Merken jullie wat van de Provinciale Staten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Merken jullie wat van de Provinciale Staten?

Berichtdoor Rudolf Meuser » 25 mar 2003 13:16

Wat vinden jullie van de Provinciale Staten?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 25 mar 2003 13:22

Beetje laat deze vraag, na de verkiezingen. Maar goed.

Ja ik merk inderdaad wel wat van de provincie. Dat wil zeggen. Ze zijn vaak genoeg in het nieuws. Maar het probleem is dat ze dingen beslissen die net te ver van de burgers af staan. Maar die wel de burgers raken.

De provinciale staten doen dus opzich goed werk. Samen met de CdK.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 27 mar 2003 12:33

Ik ben er pas bij het invullen van de stemwijzer achter gekomen dat de provinciale staten in feite dingen verzinnen die veel dichter bij de mensen staan dan de beslissingen van de landelijke politiek...

Maarja, er heerst in Nederland nu eenmaal geen provinciegevoel, dus vandaar dat de landelijke politiek veel meer aanslaat.

Misschien zouden de regionale zenders daar op de een of andere manier op in moeten spelen. En zouden de landelijke zenders aan moeten kondigen op welk vaste tijdstip er op de regionale zenders iets te zien is over die provinciale politiek, en waar dat dan ongeveer over gaat. Het uitbereiden van de maasvlakte, het aanleggen van een nieuwe landingsbaan bij Schiphol, of het verkleinen van natuurgebieden, dat zijn juist problemen die Nederlanders interessant vinden. Minstens zo interessant als de invloed van Nederland op Europa of wat dan ook.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 27 mar 2003 12:44

Ik denk niet dat de landelijke omroepen dat zullen doen. Ze weten bijvoorbeeld heel best dat na het 6 uur journaal niet alleen Twee Vandaag volgt. Maar ook het regionale nieuws op alle regionale omroepen. Maar dat vergeten ze maar even. Het draait in Hilversum alleen om het westen. De rest van Nederland bestaat niet.

De best beluisterde en bekeken omroep is RTV Noord. Dus wat dat betreft krijgt de provincie Groningen voldoende aandacht denk ik. En ik denk dat ook heel veel mensen die niet in het westen wonen wel degelijk een soort provincie gevoel hebben.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 27 mar 2003 12:50

BJ schreef:Ik denk niet dat de landelijke omroepen dat zullen doen. Ze weten bijvoorbeeld heel best dat na het 6 uur journaal niet alleen Twee Vandaag volgt. Maar ook het regionale nieuws op alle regionale omroepen. Maar dat vergeten ze maar even. Het draait in Hilversum alleen om het westen. De rest van Nederland bestaat niet.

De best beluisterde en bekeken omroep is RTV Noord. Dus wat dat betreft krijgt de provincie Groningen voldoende aandacht denk ik. En ik denk dat ook heel veel mensen die niet in het westen wonen wel degelijk een soort provincie gevoel hebben.

In het noorden en in Limburg is dat gevoel inderdaad sterker, heb ik het idee.
Zoals je zegt: daar hebben ze toch het gevoel dat Den Haag zich alleen met de randstad bemoeit. Zie je dat ook terug in de opkomst bij de verkiezingen, BJ?

Ik voel me overigens zeker geen Zuid-Hollander. Ik denk dat het komt doordat Zuid-Holland toch redelijk divers is: de grote steden in het noord-westen kampen met hele andere problemen dan de landelijke dorpjes in het zuid-oosten.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 27 mar 2003 12:59

TheEdge schreef:In het noorden en in Limburg is dat gevoel inderdaad sterker, heb ik het idee.
Zoals je zegt: daar hebben ze toch het gevoel dat Den Haag zich alleen met de randstad bemoeit. Zie je dat ook terug in de opkomst bij de verkiezingen, BJ?

Ik denk dat je dat inderdaad wel ook terug ziet bij de verkiezingen. Misschien nog niet zo in het aantal kiezers. Al lag dit wel boven het landelijk gemiddelde. Maar wel waarop gestemd wordt. De Partij Voor Het Noorden, PvhN, komt met 2 zetels direct in de Staten. Heeft veel thema's over het noorden in het verkiezingsprogramma. En een partij als de LPF heeft hier totaal geen voet aan de grond gekregen. Die richten zich alleen op Den Haag en Rotterdam is de gedachte.

TheEdge schreef:Ik voel me overigens zeker geen Zuid-Hollander. Ik denk dat het komt doordat Zuid-Holland toch redelijk divers is: de grote steden in het noord-westen kampen met hele andere problemen dan de landelijke dorpjes in het zuid-oosten.

Ik zie Zuid Holland eigenlijk alleen als asfalt en steden. Dat er ook dorpjes zouden zijn, wat heel logisch is, wordt heel makkelijk vergeten. Groningen is wat dat betreft veel makkelijker. Stad en ommeland. Eigenlijk is de stad Groningen de spil van alles er omheen. Het ommeland kan niet zonder de stad.

Is er wel een regionale omroep van Zuid Holland? Ik ken wel radio Rijnmond of zo. Maar dat zal wel niet voor heel Zuid Holland zijn neem ik aan. En wordt er dan wel naar die zender geluisterd?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 27 mar 2003 13:08

BJ schreef:Is er wel een regionale omroep van Zuid Holland? Ik ken wel radio Rijnmond of zo. Maar dat zal wel niet voor heel Zuid Holland zijn neem ik aan. En wordt er dan wel naar die zender geluisterd?

Er zijn er in elk geval twee: radio en tv Rijnmond (Rotterdam tot Gorinchem, dus de onderkant van ZH), en radio en tv West (Vanaf net boven Rotterdam tot bijna aan Haarlem toe (en dat is de hoofdstad van Noord-Holland....).Er is niet zoiets als een bindende factor in Zuid-Holland, of iets wat een 'zuid-holland'-gevoel kan geven.

En wat je eerder zei: inderdaad, veel mensen denken dat ZH bestaat uit Rotterdam en Den Haag. Terwijl de helft van ZH ongeveer uit "Groen Hart" bestaat (waar over een paar jaar een goederentrein doorheen gaat rossen overigens). Een deel van de zgn. "Bible Belt" loopt er ook doorheen. Je hebt vast wel eens van het christelijke dorpje Hardinxveld-Giessendam gehoord, of van nog christelijker dorpjes in de Alblasserwaard waar zelfs de pin-automaat op zondag gesloten is...

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 02 apr 2003 21:56

TheEdge schreef:Er zijn er in elk geval twee: radio en tv Rijnmond (Rotterdam tot Gorinchem, dus de onderkant van ZH), en radio en tv West (Vanaf net boven Rotterdam tot bijna aan Haarlem toe (en dat is de hoofdstad van Noord-Holland....).Er is niet zoiets als een bindende factor in Zuid-Holland, of iets wat een 'zuid-holland'-gevoel kan geven.

Ik denk dat elke provincie dat toch wel een beetje heeft. Een gevoel van bijelkaar horen. Hoe doen ze dat trouwens met de mediawet? Een regionale omroep mag alleen in zijn eigen provincie uitzenden via de kabel. Dus RTV Noord mag niet in Drente en Friesland op de kabel. Terwijl daar wel veel vraag naar is. Maar goed, dat is eigenlijk een andere discussie.

TheEdge schreef:En wat je eerder zei: inderdaad, veel mensen denken dat ZH bestaat uit Rotterdam en Den Haag. Terwijl de helft van ZH ongeveer uit "Groen Hart" bestaat (waar over een paar jaar een goederentrein doorheen gaat rossen overigens). Een deel van de zgn. "Bible Belt" loopt er ook doorheen. Je hebt vast wel eens van het christelijke dorpje Hardinxveld-Giessendam gehoord, of van nog christelijker dorpjes in de Alblasserwaard waar zelfs de pin-automaat op zondag gesloten is...
Ja die plaatsnamen zijn wel bekend. Maar de pin-automaat op zondag sluiten, was me niet zo bekend. Het probleem is gewoon altijd dat je het gebied waar je niet veel bent gewoon als 1 geheel gaat zien. Denk bijvoorbeeld eens aan Frankrijk. Parijs en platteland. Verde niets zo ongeveer. Maar als je er een wat beter naar kijkt zie je veel meer. En dat is natuurlijk op kleiner gebied in provincies ook het geval. Ik kan me overigens voorstellen dat er in ZH veel problemen ontstaan doordat de provincie de steden moet besturen en ook de dorpen. Al vraag ik me wel af wat een dorp in ZH is. Delfzijl is hier met 30.000 inwoners een behoorlijk grote plaats. En een dorp is bijvoorbeeld Bierum, met dan 1000 inwoners.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 03 apr 2003 09:02

Voor het perspektief:

In de Alblasserwaard heb je bijvoorbeeld de dorpen Schelluinen (1.400 inwoners) en Hardinxveld-Giessendam (18.000 inwoners). Dieper de polder in zijn meer kleinere plaatsjes als Schelluinen. Ik geloof alleen dat die geen zelfbestuur meer hebben. Schelluinen zit waarschijnlijk ook in de praktijk bijgevoegd bij een groep andere kleine dorpjes.

Terug naar “Archief”