Hoe ver mag je gaan om geen kinderen te krijgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 mei 2003 08:30

is volgens mij niet echt betrouwbaar....

maar waarom wil je geen voorbehoedsmiddelen gebruiken?? (ik oook niet trouwens, maar goed)

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 08 mei 2003 08:35

ik ben persoonlijk tegen voorbehoedsmiddelen......ten eerste vind ik het heel onnatuurlijk en helemaal niet echt (uitgezonderd de pil, daar merk je verder niks van) en in denk dat je er heel voorzichtig en goed mee om moet gaan en niet als konijnen leven, dan heb je volgens mij al deze middelen niet nodig.....en ik weet heus wel dat dat moeilijk is.....zelf heb je er ook wel eens moeite mee, maar ik denk wel dat God ook van ons vraagt hier verantwoordelijk en verstandig mee om te gaan.

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 08 mei 2003 12:00

ikke, als er iets niet echt is in mijn mening, dan is dat de pil........ je hele cyclus wordt door andere hormonen geregeld.
verder is het zo dat als een pil regelmatig geslikt wordt, het niet abortief kan werken, maar zoals veel mensen, regelmatig vergeten, dan werkt hij net als de morning-after pil, op zn tijd.
verder is mijn mening dat je de pil wel binnen het huwelijk kan gebruiken, maar ik heb er geen ervaring mee.

tweetie

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 08 mei 2003 12:02

ik bedoelde het eigenlijk niet in deze betekenis van het woord echt....

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 08 mei 2003 12:38

joepie schreef:Het is DE methode om toch nog zwanger te kunnen worden, en ik denk zelfs dat de meeste ongewilde zwangerschappen komen bij de mensen die methode hanteren.
Het allerveiligst is: Geen gemeenschap hebben, en daarna komt toch zeker de pil.

Hier ben ik het niet mee eens. Als je een regelmatige cyclus hebt en heel goed op je lichaam let is het de betrouwbaarste methode. (Is wetenschappelijk onderzocht) Nog betrouwbaarder dan de pil. Daarnaast is de pil evt ook nog aborterend.
ikke21 schreef:Voor het zingen de kerk uit?????????

Dit is de onveiligste methode omdat er voor de tijd al zaadcellen vrijkomen.
ten eerste vind ik het heel onnatuurlijk en helemaal niet echt (uitgezonderd de pil, daar merk je verder niks van) en in denk dat je er heel voorzichtig en goed mee om moet gaan en niet als konijnen leven, dan heb je volgens mij al deze middelen niet nodig.....en ik weet heus wel dat dat moeilijk is.....zelf heb je er ook wel eens moeite mee, maar ik denk wel dat God ook van ons vraagt hier verantwoordelijk en verstandig mee om te gaan.

Als je goed op je lichaam let en er zijn geen bijzonderheden (ziekte Borstvoeding enz.) kan het heel goed zonder voorbehoedsmiddelen.

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Berichtdoor Sterretje » 08 mei 2003 14:03

Hier ben ik het niet mee eens. Als je een regelmatige cyclus hebt en heel goed op je lichaam let is het de betrouwbaarste methode. (Is wetenschappelijk onderzocht) Nog betrouwbaarder dan de pil. Daarnaast is de pil evt ook nog aborterend.



dit klopt inderdaad wanneer je een regelmatige cyclus hebt, maar wanneer je die niet hebt? Waar moet je dan voor kiezen. Vaak wordt de pil als 'fout' gezien in verschillende kerken. Dat kun je inderdaad makkelijk zeggen wanneer je regelmatige cyclus hebt en het op deze manier kunt plannen. Maar wanneer dit niet kan.. dan maar alles op zijn beloop laten. Of kun je dan zeggen dat je maar op God moet vertrouwen?
Time flies when you have none!

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 08 mei 2003 14:14

Er is meer dan alleen de pil. De pil zet ondertussen wel je hele hormoonhuishouding op de kop en werkt ook niet voor 100%. ik ken zelfs iemand die ondanks de pil 3 kinderen heeft. Door ziekte werkt het ook niet en je mag dan ook geen bv geven.
Dat kun je inderdaad makkelijk zeggen wanneer je regelmatige cyclus hebt en het op deze manier kunt plannen. Maar wanneer dit niet kan.. dan maar alles op zijn beloop laten. Of kun je dan zeggen dat je maar op God moet vertrouwen?

Zowieso is het op God vertrouwen want geen enkel middel werkt voor 100%.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 mei 2003 14:16

Ik ga even puur op het topic in (lekker ontopic lullen dus).

Ik zou zelf kiezen voor condoom en/of pil voor mijn vriendin/vrouw. Dubbele veiligheid.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mei 2003 17:02

Nou het is onzin dat je als je borstvoeding geeft niet de pil zou mogen slikken. En je kunt je gewoon voor laten lichten over welke pil dus abortief zou werken. Tegenwordig hebben ze zulke lichte pillen dat het met het in de war schoppen van je hormoonhuishouding wel meevalt.
En dan wil ik dan wetenschappelijk onderzoek wel eens zien wqaarin bewezen zou worden dat de periodieke onthouding het beste werkt.
Ik ken meer mensen die zwanger geworden zijn ondanks hun regelmatige cyclus en de onthoudingsmethode dan die de pil gebruikten.

Verder lijkt het me nogal moeilijk om dat dus jaren vol te houden als je bijvoorbeeld je gezin compleet weet en dan nog tenminste 20 jaar vruchtbaar bent.
En voor het zingen de kerk uit vind ik helemaal een lachertje, want er zijn maar weinig mannen die dat kunnen! En in het voorvocht zitten zelfs al zaadcellen. Als je zo wil leven dan denk ik dat je een dubbel elftal zult krijgen Ikke, met scheidsrechter en lijnwachters erbij.

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 08 mei 2003 20:23

Ikke21 schreef:mee eens......maar het beste vind ik nog geen gemeenschap voor het huwelijk :wink: tenslotte verbied God dat ons ook eigenlijk......!!
Waarom je in het huwelijk voorbehoedsmiddelen zou moeten gebruiken?

Vreemde veronderstelling, Ikke21, dat we hier zouden discussieren over hoe je het gemakkelijkst onder het verbod van God uit kan komen. :? God verbindt geslachtsgemeenschap aan het huwelijk. Als er hier dus gepraat wordt over de gevolgen van gemeenschap (zwangerschap) en/of het voorkomen hiervan, is het duidelijk dat we het hebben over gemeenschap binnen het huwelijk.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 08 mei 2003 20:25

joepie schreef:Verder lijkt het me nogal moeilijk om dat dus jaren vol te houden als je bijvoorbeeld je gezin compleet weet en dan nog tenminste 20 jaar vruchtbaar bent.

Wie bepaald of je gezin compleet is? Wat is 'compleet'?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 08 mei 2003 21:45

Ikke21 schreef:...(uitgezonderd de pil, daar merk je verder niks van)...


Mag ik hier even op ingaan? De pil verstoort idd je eigen hormoonhuishouding en daardoor kan je libido verminderen en kun je depressief worden. Eigen ervaring.

Elsa schreef:Wie bepaald of je gezin compleet is? Wat is 'compleet'?


Dat doe je samen in afhankelijkheid. Ik dacht dat ook voor mensen in geref kringen het 'optimale' aantal kinderen geldt, en niet het 'maximale'.
En nogmaals: in afhankelijkheid.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 07:14

Cathy schreef:
Ikke21 schreef:...(uitgezonderd de pil, daar merk je verder niks van)...


Mag ik hier even op ingaan? De pil verstoort idd je eigen hormoonhuishouding en daardoor kan je libido verminderen en kun je depressief worden. Eigen ervaring.

Elsa schreef:



Ik bedoelde deze zin in een heel ander verband......en niet wat een pil met je hormonen doet.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 09 mei 2003 07:15

Elsa schreef:
Ikke21 schreef:mee eens......maar het beste vind ik nog geen gemeenschap voor het huwelijk :wink: tenslotte verbied God dat ons ook eigenlijk......!!
Waarom je in het huwelijk voorbehoedsmiddelen zou moeten gebruiken?

Vreemde veronderstelling, Ikke21, dat we hier zouden discussieren over hoe je het gemakkelijkst onder het verbod van God uit kan komen. :? God verbindt geslachtsgemeenschap aan het huwelijk. Als er hier dus gepraat wordt over de gevolgen van gemeenschap (zwangerschap) en/of het voorkomen hiervan, is het duidelijk dat we het hebben over gemeenschap binnen het huwelijk.



sjoh het is jou allemaal wel heel duidelijk he

joepie

Berichtdoor joepie » 09 mei 2003 08:51

Het Kan dat inderdaad doen cathy maar er is wat dat betreft heel veel op de markt dus je zou dan ook nog een andere kunnen proberen. Maar het ging er eigenlijk over wat het betrouwbaarste is. En dat is dan de pil.
Maar het kan zijn dat die niet bij jou past.

En wanneer is het gezin compleet was de vraag. Nu dat is voor ieder gezin weer anders, en van elk stel mag ik er vanuit gaan dat ze dat in overleg met hun Hemelse Vader besluiten. Want wat zou dan eigenlijk het maximum tenminste moeten zijn?
Kun je dat ergens terug vinden in de Bijbel?

Maar als het dan zo is, je gezin is "compleet", wat dan te doen de rest van je huwelijk met je sexuele leven?
Want ik denk dat er een grens komt wat leeftijd betreft voor het krijgen van kinderen. Wat dan met je sexuele relatie. Er zijn vrouwen die tot ver in hun 50ste nog vruchtbaar zijn. Zonder dat ze een regelmatige menstruatie hebben. Dan toch maar het risico nemen om zwanger te raken. Of denken jullie dat de behoefte aan intiem contact dan ondertussen wel weg zal wezen?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 79 gasten