Pleidooi voor Evangelieverkondiging aan Jood

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Berichten: 132
Lid geworden op: 02 okt 2003 10:08
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Pleidooi voor Evangelieverkondiging aan Jood

Berichtdoor Ruben Hadders » 18 mei 2006 13:21

Pleidooi voor Evangelieverkondiging aan Jood

Ds. A. Jonker

Titel: ”Evangelie voor Israël onder vuur”
Auteur: A. B. Stier
Uitgeverij: Het Zoeklicht, Doorn, 2006
ISBN 9064510881
Pagina’s: 54 blz., € 5,95.


Moet aan Joden het Evangelie van de Heere Jezus als de enige weg tot zaligheid verkondigd worden? Ton Stier, auteur van ”Evangelie voor Israël onder vuur”, zegt op grond van veel Bijbelteksten op deze vraag onomwonden ”ja”.

In kort bestek bestrijdt Ton Stier, in het dagelijks leven directeur van stichting Israël en de Bijbel, opvattingen tegen Evangelieverkondiging in Israël.

Zo wijst hij af dat de kerk in plaats van Israël zou zijn gekomen (de zogenaamde vervangingstheologie). Ook de tweewegenleer verwerpt hij: één weg tot behoud voor de heidenen via Christus, één weg voor de Joden via de Thora. Stier ziet maar een weg tot zaligheid, namelijk door het geloof in Jezus de Messias. Dit moeten alle mensen en dus ook de Joden weten. Daarom moeten zij naast de Tenach (het Oude Testament) ook het Nieuwe Testament lezen.

Maar geheel Israël zal toch zalig worden (Romeinen 11:26)? De schrijver legt deze tekst uit als „de rest” van Israël die in de Heere Jezus gelooft. Dit geloof werkt de Heilige Geest en daarbij schakelt God mensen in. Evangelieverkondiging blijft dus zeker opdracht.

Door wie moet het Evangelie verkondigd worden aan Joden die nog niet in de Heere Jezus geloven? Dit kan volgens Stier gebeuren door Messiasbelijdende Joden, die hun volksgenoten en hun aard het beste kennen. Anderzijds worden zij door diezelfde volksgenoten als afvalligen en verraders beschouwd.

Kunnen christenen uit de heidenen, vanwege het vele antisemitisme onder christenen en vanwege wat er in de Tweede Wereldoorlog gebeurde, wel het Evangelie in Israël brengen? Er kwam en komt helaas antisemitisme voor onder christenen, maar de Joden moeten weten dat er ook andere christenen zijn. Deze laatste categorie heeft vanuit de Bijbel liefde tot de God van Abraham, Izak en Jakob en tot Zijn volk Israël. Zij willen niets liever dan dat de Joden zullen geloven in Jezus als de Messias.

Getuigend gesprek
Vreemd genoeg begint even over de helft van het boek een appendix. Daarin haalt de schrijver Bijbelteksten aan, waaruit blijkt dat Jezus de beloofde Messias is.

Daarna geeft hij enkele voorbeelden van Joodse gelovigen die hun Messias vonden. Tot slot krijgen we enkele handreikingen voor het voeren van een getuigend gesprek met Joden. Vanuit oprechte liefde moet in biddende afhankelijkheid het Woord van God worden doorgegeven.

In een klein boekje moet vanzelfsprekend heel veel blijven liggen. Maar datgene wat behandeld wordt, verdient dan wel bredere bespreking. Over de woorden „Alzo zal geheel Israël zalig worden” valt meer te schrijven, vooral ook als rijke belofte voor de toekomst.

De Messiasbelijdende Joden zijn eerstelingen van de grote oogst. Daarbij zouden zij toch wel een belangrijkere rol kunnen hebben in de verkondiging van het Evangelie dan de schrijver stelt.

Steun
De waarde van dit gemakkelijk leesbare boekje is dat er in kort bestek veel goede dingen geschreven zijn over het Evangelie voor Israël. De liefde tot Gods volk is tastbaar, en de gedrevenheid om de Joden tot Jezus de Messias te leiden evenzeer. De Bijbelteksten die de schrijver noemt, zouden voor iedere christen bekend moeten zijn. Dan zal er (nog) meer liefde en gebed voor Israël zijn. Dit zal ook leiden tot meer steun voor de Evangelieverkondiging aan de Joden, door christenen uit de volkeren en door Messiasbelijdende Joden.

Uit het Reformatorisch Dagblad van 17 mei 2006

Klik hier voor meer info

Wat vinden jullie? Moet Joodse mensen het Evangelie worden gebracht of is er voor hen een andere weg tot behoud (tweewegenleer)?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 18 mei 2006 13:23

Aan alle kreaturen moest het evangelie toch verkondigd worden, of niet?
Of is er in de zending en evangelisatie sprake van een soort van geestelijke apartheid?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Berichten: 132
Lid geworden op: 02 okt 2003 10:08
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 18 mei 2006 13:30

Ik ben het met je eens, maar was het maar zo vanzelfsprekend. De grootste Israël-organisatie in Nederland, Christenen voor Israël, denkt daar toch iets anders over (alsmede een grote groep Christenen in ons land)...

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 18 mei 2006 16:10

nou dan zijn dat een stel dwaze christenen.

Moet aan Joden het Evangelie van de Heere Jezus als de enige weg tot zaligheid verkondigd worden?

die vraag is sowieso al overbodig.

Hoe haalt men het zich in het hoofd om daar over na te denken? Geef eens een GOEDE reden waarom niet!
Christenen via Christus en Joden via de Thora? Heidenen moeten zich net zo goed bekeren tot dezelfde God, dus ook de Thora lezen, en Jood worden.

Waanzin.
Dit is het begin van nieuwe jodenvervolging onder christelijke vlag.
Triest.
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 mei 2006 17:59

Niemand komt tot de Vader dan door Christus. Het is dan ook noodzaak dat het Woord ook tot Israel gericht wordt, de oudste zoon, die niet wilde luisteren.

Het brengen van het Heilig Evangelie doe je door prediking en het bedrijven van barmhartigheid. Het zwaard dient te allen tijde thuis te blijven.

Marcus 6:7 - 11 (SV):

En Hij riep tot Zich de twaalven, en begon hen uit te zenden twee en twee, en gaf hun macht over de onreine geesten.
8 En Hij gebood hun, dat zij niets zouden nemen tot den weg, dan alleenlijk een staf, geen male, geen brood, geen geld in den gordel;
9 Maar dat zij schoenzolen zouden aanbinden, en met geen twee rokken gekleed zijn.
10 En Hij zeide tot hen: Zo waar gij in een huis zult ingaan, blijft daar, totdat gij van daar uitgaat.
11 En zo wie u niet zullen ontvangen, noch u horen, vertrekkende van daar, schudt het stof af, dat onder aan uw voeten is, hun tot een getuigenis. Voorwaar zeg Ik u: Het zal Sodom en Gomorra verdragelijker zijn in den dag des oordeels dan dezelve stad.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 18 mei 2006 18:27

Het zendingsbevel is aan Israël, de Apostelen gegeven. als antwoord aan Optimatus en ik lees hier uitgebreid in Matth. 10 over en daar lees ik dat zij niet op de weg der heidenen zouden gaan, dat komt pas in Matth. 28.

Ik lees in Romeinen 11:11 Zo zeg ik dan: Hebben zij gestruikeld opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om hen tot jaloersheid te verwekken.
Wekken wij het volk van Israël tot jaloersheid, dat is de vraag. Daar kunnen we heel veel over zeggen. Maar hebben wij dat volk in de kerkgeschiedenis tot jaloersheid verwekt, als gemeente als het lichaam van Christus?
Deze vraag moeten we eerst beantwoorden. En op welke wijze moeten wij hen dan tot jaloersheid verwekken is de volgende vraag, daar kunnen we het verder over hebben.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 mei 2006 18:41

Ik geloof dat ik je niet helemaal kan volgen... zou een uitleg over het geheel (het geheel dus) kunnen worden gegeven?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 18 mei 2006 18:41

jaloersheid opwekken inderdaad, maar dan wel onbewust, en niet opzettelijk ;)

dat is de sleutel, Israel moet beseffen dat ze de boot missen, dat ze iets missen en dat wij die vervulling hebben. Alleen dan zullen ze het accepteren.
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mei 2006 20:03

Ruben Hadders schreef:Ik ben het met je eens, maar was het maar zo vanzelfsprekend. De grootste Israël-organisatie in Nederland, Christenen voor Israël, denkt daar toch iets anders over (alsmede een grote groep Christenen in ons land)...
Er zijn ook twee wegen.

1. De weg via Jezus Christus.
2. De weg van het volkomen houden aan de Thorah; de wetten van God.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 18 mei 2006 20:18

#2 schijnt vrijwel onmogelijk te zijn. Daarom heeft God #1 ook bedacht.
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Berichten: 132
Lid geworden op: 02 okt 2003 10:08
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 18 mei 2006 23:15

Er zijn ook twee wegen.

1. De weg via Jezus Christus.
2. De weg van het volkomen houden aan de Thorah; de wetten van God.


In principe heb je gelijk, echter de Schrift leert heel duidelijk dat er niemand rechtvaardig is voor God. Niet één. Niemand is dus in staat om Gods wetten te houden. Er was er slechts één: de Heere Jezus Christus. Uiteindelijk blijft dus optie 1 over.

Dan de opmerking dat wij Israël tot jaloersheid moeten verwekken. Dat is waar. Maar hoe doen wij dat? Door goede werken te doen? Ik denk het niet. Wij wekken Israël tot jaloersheid door het geloof in de Heere Jezus, de Messias van Israël. Niet door goede werken, want uiteindelijk falen wij allemaal.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 mei 2006 23:22

Raido schreef:
Ruben Hadders schreef:Ik ben het met je eens, maar was het maar zo vanzelfsprekend. De grootste Israël-organisatie in Nederland, Christenen voor Israël, denkt daar toch iets anders over (alsmede een grote groep Christenen in ons land)...
Er zijn ook twee wegen.

1. De weg via Jezus Christus.
2. De weg van het volkomen houden aan de Thorah; de wetten van God.


zijn wij niet zodra we door Jezus bij God komen vrij van de wet?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 19 mei 2006 00:17

#2 =onmogelijk!!!

Een van de kromste redenaties is te denken dat joden Yeshua als Messias niet nodig zouden hebben , Iedereen heeft Hem nodig, vanwege Het Nieuwe Verbond: alle wetten naleven kan niemand en er is geen mogelijkheid meer om kappara= vergeving van zonden te krijgen door een offer te brengen , want de tempel bestaat niet meer.
(Hoewel de geestlijke leiders nu zggen dat nu alleen bidden voldoende boetendoening is , kunnen we dat nergens in de Tenach terugvinden)

Maar.......

Jezus = Yeshua is taboe, je mag niet over Hem praten omdat er volgens de gangbare mening: "door Hem veel onrecht aan ons volk is aangedaan." en omdat "Hij zich schuldig maakte aan Heiligschennis en wonderen deed met behulp van een demon
Hier heet Hij vreemdgenoeg

Yeshu ha Notzri=Jezus de Christen.>?????

Als je Hem achter na loopt , ben je officieel geen deel meer van Het Volk , maar een verrader.en hebt je geschaard bij "de christenen die ons zoveel leed hebben berokkend in Zijn naam."
Hij wordt dus doodgezwegen en mag hier geen herrinnering hebben !
DAN......

Ook de Vervangingsleer en daaraangekoppeld en het niet geloven in de beloften die YHWH door Zijn profeten heeft gesproken geeft een levensgroot probleem tot toenadering!Want door en voor de belofte leeft het Volk door de verstrooiing heen .
(Zie hierover het andere forum.)
Dat de Weg niet gevonden kan worden ,komt danook dat beide religies elkaar veroordelen en fouten blijven maken.
Ja het is en blijft moeilijk.
het zit zo vastgeroest ,tenminste tot twintig jaar geleden, vielen mensen nog achterover bij het horen van het idee ,maar nu is het toch wat anders....
messiaanse gemeentes groeien gestaag en ook hebben veel mensen" er wel eens" van gehoord. "en komen ze ons soort vreemde snuiters tegen in de rest van de samenleving.
We betalen allemaal dezelfde hoge belastingen hahahah
Maar als je
Jezus onder Am Israel gaat promoten in zon kader van : "als je daar niet in wilt geloven ..... dan ga je naar de hel "of de Beloftes uit de Tenach aan am Israel gaat ontkennen dat zullen mensen niet willen luisteren!

Wel worden mensen geraakt door persoonlijke getuigenis.
Als ware gelovige dien je anders te zijn dan de mainstream, dat verschil wordt opgemerkt.Mensen raken in gesprek. dan komt er een dialoog.

Veel jongeren maar ook ouderen hier zitten in een geestelijk vacuum dat niet kan worden opgelost , omdat ze de juiste antwoorden niet krijgen. Veel mensen zijn zoekende, ook in de New Age , in de drugs in de alcohol , als mensen daar ook gefrustreerd van blijven grijpen ze vaak naar het laatste : de vertrouwdheid van traditie en religie .

Mensen zoeken zeker wel naar een antwoord.Yeshua is het antwoord> Hij is de Weg , deWaarheid en Het Leven >Een met onze Hemelse Vader! Hij bracht de verbinding tot stand.
Yeshua is de vervulling van de Torah.
Als je Hem kent ,weet je dat de cirkel gesloten is !
Men zoekt, maar weet niet waar naar.
De Weg is nog zoek!
Maar blinden worden nog steeds de ogen geopend! YHWH is GEnadevol en trouw aan Zijn Belofte!
Zijn Woord is van Hem uitgegaan en zal niet leeg naar Hem terugkeren, maar tot stand brengen waartoe het gezonden is.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 19 mei 2006 07:55

Ruben Hadders schreef:
Er zijn ook twee wegen.

1. De weg via Jezus Christus.
2. De weg van het volkomen houden aan de Thorah; de wetten van God.


In principe heb je gelijk, echter de Schrift leert heel duidelijk dat er niemand rechtvaardig is voor God. Niet één. Niemand is dus in staat om Gods wetten te houden. Er was er slechts één: de Heere Jezus Christus. Uiteindelijk blijft dus optie 1 over.

Dan de opmerking dat wij Israël tot jaloersheid moeten verwekken. Dat is waar. Maar hoe doen wij dat? Door goede werken te doen? Ik denk het niet. Wij wekken Israël tot jaloersheid door het geloof in de Heere Jezus, de Messias van Israël. Niet door goede werken, want uiteindelijk falen wij allemaal.


Inderdaad. Want wat zegt Paulus in Rom. 11: "door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om hen tot jaloersheid te verwekken."

En verderop zegt hij: "ik maak mijn bediening heerlijk; Of ik enigszins mijn vlees tot jaloersheid verwekken, en enigen uit hen behouden mocht".

Wat bedoelt Paulus hier eigenlijk mee, dat hij erg z'n best doet om Joden te bekeren? Dat lijkt me van wel, maar hoe doet hij dat dan? Volgens mij op een bijzondere manier.

Het lijkt me dat de jaloersheid verwekt wordt, doordat er meer en meer heidenen tot geloof komen. En dat de joden daaruit zien, hoe groot de zaligheid is waaruit deze gelovigen leven. Dus geen kwestie van werken, maar van geloof. Daaruit kunnen die joodse mensen, die het van hun eigen werken verwachten, zien, dat ook zij niet door werken behouden worden, maar door geloof alleen. Dan zien ze, dat hun streven om zelf de rechtvaardigheid te bereiken, hopeloos achterblijft bij de rechtvaardigheid door het geloof in Christus. Want ze zien dan, dat er ook mensen zijn, die het niet van eigen werken verwachten en toch de zaligheid verkregen hebben.

Overigens sluit dit alles de direkte (i.p.v. indirekte) verkondiging aan het joodse volk niet uit, want dat deed Paulus ook en dat bleef hij doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 mei 2006 08:55

Wat dat betreft kunnen wij ook in het heidens Nederland weer zending gaan bedrijven, dus niet alleen aan de Jood. Het is niet zo dat de Thora is afgeschaft, maar vervult, dat zouden wij als Nederlandse christenen aan de Jood moeten laten zien en verkondigen, maar dat is verre vandaar. Dat christendom is een godloos christendom omdat zei zeggen dat Christus een Verlosser alleen is en dat is niet waar. Christus is in de eerste plaats Navolger en dan kan hij Verlosser worden, dat is de balans. Vandaar dat wij moeten zeggen tegen die Jood, die niet in Christus wil geloven, dat zei op het juiste pat zijn, alleen nog niet aan het einde van dat pat.

Joden en christenen kunnen nog veel van elkaar leren om tot een gelukkig gelovig leven te komen, wat een zalig sterven inhoud.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten