Pleidooi voor Evangelieverkondiging aan Jood

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 19 mei 2006 10:27

Het hangt er maar vanaf wat je als evangelie beschouwt.
Er zijn tamelijk veel tekstplaatsen in het OT die tegen de gedachte van het plaatsvervangend strafdragen (Deuteronomium en Ezechiel), en tegen de hele offergedachte an sich (Psalmen, Jeremia) pleiten. En bovendien ken ik geen christen -behalve Jesus zelf- die ik voor een gelovige jood als voorbeeld zou willen/kunnen stellen van wat een christelijk geloof je nu meer biedt dan het jodendom.
Als het puur om de theologie gaat kan ik me niet voorstellen dat een jood zich bekeert, want waar Paulus zegt dat het onmogelijk is om volgens de wet te lezen, stelt Mozes dat het juist wél mogelijk is. Logisch dat men dan voor de visie van Mozes kiest.
En als je naar de gemiddelde christen kijkt kun je ook niet echt grote verschillen zien tussen de levens die 'door Christus verlost' zijn, en die de Torah proberen na te vervullen.

Ik zou het dus anders aanpakken.
Ik zou uitgaan van de liefde voor de naaste, en júist ook voor je vijanden als hoofdlijn van de wet en de bedoeling van God (kun je ook mooi een uitstapje maken naar de situatie met de Falestijnen. :)

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 19 mei 2006 12:23

Laat ik ook maar eens een duit in het theologische zakje doen.
Het heeft toch weer behoorlijk wat raakvlakken met de topic over de vervangingstheologie.

In de bijbel geeft Jezus, vlak voor Zijn hemelvaart, de discipelen de opdracht om het evangelie te verkondigen, beginnende vanuit Jeruzalem Luk. 24:47. Dat is de concrete zendingsopdracht: Het evangelie vanuit Jeruzalem verkondigen aan de gehele wereld. eerst de Jood en ook de Griek Rom. 1:16.
In de bijbel is, in Rom. 11 te lezen over het mysterie van "het struikelen van Israel". Een mysterie wat ik ook niet begrijp, maar geloof, omdat God Zelf dat in Zijn woord zo schrijft.

Welke opdracht krijgen de heidenen n.a.v. het betoog over de val van Israel nu? Om het evangelie weer "terug te brengen" naar Israel? Nee, de enige opdracht die ik in de bijbel kan vinden is het "Israel tot jaloersheid verwekken" (Rom. 11:11). Kennelijk heeft God het zó en niet anders bedoeld. Althans, zo openbaart Hij dit in Zijn woord.

Die laatstgenoemde opdracht van God nu, hebben wij schromelijk verzaakt. I.p.v. Israel 2000 jaar Christus voor te leven, en ze zo tot jaloersheid te verwekken, zijn wij, gelovigen uit de heidenen, 2000 jaar bezig geweest met het brengen van het "evangelie" van vervolging, inquisitie, pogroms, gedwongen bekering en holocaust (en nog hebben we niets geleerd). Wie mij niet gelooft leze het boekje "Bloed aan onze handen". Schokkend, beschamend, pijnlijk, maar waar.

Als wijzelf falen in die ene opdracht die God ons gegeven heeft t.a.v. de Joden, moeten we niet zelf een andere methode gaan zitten bedenken. Het is toch niet zo erg gek dat de Joden na 2000 jaar "ervaring" met het christendom, argwanend tegenover ditzelfde christendom staat.

Wat we te doen hebben is: Oprecht schuld belijden en door onze oprechte daden Israel tot jaloersheid verwekken om ze zo een ontvankelijk hart te geven voor hun Joodse Messias Yeshua.

Wij, de gelovigen uit de heidenen, hebben Yeshua onherkenbaar gemaakt voor Zijn eigen volk, zodat hij niet meer door Zijn eigen broeders herkend wordt (zoals Jozef, door de Egyptenaren onherkenbaar "gemaakt" was, zodat hij niet meer herkend werd door zijn eigen broeders). Maar éénmaal zal Yeshua Zich aan Zijn broeders bekend maken zoals Jozef deed: "Ik ben het".

Wij gelovige uit de heidenen hebben het echt 2000 jaar verknald. Dat is ook niet zomaar even in een paar jaar weer terug te draaien. De enige manier is die we eigenlijk opengelaten hebben als gevolg van onze wandaden is eigenlijk onze oudste broeder met Yeshua in aanraking brengen via Messiasbelijdende Joden zèlf en door onze positieve daden t.a.v. onze oudste broeder.

Zo, dat was een hele preek, maar ik moest het toch kwijt.

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 19 mei 2006 13:46

Soms proberen mensen mj te overtuigen om chazara-ba-tshuva te doen dwz terug te keren naar de religie , zij zijn dan zelf die weg gegaan na het elders niet gevonden te hebben .Als ik dan over mijn eigen spirituele reis en het vinden van DE WEG vertel ,dan wordt ik meestal aangkekeken met een argwanende blik ,maar ook met de reaktie
"Hoe absurd jouw woorden ook in mijn oren klinken toch geloof ik wat je me nu vertelt, -ik herken het WOW!!!> dus ik hoef niet naar rabi X te gaan om een bracha- zegen te ontvangen , maar ik als ik het in Zijn Naam vraag , dan krijg ik de Zegen van de Eeuwige omwille van de kapara- het offer van de Messiah
>Dit is flits van herkenning, net als de moordenaar op Golgotha!!!
Het inzien vanonze zonden en het besef: Hij heeft mij schoongemaakt van alle schuld, Ik ben heilig gemaakt door Hem en voor Hem .
Je herkent het en dan weet je dat je joodse identiteit niet hoeft op te geven en te verloochenen om"christen te worden", - > maar het beseffen he,
Ik weet wie Hij de Messiah is !
>In Hem en door Hem heb ik toegang tot alle zegeningen .
Al mijn zonden en nalatigheden, al miijn tekortkomingen en onzekerhen mag ik voor Zijn voeten leggen Hij heeft alles nieuw gemaakt.!

Dat is het Hemels Koningkrijk in ons ,door de Heilige Geest. met het besef dat we daar voor Eeuwig bij horen!
Hallel -lu- YAH
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 mei 2006 14:09

Ja, precies salty, je zei: maar het beseffen he, Ik weet wie Hij de Messiah is!

Dat is genade en kan nog door jood nog heiden nog door wie ook gegeven worden, dat komt van God. Maar er is wel een pad naar DE WEG en dat is de Thora.

Ook Mozes heeft nooit geleerd dat door de wet de zaligheid verdient kon worden, maar wel door het houden grote loon te verkrijgen was. Een groot gedeelte van de brief aan de Hebreën verwijst terug naar Mozes Thora o.a. dit ‘Want als al de geboden, naar de wet van Mozes, tot al het volk uitgesproken waren, nam hij het bloed der kalveren en bokken, met water, en purperen wol, en hysop, besprengde beide het boek zelf, en al het volk, Zeggende: Dit is het bloed des testaments, hetwelk God aan ulieden heeft geboden’.

Hier wordt o.a. in bedekte vorm heen gewezen naar de erfenis van het testament/verbond dat de beloofde Messias inhoud. De zendingsopdracht is in principe een oude opdracht in een nieuwe vorm.
Oud en nieuw horen bij elkaar dat Verbond inhoud, een prachtig pleidooi voor Jood en christen.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 19 mei 2006 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 19 mei 2006 14:09

Ik ben het ook met jantjes eens , dat er in het Westen nog veel aan evangelisatie moet worden gedaan , want ook voor de moslims is de zgn christelijke samenleving niet iets om een voorbeeld aan te nemen.Want alles wordt in de naam van de liefde goedgepraat . Vaak kun je het verschil niet merken aan christenen ze staan midden in de wereld en zijn te bang of te verlegen om een mening te hebben.
Gelovigen behoren het zout der aarde te zijn en niet lauw te zijn en vergoelekend. Maar wel in de Liefde mogen we laten horen waar we in geloven.

Hier een combinatie van een paar bestaande teksten die ik naar mijn inzien heb aangepast:

Yeshua send more labourers
For Lord you know the need
The Land is ready for harvest,
the fields are ripe indeed...

Then Lord start with me

Who will go for You Lord?
Who will go for You ?
Here I am -send me......

For the time is right in the nations.
The fields all around are white
though workers so much needed
there are, but just a few.
So Lord send more help in reaping
To gather the souls... for You.
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 19 mei 2006 14:54

Carl schreef:Het hangt er maar vanaf wat je als evangelie beschouwt.
Er zijn tamelijk veel tekstplaatsen in het OT die tegen de gedachte van het plaatsvervangend strafdragen (Deuteronomium en Ezechiel), en tegen de hele offergedachte an sich (Psalmen, Jeremia) pleiten. En bovendien ken ik geen christen -behalve Jesus zelf- die ik voor een gelovige jood als voorbeeld zou willen/kunnen stellen van wat een christelijk geloof je nu meer biedt dan het jodendom.
Als het puur om de theologie gaat kan ik me niet voorstellen dat een jood zich bekeert, want waar Paulus zegt dat het onmogelijk is om volgens de wet te lezen, stelt Mozes dat het juist wél mogelijk is. Logisch dat men dan voor de visie van Mozes kiest.
En als je naar de gemiddelde christen kijkt kun je ook niet echt grote verschillen zien tussen de levens die 'door Christus verlost' zijn, en die de Torah proberen na te vervullen.

Ik zou het dus anders aanpakken.
Ik zou uitgaan van de liefde voor de naaste, en júist ook voor je vijanden als hoofdlijn van de wet en de bedoeling van God (kun je ook mooi een uitstapje maken naar de situatie met de Falestijnen. :)

je broer
Carl


Nee :mrgreen: dat hele offergedoe is gewoon een heidens christelijke uitvinding,
om zieltjes te winnen voor de Kerk :mrgreen: ...... raar he dat er officieeel ook de Tenach nog vast zit aan het Nieuwe "Testament", die zal er door de nieuwere ideeen wel afgehaald worden want dat is toch uit de tijd,
De aangepaste evangelie is :Jezus was gewoon ook eigenlijk net als buddha, Hij leerde ons de liefde ,alles is alleen liefde en in de liefde moet je geloven. Hij is voor de liefde gestorven om ons allemaal lief te maken voor elkaar. jajajaja :shock:

Maar is Hij dus wel meer DE VERLOSSER , en van dit evangelie willen we nu uitgaan. 8)



Er is veel onrecht in de wereld , hier in africa in asie,
Ieder behoort het Licht van de Messias te laten schijnen waar hij -zij zich bevindt , dat is de opdracht.Daarin zouden de anderen moeten zien dat Wij in Hem zijn en Hij in ons- door het verbond, in navolging!

De wereld is een zootje en het wordt volgens de HS alleen nog erger, De wereld is echt aan de Satan en diens krachten uitgeleverd.
Wijweten dat het hier en nu niets voorsteld! toch moeten we blijven getuigen, ook als het straks nog erger zal worden, dan zullen meer en meer mensen God ontkennen , want hoe kan zo'n onrechtvaardige God zulke verschrikkelijke dingen toelaten. Omdat de wereld nu de plaats is waar de krachten van de duisternis heersen, daarom is de verlossing beloofd!
Hoe kun je deze verlost worden , door geld ? door intelligentie, door vriendjespolitiek >?
Nee : door het kostbare bloed van de Messias die dit kon doen omdat Hij Heilig is en van een andere wereld is die niet corrupt is.
voor de jood voor de palestijn voor de dommerik en de choochemerd de prijs blijft hetzelfde:
Zijn bloed is Heilig , daarom maakt Hij ons Heilig, door Zijn plaatsvervangfend offer.
Dit is het EVANGELIE, een ander evangelie bestaat er niet, anders was Yeshua voor niets gekruisigd.
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 19 mei 2006 15:02

dalethvav schreef:

Wij, de gelovigen uit de heidenen, hebben Yeshua onherkenbaar gemaakt voor Zijn eigen volk, zodat hij niet meer door Zijn eigen broeders herkend wordt (zoals Jozef, door de Egyptenaren onherkenbaar "gemaakt" was, zodat hij niet meer herkend werd door zijn eigen broeders). Maar éénmaal zal Yeshua Zich aan Zijn broeders bekend maken zoals Jozef deed: "Ik ben het".


.


@ ד.ו.!!! mooie vergelijking !
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 mei 2006 00:44

Totaal mee oneens. Deze vergelijking impliceert dat de Christus door mensen voor anderen onherkenbaar gemaakt wordt. Deze afschuwelijke, ja, deze Godslasterende gedachte zou zelfs het waanidee mogelijk maken dat Christus onzichtbaar wordt gemaakt door menselijk handelen.

Afgoden laten zich verhullen, echter, Christus straalt te allen tijde in het duister. Geen menselijk handelen zal Hem uit het zicht brengen. Immers, Hij is alom tegenwoordig, waar twee of drie in Zijn Naam bijeen zijn. Het volk dat Hem uit het oog verliest, heeft het aan zichzelf te wijten, immers, door stijfkoppig de andere kant op te kijken ziet het Hem niet. Het is aan henzelf te wijten en niet aan andere volkeren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 20 mei 2006 05:00

Het is zelfs zo dat Paulus tot het volk in Hand. 28 moest zeggen: Ga heen tot dit volk en zeg: Met het gehoor zult gij horen en gij zult het geenszins verstaan, en ziende zult gij zien en gij zult het geenszins opmerken;
want het hart van dit volk is vet geworden, en hun oren zijn hardhorend geworden, en hun ogen hebben zij toegesloten, opdat zij niet zien met hun ogen en met hun oren niet horen en met hun hart niet verstaan en zij zich bekeren, en Ik hen zou genezen. Paulus citeerd hier Jes. 6.

Toch wonderlijk, en dat verbind ik deze tekst met Rom. 11
Ik vraag dan: zij zijn toch niet zo gestruikeld, dat zij wel vallen moesten? Volstrekt niet! Door hun val is het heil tot de heidenen gekomen, om hen tot naijver op te wekken.
Betekent nu hun val rijkdom voor de wereld en hun tekort rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid.

Dat heeft de kerk in de loop van de geschiedenis maar weinig verstaan en een Jezus laten zien die Israël niet kon herkennen. Een Jezus losgemaakt van Israël. Wij hebben er vaak een kerkelijke Jezus van gemaakt, als Koning van de kerk. Een je moet toch wel ziende blind zijn om niet te verstaan dat Hij Koning van Israël is en eenmaal zal toch in vervulling gaan wat de Engel aan Maria heeft beloofd:...en God de Heere zal Hem de troon van Zijn vader David geven.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 mei 2006 10:59

Het is dan ook uitermate treurig dat het toenmalige volk Israel zijn Koning niet herkende, laat staan erkende en dat de Joodse natie nog steeds reikhalzend uitziet naar Iemand die allang is geweest. Je zou het, plat gezegd, kunnen vergelijken met een groepje mensen dat op de trein wacht, terwijl die allang voorbij is...

Christus is Koning van Israel, maar mijns inziens dient men Israel te interpreteren als Koning van alle Christenen en dus als Koning der Kerk. Immers, Zijn Koninkrijk is niet van de(ze) wereld.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Berichten: 132
Lid geworden op: 02 okt 2003 10:08
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 20 mei 2006 12:18

@ Elber

Elber schreef:Het lijkt me dat de jaloersheid verwekt wordt, doordat er meer en meer heidenen tot geloof komen. En dat de joden daaruit zien, hoe groot de zaligheid is waaruit deze gelovigen leven. Dus geen kwestie van werken, maar van geloof. Daaruit kunnen die joodse mensen, die het van hun eigen werken verwachten, zien, dat ook zij niet door werken behouden worden, maar door geloof alleen. Dan zien ze, dat hun streven om zelf de rechtvaardigheid te bereiken, hopeloos achterblijft bij de rechtvaardigheid door het geloof in Christus. Want ze zien dan, dat er ook mensen zijn, die het niet van eigen werken verwachten en toch de zaligheid verkregen hebben.

Overigens sluit dit alles de direkte (i.p.v. indirekte) verkondiging aan het joodse volk niet uit, want dat deed Paulus ook en dat bleef hij doen.


Hier kan ik alleen maar volmondig 'AMEN' op zeggen, Elber!!

@ Dalethvav

Dalethvav schreef:Welke opdracht krijgen de heidenen n.a.v. het betoog over de val van Israel nu? Om het evangelie weer "terug te brengen" naar Israel? Nee, de enige opdracht die ik in de bijbel kan vinden is het "Israel tot jaloersheid verwekken" (Rom. 11:11). Kennelijk heeft God het zó en niet anders bedoeld. Althans, zo openbaart Hij dit in Zijn woord.


Als je het leven van Paulus bestudeerd - en ook zijn uitspraken - dan zie je dat hij altijd éérst de Joodse gemeenschap bezocht, alvorens hij zich tot de heidenen wende. Zijn uitspraak "Eerst de Jood..." bracht hij ook daadwerkelijk in de praktijk.

Israël tot jaloersheid verwekken door goede werken te doen is volledig in strijd met wat Paulus schrijft in o.a. zijn brieven aan de Romeinen en de Galaten. Immers, het gaat niet om goede werken, maar om het geloof in Christus dat tot zaligheid is.

Dalethvav schreef: I.p.v. Israel 2000 jaar Christus voor te leven, en ze zo tot jaloersheid te verwekken, zijn wij, gelovigen uit de heidenen, 2000 jaar bezig geweest met het brengen van het "evangelie" van vervolging, inquisitie, pogroms, gedwongen bekering en holocaust (en nog hebben we niets geleerd). Wie mij niet gelooft leze het boekje "Bloed aan onze handen". Schokkend, beschamend, pijnlijk, maar waar. (...)

Wat we te doen hebben is: Oprecht schuld belijden en door onze oprechte daden Israel tot jaloersheid verwekken om ze zo een ontvankelijk hart te geven voor hun Joodse Messias Yeshua.


Natuurlijk is het goed rekening te houden met het verleden, maar dat is juist een argument om Joodse mensen bekend te maken met het Evangelie. Vergeet niet, de Bijbel leert heel duidelijk dat Israël nog een zware tijd tegemoet gaat. De benauwdheid van Jacob (d.i. De Grote Verdrukking) zal vele malen zwaarder zijn dan de Holocaust geweest is. En wanneer is er de verlossing? Wanneer Israël de Heere, de Messias, aangeroepen zal hebben!!! Maar voor dit kan gebeuren zullen zij dus wel moeten weten Wie de Messias is!

Bovendien zeg je nu dat ons 'recht' om Israël het Evangelie te verkondigen is vervallen. Maar besef goed, dat het geen 'recht' is Joden het Evangelie te prediken, maar een plicht! Joodse mensen het Evangelie te onthouden is de grootste vorm van antisemitisme

Optimatus schreef:Deze vergelijking impliceert dat de Christus door mensen voor anderen onherkenbaar gemaakt wordt. Deze afschuwelijke, ja, deze Godslasterende gedachte zou zelfs het waanidee mogelijk maken dat Christus onzichtbaar wordt gemaakt door menselijk handelen.


Helemaal eens. Alsof de Geest van God niet in staat is om mensen te overtuigen van zonde en gerechtigheid en hen te wijzen op Christus...

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 20 mei 2006 18:40

Optimatus schreef:Het is dan ook uitermate treurig dat het toenmalige volk Israel zijn Koning niet herkende, laat staan erkende en dat de Joodse natie nog steeds reikhalzend uitziet naar Iemand die allang is geweest. Je zou het, plat gezegd, kunnen vergelijken met een groepje mensen dat op de trein wacht, terwijl die allang voorbij is...

Christus is Koning van Israel, maar mijns inziens dient men Israel te interpreteren als Koning van alle Christenen en dus als Koning der Kerk. Immers, Zijn Koninkrijk is niet van de(ze) wereld.


Jammer dat je niet op mijn argumenten ingaat maar je eigen interpretaties spuit. Je ziet niet dat de profetieën meerder lagen kunnen hebben. Je bent een echte aanhanger van de vervangingstheorie, dat is wel duidelijk. Een ieder zijn goed recht alleen we kunnen dat nergens in de bijbel vinden. Ga eens in op de tekst uit Lukas 1: en God de Heere zal Hem de troon van Zijn David geven. en Hij zal Koning zijn over het huis van Jacob...

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 20 mei 2006 19:14

Optimatus schreef:Deze vergelijking impliceert dat de Christus door mensen voor anderen onherkenbaar gemaakt wordt. Deze afschuwelijke, ja, deze Godslasterende gedachte zou zelfs het waanidee mogelijk maken dat Christus onzichtbaar wordt gemaakt door menselijk handelen.

Ruben Hadders schreef:Helemaal eens. Alsof de Geest van God niet in staat is om mensen te overtuigen van zonde en gerechtigheid en hen te wijzen op Christus...

Even een uitleg, omdat me hier tweemaal een godslasterlijke gedachte toegedicht wordt. Ik vind het nogal zware woorden:
De vergelijking die ik hier aanhaal heb ik niet zelf zo verzonnen (ben ik niet slim genoeg voor). De vergelijking staat in een veel breder verband enkomt uit een diepgaande studie van de bijbelgetrouwe Ds. Henk Poot over Jozef: "Jozef, een Messiaanse geschiedenis". In deze indrukwekkende studie toont Ds. H Poot in de geschiedenis van Jozef de overduidelijke de (zeer vele) heenwijzingen naar de Messias aan. Hij probeert daar op een zeer integere wijze, waarbij hij zeker dicht bij de Schrift blijft, de Tenach-getrouwe Jood en de bijbel (=Tenach+NT)- getrouwe christen in gesprek te brengen met elkaar over over de Messias Yeshua.

Het niet eens zijn met deze vergelijking, prima. De gedachte onbijbels noemen kan ik ook nog wel mee leven, maar het godslastering noemen kan ik niet echt waarderen en vindt ik te ver gaan.

Gebruikersavatar
Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Berichten: 132
Lid geworden op: 02 okt 2003 10:08
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 20 mei 2006 19:20

dalethvav schreef:De vergelijking staat in een veel breder verband enkomt uit een diepgaande studie van de bijbelgetrouwe Ds. Henk Poot over Jozef: "Jozef, een Messiaanse geschiedenis". In deze indrukwekkende studie toont Ds. H Poot in de geschiedenis van Jozef de overduidelijke de (zeer vele) heenwijzingen naar de Messias aan. Hij probeert daar op een zeer integere wijze, waarbij hij zeker dicht bij de Schrift blijft, de Tenach-getrouwe Jood en de bijbel (=Tenach+NT)- getrouwe christen in gesprek te brengen met elkaar over over de Messias Yeshua.


Sterker nog, Jozef is één van de grootste 'typen' uit het Oude Testament van de Heere Jezus. Daar is helemaal niets vreemds aan.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 21 mei 2006 19:42

Ruben Hadders schreef:Bovendien zeg je nu dat ons 'recht' om Israël het Evangelie te verkondigen is vervallen. Maar besef goed, dat het geen 'recht' is Joden het Evangelie te prediken, maar een plicht! Joodse mensen het Evangelie te onthouden is de grootste vorm van antisemitisme
Je legt me hier woorden in de mond ik ik niet zo gezegd en al helemaal niet zo bedoeld heb. Ik heb het in het geheel niet over recht gehad, maar over (bijbelse) opdracht. Als ik al geschreven zou hebben dat ons recht vervallen zou zijn, zou dat een passief zijn. Ik maak echter duidelijk dat het hier gaat om een actief. We hebben ons aan die opdracht onttrokken, door onze wandaden tegenover Gods volk. Hadden we ons maar aan die opdracht (plicht, zoals je terecht opmerkt) gehouden. Wat zou het er dan, menselijkerwijs gesproken, nu anders uigezien hebben voor het Joodse volk.
Dat we de Joden met hun Messias bekend moeten maken is buiten kijf. Maar over de manier waarop verschillen we misschien van mening.

Israël tot jaloersheid verwekken door goede werken te doen is volledig in strijd met wat Paulus schrijft in o.a. zijn brieven aan de Romeinen en de Galaten. Immers, het gaat niet om goede werken, maar om het geloof in Christus dat tot zaligheid is.
Ik ben bang dat je hier de term "goede werken om de zaligheid te verkrijgen" verwart met het doen van "goede werken om een ander tot jaloersheid verwekken". Met "tot jaloersheid verwekken" bedoel ik: Laten zien, voorleven wie de Messias voor ons is, zodat de Jood gaat zeggen: Wat zij uitstralen, zoek ik ook! Dat is m.i. tot jaloersheid verwekken. Vooralsnog heb ik daar in de geschiedenis niet zoveel van gezien.
Wat denk jezelf overigens wat er met de term "tot jaloersheid verwekken" bedoeld wordt?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten