ik heb een vriendin die Thuislezend was, ze kerkt nu Gergem en vind het fantastisch hoe betrokken mensen zijn en hoe de plaats van jongeren in de kerk is.

Ik heb een vriend die in de Gergem in Ned was, hij kerkt nu Gergem en soms CGK en vind het fantastisch hoe betrokken mensen zijn en hoe de plaats van jongeren in de kerk is.

Ik heb een vriend die CGK was hij gaat nu naar de GKV en vind het fantastisch hoe betrokken mensen zijn en hoe de plaats van jongeren in de kerk is.

Ik heb een vriendin die GKV was en nu naar een Vrije Evangelie Gemeente en vind het fantastisch hoe betrokken mensen zijn en hoe de plaats van jongeren in de kerk is.

Ik heb een vriend in een VEG die niet kerkelijk meer is, omdat hij vond dat de jeugd niet betrokken werd in de dienst en zo, via via buiten de kerk terecht kwam. Kunnen we niet gewoon concluderen dat jongeren een kerk nooit goed genoeg vind ;)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 jun 2006 13:15

Tsja, misschien zijn er andersom ook wel 100 voorbeelden te verzinnen.
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 13:16

Jo'tje schreef:Tsja, misschien zijn er andersom ook wel 100 voorbeelden te verzinnen.
Nauwelijks, verschuiving gaat over het algemeen van 'rechts' naar 'links' of van 'zwaar' naar 'lichter', natuurlijk zijn er een aantal PKN'ers lid geworden van bijvoorbeeld de HHK of de GG omdat ze gewetensbezwaard zijn, maar verder is er bar weinig input uit 'lichtere' kerken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2006 13:19

Raido schreef: en de boodschap is goed het evangelie wordt gebracht in reformatorische kerken...

Maar niet uitsluitend in de Reformatorische kerken, maar ook in de PKN, de OKKN, in de Evangelische gemeenten en in vrijwel alle andere kerkgenootschappen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 13:20

Optimatus schreef:
Raido schreef: en de boodschap is goed het evangelie wordt gebracht in reformatorische kerken...

Maar niet uitsluitend in de Reformatorische kerken, maar ook in de PKN, de OKKN, in de Evangelische gemeenten en in vrijwel alle andere kerkgenootschappen.
Uiteraard, het is gewoon the survival of the fittest.. en de meest aangepaste.. dat zit niet in het bevindelijk-gereformeerd bloed.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 jun 2006 13:21

Dus dan zou uiteindelijk alles bij de evangelischen terecht gaan komen?
Zoals ik al zei: ik ken ook wel voorbeelden andersom. En dat is er niet toevallig één. Maar, ik zal ook niet beweren dat dat de meest voorkomende trend is.
Het is inderdaad een grote hindernis voor veel jongeren om naar de kerk te gaan, zo'n kloof. Het spreekt minder aan en raakt minder.
De jongeren die al binnen zijn zullen zich heus wel interesseren en natuurlijk moet het ook vanuit jongeren zelf komen. Maar, je moet ze ook stimuleren tot nadenken, aanspreken. En dat is inderdaad iets wat vaak ontbreekt.
Met alle gevolgen van dien.
pobody's nerfect

André

Berichtdoor André » 06 jun 2006 13:24

”Op kousenvoeten de kerk uit”, is m.i. een juiste benaming voor dit onderzoek.
Er zijn bijvoorbeeld jongelui die de illusie hebben dat ze een partner die onkerkelijk is doormiddel van samenwonen - in het gunstigste geval d.m.v. een huwelijk - wel 'de kerk in krijgen (houden)'.
Resultaat is echter regelmatig dat de starter(s) van dit voornemen veelal zelf op 'kousenvoeten' de kerk verlaat.
Het kan ook anders, ik ken ook positievere voorbeelden.

Het is overigens nogal tegenstrijdig waar ook de topicstarter naar verwijst, de groei in leden waar deze bron ook over schrijft.

@Lalage, het verhuizen/verlaten van kerkgenootschap in de 'middengroep' en later weer terug keren naar de gemeente, is dat niet een beetje naief gedacht?
Wellicht zijn daar ook cijfers over?

Btw, ik kan soms ook wat ongenuanceerd schrijven. 8)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jun 2006 13:25

Dus dan zou uiteindelijk alles bij de evangelischen terecht gaan komen?
Nee, natuurlijk niet. dat schrijf ik ook helemaal niet. Iemand uit de GGiN groeit op met een totaal ander godsbeeld wat je niet zomaar afschud in een aantal jaartjes. Ik ben misschien ook wel opzoek naar een andere kerk, maar je zult mij met geen stok naar een Evangelische gemeente krijgen en mij daar lid zien worden.

Ik schreeft dat de verschuiving vooral van rechts naar links plaats vind, en dan maakt het niet uit welk kerkverband; dat komt overal voor. Aan de rechterkant komen mensen uit de GG de CGK binnen en aan de onderkant zakken CGK door naar de GKV die daar weer aardig rechts binnenkomen, uit de GKV zakken weer mensen door naar Evangelische gemeentes..

Maar het GG -> CGK -> VEG komt toch weinig voor (of het zijn van die kerkshopaholics ;))

Het is overigens nogal tegenstrijdig waar ook de topicstarter naar verwijst, de groei in leden waar deze bron ook over schrijft.

Ondanks de vele kritiek blijkt de bevindelijk gereformeerde groepering levenskrachtig. Tegen alles in groeit deze groep. Deze formulering is wederom bijzonder defensief. Als de groep al groeit (dat wil ik nog wel eens ergens bevestigd zien), dan heeft dat meer te maken met het hoge gemiddelde aantal kinderen per gezin dan met de aantrekkingskracht op buitenstaanders. Ik meen niet al te lang geleden nog een verslag van een onderzoek gelezen te hebben waarin de situatie in de kerken werd voorgesteld als: "grote gezinnen bij de bevindelijken", een deel daarvan verhuist naar lichtere kerken (daarmee het verlies aan ledentallen van deze kerken gedeeltelijk compenserend). Vanuit de lichtere kerken vindt ontkerkelijking plaats.
(van wikipedia commentaar op het artikele http://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:Be ... formeerden).

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 jun 2006 13:28

Ik bedoel eigenlijk meer als je het over meerdere jaren gaat bekijken.
Dit is tenslotte een probleem wat zich door de jaren/generaties heen heeft verergert.
Vanuit dat oogpunt zullen de kinderen van degenen die nu van GGiN naar CGK gaan over 30 jaar de stap van CGK naar evangelisch maken.
Dat klinkt al wat realistischer, niet?
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”