Hoe ver mag je gaan om geen kinderen te krijgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

willeke den Hertog

Berichtdoor willeke den Hertog » 05 jun 2003 11:06

ikke21
Ik ben het niet eens met deze voorbehoedsmiddelen, het is wel erg makkelijk om dit te gebruiken....Beslissen wij tegenwoordig over het leven? Nemen wij dan toch maar kinderen? Je kan het dan toch maar zelf beslissen, komt dit overeen met de bijbel en je eigen geloof??

ikke21
Er bestaat ook nog zoiets van periodieke onthouding, misschien is dat een optie, lijkt me ook heel natuurlijk eerlijk gezegd!!!

ikke21
oke maar als je als 3 of 4 kinderen heb en de vrouw kan het niet aan, is er te zwak voor of de situatie is er niet naar dat er nog een kindje bij zou komen en je bent tegen voorbehoedsmiddelen dan vind ik de periodieke onthouding heel normaal en heeft niks met plannen te maken, maar met het op een goeie manier omgaan met je lichaam!!!

volgens mij spreken al deze reacties elkaar een beetje tegen. eerst zeg je dat je niet zelf mag beslissen. Nemen wij dan toch maar kinderen???
daarna heb je het over periodieke onthouding, maar daar neem je dan toch ook kinderen mee, door geen geslachtsgemeenschap te hebben in de vruchtbare periode sluit je het kinderen krijgen voor een deel uit.
en vervolgens vind je het dus wel goed als een vrouw gaat plannen als ze het niet meer aan kan. Wie bepaald in dit geval of een vrouw iets aan kan of niet en wie bepaald dus of plannen goed of fout is. Het feit dat jij periodieke onthouding niet als plannen ziet ben ik het helemaal niet mee eens, want het doel is geen kinderen krijgen.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 05 jun 2003 11:11

Joepie, misschien moet je je eens laten voorlichten over de NFP methode, die werkt ook tijdens de overgang en als je een onregelmatig cyclus hebt. Ken mensen die dat met succes toegepast hebben. Je kunt er een cursus voor volgen.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 05 jun 2003 11:29

willeke den Hertog schreef:ikke21
Ik ben het niet eens met deze voorbehoedsmiddelen, het is wel erg makkelijk om dit te gebruiken....Beslissen wij tegenwoordig over het leven? Nemen wij dan toch maar kinderen? Je kan het dan toch maar zelf beslissen, komt dit overeen met de bijbel en je eigen geloof??

ikke21
Er bestaat ook nog zoiets van periodieke onthouding, misschien is dat een optie, lijkt me ook heel natuurlijk eerlijk gezegd!!!

ikke21
oke maar als je als 3 of 4 kinderen heb en de vrouw kan het niet aan, is er te zwak voor of de situatie is er niet naar dat er nog een kindje bij zou komen en je bent tegen voorbehoedsmiddelen dan vind ik de periodieke onthouding heel normaal en heeft niks met plannen te maken, maar met het op een goeie manier omgaan met je lichaam!!!

volgens mij spreken al deze reacties elkaar een beetje tegen. eerst zeg je dat je niet zelf mag beslissen. Nemen wij dan toch maar kinderen???
daarna heb je het over periodieke onthouding, maar daar neem je dan toch ook kinderen mee, door geen geslachtsgemeenschap te hebben in de vruchtbare periode sluit je het kinderen krijgen voor een deel uit.
en vervolgens vind je het dus wel goed als een vrouw gaat plannen als ze het niet meer aan kan. Wie bepaald in dit geval of een vrouw iets aan kan of niet en wie bepaald dus of plannen goed of fout is. Het feit dat jij periodieke onthouding niet als plannen ziet ben ik het helemaal niet mee eens, want het doel is geen kinderen krijgen.



jij verdraait dus mijn woorden een laat ook andere reaktie van mij weg, ik heb gezegd dat je verantwoordelijk met je lichaam moet omgaan en als je dus al wat kinderen rond heb lopen en je kan het lichamelijk en geestelijk niet aan om er nog een kindje bij te krijgen, is dit wel een goeie optie, het is ook onze taak om verantwoordelijk met ons lichaam om te gaan, dit is dan ook absoluut geen plannen, maar verantwoordelijk met je lichaam omgaan en dus ook helemaal niet verkeerd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 05 jun 2003 12:27

"Voor het zingen de kerk uit"......

willeke den Hertog

Berichtdoor willeke den Hertog » 05 jun 2003 15:22

Ikke21,
Het is helemaal niet mijn bedoeling om jouw woorden te verdraaien. Ik concludeerde alleen een aantal dingen.
Ik zal je proberen uit te leggen wat ik bedoelde.
dat jij zegt dat je verantwoordelijk met je lichaam moet omgaan, daar ben ik het helemaal mee eens. Dat zeggen meerdere mensen. maar of je nu het een of het ander gebruikt om geen kinderen meer te krijgen dat is voor mij echt hetzelfde.
Ik bedoel, of je nu condoom of de pil of periodieke onthouding gebruikt het enige doel is toch in zekere mate gezinsplanning. En of je dan zegt zoals joepie dat je gezin compleet is, of dat je boven de 40 bent en geen zin meer hebt in kinderen, dat is voor ieder voor zich om te bepalen of je nog kinderen wilt of niet.
als er dus in het begin gevraagd wordt hoe ver je mag gaan om geen kinderen te krijgen er dus voor iedereen een heel persoonlijk antwoord gegeven kan worden. En voor iedereen zal het middel dat daarvoor gebruikt wordt ook anders zijn. de enige reden voor mij (die ik niet goed vind) om geen kinderen te willen is vanwege carierremogelijkheden.
Er zijn heel veel andere redenen dat mensen er voor kiezen om aan anticonceptie te doen.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 05 jun 2003 15:26

oke willeke hoe je het nu zegt ben ik het helemaal mee eens, kinderen plannen omdat ze graag veel geld willen verdienen, een mooie auto willen, de duurste telefoon weet ik het wat allemaal, ben ik het ook echt niet mee eens!!! Kinderen krijg je als geschenk van God en ik zie het als bekroning op je huwelijk, maar wat ik dus al een paar keer gezegd heb, als een vrouw het niet aankan om wat voor reden dan ook, zou ik persoonlijk aan periodieke onthouding denken, dat is denk het eerste wat in me op zou komen en niet een pil of condoom.

snap je een beetje wat ik probeer te zeggen?

willeke den Hertog

Berichtdoor willeke den Hertog » 05 jun 2003 15:37

ik snap het helemaal en zo ben ik het ook met jou eens.
als mensen elkaar maar niet gaan veroordelen omdat de een nu eenmaal een ander middel gebruikt dan de ander.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 05 jun 2003 23:14

Stel je krijgt op jonge leeftijd een relatie (15 jaar) en je wil na 6 jaar gaan trouwen. Allebei aan de studie (eentje ervan doet vwo en wil een studie gaan volgen van nog +/- 6 jaar) de vrouw gaat werken en de man studeren.


Mag je dan plannen? Of mag je dan wel plannen.?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 jun 2003 07:26

Evelien schreef:Mag je dan plannen? Of mag je dan wel plannen.?



:mrgreen: :mrgreen: beetje dubbel.. :mrgreen: :mrgreen:

ik zit op zich ook wel met de vraag, want als mijn vriend en ik getrouwd zijn, wil hij het conservatorium gaan doen en ga ik dus werken.. ik vind het wel lastig, want als je zegt dat je dan eerst geen kinderen wilt, dan lijkt het alsof je er voor kiest vanwege een financiele reden, en ik weet niet of dat wel goed is....

joepie

Berichtdoor joepie » 06 jun 2003 07:34

Memmem, de NFP methode ken ik, en ik ken er dus genoeg die tijdens de overgang er niets mee konden en dus toch zwanger raakten.

Zelf heb ik niet een methode nodig. Na de geboorte van onze jongste moest ik een baarmoeder verwijdering hebben, dus ik hoef niets meer te plannen of te gebruiken. Dat is aan de ene kant gemakkelijk maar aan de andere kant niet. Als er iemand is die kinderen als een Gave van God ziet ben ik het wel. Wij hadden heus niet geplant om maar vier kinderen te krijgen. Voor ons was zeker een groot gezin een optie. Maar God besliste anders en we kregen er vier. En ik ben niet ondankbaar, want het zijn vier prachtige kinderen. Maar vanwege mijn werk als kraamverzorgster kwam ik veel schrijnende gevallen tegen. En had ik veel gesprekken op het gebied van gedoorteregeling.
En ja voor mensen die regelmatig zijn en goed op hun lichaam kunnen letten zou de NFP methode een oplossing kunnen zijn, maar dan moet je het zien als een methode die een zwangerschap eventueel uitsteld.
Ik zou daar in de overgang dus nooit voor kiezen.

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 06 jun 2003 10:46

trijntjejohanna schreef:
Evelien schreef:Mag je dan plannen? Of mag je dan wel plannen.?



:mrgreen: :mrgreen: beetje dubbel.. :mrgreen: :mrgreen:

ik zit op zich ook wel met de vraag, want als mijn vriend en ik getrouwd zijn, wil hij het conservatorium gaan doen en ga ik dus werken.. ik vind het wel lastig, want als je zegt dat je dan eerst geen kinderen wilt, dan lijkt het alsof je er voor kiest vanwege een financiele reden, en ik weet niet of dat wel goed is....


ik denk dat dat inderdaad een belangrijkere vraag dan is dan welke methode wel mag en welke niet. Het gaat erom: mag je kinderen uitstellen om bepaalde redenen. Alie Hoek schrijft daar het volgende over:
http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... hvk57.html
maar ik ken ook veel mensen die het niet met haar eens zijn en dat hoeft ook niet.
Ik denk dat het wel kan, je hebt ook talenten van God gekregen om te studeren of om te werken. En niet iedereen heeft het talent gekregen om jong een goede vader of moeder te kunnen zijn.

tweetie

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 09 jun 2003 20:04

trijntjejohanna schreef:
Evelien schreef:Mag je dan plannen? Of mag je dan wel plannen.?



:mrgreen: :mrgreen: beetje dubbel.. :mrgreen: :mrgreen:

ik zit op zich ook wel met de vraag, want als mijn vriend en ik getrouwd zijn, wil hij het conservatorium gaan doen en ga ik dus werken.. ik vind het wel lastig, want als je zegt dat je dan eerst geen kinderen wilt, dan lijkt het alsof je er voor kiest vanwege een financiele reden, en ik weet niet of dat wel goed is....



sorry ik bedoelde

Mag je planne of mag je dan niet plannen.????

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jun 2003 20:19

Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is om te kijken wat wel mag en wat niet.
Er is al een topic waarin de vraag gesteld wordt of je mag plannen.
Ik zal uitleggen waarom ik dat belangrijk vindt.
Ik kwam als kraamverzorgster in veel streng gereformeerde kringen. Ger.Gem, hervormde bond. CGK de zwaardere, noem maar op.
En daar kwam ik nogal eens tegen dat ze tegen de pil waren want die greep hormonaal zo in, maar wel het spiraaltje gebruikten.
Want dat was iets wat gewoon in de baarmoeder geplaatst.
Dat deden ze dan op anvies van de huisarts.
Kijk dan vraag ik me dus af of je dan wel goed voorgelicht bent.
Als je dan wilt plannen tussen de kinderen door, en je kunt niet de ovulatie methode gebruiken, dan toch zeker niet het spiraaltje.

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 10 jun 2003 12:27

dat klopt joepie, ik heb inderdaad hetzelfde wel eens gezien.
Ik bedoelde met mijn reactie: denk eerst na over wel of niet plannen en bedenk dan een methode, maar die verschilt per echtpaar. (pil kan bijna iedereen tegen)

tweetie


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten