aan vrouwelijke gelovigen: 1 Korintiers 11:2-16

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

biamarth
Verkenner
Verkenner

aan vrouwelijke gelovigen: 1 Korintiers 11:2-16

Berichtdoor biamarth » 02 mei 2006 17:13

1 Korinthe 11:2-16

Ik vraag mij af in hoeverre de zusters zich aan deze richtlijnen houden. Met name dan gesproken over vs. 13 en 14.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 mei 2006 17:26

Voor het gemak:

1 Korintiërs 11

1 Dus volg mij na, zoals ik Christus navolg.

De hoofdbedekking van de vrouw
2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb.
3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen.
Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus.
4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande.
5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.
6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.
7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man.
8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man;
9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.)
10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben.
11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw.
12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God.
13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt?
14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.
16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.
(NBV)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 mei 2006 17:30

Er staat volgens mij net zoveel voor mannen in dit bijbelgedeelte dan voor vrouwen, maar goed.

Die hoofdbedekking wordt toch verschillend uitgelegd: een hoed o.i.d. of lang haar?
Daarnaast: dit zegt Paulus, maar lezen we het ook bij andere apostelen en bij Jezus zelf?
Wat staat er eigenlijk in de grondtaal?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2006 17:47

1. Lang haar is ook goed (staat in een andere schrijfsel van Paulus)

2. De natuur leert ons dat helemaal niet (overigens is het niet raar, de Romeinen en Grieken hadden kort haar en meestal geen baard. De kelten hadden daarentegen lang haar wat tijdens de oorlog met kalk recht op werd gezet van achteren. Deze barbaarse volkeren waren dus gelinkt aan lang haar. Net als een man die lang haar heeft (over de schouders) bijna automatisch metalfan is :) Kortom: de natuur leert ons dat niet, de cultuur van toen wel, maar onze cultuur van nu niet.

*raido vraagt zich nu af of mannelijke christenen hun baard nu ook moeten laten staan ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 mei 2006 17:47

Voor jou een vraag en voor de zusters een weet. Oordeelt gij onder uzelven.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2006 17:53

Jantjes schreef:Voor jou een vraag en voor de zusters een weet. Oordeelt gij onder uzelven.
ik scheer de bakkerbaarden aan de zijkanten van mijn hoofd niet af.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 02 mei 2006 17:55

Wat ik me altijd afvraag, als dit geldt voor het bidden in de kerk, waarom dan niet voor het bidden voor het eten?
(de hoed bedoel ik dus)
Laatst gewijzigd door Wullimpie op 02 mei 2006 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 02 mei 2006 17:57

Raido schreef:1. Lang haar is ook goed (staat in een andere schrijfsel van Paulus)

Waar?, dan kan ik daar ook naar verwijzen. :)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 02 mei 2006 17:57

ik heb hier een bijbelstudie liggen over 1 Kor 11: 1-16.
Erg leerzaam. Ik heb er veel aan gehad.

Het lange haar is de vrouw tot sieraad, het is haar als een deksel gegeven.
Met deksel word hier niet de hooefdbedekking bedoeld, want er word hier een ander woord gebruikt: Omhulling, omkransing (in vers 5/6/7 word katalumna gebruikt, in vers 15 peribolaion) (grondtaal dan he). Paulus zegt hier dus niet dat een vrouw geen hoofdbedekking meer behoeft te dragen, waneer ze lang haar draagt, maar wel dat het haar voor een vrouw als een 'krans' om haar hoofd mag zijn.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 mei 2006 18:00

Dat vraag ik me ook af Wullimpie.

In het de oekraïne bidden vrouwen overal met een hoofddoek op hun hoodf. Ook als ze in een restaurant gaan bidden. Dat is pas consequent zijn.

Ik kan je zeggen dat ik net naar de kapper ben geweest maar mijn haar is nog lang Biamarth 8)
dus aan dat deel houd ik me iig al.
In de kerk heb ik ook een petje (nee geen hoed) op. Dus ook daar houd ik me aan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 mei 2006 18:01

Wullimpie schreef:Wat ik me altijd afvraag, als dit geldt voor het bidden in de kerk, waarom dan niet voor het bidden voor het eten?
(de hoed bedoel ik dus)

Er zijn/waren dan ook heel extreme vrouwen die de hele dag met een hoed op lopen... Mijn opa had vroeger zo'n kennis: ze had zo'n zwart muts-hoedje op, verder ook helemaal in 't zwart en natuurlijk kousen van minstens 100 denier. :wink: Ik was een jaar of 4 toen ze een keer bij ons thuis kwam en ik zei tegen d'r dat ze haar hoedje wel af mocht doen. Waarop zij zei dat ze dat niet deed, omdat ze 'm droeg voor de Heere... (Verhaal wordt nog regelmatig opgehaald, samen met andere situaties waarin ik m'n ouders in verlegenheid bracht. :) )

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 mei 2006 18:02

Radio,
Als jij veroordeeld wordt in geweten of consciëntie omdat jij jou bakkerbaarden scheer, moet je ze laten staan. Oordeelt gij onder uzelven. (vers 13).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2006 18:09

Overigens vind ik het wel lachwekkend dat het hoofddeksel in de tijd een symbool van het gepeupel was. De Griekse Jet Set ging blootshoofd en het gepeupel ging met een muts of hoofddoek door het leven. Hoeren waar bijvoorbeeld kaalgeschoren en zonder hoofddoek.

Als symbool van nederigheid en kuishuid schrijf Paulus dan dat het goed is dat vrouwen een hoofddeksel dragen (tijdens het gebed), (om de engelen niet te verleiden :roll:).

Kijk je in onze cultuur (de hiphop-scene daargelaten) dan is het hoofddeksel vooral iets van de elite, van die reusachtige schepen. Laatst in West (Gergem -West, Rijssen) gingen er twee dames voor mij zitten met formaat sombrero hoofddeksels, de hele dienst.

Mijn idee; als we vinden dat wij die dingen letterlijk moeten nemen dan:

1. Hoofddoekjes bij de ingang, voor iedereen hetzelfde.
2. Alleen op doen tijdens het gebed, waarbij de hele gemeente bid met opgeheven handen.
3. Mannen moeten hun baarden laten staan.
4. We eten geen biefstuk en bloedworst meer.
5. We doen kwastjes aan onze kleding.
6. Vrouwen mogen pertinent geen vlechten in hun haar hebben.
7. Geen make-up en haarkleurspoeling (wij kunnen geen haar op ons hoofd van kleur doen verwisselen).

Om maar wat te noemen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 02 mei 2006 18:15

laten we nu geen andere dingen erbij halen, die de topicstarter niet bedoeld. Open evt een ander topic daarover.

het is duidelijk dat 1 kor11: 1-16 bedoeld word dat hoofdbedekking word gevraagd tijdens de erediensten.
Het staat tussen 2 stukjes over het Heilig Avondmaal. Het gaat hier dus blijkbaar over de erediensten. (vs 17 wijst ook in deze richting)
Van belang is ook voor wat Paulus hier schrijft is de houding (geleerd van Christus, zie h 11 vs ) getekend in H10:31: hij zoekt de eer van God, 10:32: geeft geen aanstoot aan anderen, 10:33 zoekt het behoud van velen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 02 mei 2006 18:20

Wullimpie schreef:
Raido schreef:1. Lang haar is ook goed (staat in een andere schrijfsel van Paulus)

Waar?, dan kan ik daar ook naar verwijzen. :)

*kucht* :wink:

Terug naar “Archief”