Hoe ver mag je gaan om geen kinderen te krijgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
RieBo
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 nov 2002 08:36
Locatie: Urk
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 05 jun 2003 07:22

joepie schreef:En jij hebt geen verkering, niet getrouwd? Maar hoe denk jij dan dat er voorkomen wodt dat je in je huwelijk die wel zo,n 30 jaar vruchtbaarheid in zich heeft dat er wel 30 kinderen komen?
Als je zegt dat elk kind welkom is dan houd dat ook 30 kinderen in?


Als je 30 jaar vruchtbaar bent, krijg je nooit 30 kinderen. Aangezien je tijdens het geven borstvoeding geen nieuwe kinderen zal verwekken. En de gemiddelde nederlander toch zo'n 4 maand borstvoeding geeft ben je per kind al 13 maanden zoet. Klinkt cru, maar zo bedoel ik het niet. Ten tweede ben ik van mening dat als je perse geen kinderen wil je maar moet inhouden. En kan je dat niet, neem dan ook de "risico's" die er bij horen.

We zijn hier toch niet voor onze lol op de wereld. Maar tot verheerlijking van Gods naam. Het zij dat gij eet, het zij dat gij drinkt, het zij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere van God. Hoe kan je nou zeggen dat je iets ter ere van God doet, als je je eigen belangen daar nog bovensteld?
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 05 jun 2003 07:36

Er bestaat ook nog zoiets van periodieke onthouding, misschien is dat een optie, lijkt me ook heel natuurlijk eerlijk gezegd!!!

joepie

Berichtdoor joepie » 05 jun 2003 07:36

Riebo, ik zou me dan maar eens beter laten voorlichten. Want niet zwanger worden als je borstvoeding geeft is dus helemaal niet zeker. En de gemiddelde periode dat een vrouw borstvoeding geeft is niet vier, maar tenminste 9 maanden.
En over het wat je daarna zei is al veel gezegt.
Ik wil je nog weleens spreken als je getrouwd bent en een aantal kinderen hebt, en je om wat voor reden dan ook geen kinderen meer wilt!
En ik heb al een aantal malen gevraagt hoe jullie die zo denken dan de periode denken in te vullen als de vrouw begint met de overgang tot wanneer de overgang voorbij is?
Ook maar 15 jaar een beetje inhouden?
Dus helemaal geen gemeenschap?
Dus dan is het huwelijk echt alleen voor het krijgen van kinderen.
Dacht dat God het ingesteld had om elkaar tot een vreugd te zijn!

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 05 jun 2003 07:42

Inderdaad kan je heel goed zwanger worden als je nog borstvoeding geeft, ik heb het in mn omgeving al een paar keer gezien!!!

Gebruikersavatar
RieBo
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 nov 2002 08:36
Locatie: Urk
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 05 jun 2003 07:57

joepie schreef:Riebo, ik zou me dan maar eens beter laten voorlichten. Want niet zwanger worden als je borstvoeding geeft is dus helemaal niet zeker. En de gemiddelde periode dat een vrouw borstvoeding geeft is niet vier, maar tenminste 9 maanden.
En over het wat je daarna zei is al veel gezegt.
Ik wil je nog weleens spreken als je getrouwd bent en een aantal kinderen hebt, en je om wat voor reden dan ook geen kinderen meer wilt!
En ik heb al een aantal malen gevraagt hoe jullie die zo denken dan de periode denken in te vullen als de vrouw begint met de overgang tot wanneer de overgang voorbij is?
Ook maar 15 jaar een beetje inhouden?
Dus helemaal geen gemeenschap?
Dus dan is het huwelijk echt alleen voor het krijgen van kinderen.
Dacht dat God het ingesteld had om elkaar tot een vreugd te zijn!


Ik weet dat het wel kan tijdens borstvoeding, maar het schijnt te werken als een soort anticonceptie. Ik weet dat er zijn die 9 maanden borstvoeding geven, maar ook die helemaal geen borstvoeding geven. Als je dat middeld kom je op 4,5 maand, dus zou er nog een maand bij op kunnen tellen.
Waarom 15 jaar inhouden tijdens de overgang? Wat ik in mijn omgeving zie is de mensen die op oudere leeftijd (rond de 50) nog een kind hebben gekregen, veel viever en frisser ogen als degenen die dat niet hebben. Niet dat dat een pleidooi is om rond die leeftijd nog kinderen te nemen, want ik weet net zo goed als jij dat er grote risico's bij komen kijken. Maar is een geschenk van God dan niet meer welkom? Bij mij wel. Mogelijk gehandicapt? dat kan je eerste kind ook zijn. Is dat dan gelijk reden om nooit meer kinderen te krijgen? want stel je voor dat die ook gehandicapt is?
========================================



Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.



========================================

joepie

Berichtdoor joepie » 05 jun 2003 08:09

Riebo:En kan je dat niet, neem dan ook de "risico's" die er bij horen.

Dus dan is ineens een kind van God een risico? Ik dacht dat het iets moois was.
En als ik spreek over de gemiddelde periode is dat dus 9 maanden. Tegenwordig zijn er juist weer veel vrouwen die hun kind langer aan de borst hebben. Maar zeker vrouwen uit de Christelijke kring waar het nog niet oz gewoon is dat vrouwen werken geven langer langer dan 9 maande borstvoeding.
Ik ken ook vrouwen die na hun 50ste een kind kregen en zeker niet meer de fut en energie hadden om dit kind ook goed op te voeden. Dus er werd dan maar veel goed gevonden. En de kinderen die dan ontsporen!
en Ikke ik heb al wat gezegt over de periodieke onthouding op de vorige pagina.
Dat werkt alleen: als je regelmatig ongesteld bent.
Maar vrouwen die in de overgang gaan zijn dus niet meer regelmatig ongesteld. En er zijn heel veel vrouwen die dat dus nooit zijn.
Jullie spreken dus telkens over een ideale situatie. En laten we eerlijk zijn die is er niet altijd.
Of eigenlijk is die er maar zelden.
Jullie denken nogal gemaakelijk over het onthouden. ALs er al zoveel stelletjes zijn die in hun verkeringstijd in de fout gaan, hoe denk je nu dat het in het huwelijk zal zijn?
Als je van de vrucht gegeten hebt, en naar elkaar verlangt, elkaar steeds weer ontkleed ziet, en naast elkaar in bed ligt?
Het is dan zeker niet juist om dan maar zonder de gemeenschap, wat ook een geschenk van God is, te leven uit angst voor het kinderen krijgen. Want laten we eerlijk wezen, als je bang bent om zwanger te worden, zie je dat kind dan wel als een geschenk van God?
Je bent bang om zo,n geschenk te krijgen.
En als we het toch over geschenken hebben. Het huwelijk is ook een geschenk van God. Waarom ga je dan niet gelijk trouwen als je de ware ontmoet hebt? En wacht je totdat je eraan toe bent? Je laat toch een geschenk van God niet liggen?

willeke den Hertog

Berichtdoor willeke den Hertog » 05 jun 2003 09:12

En als we het toch over geschenken hebben. Het huwelijk is ook een geschenk van God. Waarom ga je dan niet gelijk trouwen als je de ware ontmoet hebt? En wacht je totdat je eraan toe bent? Je laat toch een geschenk van God niet liggen?


dit vind ik een hele mooie. ben het hier helemaal mee eens, maar misschien is dat ook de reden dat zoveel meisjes op de veluwe al op hun 18e trouwen.

Even over het leven in deze tijd en het vergelijk met het leven in de bijbelse tijd.
Heb je ooit in de bijbel van grote gezinnen gelezen, die maar van een vrouw zijn. Het enige gezin dat ik ken is zeven kinderen van isai, de vader van David. dat is dus niet zo groot als 18 of 20 kinderen in deze tijd.
We leven nu in een heel andere tijd. ik zal een aantal verschillen op een rijtje zetten:
* in de tijd van de bijbel waren de vrouwen minder vruchtbaar. Omdat we tegenwoordig gezonder leven zijn we vruchtbaarder geworden en hebben we dus meer kans op kinderen.
* in de tijd van de bijbel gaven de moeders zo'n drie jaar borstvoeding. En niet borstvoeding zoals in onze tijd, maar die kinderen hingen volledig alle tijd aan de borst. Net zoals je nog steeds ziet in de derde wereld landen. Daar was borstvoeding dus nog wel een anticonceptie, maar tegenwoordig werkt dat niet meer.
* In de tijd van de bijbel waren de vrouwen veel minder lang vruchtbaar. De vrouwen gingen toen al rond de 35e in de overgang. Dat is heel wat anders als tegenwoordig, nu de vrouwen tot hun 50ste a 55ste vruchtbaar zijn.

al deze redenen zorgden ervoor dat er in die tijd minder kinderen werden geboren dan in deze tijd. Mogen we dan in deze tijd misschien ook middelen hebben die ervoor zorgen dat de kinderen niet achter elkaar geboren worden.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 05 jun 2003 09:57

Ikke21 schreef:Er bestaat ook nog zoiets van periodieke onthouding, misschien is dat een optie, lijkt me ook heel natuurlijk eerlijk gezegd!!!



is eigenlijk het zelfde als de pil gebruiken. Maar periodieke onthouding op een natuurlijke wijze en de pil niet.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 05 jun 2003 09:59

Waarom is dat hetzelfde als de pil? Ben ik het helemaal niet mee eens, dit is dat je geen gemeenschap heb in je vruchtbare periode (ei-sprong), dat is toch heel wat anders dan de pil........ben het absoluut niet met je eens.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 05 jun 2003 10:12

Het idee wat er achter zit is het zelfde......

Er is wel verschil in welke pil je gebruikt, dat wil ik niet ontkennen.

willeke den Hertog

Berichtdoor willeke den Hertog » 05 jun 2003 10:13

toch vind ik dat evelien gelijk heeft.
als we kijken naar het feit dat de meeste hier tegen plannen zijn, omdat kinderen krijgen een geschenk van God is dan mag je dus op geen enkele wijze plannen. Niet door de pil te gebruiken, en ook niet door periodieke onthouding. Het doel is namelijk precies hetzelfde: geen kinderen krijgen.
Moeten wij zo slim zijn om voor God nog een gaatje open te houden om ons toch nog kinderen te geven.
Zo van:
Bij periodieke onthouding is het niet zo veilig als bij de pil, dus als God het wil kan hij mij een kindje geven.
Dan kun je ook het condoom of de pil gebruiken want ook daar gebeurdt het nog wel eens dat je zwanger wordt, dus dan heb je toch ook nog een gaatje open gehouden

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 05 jun 2003 10:18

oke maar als je als 3 of 4 kinderen heb en de vrouw kan het niet aan, is er te zwak voor of de situatie is er niet naar dat er nog een kindje bij zou komen en je bent tegen voorbehoedsmiddelen dan vind ik de periodieke onthouding heel normaal en heeft niks met plannen te maken, maar met het op een goeie manier omgaan met je lichaam!!!

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 05 jun 2003 10:21

Ikke21 schreef:oke maar als je als 3 of 4 kinderen heb en de vrouw kan het niet aan, is er te zwak voor of de situatie is er niet naar dat er nog een kindje bij zou komen en je bent tegen voorbehoedsmiddelen dan vind ik de periodieke onthouding heel normaal en heeft niks met plannen te maken, maar met het op een goeie manier omgaan met je lichaam!!!


ja, maar in dit geval (medische noodzaak) kun je ook gewoon een pil slikken. heeft niets te maken met plannen, maar met het op een goeie manier omgaan met je lichaam. voor mij is er geen verschil tussen het gebruiken van de pil, of periodieke onthouding, omdat er bij beide bewust op wordt aangestuurd geen kinderen te krijgen. de intentie is bij beide hetzelfde, alleen de werking niet.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 05 jun 2003 10:24

Ikke21 schreef:oke maar als je als 3 of 4 kinderen heb en de vrouw kan het niet aan, is er te zwak voor of de situatie is er niet naar dat er nog een kindje bij zou komen en je bent tegen voorbehoedsmiddelen dan vind ik de periodieke onthouding heel normaal en heeft niks met plannen te maken, maar met het op een goeie manier omgaan met je lichaam!!!



Ja als het medisch is kan het ook zo zijn dat bij de vrouw de eileiders worden door gesneden of dat de baarmoeder word weggehaald.

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 05 jun 2003 10:25

oke als je het met de reden doet om gaan kinderen te krijgen, dan komt het inderdaad om hetzelfde neer, maar als je het met de reden doet die ik dus net zei vind ik het wel heel goed, persoonlijk wil ik geen pil willen slikken (omdat ik niet tegen pillen kan), mn hormonen springen dan op hol of weet ik wat...de periodieke onthouding vind ik dan heel natuurlijk!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten