Hoe nuttig is de Bond tegen het Vloeken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

egbert
Mineur
Mineur

Hoe nuttig is de Bond tegen het Vloeken?

Berichtdoor egbert » 29 mei 2006 19:24

Ik loop me een paar dingen al een tijdje af te vragen...

1. Ik krijg vaak de indruk uit reacties dat de posters van de BthV eerder aversie tegen het Christendom opwekken dan dat het iets uitricht.

2. Mocht zo'n poster er iemand toe brengen te stoppen met vloeken of minder gaat vloeken, wat is er dan gewonnen? Niets toch?
Degene is nog steeds geen stap verder... Hij is nog steeds verloren, kent God nog steeds niet. Hij vloekt alleen niet meer....

Is het niet het bestrijden van symptomen?
Is het niet zonde van al dat geld wat erin gestopt word?
Kun je het probleem niet veel beter bij de bron aanpakken? De mensen wijzen op het evangelie ipv alleen maar met een vingertje wijzen van: dat mag niet! En verder de mensen maar door laten modderen?

Begrijp me goed, ook mij doet het zeer als ik iemand hoor vloeken.
Maar ik ga dan in zo'n geval (als het moment geschikt is) liever met zo iemand in gesprek dan dat ik met een vingertje wijs van dat mag niet....
The solution to a problem lies in finding the Solver...

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 29 mei 2006 19:35

Het is idd waar dat veel posters van de bthv aversie opwekken, tenminste dat is mijn ervaring. Toch vind ik de nieuwe posters wel erg goed. Beetje eigentijds, en met een normale respectvolle vraag.

Afbeelding

Het lijkt me toch wel goed als iemand stopt met vloeken of het minder gaat doen, zeker in het bijzijn van andere mensen die erdoor geraakt worden. Ik vind het toch wel een vorm van respect die je voor een ander opbrengt, maar die diepste intentie ligt natuurlijk bij het stoppen van de misbruik van de naam van God.
Natuurlijk wordt je daar niet zalig van, maar misschien is het wel een stap in die richting, het brengt mensen misschien toch tot nadenken.

Het is zeker symptoombestrijding maar zonder is het misschien ook geen doen. Wel belangrijk is om in gesprek te gaan, maar dat is niet altijd even gemakkelijk, zeker als de aversie zeer hoog is!
- Home is in my head -

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 29 mei 2006 19:55

froske schreef:Het is idd waar dat veel posters van de bthv aversie opwekken, tenminste dat is mijn ervaring. Toch vind ik de nieuwe posters wel erg goed. Beetje eigentijds, en met een normale respectvolle vraag.

Het lijkt me toch wel goed als iemand stopt met vloeken of het minder gaat doen, zeker in het bijzijn van andere mensen die erdoor geraakt worden. Ik vind het toch wel een vorm van respect die je voor een ander opbrengt, maar die diepste intentie ligt natuurlijk bij het stoppen van de misbruik van de naam van God.
Natuurlijk wordt je daar niet zalig van, maar misschien is het wel een stap in die richting, het brengt mensen misschien toch tot nadenken.

Moet je die mensen dan niet een veel grotere handreiking doen dan alleen een wijzend vingertje?
Dat vind ik het grote probleem van die posters... je geeft de mensen geen gelegenheid om meer te weten te komen...

Het is zeker symptoombestrijding maar zonder is het misschien ook geen doen. Wel belangrijk is om in gesprek te gaan, maar dat is niet altijd even gemakkelijk, zeker als de aversie zeer hoog is!

Mijn ervaring is dat als je een normaal gesprek begint, zonder vingertje, je een heel leuk gesprek kunt hebben.
Je kan volgens mij beter een T-shirt aantrekken met een prikkelende tekst, je geeft de mensen dan de kans om te reageren waardoor jij de kans hebt om ze iets over het evangelie te vertellen.
Ik heb bv een t-shirt waarom staat "God's last name isn't dammit"
Dit heeft al diverse keren reactie's uitgelokt die leuke gesprekken opleverde.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mei 2006 20:23

Mijn ervaring is dat mensen bij zo'n poster alleen maar zeggen 'daar hangt weer zo'n beep beep poster van die beep-beepers'.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 mei 2006 21:37

Raido schreef:Mijn ervaring is dat mensen bij zo'n poster alleen maar zeggen 'daar hangt weer zo'n beep beep poster van die beep-beepers'.

Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Hoe nuttig is de Bond tegen het Vloeken?

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2006 22:52

egbert schreef:Ik loop me een paar dingen al een tijdje af te vragen...

1. Ik krijg vaak de indruk uit reacties dat de posters van de BthV eerder aversie tegen het Christendom opwekken dan dat het iets uitricht.

2. Mocht zo'n poster er iemand toe brengen te stoppen met vloeken of minder gaat vloeken, wat is er dan gewonnen? Niets toch?
Degene is nog steeds geen stap verder... Hij is nog steeds verloren, kent God nog steeds niet. Hij vloekt alleen niet meer....

Is het niet het bestrijden van symptomen?
Is het niet zonde van al dat geld wat erin gestopt word?
Kun je het probleem niet veel beter bij de bron aanpakken? De mensen wijzen op het evangelie ipv alleen maar met een vingertje wijzen van: dat mag niet! En verder de mensen maar door laten modderen?

Begrijp me goed, ook mij doet het zeer als ik iemand hoor vloeken.
Maar ik ga dan in zo'n geval (als het moment geschikt is) liever met zo iemand in gesprek dan dat ik met een vingertje wijs van dat mag niet....

Allereerst reageert niet iedereen zo op die posters, sommigen worden ook wel aan het denken gezet over de zinloosheid van vloeken... wie niet gelooft heeft geen reden om te vloeken, wie wel gelooft ook niet.

De posters zijn misschien het meerst bekend, maar de Bond tegen het Vloeken gebruikt meer methoden... zo geven ze bijvoorbeeld ook aan christenen (jong en oud) siminars over hoe om te gaan met vloeken en zo, hoe er wat van te zeggen, wat als je dat heel moeilijk vindt etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 29 mei 2006 23:40

Ik hoorde pas een telefongesprek van een dj en de voorzitter en hij was stiekum zelfs onder de indruk!
Verder zie ik het wel als een stukje bewustwording...ook voor mij!

egbert
Mineur
Mineur

Re: Hoe nuttig is de Bond tegen het Vloeken?

Berichtdoor egbert » 30 mei 2006 08:12

Marnix schreef:Allereerst reageert niet iedereen zo op die posters, sommigen worden ook wel aan het denken gezet over de zinloosheid van vloeken... wie niet gelooft heeft geen reden om te vloeken, wie wel gelooft ook niet.

Dat is wel waar... maar je hebt er m.i. niets mee gewonnen...

De posters zijn misschien het meerst bekend, maar de Bond tegen het Vloeken gebruikt meer methoden... zo geven ze bijvoorbeeld ook aan christenen (jong en oud) siminars over hoe om te gaan met vloeken en zo, hoe er wat van te zeggen, wat als je dat heel moeilijk vindt etc.

Dát vind ik wel nuttig werk! Mijn punt gaat eigenlijk ook om het meest bekende, de posters. (al moet ik toegeven dat ik de poster die froske hierboven gepost heeft wel leuk vind ) :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2006 10:50

Tja ik wou dus even duidelijk maken dat de Bond veel meer doet dan posters ophangen... Daarnaast, heb je er niets mee gewonnen als mensen er over aan het denken worden gezet?

Ik ken genoeg mensen die, als je vraagt waarom ze vloeken, wel in de gaten hebben dat het nergens op slaat. Als mensen zich dat gaan realiseren heb je toch al wat gewonnen... en ook een goede aanleiding om er eens op door te gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 30 mei 2006 11:59

Marnix schreef:Tja ik wou dus even duidelijk maken dat de Bond veel meer doet dan posters ophangen... Daarnaast, heb je er niets mee gewonnen als mensen er over aan het denken worden gezet?

Dat vraag ik me dus af... Ik denk eerder het tegenovergestelde, en ik heb meerdere keren meegemaakt dat mensen bewust gingen vloeken bij het zien van zo'n poster....
Bij doorpraten blijkt dan dat juist die opgelegde regel van "dat mag jij niet van mij" de irritatie opwekt.
Ik weet wel dat het niet zo is dat wij iets proberen op te leggen maar zo wordt het wel ervaren.

Ik ken genoeg mensen die, als je vraagt waarom ze vloeken, wel in de gaten hebben dat het nergens op slaat. Als mensen zich dat gaan realiseren heb je toch al wat gewonnen... en ook een goede aanleiding om er eens op door te gaan.

Daarom denk ik dat aanspreken veel beter werkt dan zo'n poster, juist doordat je de kans krijgt om dóór te praten.
Zo'n poster kan niks terugzeggen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2006 12:03

Dat vraag ik me dus af... Ik denk eerder het tegenovergestelde, en ik heb meerdere keren meegemaakt dat mensen bewust gingen vloeken bij het zien van zo'n poster....
Bij doorpraten blijkt dan dat juist die opgelegde regel van "dat mag jij niet van mij" de irritatie opwekt.
Ik weet wel dat het niet zo is dat wij iets proberen op te leggen maar zo wordt het wel ervaren.

De posters geven niet het signaal van "dat mag jij niet" maar hebben allen de insteek: "Het is zinloos". (een vloek mist ieder doel, vloeken is aangeleerd etc). Zelfs al vloeken mensen bij het zien van zo'n poster expres even, dat wil niet zeggen dat die boodschap volledig langs ze heen gaat. En bij het praten kan je weer naar zo'n poster verwijzen... heej ken je die poster met die papegaai? Daar lijk je als je vloekt wel een beetje op want die zegt ook alleen dingen die hem zijn aangeleerd. :)

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 30 mei 2006 12:24

toch vind ik die good old posters uitgesproken belerend met van die kansloze oneliners. Dan was die Willem toch wel een significante verbetering.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 mei 2006 12:37

egbert schreef:Daarom denk ik dat aanspreken veel beter werkt dan zo'n poster, juist doordat je de kans krijgt om dóór te praten.
Zo'n poster kan niks terugzeggen...

Aanspreken werkt anders ook lang niet altijd. Als iemand hartstikke boos is en je zegt dan wat van 't vloeken is de kans groot dat 'ie alleen nog maar extra hard doorgaat. Nu weet ik wel dat je 'tijd en wijze moet weten' en dus beter kan wachten tot iemand afgekoeld is, maar om dan 'uit het niets' over vloeken te gaan beginnen... Bovendien: wordt dat dan niet even goed als belerend ervaren? "Jij vindt vloeken erg, nou én, daarom hoef ík het toch niet te laten?" Ik denk dat je dat je bij bepaalde mensen altijd dat soort reacties krijgt, of je ze nu direct aanspreekt of ze zien een poster. Terwijl anderen juist wel voor rede vatbaar zijn, zich vaak amper realiseren dat ze vloeken en (door poster of aanspreken) bewust worden van hun vloeken en het een volgende keer (wellicht) proberen te laten...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2006 13:17

Bewustwording kanje beter bereiken volgens mij door mensen te laten nadenken over het waarom van het vloeken... Je hoeft natuurlijk ook niet meteen er wat op te zeggen... een tactischer moment afwachten kan wel goed zijn. En dan dus niet zeggen: Heej, ik wil niet dat je vloekt. Of: Je mag niet vloeken. Maar eens vragen wat ze nou eigenlijk zeggen en waarom. Waarom gebruik je de naam van God terwijl je er niet in gelooft?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 mei 2006 14:26

Dat dat sowieso beter werkt, denk ik ook. Alleen bedoelde ik te zeggen dat niet iederéen daar vatbaar voor is en dat het bij sommigen hoe dan ook (op welke manier je het ook brengt) weerstand oproept.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”