Moderator: Moderafo's
Maar ja, Petrus zegt daarentegen weer:
1 Ontdoe u dus van alles wat slecht is, van alle bedrog en huichelarij, alle afgunst en kwaadsprekerij, 2 en verlang als pasgeboren zuigelingen naar de zuivere melk van het woord, opdat u daardoor groeit en uw redding bereikt.
Van de week las ik een preek waarin de termen statelijk en standelijk voorkwamen. Wie kan me uitleggen wat dat eigenlijk betekent?
ds. Moerkerken schreef:“Er is een opwas in het geloof mogelijk en wenselijk; er bestaan standen in het geestelijk leven, die samenhangen met een onderscheiden kennen van de drie goddelijke Personen."
(...)
“Het woord “trap” suggereert fasen, die men passeren kan en die dan ook hebben afgedaan. Zo ligt het in de bevinding der heiligen nooit. Wél kunnen er echter “zaken” in het leven van Gods kinderen geschieden, waardoor de zaligheid hun nu nader is, dan toen zij eerst geloofd hebben. (...)
"Wij willen dan graag globaal vasthouden aan de drie stadia, die ook à Brakel noemt (Theodorus, niet Wilhelmus, HvR). Onder kinderkens verstaan wij dan zondaren, die weten wat zonde en schuld is. Zij leerden de droefheid naar (Grieks: kata, d.w.z. volgens, overeenkomstig) God kennen, die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt. Zij verstaan de noodzakelijkheid om met God verzoend te worden; zij hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; Christus heeft als Profeet hun harten verlicht en heeft hen doen slaan op hun borst en kloppen op hun heup van smart (Jeremia 31:19). Onder de jongelingen verstaan wij die zondaren, voor wie de Zonne der gerechtigheid is opgegaan (Maleachi 4:2). Christus is aan hun ziel geopenbaard als het Lam Gods, Die de zonden der wereld wegneemt. Zij zijn als de discipelen ná Pasen en vóór Pinksteren.25) In Christus’ wonden vinden zij allerlei vertroosting; Hij is hun een geopende Fontein. (...) Onder de vaders verstaan wij die zondaren, die verzekerd werden van hun aandeel aan Christus. Zij zijn als de discipelen na Pinksteren. Zij zijn in Christus, nadat (!) zij geloofd hebben, verzegeld geworden met de Heilige Geest der belofte, Die het onderpand is van hun erfenis."
(...)
"Het is een grote weldaad wanneer de Heere ons geloven doet, dat Hij ons een verzoend Rechter geworden is. Het is een nog grotere weldaad, wanneer wij deze Rechter onze “lieve” Vader mogen noemen. Wanneer het nu Pinksteren wordt in de ziel, dan wordt in Christus ook de Geest van Christus gekend. Deze kennis van de Heilige Geest staat niet op zichzelf, maar wortelt in de kennis van Christus. Hij wordt gekend als Degene, Die het werk Gods in de ziel verzekert en verzegelt.”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten