Hooikoortspatiënt heeft het zwaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liza
Verkenner
Verkenner

Hooikoortspatiënt heeft het zwaar

Berichtdoor liza » 11 mei 2006 18:07

APELDOORN - Het heeft weinig met hooi te maken, nog minder met koorts, toch heet het hooikoorts. Minstens 5 procent van de Nederlanders heeft er last van. Dat zijn 800.000 mensen. Als de natuur in bloei schiet, schieten zij vol. Met tranen.

Mensen met hooikoorts hebben het dezer dagen zwaar te verduren. Door het warme weer lopen bomen, bloemen, planten, grassen en pollen versneld uit.

De lucht is vergeven van het stuifmeel. Het daalt als een groengele deken neer op auto’s en ramen. En het dringt neuzen en kelen binnen. Met alle gevolgen van dien: genies, gehoest, prikogen en soms lichte benauwdheid.

Apotheken en drogisterijen kunnen de medicijnen tegen hooikoorts niet aanslepen. Sommige apotheken zijn al overgegaan op rantsoen: niet meer dan twee pillen per patiënt.

Het Leids Universitair Medisch Centrum publiceert op internet een pollenkalender en een weersverwachting voor hooikoortspatiënten. Die voor vrijdag? Opnieuw zeer ongunstig. Het leed is nog lang niet geleden. De hooikoortsperiode duurt officieel tot eind augustus.

Niet alleen boeren, ook hooikoortspatiënten snakken naar een flinke regenbui. Dan spoelt de lucht schoon en neemt de hoeveelheid stuifmeel sterk af.

Op het platteland zit meestal drie tot vijf keer zo veel stuifmeel in de lucht als in de stad. Ook langs drukke autowegen neemt de hoeveelheid stuifmeel toe, waarschijnlijk als gevolg van sterke luchtwervelingen. Hooikoortspatiënten zijn aan de kust het best af. De lucht is daar het schoonst.

Op internet zijn legio tips tegen hooikoorts te vinden. Niet wrijven in jeukende ogen, want dan wordt de pijn alleen maar erger. Druppelen geeft verlichting. Wie naar buiten gaat, doet er verstandig aan een zonnebril op te zetten ter bescherming tegen stuifmeel.

Houd de ramen van de auto zo veel mogelijk dicht. Wie op pad moet, kan het beste ’s morgens vroeg vertrekken. Dan is het buiten nog relatief gunstig. Naarmate de dag vordert, wordt de situatie voor hooikoortspatiënten slechter.

Hooikoortspatiënten kunnen ook thuis de nodige maatregelen nemen om het enigszins leefbaar te houden. Zorg voor een stofvrije slaapkamer, sluit de ramen zo veel mogelijk, maai niet zelf het gras en droog de was niet buiten, want pollen kunnen zich in kleding nestelen. En: ook al staat het nog zo gezellig, zet geen boeket met bloemen op tafel, want dat is zelfkastijding.

De opvallendste tip tegen hooikoorts is zoenen. Japanse wetenschappers voerden een onderzoek uit bij 24 mannen en vrouwen met hooikoorts. Uit de resultaten bleek dat zoenen een probaat middel is tegen de productie van histamine, de stof die hooikoorts opwekt. Dit ’medicijn’ hoeft niet veel te kosten.
Van het concert des levens
krijgt niemand een program.

Bezoek mijn weblog eens!!!!! http://lizaslife.web-log.nl

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 11 mei 2006 18:16

Dat word veel zoenen deze zomer! :mrgreen:
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

liza
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor liza » 11 mei 2006 18:28

Wel een leuk medicijn toch?? :mrgreen:

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 11 mei 2006 18:30

Dat is het zeker, en het kost je niets! :D
Heb zelf ook hooikoorts, al moet ik zeggen dat het deze zomer mee valt.
Tot nu toe in ieder geval wel.. :wink:
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

koekie
Mineur
Mineur

Berichtdoor koekie » 11 mei 2006 18:37

hmmzz... ik heb vrij veel last van hooikoorts, wie biedt zich aan? 8)

Ik krijg spontaan prikkende ogen bij het idee :shock: :wink:

nu snap ik waarom iedereen thuis hooikoorts heeft, iedereen is nog op en top vrijgezel :mrgreen:
als je een kuil graaft met je tanden, krijg je geen vieze handen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 mei 2006 18:38

tjah... dan weet ik wat ik moet doen deze zomer :mrgreen:

een zonnebril helpt idd
verder heb ik er nu nog niet zo heel veel last van. vanmorgen even, maar toen was ik mn med vergeten. Verder komt ik er nog goed vanaf
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 11 mei 2006 20:20

Ik moet zeggen dat ik er juist nu al veel last van heb. Bij mij begon het altijd zo eind mei, maar sinds een paar jaar al rond deze tijd. Ik ben dus al weer flink aan de Xyzal.
Wat gebruiken jullie?

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 11 mei 2006 20:26

nadat prevalin niet meer hielp ben ik nu pollison aan het proberen, maar uh volgens mij heeft dat ook niet zoveel nut :x
Ach ik geloof gewoon heel erg in dat Japanse onderzoek :P
PaSaP Hoogh!!

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 12 mei 2006 08:55

Ik heb er juist ontzettend veel last van. De hele dag verstopte neus, niesen, bloeddoorlopen en ontzettende jeukogen en een jeukend gehemelte. :|

Qua zoenen gebeurt dat heel regelmatig met mn freund, maar ik merk niet bepaald dat het helpt :P .

Ik gebruik oogdruppels, opatanol, en aerius tabletten. Maar ik merk weinig verbetering maar ben met deze dingen pas een week bezig.

Enfin, de zomer is zoo weer voorbij 8) ...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 mei 2006 08:58

Ik had het al aan Borkdude gemeeld, want ik vind het wel leuk als hij me gaat zoenen :)

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 12 mei 2006 09:14

Mijn man kwam van de week ook met dat zoenverhaal. We zijn allebei hooikoortslijers dus het leek hem een heel goed idee om dat eens uit te proberen. :D

liza
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor liza » 12 mei 2006 09:19

Tobbe schreef:Ik heb er juist ontzettend veel last van. De hele dag verstopte neus, niesen, bloeddoorlopen en ontzettende jeukogen en een jeukend gehemelte. :|

Qua zoenen gebeurt dat heel regelmatig met mn freund, maar ik merk niet bepaald dat het helpt :P .

Ik gebruik oogdruppels, opatanol, en aerius tabletten. Maar ik merk weinig verbetering maar ben met deze dingen pas een week bezig.

Hihihhhi zoen je wel goed? :P (geintje)

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 12 mei 2006 09:24

Ha, ja ik ben ook zo'n hooikoortspatiënt..
Net als Tobbe hele dag niesen, snuiten, dan weer verstopte neus. Ondertussen continue last van je ogen (met van die sliertjes ook en tranen) en soms een jeukend gehemelte...
Nu al 3 weken 'verkouden' er van. Je merkt echt dat het nu veel extremer is ja!
Ik gebruik driemaal daags Semprex (capsule) en verder Livocab oogdruppels (2x per dag). En eigenlijk helpt het gewoon te weinig. Eerdere jaren was ik met die medicijnen (vaak nog zonder oogdruppels) bijna klachtenvrij.. Nu écht niet!!

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 12 mei 2006 09:47

liza schreef:
Tobbe schreef:Ik heb er juist ontzettend veel last van. De hele dag verstopte neus, niesen, bloeddoorlopen en ontzettende jeukogen en een jeukend gehemelte. :|

Hihihhhi zoen je wel goed? :P (geintje)

Ik zoen uuuuren, en het gaat maar niet over :P .

Joos schreef:Ha, ja ik ben ook zo'n hooikoortspatiënt..
Net als Tobbe hele dag niesen, snuiten, dan weer verstopte neus. Ondertussen continue last van je ogen (met van die sliertjes ook en tranen) en soms een jeukend gehemelte...
Nu al 3 weken 'verkouden' er van. Je merkt echt dat het nu veel extremer is ja!
Ik gebruik driemaal daags Semprex (capsule) en verder Livocab oogdruppels (2x per dag). En eigenlijk helpt het gewoon te weinig. Eerdere jaren was ik met die medicijnen (vaak nog zonder oogdruppels) bijna klachtenvrij.. Nu écht niet!!

Die Livocabdruppels hebben bij mij nooit goed gewerkt. Ik had vorig jaar op het laatst heel agressieve druppels nl. dexamytrex, en dat had ik vorige week weer gevraagd, dat helpt heel goed, maar dat mag je maar vijf dagen. En gezien het feit dat het seizoen nog wat langer duurt dan vijf dagen...

Mijn Opatanol-druppels zijn een vernieuwing van de Livocab, en zitten tussen Livocab en die agressieve druppels in. Helpen ietwat.
Ik heb ook machtig last van die sliertjes ja, van de vage waasjes voor je ogen ineens en dan zo'n draadje :| .

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 mei 2006 09:54

Ik zoen uuuuren, en het gaat maar niet over
Je moet ook niet zoenen in het bos of waar dan ook :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”