'Leer jongeren bevindelijke taal'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'Leer jongeren bevindelijke taal'

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2006 13:08

'Leer jongeren bevindelijke taal'

De tale Kanaäns is zo’n waardevolle verpakking voor een schat van godsvrucht, dat jeugdleiders moeten proberen bevindelijke terminologie aan jongeren over te dragen.

Dat stelde dr. S. D. Post donderdag tijdens de jaarvergadering van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG) in Woerden.

Tale Kanaäns, benadrukte Post, is meer dan alleen verouderd taalgebruik over geestelijke dingen, of Statenbijbel-Nederlands. "Bij tale Kanaäns gaat het over woorden die de Heilige Geest leert. Niet om de verouderde woorden en vaste uitdrukkingen, maar om taal, de communicatie, die innerlijke gemeenschap tot stand brengt. Wat is er dan zo bijzonder aan die taal, als hij alleen door wedergeborenen kan worden gesproken en verstaan? Dat bijzondere zit ’m niet in de woorden, maar in de gemeenschap."

Volgens Post kunnen geestelijke zaken niet in jongerentaal worden uitgedrukt. "Jongeren op de club of op de vereniging noemen iets soms vet cool of supergaaf. Er is op zich niets mis met dit soort woorden. Maar deze woorden kunnen niet de verpakking vormen voor geestelijke dingen. Daar zijn geestelijke zaken veel te kwetsbaar en te kostbaar voor. Niet elke verpakking is geschikt voor een antieke kristallen vaas."

Omdat jongeren ook in de preek met de tale Kanaäns worden geconfronteerd, pleitte hij ervoor regelmatig preekbesprekingen te houden. "Waarom doen we dat niet elke maand? Op zondagavond. Voor alle jongeren in een leeftijdsgroep. Als je geen dominee hebt, zou een ouderling het kunnen doen. Het is zo ontzettend belangrijk dat onze jongeren betrokken blijven bij de zondagse preek. Dat raakt de kern van het gemeente-zijn."

Bron: Reformatorisch Dagblad

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 28 apr 2006 13:17

Omdat jongeren ook in de preek met de tale Kanaäns worden geconfronteerd

Misschien een ideetje om de voorgangers een cursus Hedendaags Nederlands Taalgebruik te geven?

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 28 apr 2006 13:38

Bij tale Kanaäns gaat het over woorden die de Heilige Geest leert. Niet om de verouderde woorden en vaste uitdrukkingen, maar om taal, de communicatie, die innerlijke gemeenschap tot stand brengt.

Helaas blijven velen (voorgangers, maar ook andere vrome of pseudo-vrome lieden) maar al te vaak steken in verouderde woorden en vaste uitdrukkingen. Zo vaak dat de gemiddelde kerkbezoeker niet beter weet dan dat juist die verouderde woorden en uitdrukkingen de tale Kanaäns zijn.

Voorgangers hoeven van mij echt niet in MSN-taal te gaan communiceren, maar het zou geen kwaad kunnen als ze zich wat meer zouden inspannen om ook voor kinderen begrijpelijke terminologie te gebruiken.

André

Berichtdoor André » 28 apr 2006 13:42

hamlap schreef:
Omdat jongeren ook in de preek met de tale Kanaäns worden geconfronteerd

Misschien een ideetje om de voorgangers een cursus Hedendaags Nederlands Taalgebruik te geven?
Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik het las.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2006 13:47

Ik vraag me af wat precies bedoeld wordt in de zin die Othello aanhaalt. Kan iemand een conreet voorbeeld verzinnen? Ik dacht zelf aan het woord 'heilig'.

André

Berichtdoor André » 28 apr 2006 13:48

(...)vet cool of supergaaf. Er is op zich niets mis met dit soort woorden. Maar deze woorden kunnen niet de verpakking vormen voor geestelijke dingen.
Waarom niet?

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 apr 2006 13:52

verpakking vormen voor geestelijke dingen.
Probleem is echter met de Tale Kanaansch dat het de geestelijke strekking niet alleen verpakt maar ook onzichtbaar maakt vooral voor jongeren. De Tale Kanaansch (hoe dubieus, Kanaan was een heiden). Kortom, dominee verstop het Woord niet langer in heidense woorden.. spreek de tale Israëls.
Laatst gewijzigd door Raido op 28 apr 2006 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 28 apr 2006 13:53

André schreef:
(...)vet cool of supergaaf. Er is op zich niets mis met dit soort woorden. Maar deze woorden kunnen niet de verpakking vormen voor geestelijke dingen.
Waarom niet?

Bijvoorbeeld omdat Jezus' lijden en sterven voor zondaren niet te benoemen is met woorden als vet cool of supergaaf? Dat soort termen in religieuze context zijn al snel respectloos.

Ik vraag me af wat precies bedoeld wordt in de zin die Othello aanhaalt. Kan iemand een conreet voorbeeld verzinnen? Ik dacht zelf aan het woord 'heilig'.

Ik weet sowieso niet goed wat ik met het verschijnsel tale Kanaäns aanmoet. Zoals ik al aangaf, blijft het vaak steken in bepaalde termen en oudhollandsche woorden. Maar wat het in essentie dan wel is, weet ik gewoon niet. Volgens mij leert de Heilige Geest je maar één taal en dat is de taal van God's liefde.

Gebruikersavatar
Othello
Kapitein
Kapitein
Berichten: 880
Lid geworden op: 15 feb 2006 23:05

Berichtdoor Othello » 28 apr 2006 13:53

De Tale Kanaansch (hoe dubieus, Kanaan was een heiden).

Altijd gedacht dat Kanaän een verwijzing was naar het beloofde land?

André

Berichtdoor André » 28 apr 2006 14:06

Othello schreef:
André schreef:
(...)vet cool of supergaaf. Er is op zich niets mis met dit soort woorden. Maar deze woorden kunnen niet de verpakking vormen voor geestelijke dingen.
Waarom niet?

Bijvoorbeeld omdat Jezus' lijden en sterven voor zondaren niet te benoemen is met woorden als vet cool of supergaaf? Dat soort termen in religieuze context zijn al snel respectloos.
Een ander voorbeeld, als Jezus de vraag beantwoord van zijn leerlingen 'leer ons bidden' m.i. is dat redelijk goed te volgen, zonder omhaal van woorden en terminologieën.

ter·mi·no·lo·gie (de ~ (v.), ~ën)
1 geheel van termen binnen een bepaald vakgebied

Ik denk ook dat de 'gemiddelde' kerkganger niet zo enorm op de hoogte is van het 'vakgebied' btw.
Laat staan jongeren en kinderen.

Dus mijn idee is: Out of date.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 apr 2006 14:14

Othello schreef:
De Tale Kanaansch (hoe dubieus, Kanaan was een heiden).

Altijd gedacht dat Kanaän een verwijzing was naar het beloofde land?
En hij zeide: Vervloekt zij Kanaän; een knecht der knechten zij hij zijn broederen! ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23686
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2006 14:19

Othello schreef:
De Tale Kanaansch (hoe dubieus, Kanaan was een heiden).

Altijd gedacht dat Kanaän een verwijzing was naar het beloofde land?


De taal van het beloofde land is geen ouderwetse bevindelijke taal.

Othello, flauw dat je er allerlei modekreten tegenaan gaat gooien om aan te geven hoe het vooral niet zou moeten... alsof het lijden van Jezus niet in moderne taal zonder dat soort woorden te beschrijven valt...


Ach, die Post is ook zo iemand die zich vastklampt aan tradities en vertrouwd oud taalgebruik. Jammer dat hij doet alsof het Gods wil is dat we allemaal middeleeuws-nederlands spreken.... typisch een voorbeeld van "God voor je met tradities beladen karretje spannen"
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 28 apr 2006 14:20

Raido schreef:
Othello schreef:
De Tale Kanaansch (hoe dubieus, Kanaan was een heiden).

Altijd gedacht dat Kanaän een verwijzing was naar het beloofde land?
En hij zeide: Vervloekt zij Kanaän; een knecht der knechten zij hij zijn broederen! ;)


Hmm, ja, maar als je Kanaän opvat als het beloofde land, waar we naartoe op weg zijn, dan worden we met de oproep om de tale Kanaäns te spreken, opgeroepen om hemelse taal te gebruiken. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 apr 2006 14:23

Hear, hear! Ik onderschrijf Marnix volledig!

Verdonk zou voorgangers die geen fatsoenlijk ABN anno 2006 spreken het land uit moeten zetten 8)

Serieus: ik heb geen idee waarom de Heilige Geest de taal der middeleeuwen zou preferen boven fatsoenlijk, begrijpelijk Nederlands.

André

Berichtdoor André » 28 apr 2006 14:25

rafaell schreef:Hear, hear! Ik onderschrijf Marnix volledig!

Verdonk zou voorgangers die geen fatsoenlijk ABN anno 2006 spreken het land uit moeten zetten 8)
Nunspeet, bakermat v/d beschaving. 8)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten