Hoe ver mag je gaan om geen kinderen te krijgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
tweetietwee
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 17 sep 2002 15:29

Berichtdoor tweetietwee » 15 mei 2003 13:55

als je het allemaal geen biet uitmaakt, lijken me jouw antwoorden ook niet echt serieus, joris.

je kunt zelf ook eens 120 dagen elke dag je temperatuur opmeten op hetzelfde moment (hou het maar eens vol) en kijken op tie niet meer dan een halve graad verschilt, succes!

joepie

Berichtdoor joepie » 15 mei 2003 16:42

Als het je geen biet uitmaakt, waarom doe je dan of je er verstand van hebt?
Want die temperatuur methode is inderdaad ook niet betrouwbaar.
En het ging er in deze topic om: Hoe ver MAG je gaan......?
En geen sex hebben lijkt me een prima oplossing, voor jou dan.
Je bent tenslotte nog niet getrouwd.

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Re: Hoe ver mag je gaan om geen kinderen te krijgen?

Berichtdoor Elsa » 03 jun 2003 23:47

Thedudehimself schreef:vruchtbaarheid is een kado van de HERE God en iets wat God je geeft daar moet je zuinig op zijn. Maar misschien zijn er heel zwaarwegende factoren die je nopen tot het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Maar ja wat is zwaarwegend genoeg om een kado van God af te slaan??

Ik kan niet zo veel bedenken.

Buitengewoon! :lol: Wat een reactie!
Ik dacht al dat ik een beetje simpel was, omdat ik er zó over dacht. :wink: Daarom ben ik blij met deze reactie, want tegenwoordig lijk je een beetje uit de tijd als je er zo over denkt.
Dank je, Thedudehimself!
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

joepie

Re: Hoe ver mag je gaan om geen kinderen te krijgen?

Berichtdoor joepie » 04 jun 2003 06:56

Elsa schreef:
Thedudehimself schreef:vruchtbaarheid is een kado van de HERE God en iets wat God je geeft daar moet je zuinig op zijn. Maar misschien zijn er heel zwaarwegende factoren die je nopen tot het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Maar ja wat is zwaarwegend genoeg om een kado van God af te slaan??

Ik kan niet zo veel bedenken.

Buitengewoon! :lol: Wat een reactie!
Ik dacht al dat ik een beetje simpel was, omdat ik er zó over dacht. :wink: Daarom ben ik blij met deze reactie, want tegenwoordig lijk je een beetje uit de tijd als je er zo over denkt.
Dank je, Thedudehimself!


Nou vroeger was je ook niet zo bij de tijd als je dat dacht. Want dan had je dus zo een huis vol kinderen. En er zijn meer prachtige geschenken van God die ik krijg. Niet alleen de vruchtbaarheid en het daaraan verbonden kinderen krijgen, maar ook de sexuele relatie met mijn man.
Wat is het dan mooi dat God ook het geschenk van de voorbehoedsmiddelen geeft!
Ik krijg ook de mogelijkheid om de prachtige geschenken van God goed te bewaren en op te voeden. En daar moet je niet te licht over denken.
Buitendat is het dus mogelijk als je kind na kind krijgt dat je ze niet meer als een geschenk ziet.
Je bent dus verantwoordlijk voor die geschenken. Dus zie het verband niet dat je dan dus tegen voorbehoedsmiddelen zou moeten zijn.

willeke den Hertog

Berichtdoor willeke den Hertog » 04 jun 2003 13:25

Ik ben het helemaal eens met joepie. Het is zeker niet de bedoeling dat je zonder enig voorbehoedsmiddel mega veel kinderen gaat krijgen dat betekend dus dat je in zekere mate mag gaan plannen. En hoe iemand pland dat moet ieder voor zich kunnen verantwoorden. Voorbehoedsmiddelen die duidelijk abortief zijn, zijn natuurlijk uitgesloten. Vlak voordat mijn man en ik met elkaar trouwden hadden we een gesprek met onze dominee (gergem) die zei dat het bij bepaalde omstandigheden niet goed zou zijn om snel een volgend kind te krijgen. Neem bijvoorbeeld het feit dat je net een gehandicapt kind hebt gehad, waar je je handen vol aan hebt. of je hebt al een aantal kinderen en hebt niet de kracht om nog een kind op te voeden. Iedere nieuwe zwangerschap vraagt echter om een voorbereiding daarop. Als het goed is dan zal een echtpaar na de trouwdag open staan voor een zwangerschap. Als de baby er is, dan heeft dit kindje eerst alle zorg en aandacht nodig. Bovendien is het ook belangrijk dat de moeder eerst weer op krachten komt, alvorens weer open te staan voor een nieuwe zwangerschap. Alle dingen in dit leven moet je op een verantwoorde manier doen. Verantwoord wil ten diepste zeggen; antwoorden op zoals de Heere God het bedoeld heeft. dus niet plannen omdat je eerst carierre wilt maken. Het moet werkelijk een goede motivatie zijn om even niet zwanger te willen worden. En daar kun je toch in overleg met elkaar en biddend achter komen of dat een geoorloofd iets is.

even een reactie op het gebruik van de morningafterpil.
(Even overgenomen uit de biologieboeken.) Als de zaadcel door het vlies van de eicel is gedrongen wordt de kern van de zaadcel opgenomen in het cytoplasma van het ei, de substantie in de eicel rondom het membraan dat de kern van de eicel zelf omgeeft. Nu begint onmiddelijk het proces dat celdeling wordt genoemd. De 46 chromosomen in de eicel delen zich: de helft ervan vormt de zogeheten vrouwelijke pronucleus, die na verloop van 12 uur zal versmelten met de chromosomen in de zaadcel, de mannelijke pronucleus. Deze vormen een enkele celkern met 46 chromosomen, die de basis is voor het celdelingsproces dat maanden door zal gaan totdat het nieuwe menselijke lichaam is gevormd. Die enkele celkern deelt zich 24 uur later, waarna de beide celkernen met ieder 46 chromosomen zich opnieuw delen tot vier celkernen, enzovoort terwijl het bevruchte ei door de eileider verder wordt getransporteerd naar de baarmoeder, waar het zich in de baarmoeder zal nestelen.

als je dit leest betekent dat dus dat het samensmelten van vrouwelijke en mannelijke pronucleus dus na twaalf uur plaatsvind dus dan vormt het werkelijke mensje met al zijn/haar eigenschappen. voor die 12 uur zou je dus nog de morning after pil in kunnen nemen.

het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat het duidelijk is wat ik probeer te zeggen.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 04 jun 2003 16:17

Er word hier standaard vanuit gegaan dat voorbehoedsmiddelen van God zijn, maar ze zijn uitgevonden om wel sex te hebben zonder kinderen te krijgen. Zodat men makkelijker met jan en alleman naar bed kon gaan. Daarom kan ik niet zomaar zeggen dat het zegeningen van God zijn. Er wordt te gemakkelijk gezegd dat wereldse dingen met goede kanten zegeningen zijn.

joepie

Berichtdoor joepie » 04 jun 2003 16:41

Nu ik denk dat je je beter moet laten voorlichten over waarom ze uitgevonden zijn.
De pil is namelijk uitgevonden door een Christen arts die de nood in veel grote gezinnen aan het hart ging, en dus de pil uit vond.
Dat mensen ze verkeerd gebruiken is hun verantwoording.
Maar is dat niet zo met alle uitvindingen?
Ik neem aan dat je in je huis gewoon een wasmachine hebt staan. Die is ook uitgevonden omdat de vrouw meer tijd over zou hebben, en zo hoef ik maar te denken aan de PC, die jij toch wel gebruikt. Wat wordt er niet voor verkeerds mee gedaan.
Mag je omdat er verkeerde dingen mee gedaan worden uitvindingen niet meer gebruiken?
Dat zul je dus in je gewone leven al niet meer kunnen waar maken.

Ik denk dat het goed is om de dingen te onderzoeken of ze van God zijn.
Onderzoekt alles en behoud het goede.
Zo ook met de voorbehoedsmiddelen. Als je ze gebruikt om een vrijbrief te hebben om met iedereen naar bed te kunnen, dan is levensstandaard al niet die van een Christen.
We kunnen beide hetzelfde gebruiken maar dan toch vanuit een andere overtuiging. Ik zal het zien als een gave van God, en die ander als een vrijbrief, maar dat zegt meer over die ander, dan over het middel.

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 04 jun 2003 17:43

Hmm, ik dacht dat de pil bij toeval ontdekt was. Als bijwerking van een middel tegen jeugdpuistjes. Natuurlijk zijn er meerdere soorten voorbehoedsmiddelen. Condooms worden vooral gepromoot omdat ze zo hygiënisch zijn; geen AIDS en andere SOA's enzo.

Trouwens, al is iemand Christen, daarom zijn de dingen die hij/zij doet toch niet automatisch goed. Dat klinkt wel voornaam, maar het zegt niks. Volslagen heidenen kunnen ook uitvindingen doen waar zelfs Christenen baat bij hebben.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Gebruikersavatar
chickie
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 27 jan 2003 18:16

Berichtdoor chickie » 04 jun 2003 18:01

[quote="Memmem"]Er word hier standaard vanuit gegaan dat voorbehoedsmiddelen van God zijn, maar ze zijn uitgevonden om wel sex te hebben zonder kinderen te krijgen. Zodat men makkelijker met jan en alleman naar bed kon gaan. Daarom kan ik niet zomaar zeggen dat het zegeningen van God zijn. Er wordt te gemakkelijk gezegd dat wereldse dingen met goede kanten zegeningen zijn.[/quote]
Maar hoe weet jij zo zeker dat het niet zo is??

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 jun 2003 18:02

laten we toch stoppen met deze discussie. het is volgens mij het mooiste wat je maar kan overkomen hier op aarde. en we zitten hier maar te praten hoe we dit maar kunnen tegenhouden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
garry
Verkenner
Verkenner
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 mei 2003 21:30
Locatie: westelijk Utrecht

Berichtdoor garry » 04 jun 2003 18:42

Bidt en werkt. Alleen vertrouwen is niet voldoende, je zult ook wat moeten doen (of laten natuurlijk). Bovendien moet een kinderzegen niet verkeren in een kinderregen. Ik zie daar toch heel sterk de eigen verantwoordelijkheid van een echtpaar.

Na ons vierde kind heb ik (man) me laten steriliseren. Een prima oplossing!

garry

joepie

Berichtdoor joepie » 04 jun 2003 20:37

Ik heb op TV eens een intervieuw gezien met de arts die de pil heeft uit gevonden.

En johannes: er is niemand die ontkend dat kinderen een Gave Gods zijn waarmee de Heer je leven kroont.
Maar het is tegelijk een opgave. Om ze op te voeden tot Zijn eer.
En jij hebt geen verkering, niet getrouwd? Maar hoe denk jij dan dat er voorkomen wodt dat je in je huwelijk die wel zo,n 30 jaar vruchtbaarheid in zich heeft dat er wel 30 kinderen komen?
Als je zegt dat elk kind welkom is dan houd dat ook 30 kinderen in?
Zouden ze dan nog steeds even welkom zijn?
En hoe denk jij dat dan op te lossen? Geen gemeenschap meer vanaf, laten we zeggen je 40 ste tot je 55 ste?
Ik denk dat het goed is om de zaken reeel te bekijken.
Je bent aan elkaar gegeven om van elkaar te genieten, en als je telkens als je gemeenschap hebt bang bent om zwanger te worden, dan blijft er van genieten meer weinig over.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 04 jun 2003 21:08

Ik heb vele malen gelezen dat de pil is uitgevonden als middel tegen puistjes wat als bijwerking heeft dat het je hormoonhuishouding in de war schopt en dat je zo niet zo snel zwanger wordt. Daarmee kun je dus niet per definitie zeggen dat het van God komt. En misschien heeft die arts de link gelegd tussen de pil en geen zwangerschap, dat weet ik niet.
Maar de rest van de voorbehoedsmiddelen is wekl degelijk bedoeld om vrij sexueel verkeer te hebben zonder kinderen en evt. met minder kans op AIDS.
En dat verhaal over 30 jaar getrouwd en 30 kinderen, laat me niet lachen. Wel eens gehoord van met verstand bij uw vrouw liggen? Tijdelijke onthouding kan ook prima werken.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 jun 2003 06:45

johannes1 schreef:laten we toch stoppen met deze discussie. het is volgens mij het mooiste wat je maar kan overkomen hier op aarde. en we zitten hier maar te praten hoe we dit maar kunnen tegenhouden.


Tuurlijk is het het mooiste wat je kan overkomen. Maar er zijn ook omstandigheden dat het niet verantwoordelijk is om kinderen te krijgen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 05 jun 2003 07:01

Nu memmem dan heb je het dus verkeerd gehoord!
Want hij is dus door een Christenarts uitgevonden.
Maar nog blijft het onzin om dan te vinden dat je het niet zou mogen gebruiken omdat het uitgevonden is om maar vrije sex te hebben!
Dan zou ik maar eens gaan onderzoeken of allees waar jij gebruik van maakt wel uitgevonden is om de juiste reden.

En met verstand bij je vrouw liggen? Waar staat dat? Ik heb alleen gelezen dat je elkaar niet mag onthouden anders dan voor gebed.
Dus als je het Bijbels wil doen dan geld toch zeker dat.
Maar laten we van die dertig jaar dan maar een periode nemen dat de meeste mensen geen kinderen meer zouden willen. Om wat voor reden dan ook.
Van je 40ste tot je 55ste. Want zeker tot die tijd zijn er vrouwen die nog steeds vruchtbaar zijn. En er zijn ook vrouwen die al vanaf hun 40ste onregelmatig ongesteld zijn. Of vrouwen die dat eigenlijk altijd al zijn. Maar twee keer per jaar ongesteld, dus ook maar twee keer per jaar een eisprong. Ik weet dat jij nu nog niet zo ver bent. maar heb je al eens bedacht wat je dan denkt te gaan doen?
15 jaar met verstand NAAST je man liggen?
Want je kunt helemaal niet meer met de eisprong methode werken, want je weet immers niet wanneer er een eisprong is.
Waarschijnlijk kun jij heel goed daarmee werken, omdat je regelmatig bent en je ook andere tekenen bij jezelf kunt merken waardoor het kan. Maar er zijn vele vrouwen die dat niet zo kunnen.
Wil je zeggen dat die dan maar kind op kind moeten krijgen tot hun 55 ste of dan maar geen sex als je geen kinderen wilt voor een poosje?
Kan dan in de periode van de overgang erg lan wezen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten